annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Strandbumse livet
Hvem er online?
0 registrerede 408 gæster og 273 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 12 < 1 2 ... 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13872 - 10/10/2012 08:14 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

Du er igen gået i selvsving Arne. Få nu lidt styr på dig selv og bidrag på debatten med relevante kommentarer med bare et minimum af fornuft.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#13873 - 10/10/2012 08:36 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

var det altså på grund af din svigtende hukommelse, Arne. Det eneste spørgsmålstegn, jeg kan få øje på i de tre indlæg, er
Citat:
Mon Ole har nogle "videnskabeligt begrundede antagelser" om "dette noget"?
der henviser til min oplysning om, at videnskaben ikke tror på, at noget kan skabes ud af ingenting. Der har eksisteret noget før dette univers blev til, og dette noget blev altså til det stof og de kræfter, som vi i dag kan konstatere.

Som du har formuleret dit spørgsmål, er det meningsløst, ligesom mange andre af dine spørgsmål har været, så der gives ingen meningsfulde svar. Videnskaben kan ikke måle eller observere noget udenfor dette univers, og det har nu heller ingen betydning for vores liv.

Men selv om videnskaben ikke har nogen fysiske teorier om "forgængerne" til stof og kræfter, så har man dog nogle matematiske modeller for, hvad der kan være foregået før universets fødsel, og dem har jeg ved flere lejligheder omtalt. Det gælder både boblemodellen, branemodellen og multivers modellen og Holger Bech Nielsens teori om tilfældig dynamik.

Matematiske modeller er ikke begrænset til dette univers, og det, der ligger udenfor, har kun matematisk interesse, fordi det muligvis kan føre til andre modeller til at beskrive dette univers. I sidste instans vil det være vore observationer der afgør, hvilken model der giver os den bedste forståelse.

I den udstrækning, der kan gives et svar på dit spørgsmål, har du altså fået svaret flere gange, længe før dit spørgsmål blev stillet. At du ikke kan huske det er klart. Du forstod det ikke dengang, og du ville heller ikke kunne forstå det nu, selv om jeg forsøgte at forklare dig det. Du mangler simpelthen den nødvendige forståelse af matematik og af naturvidenskabelig metodik. Derfor skrev jeg også
Citat:
Dette noget kan religiøse mennesker så gerne for min skyld kalde for Gud eller første årsag. Men virkeligheden viser, at dette noget ikke øver nogen indflydelse på det univers, vi lever i.

Åndelig talt lever du selv i dit eget private univers. Du mener at have forstået din verden, fordi et bemalet træstykke "så på dig og åbnede dine øjne for kærligheden." Naturvidenskabens univers er anderledes. Det søger at forstå virkelighedens verden ved at observere dens fænomener. Hvilken form for forståelse, der er bedst, gider jeg ikke diskutere. Min forståelse har belønnet mig rigeligt med et indholdsrigt liv med utallige glæder og en harmoni i tilværelsen, og min åndelige verden er til forskel fra din private befolket med hundreder af millioner levende mennesker, som jeg deler den med.

Mvh

Ole Bjørn :o)




Top Svar Citer
#13874 - 10/10/2012 09:44 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Så slap det omsider ud:
Ole skriver:
Citat:
Mon Ole har nogle "videnskabeligt begrundede antagelser" om "dette noget"? - der henviser til min oplysning om, at videnskaben ikke tror på, at noget kan skabes ud af ingenting. Der har eksisteret noget før dette univers blev til, og dette noget blev altså til det stof og de kræfter, som vi i dag kan konstatere.
og
Citat:
Videnskaben kan ikke måle eller observere noget udenfor dette univers -
og
Citat:
- videnskaben ikke har nogen fysiske teorier om "forgængerne" til stof og kræfter -
Hvorfor videnskaben ikke tror på at noget kan skabes ud af intet, men i stedet tror på, at der har eksisteret noget før Big Bang, det er ikke afklaret - og hvor har Ole egentlig dét fra?
Er det bare hans egne idéer?

Vi er jo så her ved grænserne for naturvidenskabens formåen, og det er da fair nok.
Vi har da rigeligt at beundre naturvidenskaben for, men det understreger da Einsteins ord:
Citat:
We should take care not to make the intellect our god; it has, of course, powerful muscles, but no personality.

Værre er det, synes jeg, at naturvidenskaben indtil dato ikke kan finde ud af forholdet mellem de fundamentale kræfter i universet, og at en mand son Stephen Hawking heller ikke tror på, at det vil kunne lykkes.
Det undlader Ole fortsat at kommentere - og det er jo heller ikke just en imponerende situation, naturvidenskaben her befinder sig i.
I stedet for at ignorere, som Ole gør, burde man efter min mening netop fokusere på denne udfordring.

Endelig skriver Ole om mig:
Citat:
Du mener at have forstået din verden -
Mit svar:
Nej, det bestemt jeg ikke har!
Men det er jo netop dét, der gør livet, tilværelsen, så spændende smiler
Og det er så her, min "leveregel" - for tiden - er:
Elsk dit sande selv - og hele den øvrige verdens sande væren ligeså.
Det er ikke naturvidenskabeligt, og det ville da vist være lidt af en tilsnigelse at kalde det religiøst blinker

Arne.

P.S.: Oles konstante personangreb ignorerer jeg selvfølgelig. For mig at se karakteriserer de Oles psyke cool
Top Svar Citer
#13875 - 10/10/2012 10:23 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Der er en hel del ting, som du har misforstået, Arne. Det er ikke mine egne ideer. Det er, hvad alverdens kosmologer og fysikere mener (ikke tror), og de baserer det på vores konkrete viden om universet.

Du misforstår også Stephen Hawking. Han tvivler ikke på, at man en dag kan forklare sammenhængen mellem de fire fundamentale kræfter. Han mener bare ikke, at en TOE ville kunne forklare alle verdens fænomener, en opfattelse som han tidligere havde.

At bebrejde videnskaben, at den ikke evner at iagttage og forklare fænomener, der finder sted uden for dette univers, viser blot din manglende forståelse for videnskab. Du er efterhånden blevet ekspert i at misforstå alt, hvad du læser, og i at stille meningsløse spørgsmål.

Det hjælper ikke at forklare dig noget som helst. Du vil ikke forstå andre synspunkter end din egen snævertsynede selvskabte tro, uanset hvem der prøver at forklare dig noget, og du ignorerer de svar, du får. Det så vi tydeligt, da professor Vincent høfligt søgte at forklare dig, at dit spørgsmål var meningsløst, hvilket fik dig til at svine ham til bagefter. Det er jo din foretrukne debatstil.

Det eneste, dine indlæg viser, er, at du måske er ekspert i svineri, men at din viden på andre områder intet er værd. Så præk du bare videre om din ikonomaniske fantasi om en kærlighedsfyldt verden. Hvad du forstår ved kærlighed lyser ud af tonen i dine indlæg.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#13876 - 10/10/2012 10:43 Re: Alle kirkegængere skal tælles. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Så vidt Ole.
For mig er han tidsspilde.
Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 12 < 1 2 ... 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Hanskrist
25/04/2024 23:58
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Trump går efter 'absolut immunitet' ved..
26/04/2024 02:37
USA er gået i gang med at bygge midlert..
26/04/2024 00:31
Ekstremt vejr skyld i dårligste vinprod..
25/04/2024 22:14
Zelenskyj retter direkte tak til Danmark
25/04/2024 21:10
Norsk politi afslutter efterforskning i ..
25/04/2024 20:35
Nyheder fra Religion.dk