annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13206 - 11/06/2012 13:07 Re: Jeg har sku mødt Jesus [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Hvis det er "hjerteflimmer", du lider af, har du sikkert set den omfattende orientering og de mange gode råd her:
http://www.netdoktor.dk/emnecenter/atrieflimren.shtml

Din overfølsomhed for din "rottegift" behøver ikke at være p.g.a. det aktive stof (warfarin), men kan vel også skyldes andre stoffer i den medicin, du har overreageret på.
Jeg gætter, at du også har set denne:
http://www.netdoktor.dk/tema/allergi.htm
som bl.a. også indeholder oplysninger om allergitest.

Du skriver, at du savner noget mere debat her på Trosfrihed.dk.
Her er det min fornemmelse, at der nok ikke længere er den store interesse for latterliggørelse af "himmelnisser" o.l. (som der vist ikke rigtig er nogen, der tror på).
Og folkekirken i Danmark nærmer sig med stigende fart mindre end 50 % tilslutning, så her er der vel heller ikke så meget at debattere.

Derimod kunne der vel godt være interesse for at debattere livsanskuelser: Hvad tror vi hver især om tilværelsen?
Det kunne vel være mindst lige så interessant, som hvad vi ikke tror
For er der mon nogen, der ærligt kan sige, at de ikke tror på noget som helst? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13207 - 11/06/2012 15:47 Re: Jeg har sku mødt Jesus [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne,
Jo jeg har været samtlige links igennem om Marewan, forkammerflimmer og allergi, men fandt ikke noget jeg umiddelbart kunne bruge, og venter stadig på besked fra hospital om næste step.

Nu skriver du hvad vi hver især tror om tilværelsen. Mener du ikke hvad vi mener om tilværelsen, vi er jo midt i den, eller har jeg misforstået dit spørgsmål?.
Men det kunne da være et interessant emne, men nu bruger vi jo ordet "tro" i mange sammenhænge: jeg tror det blir varmt idag, jeg tror jeg går i bad o.s.v.men det har jo ikke noget med en religiøs tro at gøre, så udfra dette synspunkt så tror jeg vist ikke på noget med relation til religion.

Så forleden en video taget af Mælkevejen og Adromeagalaksen, som er på kollisionskurs og muligvis støder sammen om a 4,5 mia. år, i videoen kunne man så se nærmest mia.af stjerner-planeter et fantastisk skue, jeg " tror" ikke mange gør sig forestillinger om de utrolig mange stjerner og planeter der findes og med sole der er tusinder gange større end vores, muligvis er det skabt ved the BIg Bang eller også har det altid været der??? Men det er uanedede kræfter der her er bundet.
Hvem mon der har skabt alle de andre sole, ham gud har jo bare skabt en enkelt ha ha.



Redigeret af treram (11/06/2012 15:49)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13208 - 11/06/2012 23:37 Re: Jeg har sku mødt Jesus [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

At tro noget behøver jo ikke at være religiøst, og det, jeg søger at få i fokus, er, at hvis vi nu "rydder bordet" og starter helt forfra og forsøger at nå frem til, hvad vi hver især mener eller tror, at tilværelsen er for noget, så havde jeg ventet, at du ville sige, at du tror på naturvidenskabens resultater samt daglig "sund fornuft".
Og at du ville tilføje, at der en hel del andre idéer, som cirkulerer mennesker imellem, som du ikke tror på, hvilket du jo igen og igen har fortalt (de religiøse idéer).

Men også du er jo betaget af universets storhed, galakser på kollisionskurs, "Big Bang" o.s.v. - og de mange, mange ubesvarede spørgsmål.

Og så er spørgsmålet vel: Er alt det mere spændende end det er skræmmende - eller er det omvendt - for os mennesker - i den korte tid vi er her, hvor vi forsøger at leve en tilværelse?
Tør vi se vores uvidenhed og usikkerhed i øjnene?
Og hvordan vælger vi så at leve?

Det kunne jeg godt tænke mig, at Trosfrihed.dk blev brugt lidt mere til - snarere end at "jage himmelnisser" - og en kirke, der alligevel er ved at dø - helt af sig selv blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (11/06/2012 23:48)
Top Svar Citer
#13209 - 12/06/2012 06:46 Re: Jeg har sku mødt Jesus [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Når man bevæger sig ud i links med div.superteleskoper og ser hvordan himmelrummet er spækket med stjerner og planeter, kan man godt føle afmagt og tænker, at hvad der sker på vores lille klode, sådan set kun angår os, resten af universet er komplet ligeglade med vores mikroverden.
Derude i de fjerne stjernetåger sker der megastore tíng, galakser med sole der er flere tusinde gange større end vores egen lille sol, smider om sig med ufatbare energimængder, om der er nogen derude der har glæde af dette, aner vi endnu intet om, men det er vel ikke helt umuligt at der er andre planeter med livsbetingelser som på vores jordklode.

Jeg synes dette er meget spændende og griber hver en nyhed fra universet med stor interesse, selvom dette ikke ændrer på vores hverdag lige p.t.
Tilværelsen på vor planet ændrer sig stadig og overbefolkningen som vist kan siges at være et af jordens største problemer, tærer på jordens reserver af enhver art, så vi snart ender i uløselige problemer, fordi flere mineraler og olieprodukter snart er opbrugte, vi kan stadig brødføde verden, men hvorlænge?, vi ser til på afstand hvordan mennesker i Afrika slås med tørke og hungersnød, der fødes utroligt mange børn, men mange går til af hungersnød,sygdom og lokale krige, den dag der ingen krige er og man får rettet op på fødevaremanglen og den bedre lægehjælp vil man se et boom af børn der overlever, hvis ikke der tages hånd om dette problem og man får sænket befolkningstilvæksten, vil nye alvorlige problemer opstå og vi er tilbage hvor vi ikke kan brødføde alle, hvilket kan afstedkomme nye lokale krige.
Jo der er da sandelig problemer nok at tage sig af på vor lille jord.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13210 - 12/06/2012 08:19 Re: Jeg har sku mødt Jesus [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Arne skr.: ”Her er det min fornemmelse, at der nok ikke længere er den store interesse for latterliggørelse af "himmelnisser" o.l. (som der vist ikke rigtig er nogen, der tror på)”.

- Himmelnisser er skam et dækkende udtryk for den latterliggørelse hvormed netop religiøse har forsøgt at forklare verden omkring os. Og det blir immervæk ikke mindre latterligt af at se nutidens troende tolke videnskabelige spørgsmål ind i gamle trosretninger. At enkelte troende føler sig ramt af et så dækkende udtryk (himmelnisser) viser kun, at udtrykket på dækkende vis beskriver deres måde at forholde sig til virkeligheden, nemlig ved hjælp af nisser i himlen/rummet omkring dem.
Et eksempel ses fra Arne her:

Arne skr.: ”Men også du er jo betaget af universets storhed, galakser på kollisionskurs, "Big Bang" o.s.v. - og de mange, mange ubesvarede spørgsmål
Og så er spørgsmålet vel: Er alt det mere spændende end det er skræmmende - eller er det omvendt - for os mennesker - i den korte tid vi er her, hvor vi forsøger at leve en tilværelse?”.

- Spørgsmålet her er jo slet ikke hvad Arne o.a. religiøse troende kan ”føle” (jvf. spændingen, det skræmmende osv.) overfor den viden der skabes om livet og universet m.m. indenfor (natur)videnskaberne, men hvad civilisationen og dvs. mennesker i kulturer, kan bruge den til!

Faktisk er det så galt fat, at den religion der tilsyneladende blot har betaget Arne, stammer fra en periode i menneskets tidlige historie, hvor ingen – heller ikke Demokrit, der endte med at fastslå, at alt bestod af atomer – havde begreb skabt om hvad der foregik. For religionerne stammer nemlig fra menneskehedens angstfyldte barndom, hvor man hylede og skreg, og er derfor et kun barnagtigt forsøg på at dække menneskets umættelige behov for den viden der kræves, for at mennesket kan begå sig i verden (såvel som for velvære, beroligende udsagn samt andre barnlige fornødenheder).
I dag ved selv skolebørn mere om verdensordenen og naturen end de tidlige religionsstiftere gjorde, de navigerer med langt større sikkerhed med tryghed som følge, end tidligere religionsstiftere gjorde med deres livssyn, og man må derfor stille Arne spørgsmålet:

hvad det egentlig er ved hans religion der er så betagende et tilbud, at han med sine sindbilleder fra ikonologi vil kritisere en succesfuld naturvidenskabs arbejde?

Arne vil imidlertid ikke forklare sig, selv om det simple spørgsmål er blevet stillet et utal af gange, hvor han hver gang har værget sig med enten forestillinger om naturvidenskabers begrænsninger eller med henvisning til en ”respekt” for hans tro – dvs. at nogen på forhånd må anerkende indholdet i hans tro, før de kan få et fornuftigt svar på spørgsmålet. Den går naturligvis ikke.

Arne skr.: ”Tør vi se vores uvidenhed og usikkerhed i øjnene?”.

- Dette er faktisk selve grundlaget for bl.a. naturvidenskaber.

Arne skr.: ”Og hvordan vælger vi så at leve?”.

- Spørgsmålet har intet at gøre med naturvidenskab, og det er decideret dumt at blande dette spørgsmål ind i spørgsmål der drejer sig om hvordan naturen virker og fungerer – hvilket er naturvidenskabens arbejde.
M.a.o. kan det ikke nytte, at man anklager naturvidenskaber for ikke at tilfredsstille spørgsmål der slet ikke angår naturvidenskaberne, og det er lige præcis hvad Arne har gjort i utallige indlæg. Det betyder ikke at forskere uanset arbejdsområdet, ikke interesserer sig for spørgsmål af den art!

Hvordan mennesker i kulturer skal leve er et filosofisk spørgsmål som mennesker i enhver samtid og kultur må rette imod sig selv. Her må spørgsmål rettes imod en ønskværdig samfundsudvikling – hvor det næppe vil være praktisk for en civilisation at indrette sin fremtid på et fundament af den uvidenhed der netop skabte angst hos antikke og senere religionsstiftere. Sikkert er det, at sameksistens i kulturer er blevet mere tryg med en større viden om naturen i og udenfor mennesket, og at denne viden med stor sandsynlighed vil fortsætte sin bevægelse langt udover en samtids videnskapacitet. Viden er jo nemlig en selektiv proces, hvor samfundsudviklingen påvirkes indirekte gennem de politiske processer. Og det er bl.a. derfor jeg o.a. SÅ mange gange har spurgt ind til Arnes politiske visioner og forestillinger – men desværre kun er blevet mødt af den selvbegrænsning Arne har sat sig, nemlig, ikke at kunne forestille sig noget bedre for fremtiden end tilbageblik i overnaturlige trosretninger. Derfor har vi i stedet har fået bortforklaringer med henvisning til ikoner der behager en fortid, der åbenbart for Arne selv anses som et trygt verdensbillede. Mennesker idag har imidlertid brug for viden, nøjagtig som tilfældet var da religionsstiftere skabte sig magt i sociale rammer med overnaturlig tro - og dermed skabte angst for livet, døden osv.

Og hvad præcis dette angår, så ville samfundene næppe ha’ set disse kirker der repræsenterede al den overnaturlige tro, hvis ikke netop menneskeheden havde været så bange for mørket, vejret, sol- og måneformørkelser samt andre naturfænomener, der jo i dag er så let forklarlige og derfor ikke indgyder mennesker angst. M.a.o. har også her videnskabers formidling af viden skabt tryghed i sociale rammer – vi ser det i særlig grad indenfor medicinske spørgsmål.
Og menneskeheden havde heller ikke været udsat for den mængde lidelser kirkens folk og religioners fortalere selv skabte, ved netop at opløfte imposante religiøse bygningsværker (inkl. det vi i dag kalder for kunst – tidligere hed de nemlig bare håndværkere) med tvangsbetaling gennem uhyrligt høje tiender og skatter. Det var nemlig i kraft af et fokus på kun disse monumenters udvikling, at samfund i så stor en grad blev berøvet en bedre levefod.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (12/06/2012 08:30)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Nyheder fra Religion.dk