annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15692312
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382603
Et andet syn 1992154
Åndelig Føde 1526479
Jesu ord 1523791
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 419 gæster og 162 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12883 - 01/05/2012 14:40 Re: Citaters pålidelighed. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Der er vel ikke grund til en længere debat om dette emne, men jeg bliver nødt til at svare dig på dette:
Citat:
Der hvor du og mange andre (især Hanskrist) går fejl af Einstein er, at I sammenblander begreberne religiøs tro og religiøs følelse.
Den holder bestemt ikke for mit vedkommenede, ja, det er jo faktisk netop hele humlen i det hele, at man ikke kan placere den religiøse følelse i en bestemt religiøs tro!

Din påstand:
Citat:
Einstein er ateist, men på sin egen sublime måde -
mener jeg heller ikke rigtig er holdbar.
Her synes jeg du falder i grupperne, der iflg. Einstein misforstår, for han skrev jo:
Citat:
- it is precisely among the heretics of every age that we find men who were filled with this highest kind of religious feeling and were in many cases regarded by their contemporaries as atheists, sometimes also as saints.
("atheists" fremhævet af mig)

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12884 - 01/05/2012 15:35 Re: Citaters pålidelighed. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jamen Arne, han skriver jo netop, at kættere i alle tidsaldre (anset for at være ateister uden religiøs tro) igennem historien har haft så stærke religiøse følelser, at nogle af dem senere er blevet helgenkårede, fordi dele af deres samtid anså dem for helgener. Andre blev i stedet forfulgt.

Jeg kan ikke se, at en udtalelse om historiske personers religiøse følelser kan gøre Einstein til religiøst troende. Hvor er sammenhængen? Spinoza var helt klart ateist og rationalist, selv om han som Einstein brugte Gud som metafor for naturens lovmæssighed, og Einstein fremhæver da også flere steder, at hans "Gud" er den samme som Spinozas.

Einstein omtaler mange steder, at han har en "religiøs følelse", men intet sted at han har en religiøs tro. Han nægter oven i købet at være pantheist, selv om de faktisk ser naturens lovmæssighed som et tegn på, at naturen selv er et udtryk for Gud.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12887 - 01/05/2012 16:40 Re: Citaters pålidelighed. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7208
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Jeg troede egentlig, vi kunne slutte denne dialog, men du fortsætter jo med at skyde mig i skoene, at jeg vil gøre Einstein til en religiøst troende, uanset at jeg skrev, at "man ikke kan placere den religiøse følelse i en bestemt religiøs tro!"

At du partout vil gøre Albert Einstein til en ateist, må stå for din egen regning.
Jeg er overbevist om, at Einstein ikke ville give dig ret.
Det hænger simpelthen ikke sammen med:
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
Mit gæt er, at Einstein i stedet ville vælge betegnelsen agnostiker.

Jeg er da enig med dig i, at Einstein brugte ordet Gud som en metafor f.x. her:
Citat:
God always takes the simplest way
- men findes der egentlig nogen anden mulighed?
Jeg kender i hvert fald ingen, der kan definere betydningen af dette ord.

Einstein-citater, som disse to:
Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.
og
Citat:
True religion is real living; living with all one's soul, with all one's goodness and righteousness.
siger mig, at Einstein må have anset ateisme som noget alt for primitivt - nok lige så primitivt som det at tro på en menneskelignende gud (som jo er noget ganske andet end "the illimitable superior spirit") blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12888 - 01/05/2012 17:49 Re: Citaters pålidelighed. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

For min skyld, Arne, må du da gerne betragte Einstein som agnostiker. Det stemmer så ikke overens med, hvad hans biografer skriver om ham, men det kan du da være ligeglad med.

Jeg betragter ikke ateisme som noget primitivt, for et liv helt uden gudetro eller anden religiøs tro har rigelig plads til intellektuelle sysler som kunst i alle afskygninger, filosofi, et nuanceret følelsesliv og idealer af mange slags.

Einstein kaldte jo selv religiøs tro for barnligt og naivt, og eftersom størstedelen af hans omgangskreds og forskerkolleger var ateister, tror jeg ikke, at han anså dem for primitive. Det forhindrede ham dog ikke i at respektere en række troende mennesker, som på forskellig vis havde vist intellektuelt format.

Men ingen andre end Einstein selv vidste selvfølgelig, hvordan han egentlig opfattede begrebet religiøs tro, kun at han konsekvent valgte at beskrive sin egen oplevelse som en "emotion", og ikke som en "faith". Jeg ser derfor ingen grund til at diskutere spørgsmålet yderligere, da det åbenbart kun er en strid om, hvad man vil lægge i de forskellige ord og begreber, og det er, som jeg tidligere har redegjort for, en individuel opfattelse.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#12891 - 02/05/2012 10:44 Re: Citaters pålidelighed. [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Lidt humor smiler

Må skynde mig at sige, at jeg ikke har læst Einstein og derfor - er jeg klar over smiler - løber en alvorlig risiko ved at stikke næsen for langt frem her:

To citater, som jeg uagtet det ovenfor nævnte holder af:

1. Gud spiller ikke med terninger

2. Der findes to ting, som er uendelige:
Universet og den menneskelige dumhed.
... og når det gælder universet er jeg endda ikke helt sikker. smiler

m.v.h.
Zenia smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 22:54
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Korruptionssag i Ukraine: Fratrædende m..
26/04/2024 08:03
Regnfuld fredag i vente
26/04/2024 07:52
Arbejdsløsheden i Tyskland nærmer sig ..
26/04/2024 07:48
Dronning Margrethe har designet nyt påf..
26/04/2024 07:36
Energi- og teleselskabet Norlys' oversku..
26/04/2024 07:06
Nyheder fra Religion.dk