annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 331 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 11 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12857 - 27/04/2012 14:57 Re: Tomme kirker [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

hej Ole,

Hvor er den dog flot - og lidt filosofi: Måske tanken om, at man jo ved, den er her så kort tid, gør nydelsen endnu mere intens? smiler

m.v.h.
zenia
Top Svar Citer
#12858 - 27/04/2012 17:57 Re: Tomme kirker [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Allerførst overrasker du mig med dine ord til Zenia:
Citat:
Og selfølgelig har alle mennesker en sjæl og muligvis også ånd, hvad du så end mener med det, men nej jeg er ikke et af guds børn, jeg er skam min helt egen og har altid været det, ved ikke hvorfor jeg ikke kan forliges med gudetanken, men det kan jeg altså ikke, synes det er menneskenedværdigende at tilbede noget ingen aner en disse om, og er meget forarget over at man kan tilbede en gud som i den grad var ligeglad med sine skabninger og ligefrem myrdede løs blandt dem, hvis man ellers skal tro på de gamle uhyrlige historier, det er jo ikke kun sukkersøde historier der er fortalt, at nogle så har et filter for øjnene og kun læser det de kan bruge, gør dem ikke bedre.
En sjæl er jo ikke noget naturvidenskaben står inde for, og det siger mig, at du ikke udelukkende er en materialistisk rationalist (der afviser alt andet), men også er åben for mere end dét.

At du så ikke vil "tilbede noget ingen aner en disse om", kan jeg da sagtens følge dig i blinker

Og når du skriver til mig:
Citat:
Hvorfor er verden i det hele taget til, det får du aldrig svar på, andet end det er the Big Bang der er skyld i at verden og vi er her.
Men jeg aner at du tænker på en hel anden årsag til at vi og verden er og det står dig ganske frit at tro på det, det kan aldrig blive andet end tro.
så er mit svar, at jeg ikke aner, "hvorfor verden idet hele taget er til".
Men blot at sige "Big Bang" er ikke for mig noget, der blot ligner en forklaring på dette univers og dets udvikling med galakser (o.m.a.), den galakse, vi befinder os i, den stjerne, vi tilhører, den klode, vi befinder os på, og den udvikling af biologisk liv med udvikling efter darwinistiske principper, vi kan se.

Jeg har ikke nogen anden forklaring, og kan da godt forstå, at nogle i den situation har forestillet sig en skabende gud, men mener at den forklaring er lige så håbløst primitiv, som det er uholdbart blot at sige "Big Bang" (hvor kom "Big Bang" fra?).

Man kan jo så vælge at "lade det ligge", men jeg oplever det som noget totalt ufatteligt og samtidig alt overvældende (jeg undlader bevidst at kalde det "et mirakel" eller "et mysterium", fordi jeg jo ved, at det forbinder du med autoritære præsteskaber blinker men med deres udelukkelse forbliver det jo fortsat ikke mindre fantastisk smiler ).

Citat:
Hvad skal vi her? jeg er helt sikker på at der ingen mening er med at vi er her, men vi har det da godt og forstår for det meste at tilpasse os.
skriver du, og mit svar er, at jeg er helt sikker på, at jeg ikke ved noget som helst om en eventuel mening med hverken vi menneskers, tangloppers, strudses eller noget andets eksistens smiler men dybden i dét, at vi og alt andet faktisk er her, den er (for mig) svimlende og (jeg kan ikke finde andet ord end) vidunderlig (Det dejlige ord kan du vel ikke godtage, men så kan du sikkert selv finde et, der passer dig) blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/04/2012 17:58)
Top Svar Citer
#12861 - 28/04/2012 06:44 Re: Tomme kirker [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
gomoron Arne.
Jamen det ser atter ud til at vi er enige om lidt af mystikken omkring universet og dets invånere, og vi kan så kun undres over at alt er hvad det er, mens årsagen til det hele fordunkler sig i tågerne.
Og det vil det nok blive ved med, det ser ikke ud til at nogen er helt på vej med at finde en grund-årsag til det hele.

Jeg kan også godt forstå at nogen for tusinder af år siden troede at et eller andet væsen havde skabt det hele, men dengang var man heller ikke så kloge, men at mennesker stadig kan tro på sådan noget vås, er et stort skridt tilbage i tiden, det fatter jeg ikke en "brik" af og derfor mener jeg at religionerne er et dårligt levn fra en uoplyst tid og burde været pibet ud for længe siden.
Jeg glædes så over at det tilsyneladende er på vej, nu man vil lukke overflødige kirker og forhåbentlig fyre de tilknyttede præster m.fl.alle skal jo spare, det ser ud til at kirkerne har haft særstatus her i lang tid, så det er på tide de også føler sparekniven.

Vi vel selfølgelig se alle mulige og umulige tiltag for at holde på publikummet, men da det hele hviler på et stendødt fundament og da det er en yderst sørgerlig oplevelse at gå i kirke, men det samme gennemtæskede program skal der ske en enorm omvæltning for at få fornuftige mennesker indenfor i mørket, hvor det hele handler om voldtægt, død, ødelæggelse, tilbedelse af et gammelt ormædt skelet, hvis kød og blod gang på gang blir fortæret af kannibalerne, det er sku da makabert, hvis man sætter hjernen til at bearbejde det en smule, det hele rundes så af med helligånden, den såkaldte fis i en hornlygte, jo det er sandelig oplivende.

Og så skal jeg til konfirmation på næste lørdag hos en datter datter, jeg har fået " lov" til at ikke gå i kirken, da der er småt med plads,men jeg var ikke kommet der under nogen omstændigheder, fortalte jeg min datter, hvilket hun selfølgelig vidste, men festen må vi godt deltage i alligevel og det gør vi så, så skal jeg bare hitte på noget at skrive i gaven til festens højdepunkt, det skulle helst afspejle min mening om konfirmationen, til sidste datter datters konfirmation skrev jeg: ja nu er du indmeldt i folketossekirken af dine forældre men husk du kan selv melde dig ud igen når du bliver 18 og spare nogle hundrede tusinde kroner.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12863 - 28/04/2012 09:48 Re: Tomme kirker [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n til alle, men indlæg mest til Treram og Arne:

Når jeg læser dit indlæg her Treram, gør det mig lidt ked af det. ...
Hvorfor? Jo, for du gør jo lige nøjagtig det, som du skyder troende i skoene: nemlig, at de/vi missionerer - du gør det bare for ateismen i stedet.

Hvis du var min far, som havde ageret så ubehageligt, som du fortæller om ved mit barns konfirmation, ville du næste gang, der var en sådan højtidelighed få en invitation til en anden dag, hvor du så kunne give DIN mening til kende - og med en utilsløret opfordring til at gøre det på en mere nuanceret måde. ...

Når du Treram i et svar til mig skriver, at du mener, at mennesket har en sjæl - bliver jeg lidt nysgerrig? Og får stor lyst til at spørge dig om, hvad du mon anser for at være føde for sjælen?

Har tidligere stillet dig spørgsmål, som du ikke har besvaret, og det er du selvfølgelig i din gode ret til ... mn måske "tygger du lidt drøv" på dem - eller kanske din sjæl eller din ånd gør det?? smiler

Og så et svar til Arne, som i et tidligere indlæg skrev noget om, at Jette Dahl skylder at tage et emne op om ateisme:

Her er jeg slet ikke enig med dig Arne, idet - som jeg ser det - Jette Dahl ér ansat som stiftspræst for åndeligt søgende - og godt nok er hun en modig kvinde, men jeg ville synes, at hun her gabte over meget mere, end der med rimelighed kunne forventes at komme noget positivt ud af. ...

Hvis et menneske slet ikke mener sig i besiddelse af ånd, tænker jeg også, at det næsten vil være at øve vold på dets frie vilje i et sådant arrangement. ... Helt sikkert ville Jette Dahl så få skudt i skoende, at HUN missionerede. ... Skulle der have hersket nogen som helst usikkerhed i mit sind om det hensigtsmæssige i et sådant arrangement, ja så har Trerams indlæg her da - om noget - sat tingene på plads. (for mig) ...

God week-end - hele vejen rundt
Zenia



Top Svar Citer
#12865 - 28/04/2012 13:59 Re: Tomme kirker [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Du skriver:
Citat:
Og så et svar til Arne, som i et tidligere indlæg skrev noget om, at Jette Dahl skylder at tage et emne op om ateisme:

Her er jeg slet ikke enig med dig Arne, idet - som jeg ser det - Jette Dahl ér ansat som stiftspræst for åndeligt søgende - og godt nok er hun en modig kvinde, men jeg ville synes, at hun her gabte over meget mere, end der med rimelighed kunne forventes at komme noget positivt ud af. ...
OK - forstået og accepteret - ateisme hører nok snarere hjemme i de "trosfrihedens templer", som de nedlagte kirker kunne bruges til blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 11 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 10 11 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Nyheder fra Religion.dk