annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10434 - 16/11/2010 10:26 Alle løber fra deres ansvar, med loven i hånd.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Vi læser i nyhederne at nu har man fundet forureninget foretaget af A/S firmaer, sidst var det Collstrup Træimpregnering, der blev omtalt som massiv forurener.
Når det bliver opdaget at en virksomhed forurener, er der en løsning disse straks griber til, de nedlægger A/S ét og laver straks et nyt med ny opstartdato, samme navn, samme bestyrelse, samme aktionærer, samme direktør og medarbejdere, men nu er firmaet ikke mere ansvarlig for forureningen det har forsaget, så let er det at slippe for at rydde op efter sig.

Firmaet flytter til ny adresse med ren jord, ingen fra den nye kommunes miljøafdeling checker om firmaets forrige meritter, men er glade for at få arbejdspladser til byen.

Og sådan går det gang på gang, det er noget helt galt med lovgivningen omkring dette, firmaets leder og bestyrelse bør kunne gøres ansvarlige efter loven, således at ikke vi alle skal deltage økonomisk i oprydningen, hvis den ellers foretages-riget fattes penge.

Jeg blev selv offer for en sådan forureningssag for nogle år tilbage, idet jeg købte en større ejendom, gammel gård ombygget til værksteder og kontorer med 2 beboelser, det var kemivirksomhed jeg købte ejendommen af, de var flyttet til en anden fjern kommune, min advokat fik underskrift på at der ikke var forurening på grunden og nedgravede giftdepoter.
4 år efter kom en mand fra kommunens miljøafdeling og skulle checke nogle nedgravede tanke, dette undrede mig idet jeg havde været på teknisk forvaltning og set ejendommens papirer igennem før jeg købte ejendommen og der var intet papir på 4 4000 ltr.jordtanke.
Vi fandt tankene der dæksler var dækket af jord, tankdækslerne blev fjernet og vi kunne se at topdækslerne på selve tankene var fjernet og at tankene var fyldt op med sand, der var en kraftig kemikalielugt og tankene var fulde af regnvand og kemikalier, miljømanden mente de var blevet forsvarligt tømte og sandfyldte selvom han kunne lugte kemikalierne, jeg mente ikke dette var tilfældet, idet tankdækslerne skulle vare fastboltet på tankene.

Der skete intet videre, før 3 år senere, da ville kommunen åbne en vandboring på nabogrunden, idet kommunen mangled vand, de tog nogle vandprøver og opdagede at vandet var totalt forurenet med opløsningsmidler, jeg blev straks kontaktet og man fortalte at min ejendom var stærkt forurenet og ville snarest blive undersøgt grundigt.
Jeg fik brev fra kommunen om at nu kom der et ingeniørfirma og boreudstyr og undersøgte hele området, det viste sig at der var en massiv forurening af grunden i 9 meters dybde af opløsningsmidler af forskellig art.

Amtet som havde overtaget sagen, kontaktede en lejer der beboede et af husene, at han straks måtte flytte grundet forureningen, jeg boede selv i et andet hus på grunden hvor der var krybekælder under og jeg kunne godt blive boende, men skulle sørge for udluftning af alle værelser.

Der blev etableret udsugning fra min krybekælder og i det udlejede hus hvor der ikke var krybekælder, blev gulvene hugget op og det blev lagt indblæsning og udsugningskanaler ud og gulvene reetableret, udsugningerne blev ført til tagryggen men ventilatorer.
Jeg følte at kommunen ikke havde reageret nok over kemifirmaet mens de var der, der havde været mange klager fra naboer om eksploderende tromler og vædske der rendte ud på vejen, hvorefter brandvæsenet bare skyllede det hele ned i kloakkerne, da jeg ville undersøgen sagen nærmere og gennemkigge nogle belastende papirer i miljøafdelingen som jeg havde set igennem en gang før, nu ville jeg tage nogle flere kopier i forbindelse med at jeg ville lægge sag an mod kommunen, fik jeg at vide at papirerne var forsvundet.

Så sådan slipper kommunerne for at blive anklaget for sjusk, omtalte kommune havde ikke fulgt Miljøbeskyttelsesloven 372 af 1973, jeg henvendte mig til miljøministeriet, statsamtet i København, ikke megen respons og kommunen havde frasagt sig alt ansvar.
Min ejendom lå indtil en kommunal børneinstitution, men mærkeligt nok fulgte forureningen skelgrænsen, så der var ingen forurenimg på kommunens grund, forhåbentlig tager børnene ingen skade der.

Så efter et hav af skrivelser og udgifter til advokat opgav jeg at gøre mere ved sagen.
Jeg fik heldigvis solgt ejendommen noget senere, men ca. 2 mill.under dens virkelige værdi, som skulle have været min ekstra pensionsopsparing.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10435 - 16/11/2010 11:28 Re: Alle løber fra deres ansvar, med loven i hånd. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Citat:
Så sådan slipper kommunerne for at blive anklaget for sjusk -
skriver du - efter at have beskrevet, hvordan kommunen svigtede sin kontrol med forurening og derefter fjernede belastende dokumenter.

Hvor er det nu, man har hørt det før?
Eller er det ikke snarere reglen end undtagelsen - også hos offentlige myndigheder?

Som jeg ser det, er det et sammenstød mellem idéen om et socialt fællesskab og så idéen om, at "enhver er sin egen lykkes smed".

Den tidligere forurenende virksomhed var åbenbart en klar tilhænger af det sidste - på bekostning af det første.

Men også på et bredere niveau har vi jo dette sammenstød:
Skal de offentlige myndigheder holdes nede på "minimalstats-niveau", eller skal de have tilstrækkelige ressourcer til at kunne løse opgaver, som den her nævnte?

Man kunne vel endda sætte det på spidsen og spørge:
Hvor meget liberalisme vil vi have? - og hvor meget socialt fællesskab?

For tiden ser det ud til, synes jeg, at der skæres ned på det sociale fællesskab - til fordel for det private erhvervsliv.

Og så er konsekvensen naturligvis, at der ikke er meget at hente fra det offentlige i forureningssager som denne trist

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/11/2010 11:29)
Top Svar Citer
#10437 - 16/11/2010 14:40 Re: Alle løber fra deres ansvar, med loven i hånd. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg glemte at skrive at jeg først kontaktede Iduna Kemi A/S, som selskabet hed jeg købte ejendommen af, men de skrev tilbage at selskabet var nyetableret, efter salget af grunden fandt jeg så selv ud af, så der var ikke nogen jeg kunne gøre ansvarlig for forureningen, det er jo det der sker vel hver gang, så firmaerne slipper kun fordi kommunernes miljøafdelinger ikke gør deres arbejde godt nok og checker firmaerne i hoved og røv.
Kommunen havde endda fået mange tilkendegivelser at der var noget helt galt, men sad og sov i timen, det var grunden til at jeg prøvede at lægge sag an mod kommunen for ikke at opfylde miljøloven, men jeg indså hurtigt at jeg kunne bruge alle mine sparepenge og muligvis ikke få noget ud af det, det så ud til at den socialdemokratiske borgmester havde tystet på folk rundt omkring, hvor jeg havde klaget, alle tørrede hænderne og man ville komme tilbage, hvilket så aldrig skete.

Virksomheden fremstillede bl.a. rengøringsmidler til maritimt brug og til export til ulande, deres produkter var bandlyst i Danmark, var yderst farlige.

Det burde ikke være så let at slippe for rydde op efter sig, bare ved at reetablere et A/S så har man rene hænder, det er sku for dumt og koster samfundet rigtigt mange penge.

Vi hører om det gang på gang, men ingen tager sig af det, aktieselskabsloven burde ændres på dette punkt, når firmaet kører med samme besætning og arbejdsområde, kun datoen er ny.
Jeg kan ikke forstå at et A/S skal beskyttes på denne måde.



Redigeret af treram (16/11/2010 14:42)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#14109 - 15/11/2012 03:41 Re: Alle løber fra deres ansvar, med loven i hånd. [Re: treram]
comterkaki
Uregistreret

I do not think so, and also do not want to understand.
Top Svar Citer
#14113 - 15/11/2012 15:03 Re: Alle løber fra deres ansvar, med loven i hånd. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Hvor meget liberalisme vil vi have? - og hvor meget socialt fællesskab?".

- Et samfund med stor indbyrdes frihed ka' jo sagtens ha' sociale fælleskaber. Socialiteten stiger jo ikke, bare fordi staten overtager styringen med individets frihed, det så du jo bl.a. i østblokken Arne.

"For tiden ser det ud til, synes jeg, at der skæres ned på det sociale fællesskab - til fordel for det private erhvervsliv".

- Ku' du ikke henvise med et eksempel fra tiden før, som kunne stå som skoleeksempel for nutiden?
Hvornår har folket fx. været samlet omkring værdisyn her i landet, og hvordan stod det i forhold til det private arbejdsmarked?

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk