annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 192 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12601 - 18/03/2012 16:37 Re: Drømmer du? [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Hej Simon,

Det er jo lige det, som er SÅ interessat ved drømme, tænker jeg, at de kommer ligesom fra forskellige planer og med forskellige budskaber ... og sikkert som du skriver det her, bruges de også til en form for "renselse af system(erne). ...

Jeg har f. eks. flere gange oplevet at få en drøm, som jeg vidste indeholdt et budskab til andre end mig selv, og så har det aldrig svigtet, at op af dagen kom opklaringen og forklaringen så også. smiler ...

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#12625 - 23/03/2012 12:17 Re: Drømmer du? [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Jeg kan ikke rigtig "få ud af hovedet" din bemærkning 18/03/2012:
Citat:
I respekt for DIN tydning, som jeg altid tror på er den rigtige, tænker jeg om den første, at der måske er lidt stress over den, og det tænker jeg grundet din fornemmelse af, at du vågner med følelse af, at der er noget du skal nå? ...
hvor jeg - trods din meget forsigtigt tilbageholdende udtryksmåde - alligevel straks røg ud i det defensive og ville trumfe min egen tydning igennem (forhindringer for stræben efter et højere mål) blinker

Og jeg tænker på, hvad du ville have skrevet, hvis du kastede forsigtigheden og tilbageholdenheden over bord.
Men det kan jo nås endnu! smiler

Samtidig "roder jeg rundt i", hvad det egentlig er for et mål, jeg måske/måske ikke drømmer om, at jeg ikke kan nå.
Da jeg vågnede her til morgen, fik den drøm, som jeg allerede havde glemt, og fortsat har glemt, mig til at se det hele lidt anderledes:
Jeg er selvfølgelig vildt lykkelig over at opfatte det, jeg kalder "verdens vidunderlige væren", men også over at have fået en oplevelse af Jesus Kristus kærligheden via en Ikón - og af Helligånden.
Men bliver jeg i den kristne forestillingsverden, så mangler jo den tredje "person" i Den hellige Treenighed.

Vi siger Faderen, og det er, synes jeg, et alt for snævert begreb.
Vi siger også Gud, og det er, synes jeg, et alt for uklart, et alt for overlæsset og et alt for primitivt mangetydigt begreb.

Når jeg så smider alt det væk, hvad bli'r der så tilbage?
Egentlig intet - og nu genkender jeg fornemmelsen fra drømmen.
Jeg ser i retning af noget, som er "intet", men som jeg ikke kan sige ikke eksisterer - og som både er hinsides (transcendent) og her og nu (immanent).
Mine øjne er ikke gode nok.
Jeg har forstået, at hvis jeg alene vil se det observerbare og dets logik, så kommer jeg ingen vegne, men der skal mere til end blot at være åben for det irrationelle og det ikke umiddelbart fattelige.

Jeg forstår også, at Sønnen - i den kristne verden - er nemmest "at gå til" - både Gud og Menneske - mens Ånden er lidt vanskeligere, men ikke umulig, at fornemme.
Men hvad de kristne kalder Faderen, hvad hinduer kalder Brahman, hvad Aldous Huxley, der søger det fælles i alle religioner, kalder "den absolutte sandhed" (eller "den guddommelige sandhed") og måske også hvad buddhisterne kalder "Nirvana", det er "det hotel i den fremmede by, jeg aldrig når frem til" blinker

Nogle fortæller, at det er lykkedes for dem (og andre fortæller måske ikke om det), mystikerne, kalder vi dem.
Men for de fleste af os sker det ikke, og nogle af os afviser det simpelthen (hvad jo er deres gode ret).

Nu tror jeg, jeg ved, hvad jeg "drømmer om" blinker
Men måske er det bare et glansbillede, jeg laver.
Ser du noget andet?

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12627 - 23/03/2012 14:26 Re: Drømmer du? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne:

Tak, fordi du deler dine tanker her, og på din opfordring smider jeg gerne tilbageholdenheden overbord, idet jeg alligevel samtidig understreger, at DU altid er din egen drøms bedste fortolker. ...

Så derfor er du jo i din fulde ret til at afvise det, jeg ser i dine to drømme:

Min oplevelse er, at du nogle gange er altfor hård mod dig selv - at dit ønske om at nå det guddommelige er SÅ stort, men at din mangel på eget værd blokerer for dette mål gang på gang. ...

Dine mange forsøg på at sætte ord på Gud tænker jeg er forsøg på at placere Ham udenfor dig selv, mens Han jo altid har været - og stadig vil være dybt i dit hjerte. ...

Drømmen siger, at du gerne må slippe kontrollen/koble fornuften fra så at sige ... og "bare" elske - både Gud i dig og i andre, du møder på din Vej. ...

Din smukke anden drøm viser dig jo målet, som du og alle vi andre er på vej til, tænker jeg. smiler

Tak for din tillid og kærlige tanker
Zenia



Top Svar Citer
#12628 - 23/03/2012 18:12 Re: Drømmer du? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Rigtig mange tak for dit svar, der både overrasker og overbeviser mig.
("Hun er ik' så ringe endda, hende Zenia." - er det ikke sådan I siger i det vestjyske, hvor man ikke ka' li' at overdrive? blinker )

Det sidste, jeg "lærte" foran "min" Ikón, var - meget kort sagt - Hæng dig ikke i alt det der teologi - ELSK!

Man siger jo også, at på bunden af ethvert menneskehjerte, dér bor Gud smiler

Jeg kommer i tanker om noget, jeg engang læste i en kommenteret udgave af "Den tibetanske Dødebog" (mener jeg, det var - kan ikke finde den).
Så gengivelsen her er efter hukommelsen:
Det var en mand, der helt helligede sig at søge sin Gud (eller hvilken betegnelse, der nu blev brugt).
Han mediterede i et tempel og gjorde mange andre ting, men efter flere år måtte han opgive.
På vejen så han nu en hund, der var blevet kørt over og lå lammet og hjælpeløs i vejsiden.
Bagkroppen var nærmest ét stort sår, og der var maddiker i såret.
Han ville hjælpe hunden - i første omgang ved at fjerne maddikerne og han fandt en pind, men blev klar over, at det ville være alt for brutalt og smertefuldt for hunden at bruge pinden.
Omsider nåede han til, at der kun var én tilstrækkelig nænsom måde at fjerne maddikerne på: med tungen.
Manden bøjede sig over hunden og i det øjeblik hans tunge rørte såret, var hunden der ikke mere.
I stedet for hunden var Gud.
Manden sagde: Jeg har søgt dig alt, hvad jeg kunne.
Og han fik svaret. Jeg har jo været her hele tiden, du har blot ikke haft øjne at se med.
(Som gammel dyrlæge burde jeg bestemt ikke ignorere dén historie blinker )

Budskabet er jo det samme, synes jeg - fra Kristus Ikónen - fra dødebogen - fra dig - og tillige fra Aldous Huxley's Den Evige Filosofi, hvor han taler om "det lille selv" der forenes med "det store selv".

Det hele smukt sammenfattet med dine enkle ord:
Du skal "bare" elske både Gud i dig og i andre (og i alt andet, vil jeg gerne tilføje), du møder på din Vej. ...

Ja - hvor svært ka' det være blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#12630 - 24/03/2012 10:15 Re: Drømmer du? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n Arne - og god week-end:

Tak for historien om hunden, som prompte får mig til at tænke på legenden om Frans af Assisi, der levede et behageligt liv som søn af en rigmand. ...

En vision foran Kristus på korset fortalte ham bl.a., at han skulle tage sig af de spedalske, som ellers ingen ville have noget at gøre med.

Hans modstand mod de spedalske var stor, men en dag lod Gud ham møde én, som var dækket af rigtig grimme sår, og i sit indre hørte Frans, at han skulle kysse den spedalske. ...

Meget modvilligt bøjede han sig ned for at gøre det, og straks kom den mest vidunderlige rosenduft ham i møde. ...

Heller ikke så ringe endda, tænker jeg. smiler

Tak også for din oplevelse af noget af alt det, du fik med dig i mødet med DIN ikon. ...

Får mig til at tænke på, at nogle gange skal man jo aflære det, man ellers har lagt megen energi i ... for at "få plads til" noget af en anden karakter. ... Den længste vej et menneske kan gå, - kan være den fra forstanden til hjertet. ... Banalt sagt? Ja, måske! Men hvem siger, at sandheden ikke kan være enkel? ....


Det sidste har været en del af min livserfaring. ... Til gengæld er det det hele værd, når det begynder at "sive ind" i et menneske, som ellers har troet sig så belæst og så fyldt med visdom. ...:)

m.v.h.
Zenia

Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Skolelærere i Tennessee må nu bære sk..
24/04/2024 03:06
Ny rekord for antallet af lastbiler med ..
24/04/2024 01:13
Ukrainsk borgmester til indbyggere: Kraf..
24/04/2024 00:52
Sønderjyske-matchvinder i vild guldrus:..
23/04/2024 23:51
31-årig mand død efter skud fra tysk p..
23/04/2024 23:46
Nyheder fra Religion.dk