annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1290 - 09/07/2008 00:57 Re: Troen på Jesus [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
"OK, ved at elske og handle på hans ord og bud, handler Gud med os. Ja, ved at dyrke kærligheden, dyrker vi Gud. Ved at sende Jesus til verden, dyrker Gud os... men vi er nødt til at være den gode jord, som sædemandens sæd kan falde i."

- Jeg tror faktisk, at Gud uanset hvad handler med os. Havde vi holdt Jesu ord og bud, da Gud sendte sin søn til verden? Havde jeg holdt Jesu ord og bud, da Gud åbnede mig for dybereliggende processer og ikke mindst kærlighedens kilde? Det er selvf. svært at bevidne, hvornår Gud handler med os, og derfor er det, at jeg gentagne gange har understreget, at vores individuelle trosoplevelse spiller en væsentlig rolle i diskussionen.

Hertil bruger jeg ikke begrebet 'dyrker'. Jeg mener, at Gud handler med os; det at vi gennem Jesus Kristus gør Guds vilje betyder, at Guds vilje sker med os. Det at dyrke noget er for meget en mere religiøs betegnelse, selvom det etymologisk set ikke behøver at være det.

"Jeg fraskriver punkt 2 som værende et udgangspunkt for troen."

- Udgangspunktet må være Jesus Kristus selv (1=2, 2=1). Tro og lydighed er hinandens forudsætninger i ethvert kald.

Når telefonen på arbejder bipper er der en, som kalder på mig. Jeg tror på, at jeg er kaldet og det første skridt er at følge op på kaldet. Først når jeg har taget skridtet og står over for den beboer, der kaldte, kan jeg lytte til hendes ord og opfylde dem. Jeg bliver med andre ord nødt til at handle.

"Jesus og Gud er ét. Men vi kan kun blive ét med dem ved at holde Guds bud, som Jesus vidner om."

- Her må du så vise, hvad det vil sige at holde Guds bud. Alle Gudsskabte mennesker er på en måde ét med Gud, men vi kommer først i en dybere relation med Gud og kan føle enheden, når vi erkender ham, tror ham og følger vejen til ham.

"Det må du uddybe. Jeg ville hellere udtrykke det sådan, at essensen af det hele er ordene AF ham. Det er HANS ord, der frelser, HVIS vi holder fast i dem."

- Jeg mente bare, at rammen (forstil dig et billede) omkring Jesus Kristus selv - troens udgangspunkt - primært består i, at en række disciple, apostle og andre missionærer vidner om ham. Det er altså gennem vidnesbyrdet (rammen) om Jesus Kristus, at vi har hans ord og gerninger sort på hvidt. Essensen i billedet er for mig at se Guds handlen med menneskene. Dette er en solrig essens, der er lige så essentiel for troen som solen er for vores liv. Fra solen udgår en masse stråler fulde af ånd og liv (Jesu ord, Jesu gerninger, Jesu død, Jesu opstandelse, Jesu tilsynekomster). Gud er afsenderen, og vi er modtagerne.

"Det kunne vi ikke være mere UENIGE i."

- Skræller vi salmerne, bønnerne o.a. væk står vi med gudstjenestens udgangspunkt, som er Ordet, der prædikes. Til hver gudsteneste siger præsten nogle ord fra et af de fire evangelier: Jesus sagde til sine disciple osv. Under nadveren siges der endnu en Jesu ord (ja, jeg ved, at Paulus har sin version).

Sov godt!

Mvh
Anne


_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1291 - 09/07/2008 01:18 Re: Troen på Jesus [Re: ALH]
Thomas
Uregistreret

"Jeg tror faktisk, at Gud uanset hvad handler med os."

Der er da forskel på at gøre ondt og godt! Der er da forskel på at efterleve Jesu befalinger og på at forkaste dem.

"Havde vi holdt Jesu ord og bud, da Gud sendte sin søn til verden?"

Hvor leder dette spørgsmål hen? Forstår det ikke helt i sammenhængen.

"Havde jeg holdt Jesu ord og bud, da Gud åbnede mig for dybereliggende processer og ikke mindst kærlighedens kilde?"

Det er ikke umuligt at forestille sig. Du kan have haft kærlighed i hjertet. Og denne kærlighed HØRER Jesu ord. KUN dem, der har hørt og lært af faderen, kommer til Jesus. Siger Jesus selv. Og hvad er Gud? Gud er kærlighed!

"Det er selvf. svært at bevidne, hvornår Gud handler med os, og derfor er det, at jeg gentagne gange har understreget, at vores individuelle trosoplevelse spiller en væsentlig rolle i diskussionen."

Selvfølgelig er det individuelt, hvordan og hvilke ord vi tager til hjertet. Efterhånden, som vi holder budene, vil sandhedens ånd leder os til sandheden. Nogle forstår en smule. Andre forstår mere. Kærlighed og visdom vokser sammen.

"det at vi gennem Jesus Kristus gør Guds vilje betyder, at Guds vilje sker med os."

Men Guds vilje ER at vi tror på Jesus, som giver os sandheden og livet gennem sine ord. For han taler, som han har hørt af faderen. Der er INGEN vej uden om hans ord. Dette siger Jesus også selv.

Jeg får hele tiden en fornemmelse af, at du gerne vil aftegne en smutvej uden om ordene og budene. At de ikke skulle være ABSOLUT AFGØRENDE. Det kan jeg ikke forstå, og jeg mener at det er en mangel på respekt over for Jesus, som selv siger, at vi skal holde fast i hans ord og bud - han understreger det hele tiden.

"Udgangspunktet må være Jesus Kristus selv (1=2, 2=1). Tro og lydighed er hinandens forudsætninger i ethvert kald."

Troen er en tro på, hvad han siger. Lydigheden er en lydighed mod, hvad han siger.

"Når telefonen på arbejder bipper er der en, som kalder på mig. Jeg tror på, at jeg er kaldet og det første skridt er at følge op på kaldet. Først når jeg har taget skridtet og står over for den beboer, der kaldte, kan jeg lytte til hendes ord og opfylde dem. Jeg bliver med andre ord nødt til at handle."

'Bippet' er en røst, der lyder i ørkenen: Jævn vejen! Johannes røst! Det er disciplenes røst! Men selve troen kan først komme, når vi har hørt, hvad Jesus og disciplene har på hjerte. Før vi har hørt budskabet, er der jo ikke noget at tro på!!

Hvis jeg kommer farene ind i stuen til en fremmed familie og siger: "I må tro mig", så har 'bippet' lydt. Og så venter de spændt på, hvad jeg har at sige, før de kan afgøre, om de tror på mig. Det siger sgu da sig selv...

"Her må du så vise, hvad det vil sige at holde Guds bud. Alle Gudsskabte mennesker er på en måde ét med Gud, men vi kommer først i en dybere relation med Gud og kan føle enheden, når vi erkender ham, tror ham og følger vejen til ham."

Det er altså IKKE, hvad Jesus siger. Det er måske, hvad Anne siger, men ikke hvad Jesus siger. Ifølge Jesus bliver vi ét med Faderen og Sønnen, når vi holder fast i hans ord og bud.

"Essensen i billedet er for mig at se Guds handlen med menneskene."

Denne handlen, Guds gerning!, er jo netop, at vi skal tro på sønnen, som giver os sandheden, og i samme sammenhæng siger, at det er hans ORD, der er ånd og liv.

"Til hver gudsteneste siger præsten nogle ord fra et af de fire evangelier: Jesus sagde til sine disciple osv. Under nadveren siges der endnu en Jesu ord."

Ikke til de gudstjenester jeg har været til. That's for sure! Jeg har sjældent hørt et af Jesu bud i kirken. Teologiske fortolkninger og Jesu mirakler har jeg hørt masser af.

ENHVER SOM MENER SIG SIKKER PÅ, AT JESUS VIRKELIG ER SELVESTE FRELSEREN, BURDE DA HÆNGE VED HANS LÆBER OG LYTTE TIL HVERT ET ORD!!!

Historen om Maria og Martha... kender du den?!
Top Svar Citer
#1293 - 09/07/2008 02:35 Re: Troen på Jesus [Re: ALH]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Vi kan være kristne og læse Jesu ord. Vi kan gå til gudstjeneste og lytte til hvad præsten siger. Det er altsammen de ord som blev talt for længe siden.

Men når vi går ud i livet må vi handle i livet.

Og så vil det vi har læst og lyttet til være oprindelsen til vores handling.

Livet er i konstant bevægelse og har været det i de sidste totusind år. At læse i gamle bøger er ikke livets virkelighed. Hvis vi virkelig er kristne går vi ud i virkelighedens dagligdag og udfører vores kristne gerning der.

Selvom vi beskæftiger os med livets reelle problemer betyder det ikke at vi glemmer Jesus. Hvis vi tror at Han er de ord som Han talte for totusind år siden tager vi fejl. Livet går videre.

Jesus er altid livets nu. Og de problemer vi står overfor er anderledes end de problemer de havde for totusind år siden.

En levende Gud, betyder at Han er nu, ikke dengang.
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 3 < 1 2 3


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk