annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636806
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378647
Et andet syn 1987965
Jesu ord 1521568
Åndelig Føde 1506508
Galleri
Symbol
Hvem er online?
2 registrerede ABC ,(1 usynlig), 103 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1299 - 09/07/2008 15:33 Bhagavad Gita ord.
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
"Men bedre end det stoflige Offer er Erkendelsens Offer, Arjuna; enhver Handling udfyldes fuldstændigt i Erkendelsen.
Lær dette ved at falde for Lærerens Fødder, ved at spørge ham og tjene ham; saa vil de erkendende, der skuer Tingenes Væsen, lære dig Erkendelsen.
den Erkendelse, ved hvis Opnaaelse, Du ikke mere vil lade dig Blænde; den ved hvilken du ser alle Væsener uden Undtagelse i Dig selv og i mig.
Selvom du er den værste Misdæder af alle onde, saa vil du dog på Erkendelsens Baad alene sætte over al Synd.
Ligesom en antændt Ild brænder alt Brændet til Aske, Arjuna, saaledes brænder erkendelsens Ild alle Handlinger til Aske.
Thi mage til Erkendelsen findes intet Renselsesmiddel her paa Jorden; det finder den i Yoga fuldkomne med Tiden af sig selv i sig selv.
Den Troende vinder erkendelsen, naar hans Tanke er rettet paa den, og han holder sine Sanser i Tømme; har han opnaaet Erkendelsen, opnaar han inden lang Tid den endelige Fred.
Den, der ikke erkender, ikke tror og er fuld af Tvivl, han gaar til Grunde; den der tvivler, vinder hverken denne Verden eller den anden eller nogen Lykke.
Den der ved Yoga har forsaget Handlinger og ved Erkendelsen brudt Tvivlen, en saadan koncentreret Mand bindes ikke af sine Gerninger.

Bryd derfor med Erkendelsens Sværd den paa Uvidenhed beroende, i Dit Hjærte boende Tvivl, øv Yoga og tag Dig sammen, Arjuna!"

Bhagavad Gita 4. Sang, 33-42. smiler

Top Svar Citer
#1301 - 09/07/2008 16:23 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Michael]
Thomas
Uregistreret

Se til, at I søger sandheden. For den er ikke skjult i religionen, men spredt over jorden. Religionerne har lidt sandhed hist og her, men det er blevet forvrænget af menneskers tomme traditioner. Men se lighederne herunder. (Der gemmer sig også et ord til dig, Anne. Et ord jeg ved, du kan lide).

Krishna er i rød. Jesus Kristus i blå.

Men bedre end det stoflige Offer er Erkendelsens Offer, Arjuna; enhver Handling udfyldes fuldstændigt i Erkendelsen.

Jesus sagde: “Den, som drikker af min mund, skal blive, som jeg er. Jeg vil selv være ham, og det skjulte skal blive åbenbaret for ham.” (Thomas)

Men der kommer en time, ja, den er nu, da de sande tilbedere skal tilbede Faderen i ånd og sandhed. For det er sådanne tilbedere, Faderen vil have. Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed. (Johannes)

[color:#3333FF]Det er Ånden, som gør levende, kødet gør ingen gavn. De ord, jeg har talt til jer, er ånd og liv. (Johannes)


De ord, som jeg talte til jer, er ånd og er liv. De uvidende og de, som begærer kød, tænker på blodudgydelse og død; men salige er de, som forstår. (Urevangeliet)

CLEMENS ALEX. STROMATA III,13,92: Da Salome havde spurgt, hvor­når man ville kunne erkende det, hvorom hun havde spurgt, svarede Herren: “Når I med fødderne træder på skammens klæder, og når de To bliver Én og det mandlige forenet med det kvindelige, hverken er mandligt eller kvindeligt.”

Urevangeliet: Ved I ikke, hvad der står skrevet? ‘Lydighed er bedre end ofre, og at lytte er bedre end vædderens fedt. Jeg, Herren, er træt af jeres brændofre og unyttige gaver; jeres hænder er fulde af blod.’
Og står der ikke skrevet: ‘Hvad er det sande offer? Tvæt jer og rens jer, og fjern det onde fra mine øjne; ophør med at gøre det onde, og lær at gøre godt. Øv retfærdighed mod de faderløse og enkerne og alle, som er fortrykte.’ Således skal I opfylde loven.
Den dag vil komme, da alt det, der er i forgården, som hører sam­men med blodofre, skal tages bort, og ægte tilbedere vil tilbede den Evige i renhed og sandhed.”

Urevangeliet: Ligeledes gav han dem vinsaften, som han havde velsignet, og sagde til dem: “Drik, for dette er mit blod, Kristi blod, som udgydes for jer og for mange til sjælens og legemets frelse.”
Og da alle havde fået deres del, sagde han til dem: “Så ofte I er forsamlede i mit navn, frembær da dette offer som et minde om mig, nemlig det evige livs brød og den evige frelses vin; og spis og drik deraf med rene hjerter, og I skal modtage af Guds stof og liv, som bor i mig.”

Urevangeliet: Og en anden spurgte ham og sagde: “Mester, på hvilken måde skal vi frembære den hellige gave?” Og Jesus svarede og sagde: “Den gave, som Gud elsker i det skjulte, er et rent hjerte.[/color]

den Erkendelse, ved hvis Opnaaelse, Du ikke mere vil lade dig Blænde; den ved hvilken du ser alle Væsener uden Undtagelse i Dig selv og i mig.

Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig. (Matthæus)

Urevangeliet: Løft stenen op, og der vil du finde mig. Kløv brændet, og der er jeg. For i ilden og i vandet og i enhver levende form er Gud åbenbaret som dets liv og dets stof.

Urevangeliet: Og hvad I end gør mod selv de mindste af disse mine brødre, gør I mod mig. For jeg er i dem, og de er i mig. Ja, jeg er i alle væsener og alle væ­sener er i mig. I al deres fryd, fryder jeg mig; jeg lider med dem i alle de­res lidelser. Derfor siger jeg jer: vær venlige mod hinanden og mod alle Guds skabninger.”

Urevangeliet: Hold budene. Elsk din Gud med hele dit hjerte, og elsk din næste som dig selv. På disse hviler hele loven og profeterne. Og summen af lo­ven er denne: Gør ikke mod andre, hvad I ikke ønsker, at de skulle gøre mod jer. Gør mod andre, hvad I ønsker, at de skulle gøre mod jer.
Salige er de, som holder denne lov; for Gud er åbenbaret i alle væ­se­ner. Alle væsener lever i Gud, og Gud er skjult i dem.”


Selvom du er den værste Misdæder af alle onde, saa vil du dog på Erkendelsens Baad alene sætte over al Synd.
Ligesom en antændt Ild brænder alt Brændet til Aske, Arjuna, saaledes brænder erkendelsens Ild alle Handlinger til Aske.
Thi mage til Erkendelsen findes intet Renselsesmiddel her paa Jorden; det finder den i Yoga fuldkomne med Tiden af sig selv i sig selv.


Jesus sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Toldere og skøger skal gå ind i Guds rige før jer. For Johannes kom til jer og lærte jer vejen til retfærdighed, og I troede ham ikke, men toldere og skøger troede ham. Og skønt I så det, angrede I heller ikke bagefter og troede ham. (Matthæus)

Hvis I bliver i mit ord, er I sandelig mine disciple, og I skal lære sandheden at kende, og sandheden skal gøre jer frie. (Johannes)

Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham og har set ham. (Johannes)

Den Troende vinder erkendelsen, naar hans Tanke er rettet paa den, og han holder sine Sanser i Tømme; har han opnaaet Erkendelsen, opnaar han inden lang Tid den endelige Fred.

Johannes:

Og dette er det evige liv, at de kender dig, den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus.

Den, der elsker mig, vil holde fast ved mit ord, og min fader vil elske ham, og vi skal komme til ham og tage bolig hos ham.

Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer. Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve. Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og jeg i jer. Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham.«

Den dag skal I ikke spørge mig om noget. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Beder I Faderen om noget i mit navn, skal han give jer det. Indtil nu har I ikke bedt om noget i mit navn. Bed, og I skal få, så jeres glæde kan være fuldkommen.

Sådan har jeg talt til jer, for at I skal have fred i mig. I verden har I trængsler; men vær frimodige, jeg har overvundet verden.


Den Troende vinder erkendelsen, naar hans Tanke er rettet paa den, og han holder sine Sanser i Tømme

Bryd derfor med Erkendelsens Sværd den paa Uvidenhed beroende, i Dit Hjærte boende Tvivl, øv Yoga og tag Dig sammen, Arjuna!


Kæmp for at komme ind gennem den snævre port; for jeg siger jer: Mange skal stræbe efter at komme ind, men de vil ikke kunne. Når husets herre først har rejst sig og lukket døren, og I stiller jer udenfor og banker på døren og råber: Herre, luk os ind! – så vil han svare jer: Jeg ved ikke, hvor I er fra. Når I så siger: Vi har spist og drukket sammen med dig, og du har undervist i vore gader, vil han svare: Jeg ved ikke, hvor I er fra. Bort fra mig, alle I, som øver uret! (Lukas)

Og ved den tid sagde Jesus til sine disciple: “Prædik til hele verden og sig: ‘Stræb efter at modtage lysets skjulte gaver og at gå ind i lysets Rige; for nu er den rette tid inde, og frelsens dag er nu.
Opsæt ikke noget fra den ene dag til den anden, fra cyklus til cyklus, fra æon til æon i troen på, at det, når I vender tilbage til denne verden, vil lykkes jer at opnå viden om mysterierne og indgå i lysets rige.
For I aner ikke, hvornår de fuldkomnes skare er fuldtallig, thi da skal portene til lysets rige lukkes, og fra den tid vil ingen være i stand til at komme ind ad den, heller ikke vil nogen gå ud derfra.
Stræb efter at gå ind, mens kaldelsesråbet lyder, inden de fuldkomnes skare er beseglet og fuldtallig, og portene stænges. (Urevangeliet)


Den, der ikke erkender, ikke tror og er fuld af Tvivl, han gaar til Grunde; den der tvivler, vinder hverken denne Verden eller den anden eller nogen Lykke.

Frygt ikke, tro kun (lukas)
Top Svar Citer
#1304 - 09/07/2008 18:50 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: ]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hold da ferie Thomas.

Kan du holde balancen? smiler

Kærlighed er et venligt ord.
Top Svar Citer
#1305 - 09/07/2008 19:58 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Michael]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Det er ganske korrekt.

Alligevel har jeg smidt Bhagavad Gita væk.

Mit eget frie valg.

men bevares, så sandt så sandt. :sleepy:
Top Svar Citer
#1484 - 16/07/2008 20:42 Re: Bhagavad Gita ord. [Re: Michael]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg har smidt Bhagavad Gita væk for tredie gang. Ikke i afsky men fordi jeg ikke kan bruge den mere. Tiderne har skiftet og vi har brug for en ny forståelse. Jeg har blot beholdt et enkelt citat som ingen forstår.

"Naar jeg antager menneskelig Skikkelse, foragtes jeg, alle Tings Herre, af de Taaber, der ikke kender min højere Natur; (Bhagavad Gita 9, 11)

Og så følger jeg ellers min Herre og Mester. smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Tikka
16/04/2024 13:23
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Kulturministeren vil 'gøre alt' for, at..
16/04/2024 13:51
Danmark har endeligt solgt 24 F-16-fly t..
16/04/2024 13:38
Kørsel med påhængskøretøjer under 7..
16/04/2024 13:33
Efter indbakke-koks i Nyborg Kommune: Fe..
16/04/2024 13:11
Beredskabschef: Vi bliver i Børsen de n..
16/04/2024 12:29
Nyheder fra Religion.dk