annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 427 gæster og 139 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 12 1 2 3 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13795 - 05/10/2012 07:28 Alle kirkegængere skal tælles.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kirkeministeren M.Sareen har opfordret biskopperne til en detaljeret registrering af alle kirkegængere.
Dette forslag er fremkommet efter den fynske biskop selv har foretaget en delvis registrering, hvor det viste sig at der på et lille?? halvår har været mindst 623 gudstjenester med under 6 kirkegængere, ud af disse var der 62 gudstjenester som blev aflyste da kun det faste personale dukkede op.
Kirkeministeren vil dog ikke tvinge biskopperne til en eksakt registrering, hvilket jeg så ikke forstår, det ville da være en god idé at vide hvor mange der benytter kirkens service, lige nu er det bare en anelse nogle har.
Århus biskop Keld Holm siger: at han kun vil tælle hvis han bliver tvunget til det, der er for megen fokus på tal.
Hvad mon han er bange for ?, at tallene er for lave så der vil ske indskrænkninger i kirkernes antal .
Selvfølgelig skal der være fokus på tal, alle andre statsinstitutioner ved da eksakt hvor mange der deltager og har en vis pligt til at holde mandtal, men folkekirken bare laller af sted uden nogen særlig styring.

Alligevel vil en sådan folketælling vise et lidt forkert billede, idet mange ikke troende jo tropper op til både dåb, konfirmation, bryllup og begravelse, derfor kunne man opfordre kirkeministeren til at lave nogle simple spørgeskemaer der så skulle udleveres til kirkegængerne igennem et par måneder eller et halvt år hvor de skal sætte et kryds om de er kirkegænger eller bare ikke troende gæst til en af de nævnte handlinger, så ville man få et betydeligt bedre resultat, som så kunne bruges til at bestemme folkekirkens fremtid.

Men det er måske for meget forlangt??. Folkekirken vil hellere leve i uvisheden.



Redigeret af treram (05/10/2012 07:31)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13796 - 05/10/2012 09:23 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: treram]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Glimrende forslag, treram, men det vil naturligvis møde voldsom modstand i de kirkelige kredse. Folkekirken er i krise, men præsterne vil næppe bryde sig om, at de skal leve med den samme trussel om fyring som resten af befolkningen. Menighedsrådene vil også være modstandere, for det vil uvægerligt føre til, at deres magt og indflydelse begrænses yderligere.

I forvejen kæmper de med det problem, at det er svært at skaffe folk, der vil sidde i rådene. F.eks. fandt en af min ungdoms veninder under oprydning på sit loft en stak gamle bibler, som hun forærede den lokale kirke, da hun som ikke-troende tænkte, at de måske kunne komme nogle ældre eller indvandrere til nytte. Hun fik omgående en opfordring til at træde ind i menighedsrådet. At hun fortalte, at hun ikke troede på nogen gud, var ikke noget problem for hverken præsten eller menighedsrådet.

Men måske er krisen et gode for Folkekirken, som kan få dem til at vågne op fra deres religiøse søvn til en ny reformation, som kan give den en ny rolle i samfundet. Jeg er jo ikke som treram modstander af enhver form for religiøs tro, men kun af religiøs indoktrinering og magtudøvelse.

At afskaffe religiøs tro er urealistisk på det nuværende tidspunkt i menneskets historie, men at begrænse religiøs indoktrinering og magtudøvelse ser ud til at være indenfor mulighedens grænser, og det ser der også ud til at være politisk vilje til og en god opbakning i befolkningen. Men hvad skal der til for at ændre Folkekirken til en samfundsnyttig institution i stedet for at være en belastning?

Det kunne blive en interessant diskussion, og jeg har da selv en masse forslag. Til at begynde med kunne man skrotte det gamle testamente, de ti bud og truslen om helvede, og modernisere trosgrundlaget til et mere virkelighedsnært ideal, som lå indenfor menneskers mulighed for at leve op til. At kræve, at vi skal elske de mennesker, som gør os ondt, er simpelthen religiøst idioti.

Kom gerne med dine egne forslag til, hvilke ændringer der skal til, for at gøre Folkekirken til en samfundsnyttig institution. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#13799 - 05/10/2012 10:06 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Da jeg så Manu Sareen's krav om tælling af kirkegængere, tænkte jeg straks: Dét her er lige guf for Treram - og det var det jo så også.

Det er faktisk også "guf" for mig - forstået på den måde, at det belyser, at den danske folkekirke stort set alene er et hjemsted for det enkelte menneskes overgangsritualer (dåb, konfirmation, vielse og begravelse - og her især begravelsen), mens det, der i kirkesproget hedder "højmesse", søndagsgudstjenesten, nok "synger på sidste vers".

For nylig deltog jeg - i en bestemt personlig anledning - i en almindelig søndagsgudstjeneste i en landsbykirke i et nabosogn(selv om jeg har udmeldt mig af folkekirken, har jeg stadig adgang), og min utilfredshed med meningsløsheden skiftede til min overraskelse til en slags nostalgi ved tanken om, at dette snart er slut.
Det blev yderligere understreget af, at det var en meget engageret sognepræst, der prædikede stående på kirkegulvet, og som sluttede sin prædiken med at give hånd til hver enkelt (hvilket jo var let overkommeligt, da der kun var fire eller fem andre kirkegængere foruden mig).

Hvor hurtigt, det bliver slut, er jo ikke til at vide - og endnu mere uvist er det nok, hvad der så sker.

Vil vores "åndelige rigdom" alene bestå af ønsket om maksimal sanselig nydelse så længe som muligt - og en hurtig smertefri død, når den tid kommer - mens Europa materielt støt og sikkert synker længere og længere ned i relativ fattigdom og stadig mindre indflydelse på resten af verden?
Ja, det tror jeg - og det er vel egentlig også fair nok smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13800 - 05/10/2012 12:45 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Forslag til kirkeministeren:

Gør - som i Ribe Stift - ansæt en præst for åndeligt søgende ... og byd så alle velkommen i kirken, som tænker, at der er mere mellem himmel og jord, end vi lige opfatter med vore kendteste sanser - åbn for alle uanset religion, som oplever et behov, som ikke lige kan tilfredsstilles via vore fysiske sanser og materielle behov. ...

I Esbjerg myldrer folk til hos præsten, som har "fået lov" til at rumme alle hendes medmennesker i trosspørgsmål.

Måske et eksempel til efterfølgelse?

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#13801 - 05/10/2012 13:18 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.
Citat:
... og byd så alle velkommen i kirken, som tænker, at der er mere mellem himmel og jord, end vi lige opfatter med vore kendteste sanser - åbn for alle uanset religion, som oplever et behov, som ikke lige kan tilfredsstilles via vore fysiske sanser og materielle behov. ...
Ja, så kunne "den danske folkekirke" omsider reelt blive folkets kirke - fri af fortidens teologiske enevælde.
God vind! smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 12 1 2 3 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Retssag: Er det en menneskeret at kunne ..
25/04/2024 09:17
30 millioner kroner på vej til havneudv..
25/04/2024 09:06
Efter kampvalg hos Socialdemokraterne: B..
25/04/2024 09:02
EU sender penge til fyrede slagterimedar..
25/04/2024 08:48
Ekspert vurderer: Prisen for regeringens..
25/04/2024 08:42
Nyheder fra Religion.dk