annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 11 1 2 3 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12809 - 20/04/2012 11:30 Tomme kirker
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Med 14 eller 16 tomme kirker i København må det vel være tid for "de ikke-troende" til at gribe chancen og præsentere deres alternativ til gudsdyrkelse.

Eller er det meningen, at man bare hver især skal dyrke - sig selv? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12810 - 20/04/2012 14:49 Re: Tomme kirker [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hvorfor skulle man overhovedet "dyrke" noget eller nogen. Er det ikke tilstrækkeligt at leve det liv, som omstændighederne har givet os mulighed for. Vi er priviligerede i vores samfund med både rigdom og et nogenlunde velfungerende socialt system, så vi har alle nødvendige betingelser for at leve et tilfredsstillende liv. Vi er yderligere så heldigt stillede, at naturkatastrofer er et næsten ukendt fænomen her i landet.

Har man behov for yderligere idealer, har vi jo frihed til at hjælpe vore medmennesker, og der er ingen grund til at missionere for, at alle bør tænke som en selv. Respekter andre menneskers ret til at leve deres liv, som de har lyst til, så længe det ikke skader andre mennesker.

Man er ikke dum, fordi man har valgt en anden måde at leve på end flertallet, men det er både ubegavet og barnligt at tro, at det værdigrundlag, man bygger sit eget liv på, er det eneste rigtige for alle andre mennesker. Desværre er de fleste mennesker så overbeviste om, at de har fundet livets mening, at de føler sig kaldede til at missionere for deres tro. De bliver derfor til omvandrende irritationsmomenter for, at andre kan følge deres egne instinkter og drifter og leve et udbytterigt liv i fred med deres omgivelser.

Om der findes en overordnet mening med livet, er ret ligegyldigt, for hvis den optræder som en naturlov, er vi jo under alle omstændigheder underlagt dens kræfter, og hvis det ikke er en naturlov, så kan vi jo hver især vedtage, hvad livets mening er for os selv.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12811 - 20/04/2012 16:08 Re: Tomme kirker [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Med 14 eller 16 tomme kirker i København må det vel være tid for "de ikke-troende" til at gribe chancen og præsentere deres alternativ til gudsdyrkelse. Eller er det meningen, at man bare hver især skal dyrke - sig selv?".

- Det gribende her er jo, at mennesker der ikke selv ka' be-gribe og skabe meninger i livet - lade disse udfolde og udvikle sig, hvilket indebærer erkendelsen af forgængelighed - altid overlader til andre at skabe en mening med deres liv; take a bite of them apples, Arne..

Man kommer til at tænke på barnet der keder sig: "moar...jeg keder mig, hvad skal jeg lave?". Jeg vil foreslå, at man deltager i det sociale liv, påvirker det med realistiske værdisyn og holdninger, for på den måde at skabe bedre alternativer til gavn og glæde for fællesskabet - så man ikke netop ender med at forveksle fantasier produceret i vindueskarmen med realiteter bygget på virkelig socialitet mellem mennesker.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (20/04/2012 16:27)
Top Svar Citer
#12812 - 20/04/2012 19:29 Re: Tomme kirker [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hvis Ole og Simon er repræsentative for "de ikke-troende", er der åbenbart ikke her noget behov for et fællesskab og ej heller for lokaler i forbindelse med gode ønsker for nyfødte eller afsked med døde (De døde kan jo også blot kremeres og asken behøver ikke at nedgraves).

Men så kunne man vel bruge de ledige kirkebygninger efter maurisk andalusisk forbillede, da muslimerne regerede Sydspanien i 700-1200-tallet:
Fredag: Moské
Lørdag: Synagoge
Søndag: Kirke

Og der vil jo så stadig være dage ledige til øvrige religioner og livsanskuelser - og tillige til eventuelle dialogmøder.

Det kunne da egentlig være ganske spændende, vil jeg mene blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12813 - 21/04/2012 01:44 Re: Tomme kirker [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Man kan sagtens holde en dåb/navnefest i privat regi med familie og venner, man behøver ikke at straffe sit barn, ved at tvangs indmelde det i folketossekirken så det senere må bidrage med store summer på troens alter, fordi det som sagt først kan udmelde sig når det fylder 18 år.
Der sker så det at mange glemmer at melde sig ud, jeg var selv så dum at jeg først fik meldt mig ud da jeg blev 30.

Man behøver heller ingen præst for at tage afsked med døde, det kan udemærket foregå på en mere pæn måde, når familie og venner får lov at holde taler over afdøde, det er en betydelig mere personlig måde at tage afsked på, istedet for præstens tit upersonlige tale, så det er noget sludder Arne, du klamrer dig til kirkens ritualier og hvorfor.

I forgårs blev der solgt en kirke her i Sverige for 1 krone til privat bolig, men der skal garanteret ofres en masse penge for at gøre den beboelig, men det er da ikke umuligt.

At bruge kirkerne som f.eks. som synagoger vil nok ikke give megen gang til kirkerne, så mange jøder er der heller ikke, der går i synagoge.
Der skal så bygges nye kirker i nye byområder, det forstår jeg ikke er nødvendigt, man kunne jo tage bilen og køre til nærmeste kirke, hvorfor skal den ligge lige rundt hjørnet?.

Men det er da glædeligt at der nu endeligt er gået hul på kirkelukningerne, 14 kirker bare i København der ikke behøves viser vist mere danernes tilhørsforhold til kirken, end det officielle folketossekirke medlemstal og det er en sund udvikling mener jeg.



Redigeret af treram (21/04/2012 01:46)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 11 1 2 3 ... 10 11 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk