annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 269 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12541 - 13/03/2012 09:52 Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

I en anden debat har spørgsmålet om "meningen med livet" været til diskussion, og en af debattørerne mener tilsyneladende, at meningen med hans liv er uvidenhed, og det vil han så også have skal gælde for alle andre og især for videnskaben, som jo ellers må formodes at repræsentere størstedelen af den menneskelige viden.

Nu betyder det næppe meget for den enkelte, at videnskaben, baseret på kendsgerninger om livet, kan udlede forstandige svar, såsom at knytte svaret til en negativ entropitilvækst i henhold til termodynamikkens 2. lov eller til Darwins evolutionsprincip eller til Prigogines dissipative strukturer. Sådanne svar er lige så meningsløse for menigmand, som spørgsmålet er i sig selv.

Det er også ret ligegyldigt, hvad filosoffer og teologer o.lign. giver af svar, for svarene er talrige som ørkenens sandskorn, og ofte endnu mere uforståelige end spørgsmålet. Det hjælper heller ikke, at det i bedste fald er andenhånds fortolkninger af svarene, vi møder her på debatten. Vi kan derfor konkludere, at spørgsmålet er uegnet som debatemne.

Debatten har dog også medført enkelte fornuftige kommentarer, som at mening er noget, hver enkelt forestiller sig ud fra sin viden (eller mangel på samme som i ovennævnte eksempel), og det er jo langt mere interessant som debatemne. En debat er jo en social interaktion, og her er det jo nyttigt for forståelsen af hinanden, at man kender til hinandens livsforståelse, og eventuelt også til de erfaringer, der har ført til den.

En debat om livsforståelse kan jo føre os vidt omkring, fra tanker om børneopdragelse, ungdomsoprør, seksuelle relationer, samfundsspørgsmål, andre kulturer til religiøse forestillinger og tanker om døden. Udgangspunktet må være, at ingen anser sin livsopfattelse som "bedre" end andres, (om end den samfundsmæssigt kan være mere eller mindre hensigtsmæssig), og at vi afholder os fra at missionere for vore opfattelser og fra at mistolke andres indlæg. Det er tilladt at spørge om de ting, som man ikke forstår.

Ikke alle mennesker har mental styrke til at være ærlige om deres tanker. Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg har ingen skeletter i skabet, højst nogle knoglestumper, som kun hunde kan have interesse i. ler Jeg lægger derfor gerne for selv med min livsopfattelse kort fortalt. Jeg skal senere udbygge den.

For mig er livet en konstant læreproces om alt mellem himmel og jord, styret af den naturlige drift, som vi benævner nysgerrighed. Samfundet har priviligeret mig til at kunne følge denne lyst, så jeg føler derfor en forpligtelse til at videregive de resultater, som mine erfaringer har givet mig.

Selv om livet iblandt har givet mig nogle stød så hårde, at de ville have knækket de fleste, så har mine glæder været så store og mangfoldige, at jeg altid har kunnet bevare mit livsmod. Mit otium har indtil nu været uden væsentlige problemer, og alle mine grundlæggende behov er opfyldt. Det er et resultat af det menneskelige fælleskab, jeg er medlem af, og jeg søger derfor i det daglige, at gøre hvad jeg kan for at gavne dette fællesskab.

Det indebærer så også, at de aggressive tendenser, som jeg som alle andre er født med, kommer frem, når jeg møder mennesker, hvis handlinger udmønter sig i negative indstillinger til andre og til disrespekt for fællesskabet.

Hvordan opfatter du selv dit liv?

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12543 - 13/03/2012 11:45 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Kære Ole Bjørn,

Et utrolig spændende oplæg, du her er kommet med, ... et oplæg, som jeg specielt hilser velkomment p.g.a. dets åbenhed, som jeg gerne imødekommer ... og selvfølgelig ikke forventer, at andre skal kunne "klinge med på" ... men det er jo også det, som gør et menneskeliv interessant, at så mange vi end er på denne klode, er hvert eneste menneskes liv noget ganske særligt og unikt. smiler

For mit vedkommende er det sådan, at jeg ser livet som både en læreproces og på samme tid en GAVE. ...

Da jeg tror på reinkarnation, er det indlysende (for mig), at gaven består i til hver en tid at søge at forstå livets udfordringer som den mulighed, der ligger deri for at inddrage læring af dem ... og (denne gang) handle mere kærligt og positivt, og tør jeg sige? Vokse som menneske. ...

At jeg kender til flere af mine tidligere livs indhold og opgaver, ser jeg som en foræring på min livsvandring. ...

På dette stade af livet, hvor jeg ikke længere er så udfarende, tænker jeg dagligt på ... via min bevidsthed ... at søge "at holde lys i flammen" så at sige. smiler

Måden, jeg gør det på er dels i mødet med andre bevidst at søge lyset i enhver ... samt ved dagligt at meditere på lyset/Helligånden. ...
"
Helligånd ... kom og fyld mig
Nu mit liv jeg giver dig
Tag mig ... Brug mig. :)"

M.v.h.
Zenia



Top Svar Citer
#12546 - 13/03/2012 12:42 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Thomas
Uregistreret

Kære Ole,

Du skriver:

Citat:

Selv om livet iblandt har givet mig nogle stød så hårde, at de ville have knækket de fleste, så har mine glæder været så store og mangfoldige, at jeg altid har kunnet bevare mit livsmod. Mit otium har indtil nu været uden væsentlige problemer, og alle mine grundlæggende behov er opfyldt. Det er et resultat af det menneskelige fælleskab, jeg er medlem af, og jeg søger derfor i det daglige, at gøre hvad jeg kan for at gavne dette fællesskab.

Det indebærer så også, at de aggressive tendenser, som jeg som alle andre er født med, kommer frem, når jeg møder mennesker, hvis handlinger udmønter sig i negative indstillinger til andre og til disrespekt for fællesskabet.


Dine ord minder mig om en zen-munks ord:

"When another person makes you suffer, it is because he suffers deeply within himself, and his suffering is spilling over. He does not need punishment; he needs help. That's the message he is sending."
~ Thich Nhat Hanh

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12547 - 13/03/2012 12:48 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Din zen-munk, Thomas, glemmer så lige at fortælle, at nogle mennesker afviser al hjælp, og nægter at de er syge. ler

Halve sandheder gavner ingen.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12549 - 13/03/2012 14:54 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Tænker her, at hjælpens udtryk sagtens kunne være lig med forståelse d.v.s., at den ikke nødvendigvis behøver være af praktisk/fysisk art, men f. eks. "bare" være sympati.

Finder, at det Thich Nhat Nanh her giver ord = klogskab, som er blevet til visdom, eller m.a.o. en hel sandhed. smiler

M.v.h.
Zenia

Top Svar Citer
#12550 - 13/03/2012 15:18 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Zenia.

Ikke overraskende synes du at være den eneste udover mig selv, der gerne vil gøre sit ståsted klart, og medvirke til en større forståelse og tolerance i en frugtbar debat om forskellige livssyn.

Dit indlæg er helt i tråd med tankerne i mit oplæg, og selv om mit livssyn adskiller sig væsentligt fra dit, så glæder jeg mig altid over din positive indstilling til andre mennesker, og over din tolerante holdning til andres tro eller fravær af tro. Det var bl.a. det, som Peter og jeg håbede, at denne debatportal kunne blive eksponent for.

Om debatten kan komme tilbage på dette spor, er tvivlsomt, for selv om jeg er fritænker, så er jeg ikke blind for rigtigheden i mange af de metaforer, som man kan finde i religiøse skrifter. Her tænker jeg på det nytteløse i at kaste sine frø på klippegrund.

Men det er da bemærkelsesværdigt, at alle de mange "missionærer" her enten ikke kender deres eget ståsted, eller også ikke vil vedkende sig det. griner

Mkh

Ole Bjørn :o)

P.S. Jeg kender masser af eksempler på, at hverken forståelse eller sympati hjælper, så man er i realiteten magtesløs.

Top Svar Citer
#12551 - 13/03/2012 16:55 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Kære Ole, igen:

Tak for dine venlige ord, som jeg glæder mig over, og egentlig kun har én bemærkning til:

Det er lidt eftertænksomhed, som går på dit P.S.:

Som jeg er skruet sammen, er det jo lige nøjagtig her i magtesløsheden, at min TRO på højere magter tager over ... og dét hjælper, hvilket jeg har eksempler på fra mit eget liv. ...

Om det så altid er nytteløst at kaste sine frø på klippegrund, som du bemærker - får mig derefter til at tænke på det faktum, at visse frø kan bevare deres spireevne i mange, mange år - for så, når sædemanden for længst er borte fra Jorden ... og tiden er moden ... at begynde at spire og selv sætte frø.

m.v.h.- og tak for de tanker, du satte i gang. :))
Zenia

Top Svar Citer
#12570 - 15/03/2012 09:42 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Utroligt, at ingen af de ellers meget aktive debattører kan eller vil fortælle, hvordan de opfatter livet.

Er det for skræmmende at være ærlig? Eller har de ikke nogen klar opfattelse af sig selv? Eller er det fordi, der er så stor forskel på deres skriverier og på den måde, de lever deres liv på, at det vil virke pinligt?

Men det viser med al ønskelig tydelighed, at det blot er en pseudodebat, hvor alle seriøse emner bliver ignoreret eller afvist eller indhyllet i ordtåger, mens deltagerne skændes om, hvem der bedst kan forklare verden ud fra synet i deres gadespejl.

Ikke helt så morsomt som Holbergs komedier, men figurerne udstråler i hvert fald den samme alvor som Holbergs personer.

Tilgiv, at jeg ikke kan bare mig for at ler

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Jeg er bortrejst de næste 4-5 dage, så der kan jeg desværre ikke kommentere skænderierne. griner

Top Svar Citer
#12571 - 15/03/2012 11:50 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Ole indledte denne tråd med bl.a. disse ord:
Citat:
Det indebærer så også, at de aggressive tendenser, som jeg som alle andre er født med, kommer frem, når jeg møder mennesker, hvis handlinger udmønter sig i negative indstillinger til andre og til disrespekt for fællesskabet.
Jeg gætter, at det netop er disse ord, der giver "bagslag" - nok ikke mindst "negative indstillinger til andre og til disrespekt for fællesskabet" blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12572 - 15/03/2012 12:25 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg har en positiv indstilling til mine omgivelser, undtagen til de, der hat en negativ indstilling, kværulerer, laver citatfusk, missionerer o.s.v. og det fremgår klart af mit første indlæg.

Du har endnu ikke forklaret årsagen til, at du har en så negativ indstilling til mig og mange andre på debatten, for ikke at tale om alverdens naturvidenskabsmænd, som du gerne vil fremstille som, lige så uvidende som dig selv.

Vær nu ærlig, Arne. Hvad har du imod alle de mennesker, der ikke vil give dig ret?

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12574 - 15/03/2012 13:25 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Citat:
Vær nu ærlig, Arne. Hvad har du imod alle de mennesker, der ikke vil give dig ret?
skriver Ole.
Det er vist i udpræget grad det, man kalder et ledende spørgsmål af samme art som: "Tæver du stadig din kone, eller er du holdt op?" blinker

Jeg er i øvrigt hverken for eller imod mennesker her på Trosfrihed.dk.
Det der interesserer mig i dette forum er ikke de enkelte debattører, men derimod de tanker, idéer, visioner m.m., der lægges frem.
Her har jeg hentet megen inspiration - og samtidig løbende afklaret og udviklet, hvor jeg selv står.
Det agter jeg at fortsætte med.
Det er for mig den helt store værdi og kvalitet her på Trosfrihed.dk.
("Personfnidder" derimod finder jeg bedøvende uinteressant)

Citat:
Jeg har en positiv indstilling til mine omgivelser, undtagen til de, der hat en negativ indstilling, kværulerer, laver citatfusk, missionerer o.s.v.
skriver Ole også og giver dermed sig selv ret til en negativ indstilling overfor dem, der efter Oles suveræne dom "hat en negativ indstilling, kværulerer, laver citatfusk, missionerer o.s.v."

Positiv og negativ indstilling er jo, hvad enhver har, som sin gode ret.
Men at forlange, at alle andre skal "fælde den samme dom" over andre debattører, det kan man efter min mening ikke, og det går jeg imod.

Angående naturvidenskab påduttes jeg af Ole at være negativ.
Sådan opfatter jeg det ikke.
Jeg beundrer, og glæder mig over, naturvidenskabens præstationer, men jeg er imod enhver form for "naturvidenskabs-fundamentalisme", der forlanger enevældig ret til at være alene om at besvare alle livets spørgsmål.

Arne.
Top Svar Citer
#12579 - 16/03/2012 05:06 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Ole.
Så lige i en sen nattetime dit oplæg og manglende respons på det.

Nu har man nok opdaget at jeg ikke gider diskutere om personerne på Trosfrihed, men hellere om aktuelle problemer udi kirkelivet.
Det er sikkert heller ikke gået nogen forbi hvilke mine standpunkter er, men jeg vil da gerne alligevel give mine besyv med.
Hvad angår meningen med vore liv, er der ikke anden end den vi selv skaber, tror nogen der er en mening med livet er han så afgjort på vildspor, jeg er fuldstændig ligeglad med hvad div. filosoffer har skrevet eller skriver om, det er jo kun deres egne meninger de udstiller og mange gange nogle forkvaklede meninger.
Jeg har skabt mig selv et godt meningsfuldt liv og videre givet "opskriften" til mine børn, et liv med mange udfordringer, jeg "elsker" tekniske udfordringer og har tit påtaget mig megastore udfordringer og er altid sluppet godt fra det og her taler vi om projekter i både småpenge og i millionklassen.
Til tider har livet været ret så hårdt ved mig rent helbredsmæssigt, men jeg er hele tiden kommet ovenpå igen, jeg opgir ikke bare.

Mit religiøse "had" som nogen påstår jeg udviser, er noget nærmest medfødt, jeg fatter simpelthen ikke hvad der gør at folk tror på en gud og lader sig forlede af det "gejstlige" rak der meler egen kage, en handling der er gået i arv fra dengang kun de gejstlige kunne læse og skrive og den almindelige befolkning derfor udviste en sygelig respekt for disse belæste mennesker og troede på alt hvad de blev fortalt og samtidig blev nærmest tvunget til at gå i kirke.

Religionerne er kun et bevis på menneskets uforstand og dets evne til at skeldne hvad der er løgn og sandhed, er brugt til at undertrykke mennesket med og bruges stadigt som sådan, kæmpesummer er blevet tvangsudskrevet for at præsteskabet kunne blære sig i pragtpaladser/kirker, så den stakkels borger måtte knokle og overlade sine surt evhvervede penge til kirkebyggeriet. Jo vel er der skabt mange flotte religiøse bygningsværker, men hvem tænker på dem der måtte slide for at opfylde de gejstliges krav.
Menneskets ret over sit eget legeme fratages af religionerne, her tænker jeg på abort, køns skamfering af unge muslimske piger og jødiske drenge, børns påtvungne tilslutning til folketossekirken før de selv kan tage stilling til om de virkelig ønsker dette, for mig er religionerne kun et symbol på en syg indstilling til livet og dette synspunkt har jeg haft lige siden jeg var teenager og det fraviger jeg ikke på noget tidspunkt.
Så jeg er glad for den nye kirkeminister, det ser ud til at han får ryddet folketossekirken helt af vejen inden længe HURRA.



Redigeret af treram (16/03/2012 05:11)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12580 - 16/03/2012 07:12 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Angående naturvidenskab påduttes jeg af Ole at være negativ.
Sådan opfatter jeg det ikke".

- Jeg ka' slet ikke se grunden til kritik på dette område, da slet ikke begrundelserne for i tide og utide at fare i blækhuset for at indføre religiøs overtro som alternative forklaringer på verden, naturen og menneskets udviklingsprocesser, overhovedet ikke som etisk reference...

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12581 - 16/03/2012 07:23 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram

"Menneskets ret over sit eget legeme fratages af religionerne, her tænker jeg på abort, køns skamfering af unge muslimske piger og jødiske drenge, børns påtvungne tilslutning til folketossekirken før de selv kan tage stilling til om de virkelig ønsker dette, for mig er religionerne kun et symbol på en syg indstilling til livet og dette synspunkt har jeg haft lige siden jeg var teenager og det fraviger jeg ikke på noget tidspunkt.
Så jeg er glad for den nye kirkeminister, det ser ud til at han får ryddet folketossekirken helt af vejen inden længe HURRA".

- Bingo!..i høj grad et befriende syn, at se en fornuftig mand ta' tyren ved hornene med klar afvisning af hensynet til irrationelle dogmetro moralister der alligevel ikke har andet i hovedet end at tolke verden omkring dem ind i et forældet livssyn. Og hjertens tillykke til de kristne troende der omsider ka' blive gift med samme respekt fra kirken som alle andre, det ku' da også bare mangle.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12590 - 17/03/2012 07:52 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.
Det ser for mig dog ud til at de homoseksuelles giftetanker er lagt på is, da nu alle mulige kirketjenere, fra organister, kordegne,korpiger, gravere og ikke mindst præsterne vil benytte deres "ret" til ikke at ville medvirke ved homobryllupper, jeg på min side forstår så ikke de homoseksuelle, at de stadig vil prøve på at blive gift i en kirke, der i den grad ikke vil kendes ved dem og nærmest bandlyser dem.

Og biskopperne er meget delte nu, jeg har "næsten" ondt af de stakler der ikke ved hvilket ben de skal stå på, men kirkeministeren har talt og har vel det sidste ord i den sammenhæng.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12591 - 17/03/2012 11:52 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Og biskopperne er meget delte nu, jeg har "næsten" ondt af de stakler der ikke ved hvilket ben de skal stå på, men kirkeministeren har talt og har vel det sidste ord i den sammenhæng".

- Ja, de har noget de skal se at blive enige om. Jeg tror ikke den går, at bruge samme taktik som tidligere - henholde kirkeministeren med snak i håb om, at tiden går og der kommer en ny kirkeminister der vil bifalde deres politik som endegyldig konklusion..;)

http://aalborgstift.dk/liv-tro/nyheder/2011/november/biskop-undsiger-kirkeminister/

"Det ser for mig dog ud til at de homoseksuelles giftetanker er lagt på is, da nu alle mulige kirketjenere, fra organister, kordegne,korpiger, gravere og ikke mindst præsterne vil benytte deres "ret" til ikke at ville medvirke ved homobryllupper, jeg på min side forstår så ikke de homoseksuelle, at de stadig vil prøve på at blive gift i en kirke, der i den grad ikke vil kendes ved dem og nærmest bandlyser dem".

- Der findes jo kristne homoseksuelle, mennesker med et syn på livet, fundamenteret i samme tro som både hetero- eller minusseksuelle, m.a.o. et livssyn baseret på samme tro men uden hensyn til seksuel observans. Dette må være søjlen hvorunder samværet for troende funderes.

Jeg har derudover svært ved at se en fragmentering af kirken alene p.a. ansattes køns- og seksualpolitik som biskoppers egeninteresse. Det er naturligvis muligt at se dette som første skridt imod adskillelse af stat/kirke, hvilket sikkert vil være situationen set med eftertidens øjne. Men som det nu er, vil jeg formode at ansatte i kirker cementerer pers. grundsyn alene for at bevare deres jobs. Offerviljen hos kristne troende har altid haft stor økonomisk tradition, ved du ;)
Pointen står imidlertid støt, for homoseksuelle kan bare finde sig en kirke der kan vie dem på samme præmisse som alle andre giftelystne, og det er jo det primære. Sekundært får vi bare synliggjort egentlige dogmatikere samt hvor højloftet der igrunden er i kirken.

Så i mine øjne er det fint at se kirkeministeriet gøre op med raslende paradokser og at man støtter op om seksuelle minoriteter med samme tro, og det kan jo sagtens tænkes at kun den ene ægtefælle er den troende part mens den anden bare udviser accept.

Hvis derfor præster og kirkens ansatte vil agere små fordømmende guder overfor præster der gerne vil vie homoseksuelle, ja at dette stiger dem til hovedet i en grad der ligefrem får bispehuer til at lette, ja da må de jo så så tage stilling til om de vil fortsætte erhvervet. Jeg kan ikke se det skulle bekymre samfundet i øvrigt, der findes sikkert troende kristne med et mere nutidigt menneske- og livssyn der evt. ka' overtage stillingen.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (17/03/2012 11:59)
Top Svar Citer
#12593 - 17/03/2012 14:19 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Livsopfattelse, -erfaringer og livsmål.

eller som Bjørn slutter af: Hvordan opfatter du selv dit liv?

Jeg kunne også tilføje, i hvilket lys eller i lyset af hvilket virkelighedsbillede og hvilken -forståelse, lever jeg mit liv. Et bud kunne være, eller følgende jeg skrev til min dagbog i dag, kunne være et bud:

Transcendensen.

Ekstatisk grebethed og henrykkelse.

Blot at skulle være og bære sig selv er uudholdelig og intet er mere deprimerende for et menneske. Mennesket har aldrig nok i sig selv. Ingen steder er dette tydeligere end i kærligheden, det være sig den mellem den hengivne mor og barnet, den mellem den stolte far og sønnen eller datteren, og den modne voksne seksuelle mellem mand og kvinde.

Transcendensen.

Vi kender forholdet i forbindelse med forelskelsen. Her gribes vi og henrykkes vi på ekstatisk vis. Vi bliver os selv løse og frie; frie og løse af os selv, forelskelses -ekstasen stiller os uden for os selv (kaster eller smider os uden for os selv) uden at vi ophører med at være os selv. I den falske forelskelse og kærlighed (som også er ekstatisk, men hysterisk ekstatisk) er der tab af midtpunkt og en sprængning af personligheden, men aldrig i den ægte, hvor det ekstatiske element forbliver midtsamlende og en personlighedens central akt, cor kerne hjerte -anliggende. Hjertegribende er når ekstasen rammer hjertet (cor centrum, personlighedens centrum) og vi kan lade os gribe og henrykke og beruse ubetinget, grænseløst, altså i religiøs forstand, i absolut forstand og her taler vi om en ny fødsel/forløsning, en selvløshedens og selvfrihedens forløsning, hvor vi gribes og bliver kastet/smidt/sprængt/brudt (brydes (transcendensen)) (1*) og stilles uden for os selv (frie og løse af os selv), hvor vores intense selvforhold (den sunde narcissisme) overbydes af det endnu mere intense forhold til den anden (den elskede), uden at vi ophører med at være os selv (den elskende, den der elsker), blot er dette nu på et højere (bevidst plan) såvel som et dybere plan (ubevidst instinktiv følelsesmæssig plan), en øget mere komplekst organisation er nu blevet vores liv tildelt. Således påvirker det hver en celle i kroppen kemisk biologisk såvel som bevidstheden og dens tænkning, der meningsopfyldes.

” I mennesket er intet ”blot biologisk” eller ”blot åndeligt”. Hver eneste celle i menneskets krop participerer i menneskets frihed og åndelighed.” Paul Tillich; Mod Til Livet.

Thinking pervades all the spiritual activities of man. Man would not be spiritual without words, thoughts, concepts. This is especially true in religion, the all-embracing function of man’s spiritual life. Paul Tillich; Systematic Theology, bd 1, side 18.

Afsnittet ovenfor blot for at vise hvor meget jeg tar afstand fra michael og arnes, og ja i det hele taget new age ideerne om at vi skal tømme sindet for tanker,, i kristendommen er det det stik modsatte der foregår, først nu får tankerne deres frie liv og er fra Gud som Paulus siger (og her går vores tanker til Platon og Jung (med deres lære om ideerne og arketyperne)).

Efterfølgende citater af Tillich (parenteserne er dog mine) er til de to drenge (hvem de er tror jeg vi alle ved) her på stedet som ingen dybtgående kritik har af fornuften, som ej heller dawkins har, selv om han burde være klædt på til, qua sin uddannelse, en kritik af sin den videnskabelige fornuft, så overser han fuldstændig forholdet og mangler selvkritik af en højere orden end den han præsterer.


(Tro handler om de ekstatiske forhold beskrevet ovenfor).

Fornuften er forhåndsbetingelsen for tro, men i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Den menneskelige fornuft er endelig. Al kulturvirksomhed, teoretisk så vel som praktisk, bærer dette endelighedspræg, derfor er den aldrig ubetinget anliggende. Men fornuften er ikke bundet til sin endelighed. Den erkender den og hæver sig derved over den. Mennesket erfarer et tilhør til det uendelige, som dog hverken er noget af ham selv eller står i hans magt. Det må gribe ham, og hvis det gør det, bliver det ham et anliggende af uendelig vigtighed. Hvis fornuften gribes af det ubetingede

(vores numinouse ekstatiske kreative eros virksomhed og etiske agape virksomhed, der også har autonom theonomi med inde over sig, altså er vores kreative frihed i forhold til noget givet (Platon, Paulus, Jung, Berdyaev, Tillich mfl, altså et opgør med tabula rasa teorien og nirvane pessimisme og ego fornægtelsen, afvisningen af vores unikke individualitet og personlighed som noget uvæsentligt uden essentialitet))

drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldbyrder, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænser og erfarer det absouttes, det helliges nærværelse. Uden denne erfaring tømmes fornuften for indhold, og ender med at fyldes af irrationelt - dæmonisk - indhold, som sprænger den (som når nationen eller en ideologi (kommunisme, islamisme og bibelfundamentalisme, eller succes, social position og økonomisk magt, får status af absolutte ubetingede anliggender).
Fra den i troen fuldbyrdede fornuft går vejen over fornuft uden tro til den dæmonisk splittede fornuft (en problematik Einstein har udtrykt på følgende smukke vis: "videnskab uden religion er lam; religion uden videnskab er blind").
Det andet trin i denne følge er blot et gennemgangspunkt, eftersom der intet vacuum gives i det åndelige liv, så lidt som i naturens. Fornuft er forudbetingelse for tro, og tro er fuldbyrdelse af fornuft. Tro er således ekstatisk fornuft. Der er ingen strid mellem troens væsen og fornuftens væsen. Paul Tillich.






Jeg vil selv gerne tilføje (ved hjælp af Jaspers og Berdyaev) at jeget har et forhold til sin egen eksistens og til mulighederne for at eksistere på forskellige måder. Dette er det historiske numinouse ekstatiske friheds -element i den kontinental europæiske filosofi, som skyldes den jødiske kristne diskurs, Jesus og Paulus (Hegel/Marx), der har sammenføjet sig til den græske mere naturlige fornuft og deres tidløse statiske evighedstanker og ideer som også østens religioner er uden tidsforståelse og historisk forståelse.

Det er det frie forhold til egne eksistens-muligheder, som udgør det specifikt ikke-genstandsagtige ved det eksisterende jeg, dets numinouse kreative ekstatiske karakter (ikke under subjekt objekt skemaet eller dichotomien, skismaet, men over). Ved at mennesket qua sin frihed (ekstatisk kreative historiske/frie Åndelighed) kan forholde sig til sin mulige eksistens, fremtidige eksistens, er mennesket snarere præget af en grundlæggende historicitet, der adskiller det fra blot at være natur eller et objekt for videnskaberne, den medicinske fx. Ihvertfald må lægen altid iberegne når han står overfor et menneske, at det kan forholde sig til sin egen eksistens og har mulighederne for at eksistere på forskellige måder, og at det af den vej altid epigenetiske kan ændre dets biologi (og hvilke gener i DNA puljen der skal være aktive), og derved måske opnå en helbredelse af denne eksistentialistiske åndelige vej. Kultur, kulturel aktivitet, skaber sygdom, men kultur skaber sørme også sundhed, og kan være fyldt med healing. Såvel som mennesket kan helbredes nedefra som ved fx medicinsk behandling, kan mennesket også helbredes oppefra, ved at det bliver Herre i eget liv og over eget liv, eller via dets historicitet (historiske frihed) og skabende kulturelle virksomhed, eller hvor det participerer biosemiotisk i de helbredende kulturelle symboler og betydninger for dets liv og livsforståelse og meningsfylde. Et menneske kan død af at have de forkerte myter og symboler i dets liv og om dets liv og sig selv. Således kan et menneske være åndeligt moralsk (historisk kulturelt) set syg, som sætter sig igennem på somatisk plan. Hvorfor vi aldrig må glemme dimensionen: “jeget der har et forhold til sin egen eksistens og til mulighederne for at eksistere på forskellige måder”. Der vil nok gå vel ca 20 - 30 år før neurovidenskaberne begynder ret for alvor at få styr på denne dimension i personlighedens struktur. Den er ikke med i mindfulness (der er østlig orienteret og passiv, feminin og naturlig), denne den kontinental europæiske maskuline paulinske historiske spiritualitet, skabende friheds diskurs, der går på Åndens ekstatiske numinouse kreative manifestationer i menneskets liv.




(1*)

"Grib i din væren det, der har grebet og sprængt dig"; Glem aldrig hvad du har mødt", "Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces". Alain Badiou.

Det er iøvrigt sådan Badiou tolker, fortolker, begivenheden Kristus, Damaskuserfaringen, Pauls Kristusmystik (som den Sandhedsindstiftende begivenhed ind i verden den opstandne Kristus er i menneskers og menneskehedens (historiens) liv). Ingen gør det bedre siden A. Schweitzer og Paul Tillich, end Badiou, der også står i den samme kontinental europæiske filosofiske tradition som Tillich.


Tros og -opstandelsesbegivenheden Kristus er Åndens ekstatiske nærvær og manifestationer og gøren sig gældende i verden, i det enkelte menneskets ontogenetiske historiske liv, såvel som menneskehedens historiske liv (på den store bane), som denne er brudt historiske igennem ved Jesus af Nazareth, der i trosakten (begivenheden Jesus der er Kristus) ved Helligåndens hjælp modtages og antages (Peters bekendelse og Pauls og HansKrist’s Apokalyptiske Damaskuserfaring hvor Gud handler med os) at være Kristus den opstandne, Guds levende Søn, i HAM vi lever og røres og er til som nye skabninger med et helt nyt liv, Åndens nye liv at vandre i og leve i ekstatisk som nu også pneumatiske mennesker, med vores nye kreative historiske frie Ånd og Bevidsthed, hvor vi eskatologisk på politisk vis og i kærlighed forandrer os selv såvel som samfundet i takt med at vi iklæder os Kristus, Guds Ånd, Helligånden. I takt med at Kristus vinder skikkelse i os alle og begynder at virke mægtig i flere og flere af os, vil vi nærmer os GudsRiget af denne den eneste humane historiske kulturelle (ikke naturlige) menneskelige vej. Human fordi det er frivillighedens og kærlighedens vej, den frivillighed og kærlighed, det drama, der altid vil være mellem mennesket og Gud, mellem ånden/fornuften og Ånden/Helligånden (den ekstatiske fornuft).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#12607 - 20/03/2012 01:48 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Arne skriver:
Citat:
Jeg er i øvrigt hverken for eller imod mennesker her på Trosfrihed.dk.
Det der interesserer mig i dette forum er ikke de enkelte debattører, men derimod de tanker, idéer, visioner m.m., der lægges frem.
Her har jeg hentet megen inspiration - og samtidig løbende afklaret og udviklet, hvor jeg selv står.
Det agter jeg at fortsætte med.
Det er for mig den helt store værdi og kvalitet her på Trosfrihed.dk.
("Personfnidder" derimod finder jeg bedøvende uinteressant)
Endnu engang forsikrer Arne os om, at han finder det personfnidder, han har bedrevet nu igennem fire år på debatten, bedøvende uinteressant.

Jeg må give Arne ret. Det er virkelig bedøvende uinteressant, og det samme er hans ofte gentagne forsikringer om, at han fremover vil lade være. Det har samme troværdighedsværdi som hans løgne, fordrejninger og evindelige citatfusk. trist

Han skriver videre:
Citat:
Positiv og negativ indstilling er jo, hvad enhver har, som sin gode ret.
Men at forlange, at alle andre skal "fælde den samme dom" over andre debattører, det kan man efter min mening ikke, og det går jeg imod.
Her må jeg også give Arne ret. Jeg har dog heller ikke set nogen fremføre et sådant krav. Men det glæder mig da, at Arne mener, at jeg er i min gode ret til at have en negativ indstilling til hans måde at debattere på. smiler

Lidt mere uklart er det, når han skriver:
Citat:
Jeg beundrer, og glæder mig over, naturvidenskabens præstationer, men jeg er imod enhver form for "naturvidenskabs-fundamentalisme", der forlanger enevældig ret til at være alene om at besvare alle livets spørgsmål.
Nu har jeg heller ikke set nogen forlange en sådan "enevældig ret". Jeg har derimod ofte set Arne påstå, at naturvidenskaben ikke med nogen ret kan hævde at kunne give svar på nogle af de spørgsmål, som Arne stiller. tunge

Hvis det, Arne mener, er, at videnskaben ikke kan give meningsfulde svar på meningsløse spørgsmål, må jeg igen give Arne ret, men jeg er ikke sikker på, at Arne er klar over meningsløsheden i sine spørgsmål, lige som han ikke synes at forstå, hvad andre debattører mener, selv når de udtrykker sig i klart sprog på almindeligt dansk. ler

Når jeg foranlediget af Arnes personangreb på alle, der modsiger ham, spørger ham: "Vær nu ærlig, Arne. Hvad har du imod alle de mennesker, der ikke vil give dig ret?" Så kalder han det et ledende spørgsmål. Det giver jeg ham også ret i, men problemet er bare, at Arne hverken besvarer ledende eller ikke-ledende spørgsmål af personlig art, så vi ved fortsat heller ikke, hvordan Arne opfatter sit eget liv. Vi ved kun, at han hævder sin gode ret til at være både negativ og uvidende. griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12608 - 20/03/2012 02:15 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Efter en del betænkningstid, har Hanskrist også fortalt os om sin livsopfattelse:
Citat:
Ekstatisk grebethed og henrykkelse.

Blot at skulle være og bære sig selv er uudholdelig og intet er mere deprimerende for et menneske. Mennesket har aldrig nok i sig selv. Ingen steder er dette tydeligere end i kærligheden, det være sig den mellem den hengivne mor og barnet, den mellem den stolte far og sønnen eller datteren, og den modne voksne seksuelle mellem mand og kvinde.


Vi har samtidig fået at vide, hvad Platon, Jesus, Gud og Helligånden, Paulus, Jung, Berdyaev, Paul Tillich, Jasper, Hegel, Marx, Alain Badiou og Albert Schweitzer mener, samt nogle gætterier om hvad Dawkins og Einstein mener om flere forskellige ting, som ikke vedrører denne debats emne. griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12609 - 20/03/2012 03:47 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

Som ”transcendentalist” kan det jo være svært at finde vadestedet mellem naturen og symbolers orden, særligt når man forinden har afvæbnet sig og nu kun må ”føle” sig frem til en forståelse er verden, med det nette lille udvalg af ikoner. Ordene, ”men jeg er imod enhver form for "naturvidenskabs-fundamentalisme", skal formentlig beskytte det symbolske vildnis fra at krakelere i kontakt med fornuftige beskrivelser, spørgsmål og svar, hvortil spørgsmål til selve grunden for disse sure opstød (der jo i årevis har fundet vejen frem fra en underverden af velordnede symboler til debattører her og dér) pr. automatik medfører et noget anstrengt ansigtsudtryk hos en Arne der jo skal finde en symbolsk grimasse, der skal passe.
Måske føler han sig som en ”poststrukturalistisk surrealist” når rationelle beskrivelser bumler ind i denne…følelsesbeklædte fæstning der skal beskytte de hellige ikoner, dem der for enhver pris må forblive uberørte af viden og kendskab for kun følelserne tæller!…helt som forholdet til guderne, der for hvert et kendskabs- og erkendelsestrin bare flyttes endnu længere ud i det ukendte.

Det er lidt, som når Knagsted overfor den pædagogiske overlærer Clausen bedyrer, at han da overhovedet ikke kan tale med og gøre sig begreb om noget som helst, når han ikke engang kender den ypperste meningsløshed, personificeret ved Emanuel Thomsens hane…;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (20/03/2012 03:51)
Top Svar Citer
#12610 - 20/03/2012 08:54 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hej Simon.

Det er flere år siden jeg definitivt opgav at forklare Arne noget som helst. Manden har sin egen helt særegne opfattelse af betydningen af danske ord, så det nærmest må betegnes som et privat sprog, som kun han selv forstår. Jeg indskrænker mig derfor til at gendrive de af hans postulater, der kan misforstås af andre som at have forbindelse til vor fælles virkelighed.

Om det er noget, som han har lidt af siden barndommen, eller det først blev udløst, da han i en psykisk sårbar tilstand (hans egen forklaring) havde sit ikon-udløste sammenbrud af realitetssansen, har jeg ingen anelse om, men jeg er rimeligt sikker på, at udløbsdatoen for hans billet tilbage til virkeligheden forlængst er overskredet.

Din sammenligning med Livsens Ondskab er ikke ueffen. Arnes menneskeforagt minder meget om Thummelumsens, og hans indlæg har både noget tilfælles med Mortensen og menneske-Mortensen. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12614 - 20/03/2012 16:26 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

”Manden har sin egen helt særegne opfattelse af betydningen af danske ord, så det nærmest må betegnes som et privat sprog”.

Hvad der i den forbindelse kan virke underligt er, at hvis Arne gerne vil gendrive viden om naturen indenfor et bestemt område, og det er jo en helt naturlig forventning, da ville det mest naturlige jo være præsentation af en bedre forklaring som erstatning for en foregående. Men heller ikke dér ser vi alternativer. .
Gælder det en opløsning af sproglige begreber med symboler som erstatning – og skulle disse så være bedre værktøjer til forståelse af naturen, da ville Arne bare ha’ tilbageskrevet sig i en homerisk optik - da ser vi også her selve glæden over symbolforståelsers mangfold formidlet med eksakt anvendelse af de accepterede sproglige konventioner, hvorfor også symbolforståelsen jo underlægges sproglige konventioner.
Der opstår m.a.o. et misforhold og han kommer ikke et egentlig alternativ til noget nærværende nærmere. Spørgsmålet står stadig og nager ikke mindst ham selv – hvorfor resignation overfor eksakte spørgsmål rettet til meningsindholdet i hans indlæg, såvel som til flytning af fokus til spørgeren, er og bliver irrelevant -, tilbage forbliver nemlig spørgsmålet: hvad er det helt præcist Arne vil forklare med sine symboler og ikoner?...at der findes uens opfattelser ved upræcise symboler som kommunikation?, jamen det ved vi jo i forvejen, så hvad er meningen?

”Din sammenligning med Livsens Ondskab er ikke ueffen”.

- En fremragende serie med unikke personkarakteristikker der stikker noget ind i nutiden, ikke så meget forandres på så kort tid.

At belyse et syn på livet ved religiøse livssyn, begrænser sig immervæk hurtigt til bare synspunkter der mere forklarer en samtids kulturelle omstændigheder, tidspunkter hvor sociale autoriteter gjorde dybe indhug i menneskers frihed med faste krav til selvforståelse og samfundsindretning med de frygteligste konsekvenser for mennesker med livsforståelser der afstak fra opbyggede sæder og skikke. Her og dér ser vi evalueringer begrundet i erindringer der sprogligt lader sig genkalde og fastholde, gerne afgrænse, og fra troende med stærke udfald mod kritikere, som fx det sædvanlige ”åh, du forstår da slet ingenting, hverken dit eget ve og vel eller kristendommen”, som jo i bund og grund bare var et verdensbillede bygget på ganske andre forudsætninger end de verdensbilleder og livssyn vi i dag ser præsenteret rundt omkring, og hvor forklaringer på selve livets opståen, dvs. fundamentet for overhovedet at tale om eksistensformer der med tiden kom til udtryk uden hensyn til hverandres ve og vel, jo ikke heller er beskrivende for livet som hver især må opleve det i nutiden, naturligvis ikke; men som dog beskriver en helt anden menneskelig udviklingsproces end dem religionerne præsenterede mennesker for tilbage i tiden. Det kan ved selvsyn være vældig svært at være en Hans, der skal forene 2000 års filosoffer i en flygtig forståelse af en Paulus hvorom stort set ingen har vidst noget som helst, ja man kunne blive ved med sprøde eksempler fra den kant. Dog synes jeg næsten, at de der her har gjort sig til fortalere for netop grundlæggende overnaturlige livssyn og som derfor ikke tåler forandring, men som skal omfatte og beskrive selve livet for mennesket, nok er dem dine spørgsmål her henvender sig til. Vore syn på livet i dag er så forskellig fra tidligere menneskers, og sådan vil sandsynligvis mennesker ud i fremtiden også opleve vore, dersom altså harddisken med vores kulturhistorie ikke bliver væk eller slettes af statsforvaltere der med oprigtige undskyldninger bedyrer andres skyld. Det er meget svært at forklare et statisk livssyn, dersom man oplever livet som dels uanfægtet vore meninger og dels som en ganske foranderlig proces, der pludselig kan vise helt andre muligheder for sanseindtryk fra begivenhedsindtryk - alene tanken om hvad store naturkatastrofer kan indebære og beskaffe af livssyn, er svært at sige noget eksakt omkring, midt i en jazztid ;) Men den åbenhed du, Ole, i årevis har været fortaler for i forbindelse med videnskabelige arbejder og ikke-religiøse livssyn, er vi så sandelig mange der deler. Det betyder jo ikke at man ikke både fascineres og bjergtages af menneskers elegante sproglige formuleringer fra tider tilbage i historien, bare at man er klar over at også disse med stor sandsynlighed ville have formet sig på en anden måde i nutiden, denne tid, hvor så uendelig mange informationer flagrer i vinden og som regel bare for at imponere medmennesker – selvbekræftelse. Man kan jo blive så umanerlig træt af den slags, og det er vel også grunden til at mennesker i mange sociale rammer må ignorere hinanden for ikke at blive rene bøgetosser, hvilket altså ikke er et udslag af hensynsløshed, bare sagt til den kærlige kristnes irritation over ikke at blive hørt...

Trerams indlæg synes jeg viser meget af den solide fornuft man finder hos så mange ældre mennesker, mennesker der har rødder i en rolig livsrytme og som ikke lader sig forvirre af sindsoprivelser her og dér - jeg selv er ret begejstret for Tage Voss livsanskuelser fra mange kanter. Vi skal jo heller ikke være ens, og kan naturligvis derfor heller forventes at tænke samme tanker i samme tid på så forskellige vilkår, hvorimod selve friheden til at udtrykke sig og indrette liv, den frihed vi blev overdraget og derfor må værne om, nok er værd at understøtte og gentage i en verden der stadig kan lammes af middelalderlige præstetanker her og dér, for ikke at tale om politikere der gang på gang isolerer politisk eftertænksomhed til kun en økonomi def. af storbanker og finansfyrster! Der må være plads til levende diametrale modsætningsforhold i så stor en verden, dog kritiserer jeg gerne intolerante regimer i Tyrkiet, Iran og Kina for undertrykkelsen af menneskers frihedsidealer, og står fast på nogle af de samme tanker som Rushdie m.f. udtrykker. Det er en helt særlig politik, som ret mange synes at forstå og derfor at være fælles om at understøtte, hensynet til andres ve og vel i en fælles verden, på trods af grundsyn så forskellige som kulturer.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (20/03/2012 16:51)
Top Svar Citer
#12618 - 21/03/2012 06:13 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.
Og nu har Thorning Smith slået i bordet og sagt at de homoseksuelle skal tillades at blive gift i kirken, så blir det interessant at høre hvad de "gejstlige" siger til det, dette var et stort ønske hos regeringen og det skal gennemføres, kirken må følge med tiden-basta, var statsministerens ord.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12619 - 21/03/2012 11:40 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Hej treram:

Blot lige dette lille pip fra en solbeskinnet Vestkyst:

Finder det meget sympatisk, at du ikke udtaler dig bag andres ryg eller m.a.o. udtaler dig OM andre debattører.

Kan vi da alle kun tage ved lære af, tænker jeg. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#12620 - 21/03/2012 13:10 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

Tja, men mon ikke også biskopper og præster optager Helles meninger med sindsro, deres erfaring er jo ikke anderledes end andres, i det også de ved, at meninger hun smilende udtrykker den ene dag, kan være dem hun dagen efter modsætter sig.
Om ikke andet, befinder Saren sig dog stadig i mediernes neonlys, som den der fastholder en solid pointe og som visse biskopper og præster af den grund nærer en vis frygt for. Men netop disse præster har jo i årevis leget kispus med samfundets borgere, med en grundlæggende opfattelse af dem selv som små forvaltere af en stat i staten, og har altså alt for længe udmarvet politiske beslutninger med teologiske meninger de synes politikere bør afholde sig fra at tage stilling til. Det har gjort det let at forplumre politiske pointer med en teologisk ørkenvandring der stjal tiden, man kan ligefrem sige, at politikere ikke har set skoven for bare træer.

Men det er ikke så svært. Præster der åbenbart gerne lægger navn til ikke at ville vie bøsser og lesbiske i ”deres” kirke, dem ved folk nu hvor er placeret på landkortet og kan derfor manøvrere udenom. Kirken kan af den grund sagtens fortsætte med at ”stilne tiden” og lege højt til loftet osv. Ja fastholde middelaldertænkning her og dér, men altså ikke skrue nutiden tilbage i middelalderen. Jeg kan selv godt lide den tidsstilstand der findes i nogle kirker, fornemmelsen af en anden tidsalders tænkning afbilledet i vægge og lofter, ja det er ikke engang fordi jeg ser særlig mange af tidens afviklinger som et udtryk for en udvikling til noget bedre. Men grundlæggende synes jeg nok, at netop præster der gerne snakker vidt og bredt om deres tiltro til idéer om kirken som en del af samfundet – og som bestemt ikke fornægter nogen lejlighed til fremme af politiske holdninger om abort, pornografi, menneskers trivsel m.m. i medier her og dér - omvendt må indstille sig på at kirken også må vise sig som en del af samfundet. At nogle præster så hæver kirken udover samfundet med deres personlige teologiske fiksfakserier, det ka kirken passende se som et udtryk for at den åh så højloftet kirke har rigelig med plads til også middelalderligt tænkende præster. Det kan ikke gå hurtigt nok med at få disse præster underlagt samfundets love, de befinder sig nemlig ikke i en stat i staten – og vi ved ikke med sikkerhed om Helles mening i dag, bliver morgendagens torn i øjet.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (21/03/2012 13:15)
Top Svar Citer
#12621 - 21/03/2012 15:53 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Bravo tommelop

... for et godt og aktuelt debatemne, hvor meninger om teologi, kristendom og Folkekirke brydes med ... ganske enkelt med næstekærlighed og medmenneskelighed.

... og tommelop for Manu's komme og måske også lidt tilfældet i, at tiden nu er kommet dertil, hvor noget nyt må ske ... hvor handling må følge ord i forhold til kristendom, tro og ganske almindelig nutidig medmenneskelighed og rummelighed. Det her er en katalysator til at meninger brydes, at de må og skal udtrykkes i ord, som jo også er "blottende". For ord og meninger "blotter" og får det enkelte menneske til at fremstå lidt mere "nøgent" og ærligt.

Og kun på den måde kan det enkelte menneske aktivt ta' stilling til tro og kirke og Folkekirken i Danmark. Det er altid godt, når mennesker og altså også biskopper og præster tør udtale sig som enkeltpersoner og ikke bare repeterer ord og sætninger i rigide fraser. Der skal mod og frimodighed til at udtrykke sig ærligt og spontant ... måske Folkekirken vil ha' godt af en gang Blachmann Himself stortchock og ikke som Fanden selv ... næ, for at lære noget om mod og frimodighed ... og tørre tæsk griner

Synd tappert ... jeg tror Blachmann her vil være enig med Luther Himself rockon

Forårskullerbuldren fra RoseMarie
Top Svar Citer
#12623 - 22/03/2012 18:24 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

"kristendom og Folkekirke brydes med...ganske enkelt med næstekærlighed og medmenneskelighed".

- Tja, hvis troende kristne homoseksuelle skal udelukkes fra samme privilegier som minus- og heteroseksuelle, og alene med henvisning til dogmetro fanatikeres læsevaner, da må Saren jo agere pædagogen på rød stue. Men det er egentlig et besynderligt syn, set i lyset af en gruppe mennesker der råber op om deres kirkes volumen.

"måske Folkekirken vil ha' godt af en gang Blachmann Himself".

- Kun hørt navnet...en hobbit fra blå stue? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12624 - 22/03/2012 19:07 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Simon, din sjuft ler
Det er en mangel i din dannelse, at du ikke kender til "Den sorte mand" ... Tja, måske er han en Hobbit fra blå stue? tommelop ... og i samme nu må jeg dog begræde, at jeg ikke har været under dynen hos ham for at inspicere hårene på storetæerne ... griner

... måske der kommer en fortsættelse? rødmer

RM Herself ler

Top Svar Citer
Array
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk