annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636806
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378647
Et andet syn 1987965
Jesu ord 1521568
Åndelig Føde 1506508
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 123 gæster og 31 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14028 - 01/11/2012 14:30 Ad hominem Hanskrist.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg vil tage udgangspunkt i dine gode forsætter i chatten, hvor du skriver følgende:

Citat:
Hanskrist: nå pjat,
Hanskrist: jeg vil slutte med at sige, noget jeg fandt ud af igår aftes,,, og det er at jeg stiller alt for høje krav til mine omgivelser (og ja som jonna siger, til mig selv også)
Hanskrist: 4 af de kærester jeg mistede efter 7 års samliv (4 x 7 = 28 år med kærester) har alle uafhængig af hinanden sagt at jeg stiller alt for høje krav
Hanskrist: igår fandt jeg ud af at jeg stiller på den ene side for høje krav til esther og rubæk og mich og jan sero og thomas,, ,og på den anden side til dig bjørn og simon norge
Hanskrist: ingen kan være med som min far siger,, ikke engang mig selv, også jeg segner under disse ublu krav
Hanskrist: igår aftes blev jeg så enig med mig selv i at det er iorden at jeg stiller tårnhøje krav til mig selv, blot kan jeg ikke tillade mig at ødelægge forholdet til andre med de samme tårnhøje krav som ingen mennesker kan trives med i længden
Hanskrist: som da jeg studerede medicin en af de sygeplejerske jeg hjalp med studierne, hun sagde at jeg var så perfektionistisk at jeg en dag ville død af en kommafejl
Hanskrist: så nu vil jeg være en jovial bamse som dig bjørn
Hanskrist: måske jeg ligefrem i min jovialitet vil være protektor for ekim
Hanskrist: det skal lige siges jeg ikke aner hvad jovial betyder
Hanskrist: men nu slår jeg det op i jonnas fremmedordbog
Hanskrist: kan vi så vente en mere fredelig omgængelig tiger kat i nærmeste fremtid, som vi kan kommunikere (kommunikation forstået bredt, i sin bredeste betydning) med og dermed bedre lære at forstå
Hanskrist: kun mennesker eller natur som man står i kommunikation med kan man lære at forstå,,, mennesker lever i kommunikation med hinanden, med naturen, umwelt, materien, alle slags stoffer og materialer,, lige fra de nødvendige til fremstilling af redskaber til
Hanskrist: fødevarer emner
Hanskrist: at leve i og være i kommunikation med sine omgivelser er det der kendetegner mennesket, det være sig kommunikation med umwelt (materien) det være sig mitwelt, andre mennesker, det være sig eigenwelt, kommunikation og tale med sig selv, alt det samvittighe
Hanskrist: samvittighedsmæssige
, og det være sig kommunikation med kultursfæren, noosfæren,, altså vores verden 3 (popper) eller vores memiske kulturelle kommunikation
Hanskrist: det sunde raske og uneurotiske lykkelige menneske står i kommunikation med alle disse for menneskets eksistens modusser
Hanskrist: neurosen er at isolere sig fra en af disse former for kommunikation
Hanskrist: nyt indlæg i papirkurven her den 1. november, hvor simon norge og bjørn bliver udfordret af tigeren,, handsken er kastet omkring hvorvidt jeg vrøvler om de filosoffers tanker jeg fra tid til anden kan præsenterer jer for


Lad mig for det første sige, at du nok bliver nødt til at starte mere eller mindre forfra, og kassere størstedelen af dit hidtidige livssyn. Livet handler ikke om at forfægte et specielt synspunkt, og opfatte sine omgivelser som modstandere, der skal overtales eller tvinges til at antage din opfattelse af livet, og hvis de ikke vil det, skal de hånes.

Livet handler intellektuelt om at blive klogere på tilværelsen og på andre menneskers reaktioner, og følelsesmæssigt om at opnå en lykkefølelse så ofte som muligt. Det første opnår man ved at observere verden, og søge at forstå årsagerne til, at mennesker opfører sig som de gør. Det andet handler om selv at leve i overensstemmelse med den viden (læs; natur), som vi har fået i vuggegave.

Verden er fyldt med mennesker, der tror at de har ret, og at andre tager fejl. Nogle af dem har sluttet sig sammen i religiøse sekter eller i politiske organisationer for at udrydde modstanden mod deres forestillinger. Andre optræder som solister, og betragter kritikeres synspunkter som mangelfulde og kritikerne som uvidende idioter eller blot dumme svin. Denne gruppe har du anbragt dig selv i, Hansemand.

Så det første, du må forstå, er, at ingen har ret. Hverken du eller jeg eller Simon eller Bergson eller Freud eller Marx eller Paulus. Alle starter med at lede efter forklaringer ud fra et ønske om at forstå, men i samme sekund, man låser sig fast på en bestemt forklaring eller synsmåde, udelukker man samtidig sine muligheder for at forstå verden i almindelighed og andre mennesker i særdeleshed. Den menneskelige viden øges konstant og giver plads for nye og bedre forståelser hos de, der følger med udviklingen og er rede til at ændre deres syn på alt.

Jeg har været åben for nye forklaringer hele mit liv, og jeg er kommet længere i min forståelse, end du kan forestille dig. Alligevel har jeg kun opsuget et fnug af den viden, som videnskaben i fremtiden vil gøre tilgængelig for mennesket. Men hvis dit ønske om at forstå er alvorligt ment, skal jeg gerne med min erfaring lede dig udenom de værste faldgruber på erkendelsens vej gennem ukendt land.

Vi er klogere i dag end nogen af fortidens mennesker eller vildfarne filosoffer vil kunne forstå, men det betyder ikke, at alt, hvad de sagde, er uholdbart. Nogle af deres tanker kan bruges i dag, fordi de knytter sig til iagttagelser af den menneskelige natur, som kun ændrer sig langsomt gennem æonerne. Vi må derfor hele tiden kassere den del af deres tanker, som ikke stemmer med de nyeste opdagelser, for at finde den kerne af sandhed, der eventuelt har været i deres forståelse af verden og livet.

Det er op til dig selv, Hansemand, om du vil ofre dit nuværende verdensbillede for et nyt og bedre, baseret på dine egne tanker om de fakta, som forskningen afslører om både verden og om vores opfattelse af den. Hvis din nytænkning giver resultater af værdi for andre, er det jo ikke udelukket, at du faktisk vil være i stand til selv at sætte et præg på tænkningens historie.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14053 - 06/11/2012 00:59 Re: Ad hominem Hanskrist. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Desværre må denne tråd slutte uden at være kommet i gang. Hansemands "løfter" i chatten viste sig blot at være varm luft, og når han ikke vil deltage, fordi han ikke ønsker at sætte sit faste ståsted på spil, så kan jeg ikke hjælpe ham til at udvikle sig. Trist, for andre kunne måske også have lært noget af forløbet, både om kommunikation og om at udvikle en selvstændig tænkeevne.

Som man kan læse ud af Hansemands indlæg, så er hans interesser få men dominerende. De omfatter hans fysiske form og velbefindende, hans kærlighedsliv, hans teologiske "vækkelse" fra Paulus til Tillich, hans "tilbedelse" af Marx og Freud iblandet lidt moderne kognitiv psykologi, som han dog kun har et meget begrænset kendskab til, hans "missionsvirksomhed" på religiøse debatter, og hans .... ja, der er egentlig ikke mere af betydning, hvis man ser bort fra hans selvovervurdering og ustyrlige praleri. Alt andet er åbenbart biting i hans liv.

Disse 5-6 emner har Hansemand valgt skal fylde hans liv, og det gør de tilsyneladende udmærket. Men det er ikke nok for mennesker, der vil udvikle deres syn på verden, for den er i konstant dynamisk udvikling. Andre har det på samme måde, og klamrer sig til et trosgrundlag, som de ikke tør forlade. Men for de, der gerne vil videre i deres udvikling, har jeg på falderebet 3 gode begynderråd.

Hvis man vil forstå og forbedre sin kommunikation, kommer man ikke uden om at studere Ludwig Wittgenstein, som har givet os en fantastisk indsigt i sprogets natur og kommunikationsevne. Læs hans "Tractatus" og "Filosofiske undesøgelser". Så er man godt på vej.

Søg ny viden på alle områder. Viden kan man ikke få for meget af, og det holder hjernen ung og sprællevende. Både TV, radio, biblioteket og internettet giver fremragende muligheder, det sidste især fordi man kan abonnere gratis på nyhedsbreve fra mange kilder. Jeg får selv mere end tyve om dagen, bl.a. fra universiteter og videnskabelige tidsskrifter.

Det tredie og vigtigste er at læse informationer fra dem, man er uenige med. Man lærer intet af rygklappere og meningsfæller. Man lærer af at blive tvunget til at tænke i andre baner, og i tankerne prøve at argumentere for det modsatte af ens synspunkter. Så ser man nemlig svaghederne i sit verdensbillede, så man kan gøre noget ved dem. Jeg kalder det 180 graders reglen, og den er et nyttigt værktøj til at blive opmærksom på sine egne fordomme.

Held og lykke med din videre færd, hvis du altså ønsker at komme videre.

Mvh

Ole Bjørn :o)




Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Kulturministeren vil 'gøre alt' for, at..
16/04/2024 13:51
Danmark har endeligt solgt 24 F-16-fly t..
16/04/2024 13:38
Kørsel med påhængskøretøjer under 7..
16/04/2024 13:33
Efter indbakke-koks i Nyborg Kommune: Fe..
16/04/2024 13:11
Beredskabschef: Vi bliver i Børsen de n..
16/04/2024 12:29
Nyheder fra Religion.dk