annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13320 - 28/06/2012 11:06 Hellig - hvad er det?
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hvis man slår op på ordet: hellig i Den Danske Ordbog
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=hellig
og piller al "den teologiske pynt" af, for i stedet at fokusere på den oprindelige betydning:
Citat:
oldnordisk heilagr, tysk heilig afledt af hel i betydningen 'uskadet, sund'
så bliver det jo klart, at det handler om hel i stedet for i stykker, og om sund, som i ordet helbred
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=helbred

Og når ordet: hellig ender med "-lig", er det jo på samme måde, som i ordene: hanlig, hunlig, kropslig, inderlig, kærlig, daglig, eventyrlig, åndelig, høflig, smålig, verdslig o.m.a.

Videnskaben kæmper for at nå frem til en Theory of everything
http://en.wikipedia.org/wiki/Theory_of_everything
men den altomfattende helhed, som ligger i ordet hellig, nøjes jo ikke med fysikkens verdensbillede alene.

P.S.: Her, hver jeg bor, har der i årtusinder været en helligkilde.
For nogle hundrede år siden byggede man en kirke der.
Helligkilden løber dog ikke mere.
Til gengæld løber det samme vand nu via vores gode lokale vandværk i hanerne - og vandet, det er "ikke så ringe endda", kan jeg bekræfte blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13321 - 28/06/2012 11:48 Re: Hellig - hvad er det? [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

... og tak for dit inspirerende indlæg. Jeg er "ord- og symbolelsker", og der ligger næsten altid skatte og perler gemt i de enkelte ord, hvis man fordyber sig en smule og graver lidt ned under "overfladen".

Kender du Mircea Eliades bog "Helligt og profant"? Dit indlæg fik mig lige til at huske på den, og jeg måtte lige ha' den fundet i reolen ... smiler

... og det fordi jeg ved dit indlæg kom i tanke om, at et af afsnittene omhandler og hedder "Vandets symbolisme" ... og herfra lige en appetitvækker ...

Citat:
"Vandet symboliserer summen af mulighederne, det er fons et origo (kilde og ophav", reservoiret, der indeholder alle eksistensers muligheder; det går forud for enhver form og bærer enhver skabelse."


Citat:
"Uanset i hvilken religiøs sammenhæng vandet end optræder, dets funktion bliver altid den samme: det desintegrerer, ophæver formerne, "afvasker synderne", det renser og regenererer samtidig."


KNUS fra den vækkede TorneRoseMarie smiler
Top Svar Citer
#13322 - 28/06/2012 12:28 Re: Hellig - hvad er det? [Re: RoseMarie]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157

... ja, nu blev jeg så inspireret, at jeg også søgte efter "helligt vand" i den bog, jeg i øjeblikket er i gang med at læse igennem. Det er bogen "Den skjulte gudstjeneste" skrevet af Erik A.Nielsen ...

Citat:
"Vandets element i dåben udtrykker symbolsk det store urhav, det dræbende og fødende hav, der spiller så stor en rolle i Bibelens fortællinger. Men elementet vand er også symbolsk forbundet med det fostervand, alt menneskeligt liv har tilbragt sine første ni måneder i. Det er til dette element, det guddommelige ord føjer sig bi dåbens indstiftelsesord, så at vi i den kristne kirke døber "med vand og Helligånd"."


Citat:
"... på samme måde har dåben karakter af elementær begivenhed: den giver en symbolsk dybde til de erfaringer i vores liv, der knytter os til vandet: badet som en renselse og yderst ude livets fødsel ud af vandet. Bad og fødsel eller genfødsel er i poetisk sprog tæt forbundne udtryk. Man kan føle sig som nyfødt eller som et nyt menneske efter badet."


Tanker og inspiration fra RoseMarie smiler
Top Svar Citer
#13326 - 28/06/2012 15:41 Re: Hellig - hvad er det? [Re: RoseMarie]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej TorneRoseMarie,
Har du tænkt på at det vand vi bruger er det samme igen og igen, der findes kun det vand der er i havene og i skyerne, det falder så ned som regn igen og igen, men det er det samme vand og noget af det har været igennem os mennesker og dyr, måske en lidt ubehaglig tanke, men sådan er det, der kommer ikke nyt vand til vor jord, det er rent genbrug.

Men heldigvis sker der det når vandet fordamper og blir til skyer, så er det kun det rene H2O der fordamper, alle andre stoffer i vandet blir nede.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13327 - 28/06/2012 16:11 Re: Hellig - hvad er det? [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej TorneRoseMarie.

Jeg ville jo gerne have været prinsen i eventyret om Tornerose, der vækkede dig med et kys - men at opleve at inspirere dig, det er også stort for mig (og passer bedre til min alder smiler ).

Faktisk var jeg i tvivl, da jeg tøvende startede denne tråd, men efterhånden som jeg havde emnet i fokus, kom der flere perspektiver - og med din respons er jeg jo ikke længere i tvivl, så jeg hæver mit glas "helligt vand" fra vandhanen og drikker din skål blinker

Som jeg ser det, er gensidig inspiration den helt store kvalitet i Trosfrihed.dk - det at vi bringer det bedste, vi har , til torvs - og ser på hinandens "varer".
Nogle vælger så at anprise deres egne varer samtidig med at de ser imødekommende på, hvad de andre kommer med, mens andre foretrækker at kritisere de andres "varer" og ofte ikke rigtig har noget selv at præsentere.

Jeg kender godt Mircea Eliade, men har ikke læst den bog af ham, du nævner: "Helligt og profant", det må jeg så nok se at få gjort ved lejlighed.
Derimod har jeg har jeg læst det meste af hans fire binds værk: "De religiøse idéers historie", der stort set fortæller om alt, hvad mennesker har udviklet på det religiøse område (udgivet på dansk af Gyldendal), og hans nøgterne gennemgang og orientering har betydet meget for mig.
Orientereingen om, hvordan urmennesket opfattede verden, hvordan det var for jægeren, vores omgang med ilden, og om det at kunne så og høste, det giver dybde og perspektiv i nutidsmenneskets verden, synes jeg.

Udover Eliade findes der jo masser af myter (jeg ved i hvert fald ikke, om de er pålidelige), såsom når præsten foran alteret under højmessen be'r: "Herren løfte sit åsyn på dig og give dig fred." (vist fra 4. Mosebog), at det kommer fra stammesamfundet, hvor det var usikkert om en fremmed, der trængte ind på territoriet blev modtaget som fjende og dræbt, eller som ven og fik gæstfrihed. Det blev afgjort af om høvdingen ville eller ikke ville se den fremmede i øjnene.

Der er jo også myten om, at det var kvinderne, vist nok i Mesopotamien (Eufrat og Tigris), det nuværende Irak, der fandt ud af at ofre frø til jorden, hvorefter frøet døde, men en ny plante spirede og strakte sig mod himlen - med masser af frø (korsfæstet, død og begravet, gemopstået og faret til himmels).
Så var der pludselig føde til dobbelt så mange mennesker, og når de trætte jægere vendt hjem - måske uden bytte - så havde de hidtil undertrykte kvinder nu alligevel mad og kunne vælge, hvilken jæger de ville tage til sig den dag.
På den måde, var det ikke til at vide, hvem der var far til børnene.
Altså: Kvindelig arvefølge, matriarkat og kvindelige guder i mellemøsten (Bl.a. "Astarte").

Det blev også til at agerbrugerne ofrede det første barn for at opnå frugtbarhed og efterfølgende mange børn (som Abraham alligevel ikke gjorde med Isak, for de var ikke agerbrugere, men hyrder).

Om det er myter og skrøner, ved jeg ikke, men jeg husker, at Mircea Eliade havde funder belæg for, at jægerne ikke ødelagde knoglerne på de dræbte dyr, men pænt gav dem tilbage til naturen (tog kun det, de havde brug for).

Nu må jeg vist hellere holde inde.
Blot et enkelt spørgsmål til dig TorneRoseMarie: Den ten, du stak dig på, som satte alt i stå på slottet, hvad står den for? blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/06/2012 16:12)
Top Svar Citer
#13328 - 28/06/2012 16:47 Re: Hellig - hvad er det? [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

"ja, nu blev jeg så inspireret, at jeg også søgte efter "helligt vand" i den bog, jeg i øjeblikket er i gang med at læse igennem. Det er bogen "Den skjulte gudstjeneste" skrevet af Erik A.Nielsen...

(E.A. Nielsen): "Vandets element i dåben udtrykker symbolsk det store urhav, det dræbende og fødende hav, der spiller så stor en rolle i Bibelens fortællinger...etc.".

- Tja, hvem ved, måske den akkumulerede mængde af det salte vand fra fortidens troende kristne kinder, siden blev vandet med hvilket, de tørstige troende sjæle, druknede deres indre?..;)

mvh
Simon

P.s.: a propos god og underholdende læsning, anbefales Henryk Panas "Enligt Judas" [ISBN 91-37-07694-9] - ups, den er svensk.


Redigeret af Simon (28/06/2012 16:52)
Top Svar Citer
#13339 - 04/07/2012 23:37 Re: Hellig - hvad er det? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Tillad mig en kommentar til din replik til TorneRoseMarie.
Du skriver:
Citat:
Men heldigvis sker der det når vandet fordamper og blir til skyer, så er det kun det rene H2O der fordamper, alle andre stoffer i vandet blir nede.
Ja "heldigvis" - det er jo her renselsen begynder, den renselse, som vi kan få del i, ved at drikke dette rensede vand (kildevand), og som vi også kan bruge til at vaske urenheder af vore kroppe - og som mange også bruger symbolsk eller rituelt til at rense bevidstheden.
Det sidste en smuk og enkel tanke, synes jeg.

Nu er heldig og hellig jo ikke helt det samme - men alligevel blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk