annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 11 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12866 - 29/04/2012 07:59 Re: Tomme kirker [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gomoron kære Zenia.

Nu må du ikke blive ked af det, de var jo ikke meningen.
Men hvem oplyser de unge om deres rettigheder, når det gælder religionen??? der er aldrig nogen der har fortalt mig at jeg kunne melde mig ud af folket.... kirken, før jeg endelig som 30 årig fandt ud af det, jeg var jo tvunget ind i det fra før jeg kunne gå og forstå og forstod ikke mere da jeg SKULLE konfirmeres, meget mod mit ønske, men jeg forstod dog at dette var ikke mig, disse historier præsten fortalte kunne jeg ikke acceptere, det var min intelligens for høj til, og muligvis er det sådan for de fleste.
Desuden er jeg overbevist om at næsten alle "vil" konfirmeres, men bare for festens skyld og må så tage det kirkelige med som en bittermandel, pigerne gør ihvertfald meget ud af deres modeshow i kirken, det kan ikke blive flot nok, alle skal overgå hinanden rent dress mæssigt.

Jeg synes ikke at mine oplysninger kan tages som en missioneren, men som bare en simpel oplysning om de unges rettigheder.
Det er så godt jeg ikke er din far, jeg ville ikke komme en anden dag, jeg vil følge borgerskabets fest om deres afguder.

Du spørger om hvilken føde sjælen skal have, et godt spørgsmål, nu mener du jo nok sjælen har noget med det åndelige at gøre som alle kristne mener, men jeg opfatter sjælen på samme måde som Platon, sjælen er fornuften, handlekraften og begæret, at sammenligne med motherboardet i din computer, der giver nogle elektriske impulser der dirigerer oplysninger hen hvor de hører hjemme, sjælen sørger for at din måde at optræde på ikke overskrider dine grænser, hvor sjælen befinder sig er vist stadig ikke løst, man har forsøgt at veje sjælen, hvilket mislykkedes totalt, den skulle jo forlade kroppen når døden indtræffer, men er åbenbart ikke målbar.

Sorry Zenia men jeg husker ikke at jeg har glemt at svare dig, men du har sikkert ret, når jeg kommer igang med besvarelser bliver de tit lange og glemmer så andre ting jeg burde have svaret på.

Kan du have en god søndag.
Den uvorne.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12867 - 29/04/2012 08:41 Re: Tomme kirker [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Zenia.

Jeg har lige skimmet indlæggene igennem og kan se jeg ikke har svaret på din sanddollar.
Det er jo et simpelt dyr, hav bisquit også kaldet, der lever i de fleste tropiske have, hvad skulle der være specielt ved dette havdyr??
Hvilke symboler henviser du til??

Eller var det noget andet jeg ikke har svaret på??

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12868 - 29/04/2012 09:13 Re: Tomme kirker [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n Treram:

Tak for dine svar. ... Og jeg er ikke ked af det mere. smiler

Platons hule kender du sikkert?

Det er den, hvor en flok fanger i lænket tilstand kun ser skygger af det virkelige liv.

En af fangerne bliver befriet - vender sig og ser nu, hvorfra skyggerne kommer: Han ser lyset og erkender det gode, som kommende fra Gud. ...

I lignelsen vender den befriede tilbage for at fortælle sine medfanger om den glædelige oplevelse: Livet er Gud, lys og kærlighed -og ikke skygger!!

Medfangerne bliver tossede over den påstand, for enhver kan jo bare bruge sin forstand og se, at lige dér er virkeligheden = skyggerne. ...

Kære Treram - jeg tænker ikke, at du er uvorn - og glæder mig over din imødekommenhed overfor mig. Tak for det.

M.h.t. svaret omkring Helligåndsskallen eller Sand-dollaren må det da vække til eftertanke, at de vigtigste troselementer ér præget i skallen fra naturens (?) eller Skaberens hånd?

Tak også, fordi du søger at besvare mine spørgsmål. Som jeg husker det lige nu, har jeg et, hvor jeg beder dig prøve at forestille dig en verden uden tro? Min påstand var, at den stærkeste, mest intelligente (men dermed ikke nødvendigvis dnt mest medmenneskelige) ville få mest magt? Hvordan mon verden SÅ ville blive.

Dine kommentarer om konfirmandernes tro eller mangel på samme tænker jeg ikke, at man skal blame de unge for. ... Det må være de voksnes ansvar.

Ikke mere nu, da jeg er på vej i kirke, ... også uden at være tosset (i hvert fald bevidst :))

m.v.h. til det høje Nord - fra et blæsende, koldt Vestjylland
Zenia
Top Svar Citer
#12871 - 29/04/2012 14:36 Re: Tomme kirker [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Eftertanke efter dagens prædiken i kirken får mig til at stille et lille tillægsspørgsmål Treram:

"Hvis troen ikke skal være det fælles element mellem mennesker - hvilket tænker du så kunne bære igennem i alle livets forhold?"

slut for dennegang m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#12872 - 30/04/2012 06:04 Re: Tomme kirker [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
moron kære Zenia.
For nogle er det såre naturligt at tolke en gud ind i mange af livets aspekter, mens nogle ikke kan fornemme nogen guds aftryk, jeg hører selfølgelig til den sidste kategori og du til den første, hvordan dette kan gå til og hvorfor nogen ser en gud er nok svært at forklare.
Man kan så undres at der skulle gå flere mia. år før en gud skulle give sig tilkende, for nogle få udvalgte og uden at efterlade sig nogle synlige spor overhovedet andet end fortællinger nogle kunne "huske" og som så blev besluttet var mere rigtige end andre historier om profeter der optrådte på de "akrå " brædder.
Derimod har man mange beviser på andre rigtige mænd der har levet før år 0, bl.a.Platon, de ægyptiske konger og mange andre, deres livshistorier og deres arbejder kan vi læse om i gamle skrifter, modsat Jesus, hvorom der intet er nedskrevet i hans "levetid"
Men dette undrer åbenbart ikke de troende, de køber det hele råt og uforsødet.

Så derfor ser jeg ingen guds hånd i sanddollaren, i Platons hule, eller nogensteder som helst.

Jeg kan meget vel forestille mig en verden uden tro, det ville være et prægtigt fredfyldt sted at leve, ingen kunne slå hinanden ihjel i nogen guds navn, ingen muslimske børn blev pisket til at lære koranversene udenad, for desværre er netop religionerne jo skyld i de fleste krige og uoverensstemmelser her på jorden, men selfølgelig ikke dem alene, men i gamle dage da kirkerne havde endnu mere magt end idag, opførte de sig ikke videre menneskeligt, jeg behøver bare nævne inkvisitionen og de videnskabsmænd der fandt ud af at biblen ikke var et videnskabeligt værk og prøvede at rette op på dette, hvilket kostede dem både liv og levned.
Når stakkels norske minearbejder i sølv og kobberminer i det attende og nittende århundrede, efter en uges hårdt arbejde nede i minegangene endelig kom op til lyset om søndagen, måtte tilbringe hele deres søndag formiddag i kirken med at høre på præstens udgydelser, så kan jeg kun se at alt ville være bedre uden religionernes indblanding.

Derudover kunne alle de midler der idag bliver brugt på kirkerne, moskeerne, templerne, de gejstlige, hvilket er mega store summer vi her snakker om, de kune gøre endnu mere gavn for menneskeheden i forskning i sygdomme og et bedre liv for mange syge og fattige mennesker.

For du tror vel ikke at en verden uden religion ville optræde egoistisk og ikke vedkende sig sit ansvar over sine dårligere stillet medmennesker.

Der vil altid være mennesker på jagt efter magt, det være sig diktatorer, paver, men verden er trods alt en bedre verden nu idag, hvor diktatorernes, pavens og kirkernes magt bliver mere og mere indskrænket, der er efterhånden kun et fåtal af diktatorer tilbage, deres magt er betydeligt reduceret og har ingen chancer for at vokse.

mvh hilsen fra en gammel del af Danmark til det kolde Nordjylland.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 11 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 10 11 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer mange steder i Ukraine i nat..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk