annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653468
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379763
Et andet syn 1989185
Jesu ord 1522295
Åndelig Føde 1513090
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
2 registrerede somo, ABC 311 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1299 - 09/07/2008 15:33 Bhagavad Gita ord.
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
"Men bedre end det stoflige Offer er Erkendelsens Offer, Arjuna; enhver Handling udfyldes fuldstændigt i Erkendelsen.
Lær dette ved at falde for Lærerens Fødder, ved at spørge ham og tjene ham; saa vil de erkendende, der skuer Tingenes Væsen, lære dig Erkendelsen.
den Erkendelse, ved hvis Opnaaelse, Du ikke mere vil lade dig Blænde; den ved hvilken du ser alle Væsener uden Undtagelse i Dig selv og i mig.
Selvom du er den værste Misdæder af alle onde, saa vil du dog på Erkendelsens Baad alene sætte over al Synd.
Ligesom en antændt Ild brænder alt Brændet til Aske, Arjuna, saaledes brænder erkendelsens Ild alle Handlinger til Aske.
Thi mage til Erkendelsen findes intet Renselsesmiddel her paa Jorden; det finder den i Yoga fuldkomne med Tiden af sig selv i sig selv.
Den Troende vinder erkendelsen, naar hans Tanke er rettet paa den, og han holder sine Sanser i Tømme; har han opnaaet Erkendelsen, opnaar han inden lang Tid den endelige Fred.
Den, der ikke erkender, ikke tror og er fuld af Tvivl, han gaar til Grunde; den der tvivler, vinder hverken denne Verden eller den anden eller nogen Lykke.
Den der ved Yoga har forsaget Handlinger og ved Erkendelsen brudt Tvivlen, en saadan koncentreret Mand bindes ikke af sine Gerninger.

Bryd derfor med Erkendelsens Sværd den paa Uvidenhed beroende, i Dit Hjærte boende Tvivl, øv Yoga og tag Dig sammen, Arjuna!"

Bhagavad Gita 4. Sang, 33-42. smiler

Top Svar Citer
#1301 - 09/07/2008 16:23 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Michael]
Thomas
Uregistreret

Se til, at I søger sandheden. For den er ikke skjult i religionen, men spredt over jorden. Religionerne har lidt sandhed hist og her, men det er blevet forvrænget af menneskers tomme traditioner. Men se lighederne herunder. (Der gemmer sig også et ord til dig, Anne. Et ord jeg ved, du kan lide).

Krishna er i rød. Jesus Kristus i blå.

Men bedre end det stoflige Offer er Erkendelsens Offer, Arjuna; enhver Handling udfyldes fuldstændigt i Erkendelsen.

Jesus sagde: “Den, som drikker af min mund, skal blive, som jeg er. Jeg vil selv være ham, og det skjulte skal blive åbenbaret for ham.” (Thomas)

Men der kommer en time, ja, den er nu, da de sande tilbedere skal tilbede Faderen i ånd og sandhed. For det er sådanne tilbedere, Faderen vil have. Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed. (Johannes)

[color:#3333FF]Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv. (Johannes)


De ord, som jeg talte til jer, er ånd og er liv. De uvidende og de, som begærer kød, tænker på blodudgydelse og død; men salige er de, som forstår. (Urevangeliet)

CLEMENS ALEX. STROMATA III,13,92: Da Salome havde spurgt, hvor­når man ville kunne erkende det, hvorom hun havde spurgt, svarede Herren: “Når I med fødderne træder på skammens klæder, og når de To bliver Én og det mandlige forenet med det kvindelige, hverken er mandligt eller kvindeligt.”

Urevangeliet: Ved I ikke, hvad der står skrevet? ‘Lydighed er bedre end ofre, og at lytte er bedre end vædderens fedt. Jeg, Herren, er træt af jeres brændofre og unyttige gaver; jeres hænder er fulde af blod.’
Og står der ikke skrevet: ‘Hvad er det sande offer? Tvæt jer og rens jer, og fjern det onde fra mine øjne; ophør med at gøre det onde, og lær at gøre godt. Øv retfærdighed mod de faderløse og enkerne og alle, som er fortrykte.’ Således skal I opfylde loven.
Den dag vil komme, da alt det, der er i forgården, som hører sam­men med blodofre, skal tages bort, og ægte tilbedere vil tilbede den Evige i renhed og sandhed.”

Urevangeliet: Ligeledes gav han dem vinsaften, som han havde velsignet, og sagde til dem: “Drik, for dette er mit blod, Kristi blod, som udgydes for jer og for mange til sjælens og legemets frelse.”
Og da alle havde fået deres del, sagde han til dem: “Så ofte I er forsamlede i mit navn, frembær da dette offer som et minde om mig, nemlig det evige livs brød og den evige frelses vin; og spis og drik deraf med rene hjerter, og I skal modtage af Guds stof og liv, som bor i mig.”

Urevangeliet: Og en anden spurgte ham og sagde: “Mester, på hvilken måde skal vi frembære den hellige gave?” Og Jesus svarede og sagde: “Den gave, som Gud elsker i det skjulte, er et rent hjerte.[/color]

den Erkendelse, ved hvis Opnaaelse, Du ikke mere vil lade dig Blænde; den ved hvilken du ser alle Væsener uden Undtagelse i Dig selv og i mig.

Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig. (Matthæus)

Urevangeliet: Løft stenen op, og der vil du finde mig. Kløv brændet, og der er jeg. For i ilden og i vandet og i enhver levende form er Gud åbenbaret som dets liv og dets stof.

Urevangeliet: Og hvad I end gør mod selv de mindste af disse mine brødre, gør I mod mig. For jeg er i dem, og de er i mig. Ja, jeg er i alle væsener og alle væ­sener er i mig. I al deres fryd, fryder jeg mig; jeg lider med dem i alle de­res lidelser. Derfor siger jeg jer: vær venlige mod hinanden og mod alle Guds skabninger.”

Urevangeliet: Hold budene. Elsk din Gud med hele dit hjerte, og elsk din næste som dig selv. På disse hviler hele loven og profeterne. Og summen af lo­ven er denne: Gør ikke mod andre, hvad I ikke ønsker, at de skulle gøre mod jer. Gør mod andre, hvad I ønsker, at de skulle gøre mod jer.
Salige er de, som holder denne lov; for Gud er åbenbaret i alle væ­se­ner. Alle væsener lever i Gud, og Gud er skjult i dem.”


Selvom du er den værste Misdæder af alle onde, saa vil du dog på Erkendelsens Baad alene sætte over al Synd.
Ligesom en antændt Ild brænder alt Brændet til Aske, Arjuna, saaledes brænder erkendelsens Ild alle Handlinger til Aske.
Thi mage til Erkendelsen findes intet Renselsesmiddel her paa Jorden; det finder den i Yoga fuldkomne med Tiden af sig selv i sig selv.


Jesus sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Toldere og skøger skal gå ind i Guds rige før jer. For Johannes kom til jer og lærte jer vejen til retfærdighed, og I troede ham ikke, men toldere og skøger troede ham. Og skønt I så det, angrede I heller ikke bagefter og troede ham. (Matthæus)

Hvis I bliver i mit ord, er I sandelig mine disciple, og I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer frie. (Johannes)

Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham. (Johannes)

Den Troende vinder erkendelsen, naar hans Tanke er rettet paa den, og han holder sine Sanser i Tømme; har han opnaaet Erkendelsen, opnaar han inden lang Tid den endelige Fred.

Johannes:

Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.

Den, der elsker mig, vil holde fast ved mit ord, og min fader vil elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham.

Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer. Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve. Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og jeg i jer. Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«

Den dag skal I ikke spørge mig om noget. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Beder I Faderen om noget i mit navn, skal han give jer det. Indtil nu har I ikke bedt om noget i mit navn. Bed, og I skal få, så jeres glæde kan være fuldkommen.

Sådan har jeg talt til jer, for at I skal have fred i mig. I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden.


Den Troende vinder erkendelsen, naar hans Tanke er rettet paa den, og han holder sine Sanser i Tømme

Bryd derfor med Erkendelsens Sværd den paa Uvidenhed beroende, i Dit Hjærte boende Tvivl, øv Yoga og tag Dig sammen, Arjuna!


Kæmp for at komme ind gennem den snævre port; for jeg siger jer: Mange skal stræbe efter at komme ind, men de vil ikke kunne. Når husets herre først har rejst sig og lukket døren, og I stiller jer udenfor og banker på døren og råber: Herre, luk os ind! – så vil han svare jer: Jeg ved ikke, hvor I er fra. Når I så siger: Vi har spist og drukket sammen med dig, og du har undervist i vore gader, vil han svare: Jeg ved ikke, hvor I er fra. Bort fra mig, alle I, som øver uret! (Lukas)

Og ved den tid sagde Jesus til sine disciple: “Prædik til hele verden og sig: ‘Stræb efter at modtage lysets skjulte gaver og at gå ind i lysets Rige; for nu er den rette tid inde, og frelsens dag er nu.
Opsæt ikke noget fra den ene dag til den anden, fra cyklus til cyklus, fra æon til æon i troen på, at det, når I vender tilbage til denne verden, vil lykkes jer at opnå viden om mysterierne og indgå i lysets rige.
For I aner ikke, hvornår de fuldkomnes skare er fuldtallig, thi da skal portene til lysets rige lukkes, og fra den tid vil ingen være i stand til at komme ind ad den, heller ikke vil nogen gå ud derfra.
Stræb efter at gå ind, mens kaldelsesråbet lyder, inden de fuldkomnes skare er beseglet og fuldtallig, og portene stænges. (Urevangeliet)


Den, der ikke erkender, ikke tror og er fuld af Tvivl, han gaar til Grunde; den der tvivler, vinder hverken denne Verden eller den anden eller nogen Lykke.

Frygt ikke, tro kun (lukas)
Top Svar Citer
#1304 - 09/07/2008 18:50 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: ]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hold da ferie Thomas.

Kan du holde balancen? smiler

Kærlighed er et venligt ord.
Top Svar Citer
#1305 - 09/07/2008 19:58 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Michael]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det er ganske korrekt.

Alligevel har jeg smidt Bhagavad Gita væk.

Mit eget frie valg.

men bevares, så sandt så sandt. :sleepy:
Top Svar Citer
#1484 - 16/07/2008 20:42 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Michael]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg har smidt Bhagavad Gita væk for tredie gang. Ikke i afsky men fordi jeg ikke kan bruge den mere. Tiderne har skiftet og vi har brug for en ny forståelse. Jeg har blot beholdt et enkelt citat som ingen forstår.

"Naar jeg antager menneskelig Skikkelse, foragtes jeg, alle Tings Herre, af de Taaber, der ikke kender min højere Natur; (Bhagavad Gita 9, 11)

Og så følger jeg ellers min Herre og Mester. smiler
Top Svar Citer
#1485 - 16/07/2008 20:56 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Michael]
Thomas
Uregistreret

Michael skriver:

"Jeg har blot beholdt et enkelt citat som ingen forstår.

Naar jeg antager menneskelig Skikkelse, foragtes jeg, alle Tings Herre, af de Taaber, der ikke kender min højere Natur; (Bhagavad Gita 9, 11)"

Jamen, Michael dog! Det citat er da forståeligt for dem, som har ører at høre med.

Jesus - "Er det kun mig selv, som vidner om mig, er mit vidnesbyrd ikke gyldigt. Der er en anden, som vidner om mig, og jeg ved, at det vidnesbyrd, han aflægger om mig, er gyldigt. I sendte bud til Johannes, og han vidnede om sandheden. Ikke at jeg skal have mit vidnesbyrd fra et menneske, men jeg siger dette, for at I skal blive frelst. Johannes var en lampe, som brændte, og som lyste, og for en tid lod I jer gerne begejstre af lyset fra ham. Men det vidnesbyrd, jeg har, er større end det, Johannes aflagde; for de gerninger, som Faderen har givet mig at fuldføre, selve de gerninger, jeg gør, vidner om mig, at Faderen har udsendt mig. Og Faderen, som har sendt mig, han har selv vidnet om mig. I har aldrig hørt hans røst og heller ikke set hans skikkelse, og hans ord lader I ikke blive i jer, for ham, som han har udsendt, ham tror I ikke. I gransker Skrifterne, fordi I mener, at I har evigt liv i dem; og netop de vidner om mig. Og dog vil I ikke komme til mig og få liv. Min ære vil jeg ikke have fra mennesker; nej, for jeg ved, at I ikke har Guds kærlighed i jer. Jeg er kommet i min faders navn, og I tager ikke imod mig; hvis en anden kommer i sit eget navn, skal I nok tage imod ham. Hvordan skal I kunne tro, når I vil have jeres ære fra hinanden og ikke søger æren hos den eneste Gud? Tro ikke, at jeg vil anklage jer hos Faderen; den, der anklager jer, er Moses, ham I har sat jeres håb til. Havde I troet Moses, ville I have troet mig; for det var mig, han skrev om. Men tror I ikke hans skrifter, hvordan skal I så tro mine ord?" (Johannes 5, 31-47)


Redigeret af Thomas (16/07/2008 21:02)
Top Svar Citer
#1486 - 16/07/2008 21:20 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: ]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ja, Thomas. Så tag imod Ham og lev dit liv.

Det Jesus taler om er Sandheden, som er levende, ikke en gentagelse af en masse ord.

Forstå Sandheden, dig selv, og lev med i livets bevægelse. Det nu som altid er der og som er nu, ikke i gentagelsen af Jesu visdomsord.

Forstå dig selv og lev dit liv.

Det er Jesus. smiler
Top Svar Citer
#1490 - 16/07/2008 22:03 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Michael]
Thomas
Uregistreret

Jeg gentager dem med glæde, så folk kan få at høre. Og vel at mærke høre at de er langt fra menneskers dogmer og tomme traditioner.

Jesus - "Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv." (Johannes 6, 63-64)

Jesus - "Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende." (Matthæus 28, 17-20)

Og i eksemplet med Bhagavad-Gita ønsker jeg netop at vise, at sandheden ikke hører en religion til. Dog er Jesus selve frelseren. Alle hans ord er ånd og liv.


Redigeret af Thomas (16/07/2008 22:04)
Top Svar Citer
#1505 - 17/07/2008 13:06 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: ]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland
Kære Thomas.

Denne tråd blev påbegyndt ved, at Michael gengav versene fra 33 til 42 af Poul Tuxens oversættelse af Bhagavadgita’s fjerde sang. At Michael har valgt netop disse ti sidste vers af sangen viser, at han til fulde har forstået det budskab, som her bliver bragt til udtryk.

Men det har du ikke, når jeg skal sige det på en skånsom måde. Du klistrer i stedet en kollage sammen, hvor du blander tekster sammen på en måde, så det fortaber sig i det dunkle, hvad det egentlig er, du vil bringe til udtryk.

For at forstå de ti vers, som Michael har valgt, skal du have fat i visse centrale begreber i klassisk Hinduisme. Det, som er på dagsordenen, er spørgsmålet om frigørelse. Her er der tre veje at gå: Handlingens vej (karma yoga eller ’the way of action’), indsigtens vej (jnana yoga eller ’the way of knowledge’) og hengivenhedens vej (bhakti yoga eller ’the way of devotion’)

De ti vers handler alle om indsigtens vej og kan ikke blandes sammen med de to andre veje, og da slet ikke med de tekster, som du har valgt, og som hører hjemme i en helt anden kulturel og religiøs kontekst. Herved bringer du ingen forståelig mening til udtryk, men skaber blot et hybridt kludetæppe, der får én til at ønske, at man havde to hoveder at tage sig til.

Indsigtens vej går ud på at indse noget ganske bestemt. Noget, som Bhagavadgita’s forfattere anså for en kosmologisk sandhed, og som kan spores i de allerældste vediske skrifter – for eksempel Rigveda – men som tillige har en fremtrædende plads i de ældste upanishader, der er yngre end vedaerne. Den filosofiske hovedretning Vedanta bygger primært på upanishadernes tænkning.

Den nævnte kosmologiske sandhed går ud på, at hele universet er gennemtrængt af den upersonlige verdensånd brahman, som ikke må forveksles med skaberguden Brahma. Dette upersonlige brahman findes i alle levende væsener, hvor det kaldes atman. Målet for indsigten er at forstå, at brahman og atman er identiske, og det er denne indsigt, hvorom der tales i de citerede vers fra Bhagavadgita’s fjerde sang.

At nå denne indsigt kræver vedholdende meditation i årevis, og det er denne indsigts-yoga, der tales om i de citerede vers. Den store filosof og statsmand Sarvepalli Radhakrishnan (1888-1975) har i sin kommenterede oversættelse af Bhagavadgita forsynet den fjerde sang med overskriften »The Way of Knowledge«.

Nedenfor bringes de ti vers i den oversættelse, som jeg sammen med to andre har begået. Den afviger fra Tuxens, og vi mener selv, at vi ligger lidt tættere på den originale sanskrittekst, end Tuxen gør. Hans oversættelse blev udgivet i 1920, og der er løbet meget vand til havs siden da, hvorfor vi har haft et mere omfattende filologisk forskningsmateriale til rådighed, end Tuxen havde for et lille århundrede siden.

Uddrag af Bhagavadgita’s fjerde sang:

»33. Bedre end det materielle offer er indsigtens offer, Oh Arjuna. Al handlen er uden undtagelse udtømt i indsigten.

34. Vid dette: Mod ydmyg underkastelse, udspørgen og tjeneste vil de vise, der ser sandheden, belære dig om indsigten.

35. Når du har erkendt den, vil du ikke igen komme i vildrede, Oh Arjuna, og du vil ved den se alle væsener uden undtagelse i dig selv og tillige i mig.

36. Selv om du er den værste blandt alle, der handler ondt, vil du alene ved indsigtens fartøj nå hinsides alle overtrædelser.

37. Som den antændte ild forvandler brændet til aske, Oh Arjuna, således forvandler indsigtens ild alle handlinger til aske.

38. For der findes i denne verden intet renselsesmiddel, der har sin lige i indsigten. Den, der er fuldt ud skolet i yoga, finder selv med tiden denne indsigt i selvet.

39. Den, der har tilliden, opnår indsigten, og er han hengiven over for denne og holder sanserne under kontrol, når har snart den højeste fred.

40. Men den, der både er uvidende og uden tro, og som er ubeslutsom i sindet, han ødelægger sig selv. For den, der har ubeslutsomt sind, findes hverken denne verden eller den hinsidige, og ej heller lykken.

41. Handling binder ikke den, der gennem yoga har givet afkald på al handlen, hvis ubeslutsomhed er skåret bort af indsigten, og som besidder sit selv, Oh Arjuna.

42. Derfor, når du med indsigtens sværd har bortskåret den ubeslutsomhed, som bor i dit hjerte, og som er affødt af manglende indsigt, så tag dit ståsted i yoga og rejs dig, Oh Arjuna!
« (Citat slut)


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen


_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#1508 - 17/07/2008 14:06 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Kræn-P]
Thomas
Uregistreret

"At Michael har valgt netop disse ti sidste vers af sangen viser, at han til fulde har forstået det budskab, som her bliver bragt til udtryk."

Nej, at man viser nogle vers, er ikke ensbetydende med forståelse.

"Men det har du ikke, når jeg skal sige det på en skånsom måde. Du klistrer i stedet en kollage sammen, hvor du blander tekster sammen på en måde, så det fortaber sig i det dunkle, hvad det egentlig er, du vil bringe til udtryk."

Det er dunkelt for dem, som ikke har ører til at høre med. Sådan er det med sandheden. De, der har kærlighed og visdom, kan høre Guds ord, og de kan modtage endnu mere lys.

"For at forstå de ti vers, som Michael har valgt, skal du have fat i visse centrale begreber i klassisk Hinduisme."

Sandheden har intet at gøre med 'begreber', men med en forståelse, der er rækker langt ud over sprogets grænse.

Sandheden er én, og religionen er ikke dens udtryk. Krishna har sagt meget af sandhed. Og alt, hvad Jesus har sagt, er sandt. Derfor findes der megen overensstemmelse mellem de to. Buddha har også sagt meget, der er sandt.

"De ti vers handler alle om indsigtens vej og kan ikke blandes sammen med de to andre veje, og da slet ikke med de tekster, som du har valgt, og som hører hjemme i en helt anden kulturel og religiøs kontekst."

At mennesker efterhånden har skjult sandheden i et væld af religiøse dogmer og praksisser, er sandelig ikke sandhedens skyld. Og den lader sig ikke splitte op i forskellige religioner - det eneste, religion kan, er at forvrænge.

Resten af dit indlæg er en tom jongleren med forskellige navne, der i din mund smager af ligeså lidt som mærket på en cornflakes-pakke.

DERFOR kan du ikke se ligheden mellem Jesus og Krishna. FORDI du ikke har forstået hverken den ene eller den anden. Havde du forstået den ene, så havde du også forstået den anden!

Værst er det, at du plæderer for denne 'religiøse opdeling', der kun slører sandheden. Sandheden er én, og enhver, der læser Krishnas ord og Jesu ord med et åbent hjerte, vil se ligheden.

Lad enhver, der har ører, høre!
Top Svar Citer
#1514 - 17/07/2008 19:48 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Vi har ører, Thomas, og vi hører, men ikke på dit vrøvl om, at du sidder inde med SANDHEDEN.

Hvis Jesus havde levet i dag, og havde de evner, man tillægger ham, kunne han måske have helbredt dig for din misforståelse, men du er altså født 2.000 år for sent, så der er ikke rigtig noget håb for dig.

Vrangforestillinger er uhyre svære at få bugt med, og da det virker som om, at du fungerer fint i din hverdag, kan ingen tvinge dig til at modtage behandling.

Du kan trøste dig med, at du langt fra er den eneste fanatiker i verden, der er overbevist om at have fundet de vises sten. Vi har skam en anden af slagsen her på debatten, og han er endnu værre stillet end du, for han hylder ikke kærligheden men selvtilbedelsen, og hans idol er ikke Jesus men ham selv, og hans hellige skrift er ikke biblen, men Nietzsches og Sørlanders filosofi.

Når folk ikke gider læse de lange bibelcitater, som du bombarderer debatten med, så er det fordi vi allerede har læst dem og forstået dem, omend på en anden måde end dig.

Når folk ikke gider læse den anden fanatikers endnu mere omfattende bombardement, så skyldes det derimod, at de indlæg er uforståelige og ikke indeholder nogen visdom af betydning. Så pris dig lykkelig over, at du er blandt venner, selv om vi ikke deler dine misforståelser og din fanatiske og særprægede tro.

Mvh

Ole Bjørn ;)

.

Top Svar Citer
#1515 - 17/07/2008 20:22 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: ole bjørn]
Thomas
Uregistreret

"Vi har ører, Thomas, og vi hører, men ikke på dit vrøvl om, at du sidder inde med SANDHEDEN."

Sandheden er ikke min. Al sandhed er i Gud, men den gives til de, der elsker.

"Hvis Jesus havde levet i dag, og havde de evner"

Hvilke evner, mener du, at jeg tillægger ham??? Er du nu ude på at lyve mig noget på?!

"Vrangforestillinger er uhyre svære at få bugt med, og da det virker som om, at du fungerer fint i din hverdag, kan ingen tvinge dig til at modtage behandling."

Vrangforestillinger er uhyre svære at få bugt med, og da det virker som om, at du fungerer fint i din hverdag, kan ingen tvinge dig til at modtage behandling.

"Når folk ikke gider læse de lange bibelcitater, som du bombarderer debatten med"

Interessant, at de føles som et bombardement for dig, Ole. Du har vist også tidligere sagt, at de føles som sten. Interessant, interessant...

"Så pris dig lykkelig over, at du er blandt venner"

Det er jeg ikke. Min mor, brødre og venner er de, som gør Guds vilje.
Top Svar Citer
#1526 - 17/07/2008 22:29 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Kræn-P]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Smukt. Det er svært at vælge hvilken udgave.

Men personligt har jeg gjort op med mig selv at ordene i Bhagavad Gita i Paul Tuxens oversættelse er for skarpe. Det er let at misforstå det som der tales om.

Ordene er ikke uden betydning. Derfor benytter jeg selv ordet forståelse i stedet for ordet erkendelse, simpelthen fordi det er blødere.

Men ordet indsigt er et godt ord.

Vanskeligheden ligger i at opdage at der er tale om noget virkeligt, ikke blot noget man læser i en bog.

At handle, kan vi alle forsøge os med. Dette at turde gøre noget uden først at vente på at den anden tager initiativet.

Tænk dig at to mennesker sidder dør om dør, i ensomhed, i årevis, uden at komme hinanden ved.

Tænk hvis den ene havde budt den anden på kaffe i stedet for at vente på at den anden skulle tage initiativet?

Og så igen, måske de begge helst vil være i fred, højst sandsynligt, selvom det ikke er det rette.

Sådan kan vi alle tage en tørn. Handling kender ingen rangsforskel, kender ikke høj eller lav, spørger ikke om du har viden eller ikke.

Den er indenfor enhvers rækkevidde.

Og hvis vi tør handle, opdager vi selv hvad det indebærer uden at nogen behøver at fortælle os det.

Hvad det indebærer at turde. smiler
Top Svar Citer
#1553 - 18/07/2008 09:46 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: ]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Thomas.

Jeg har læst dit svar, og jeg kan forstå, at du har valgt rollen som forkynder frem for at være debattør. Tillige forstår jeg, at du mener dig at være i besiddelse af Sandheden – med stort S. Af sådanne Sandheds-forkyndere har jeg mødt adskillige på min vej.

Nogle har været så begavede, at det kunne være umagen værd at tale med dem. Andre har ikke forstået en dyt, men har blot liret tekster af i et sammensurium, der unddrog sig enhver forståelse. Du er et bedrøveligt eksempel på denne sidstnævnte tanketomme type.

Hertil kommer, at du dækker din manglende formåen ind bag selvovervurderingens maske: »Lad enhver, der har ører, høre!«


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#1566 - 18/07/2008 14:21 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Kræn-P]
Thomas
Uregistreret

"Kære Thomas."

Nu ikke hykle - du finder mig jo ikke en skid kær.

"Jeg har læst dit svar, og jeg kan forstå, at du har valgt rollen som forkynder frem for at være debattør."

Der er faktisk to ting i det. Ja, jeg er en forkynder af sandheden. Jeg peger nemlig på Jesus, som er, og som giver os sandheden. Men jeg peger også på, at religion har skjult sandheden, som f.eks. også er at finde i Krishnas ord.

"Tillige forstår jeg, at du mener dig at være i besiddelse af Sandheden – med stort S."

Sandheden er ikke min, men Guds.

"Af sådanne Sandheds-forkyndere har jeg mødt adskillige på min vej."

Du mangler at møde Jesus.

"Nogle har været så begavede, at det kunne være umagen værd at tale med dem. Andre har ikke forstået en dyt, men har blot liret tekster af i et sammensurium, der unddrog sig enhver forståelse. Du er et bedrøveligt eksempel på denne sidstnævnte tanketomme type."

Åh, som du dog kan kaste med mudder, æg og rådne tomater!

"Hertil kommer, at du dækker din manglende formåen ind bag selvovervurderingens maske: »Lad enhver, der har ører, høre!«"

Dette behøver ikke være en selvovervurderingens maske. Også Jesus sagde sådan - og han havde (som altid) ret!

"Med venlig hilsen"

Nu ikke hykle - du er jo ikke en skid venlig.
Top Svar Citer
#1619 - 19/07/2008 09:01 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Michael]
Kræn-P Offline
godt igang
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 423
Sted: Midtjylland

Kære Michael.

Tak for din kommentar. Jeg er ganske enig med dig i, at vanskeligheden ligger i at opdage at der er tale om noget virkeligt og ikke blot noget, man læser i en bog. Hvis man blot læser tekster om livsvisdom og ligesom Thomas kun hæfter sig overfladisk ved den virkning, som de udøver på én selv, er man lige så langt fra virkeligheden, som man var før.

Man er i så fald blot en selv-dresseret papegøje, der lirer skriftsteder og smukke ord af sig. Jeg kommer i den forbindelse til at tænke på gamle Mikkel Borgen i Kaj Munk’s »Ordet«, hvor han gør op med den missionske fundamentalist Peter Skrædder: »Nej, jeg kan ikke med Folk, der kører frem og tilbage med Gud i Munden som med en Skraa.« (Citat slut)

Hvis det er sandheden, man søger, må man have opmærksomheden henvendt på, at man er omgivet af et kor af forkyndere, der – undertiden aggressivt – forkynder hver sit fortænkte budskab og forsøger at lokke én ind i en gruppering, hvor man kan sidde og dyrke indavl af påståede sandheder, der bliver belagt med ord, som kan læses i en bog.

Eller som kan læses på en hjemmeside, der er oprettet med netop dette for øje. For eksempel dette besynderlige konglomerat af udpluk fra nogle af verdenslitteraturens dybsindigste værker. Men dybsindigheden ligger i konteksten og ikke i de bidder, som bliver pillet ud, som man piller kødet ud af den kogte hummer.

Det virkelige nås ikke ved læsning. Den dybsindige tekst kan højst blive en vejviser til virkeligheden. Men lader man sig nøje med ord på papir eller skærm, spiser man opskriften i den tro, at den er den færdige ret – forveksler landkortet med det faktiske landskab.

Men virkeligheden ligger lige for næsen af én, og du har selv peget på den ved at skrive:

»(…) Handling kender ingen rangsforskel, kender ikke høj eller lav, spørger ikke om du har viden eller ikke.

Den er indenfor enhvers rækkevidde.

Og hvis vi tør handle, opdager vi selv hvad det indebærer uden at nogen behøver at fortælle os det.

Hvad det indebærer at turde.
« (Citat slut)

Igen kommer jeg til at tænke på Kaj Munks »Ordet«. Her finder vi den ene af Mikkel Borgens tre sønner, der på grund af ulykkelige omstændigheder er blevet sindssyg og mener sig at være Jesus.

Johannes siger til den nye sognepræst, der aflægger høflighedsvisit på Borgensgaard: »I vil leve i Ordet og ikke i Gerningen, i den tomme Bekendelse og ikke i Livets Fylde.« (Citat slut).

For mig at se ligger dette helt på linie med det, som du selv giver udtryk for, og derfor har jeg glædet mig over din kommentar, idet jeg tror, at du her har fat i noget, som jeg er dybt enig med dig i.

Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

_________________________
»Kultur - det er ikke en fin menuèt
i en fortids-frednings-forening,
men det at man slås for sin modstanders ret
til at slås for den modsatte mening.
«

Piet Hein
Top Svar Citer
#1630 - 19/07/2008 14:05 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Kræn-P]
Thomas
Uregistreret

"Hvis man blot læser tekster om livsvisdom og ligesom Thomas kun hæfter sig overfladisk ved den virkning, som de udøver på én selv, er man lige så langt fra virkeligheden, som man var før."

Rådne æg og tomater... og en lille smule alliance - så kan de fleste sno deres arrogante skæg om fingeren nok igen.

Du har allerede vist din overfladiske indstilling ved at tale om opdelingen i religiøse og kulturelle kontekster. Næ du, sandheden er én, og de rene af hjertet skal se det!

Og så taler du om ikke at pille ud! selvfølgelig skal vi kassere alt det, som er blevet fordrejet og forfalsket. Duh!


Redigeret af Thomas (19/07/2008 14:09)
Top Svar Citer
#1632 - 19/07/2008 14:15 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Thomas.

Citat:
Og så taler du om ikke at pille ud! selvfølgelig skal vi kassere alt det, som er blevet fordrejet og forfalsket. Duh!


Du har fuldstændig ret, Thomas.

Det er jo netop derfor, vi kasserer det meste af det, du kommer med, og dine fortolkninger af resten. griner

Mvh

Ole Bjørn ;)

.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Julian Nagelsmann fortsætter som tysk f..
19/04/2024 11:42
Finland: EU må gøre noget ved migrante..
19/04/2024 11:14
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Nyheder fra Religion.dk