annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12426 - 02/03/2012 00:37 J. Krishnamurti - filosof og mystiker ~ ny hjemmeside
Anonym
Uregistreret

Hej,

I tilf. af interesse en ny Krishnamurti hjemmeside (på dansk og engelsk):
http://www.krishnamurti-denmark.dk/

En side (kun på dansk) der bl.a. holder arrangement m. samtale-møde:
http://www.krishnamurti.dk/

Hilsen,
K-interesseret
Top Svar Citer
#12453 - 05/03/2012 19:42 Re: J. Krishnamurti - filosof og mystiker ~ ny hjemmeside [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Tak for at du bringer Krishnamurti på banen.

Helt ligetil er det jo ikke, synes jeg, at fatte ord som:
Citat:
“Verden er os selv.
Verden er ikke forskellig fra os.
Det, som vi er, har vi gjort verden til,
fordi vi er forvirrede, ambitiøse og grådige
og søger magt, position og prestige.
Vi er aggressive, brutale og konkurrerende,
og vi opbygger et samfund,
som er lige så konkurrerende, brutalt og voldeligt.
Det forekommer mig, at vores ansvar er
at forstå os selv først, fordi vi er verden.”

J. Krishnamurti
Men det er jo nok, fordi vi er "syltet ind" i vestlig tankegang, hvilket vel egentlig er lidt provinsielt.

Jeg glæder mig til at se nærmere på de to hjemmesider, og hvis der er ord dér, du kunne fremhæve, som en god introduktion, vil i hvert fald jeg forsøge at "folde antennerne ud" smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12457 - 06/03/2012 20:55 Re: J. Krishnamurti - filosof og mystiker ~ ny hjemmeside [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne.

jeg skal lige godtgøre, at jeg ikke er den anonyme selvom jeg er glad over at vedkommende er på banen.

Det er ikke så svært at forstå. Verden er et resultat af vore indbyrdes forhold. Som vi er, sådan er verden.

Tænk dig, at du kommer ind i en bus og møder en sur buschaffør.

Du var glad før du mødte ham og denne glæde ville du have ført videre til alle du mødte.

Men nu mødte du en afvisning, dit humør skiftede og i stedet førte du buschaffførens reaktion videre. Hvor du, uden hans påvirkning havde bragt din egen tilstand videre, så er du blevet trist i dit sind og bringer i stedet denne reaktion videre.

Alle disse indbyrdes reaktioner, som vi knapt nok lægger mærke til, er i deres samlede sum, det som er verden.

Verden er hvad vi er i vores forhold til hinanden.

Vi har alle et ansvar for ikke sanseløst at bringe enhver reaktion videre.

Det er mit ansvar ikke at lade mig påvirke af buschafførens afvisning og alligevel smile til kvinden, som jeg møder når jeg retter mit blik videre i livets nu.

Hver enenste handling vi gør skaber den verden vi lever i.

Selvom vi ikke kan overskue verden så kan vi overskue vores egen handling i livets nu. Vi kan aldrig kende handlingens resultat, men vi kan kende dens udgangspunkt.

Gør hvad du finder ret uanset hvad andre siger.

Dette er en yoga som aldrig før er blevet meddelt menneskene.

Tænk et fjols jeg er. Når jeg går ned langs søerne i København og ser en ensom mand fodre ænderne, så tænker jeg at dette er den højeste yoga.

Jeg elsker både ham og de små ænder. Er de ikke søde? smiler

Top Svar Citer
#12458 - 06/03/2012 22:27 Re: J. Krishnamurti - filosof og mystiker ~ ny hjemmeside [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Rart at se dig "på banen" - og at du endda anstrenger dig med at forsøge at forklare ordene:
Citat:
Verden er os selv.
Verden er ikke forskellig fra os.
Det, som vi er, har vi gjort verden til -

Pointen med din "sure buschauffør", forstår jeg jo godt - og har man en indre glæde (f.eks. over det fantastiske, at verden eksisterer) er det ikke så svært, synes jeg, at opleve chaufførens surhed uden at blive "smittet".

Det er straks lidt sværere at gabe over ordene: "Verden er os selv.", men det er meget muligt fordi, jeg opfatter dem for bogstaveligt blinker

Også rart at du klart tilkendegiver, at det ikke er dig, der under navnet "Anonym" startede denne tråd.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12459 - 07/03/2012 08:04 Re: Michael - lommefilosof og egocentriker. [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Har du prøvet at tage del i verden, Michael, i stedet for at være stille og blot betragte den?

Du vil ikke lade dig påvirke af buschaufførens dårlige humør, men hvad med at påvirke ham. Det eneste rigtige i din lommefilosofi er, at verden er, hvad vi gør den til.

Din verden består af "ubegavede" mennesker, der ikke forstår dine "dybe sandheder" om livet. Arnes verden består af mennesker, der ikke fatter, at verden er et mystisk mirakel, som hverken han eller andre kan forstå.

Jeg skal fortælle dig, hvad jeg gør, når jeg møder en sur buschauffør. Hvis der er mulighed for det, holder jeg mig indenfor taleafstand af ham, og når der er en pause i trafikken, siger jeg f.eks.: "Det må være et stressende job, du har, med alle de idioter i trafikken, og sure mennesker der brokker sig over, at du kommer to minutter for sent. Jeg er imponeret over,at I overhovedet kan holde jer så tæt til en stram køreplan."

Reaktionen er ofte forbløffende. Man kan få et lille smil, og han siger f.eks.: "Ja, men man vænner sig jo efterhånden." og så er man pludselig inde i en hyggelig samtale. Hans kørsel ændrer sig også. De små hårde opbremsninger og aggressive igangsættelser, han før brugte til at udtrykke sine følelser med, bliver nu bløde og hensynsfulde i stedet. Alt, hvad han ønskede sig, var jo en smule forståelse for sin situation.

Min verden består af mennesker, der for størstedelens vedkommende er positive overfor andre, og de har allesammen værdi for fællesskabet. Vi har ikke kun et ansvar for ikke at lade os påvirke af surhed og negative indstillinger, men også for at bekæmpe dem, der føler sig bedre end andre, og prøver at sprede deres negativitet til andre. bank

Jeg har skabt denne min verden med min indstilling og mine handlinger, ikke ved at "være stille og lytte". Derfor er min verden fyldt med smil og glade ansigter hver dag, og det har jeg det godt med. Selvglade individer med menneskeforagt kan ikke ophidse mig det mindste. Deres liv er lige så sølle, som deres negative indstilling til alle, der ikke deler deres opfattelse af verden.

Og det er så min filosofi i en nøddeskal.

Ole Bjørn :o)

P.S. Jeg fodrer også ænder, og jeg er ikke spor ensom. griner

Top Svar Citer
#12460 - 07/03/2012 09:16 Re: Michael - lommefilosof og egocentriker. [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n og TAK Ole Bjørn til dig for et dejligt, positivt indlæg, som da kun kan sprede glæde. ... :)))

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#12470 - 08/03/2012 09:22 J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Da ikke alle ved, hvem Krishnamurti var, er her nogle biografiske oplysninger, som belyser emnet.

Jiddu Krishnamurti var en indisk dreng, der som 14-årig blev købt og adopteret af lederen af en okkult teosofisk sekt, Annie Besant, som udråbte ham til "den nye Messias". Hun sendte ham til England, hvor han blev uddannet (hjernevasket) til sin rolle som frontfigur for en ny teosofisk bevægelse, kaldet "Order of the Star". Krishnamurti viste sig at være et naturtalent som "guddommeligt menneske" (a la Sai Baba), og sekten fik mange tilhængere.

Som 34-årig brød han med sekten og opløste ordenen. Det er uklart, om det skyldtes dårlig samvittighed over sin rolle som religiøs folkeforfører, eller at det var fordi, at han ikke ville overlade indtægterne af sit arbejde til sekten, men i hvert fald nedsatte han sig som selvstændig filosof, forfatter og foredragsholder.

Kernen i hans "filosofi" er afvisning af alle religiøse autoriteter, inklusive ham selv. Det tiltaler jo alle de mennesker, der har et anstrengt forhold til autoriteter, så Krishnamurti blev populær i vide kredse, og opnåede at blive ven med fysikeren David Bohm, Indira Ghandi og endda at holde tale i FN. Han døde som 90-årig (i 1985) af leverkræft.

Krishnamurti var en sand mester i at udtrykke sig forblommet og med farverige metaforer, så enhver kan tro, at han udtrykker deres egen filosofi, uanset om de indbyrdes er vidt forskellige, et karakteristisk kendetegn for alverdens religionsstiftere. En mand, der "siger det samme", som man selv er tilbøjelig til at tro, må jo være umådelig vis. griner

Hvem der i dag har de økonomiske rettigheder til Krishnamurtis arbejder ved jeg ikke, men der tjenes stadig mange penge på hans filosofi. Interesserede kan finde yderligere biografiske oplysninger om ham her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12471 - 08/03/2012 10:32 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Wikipedia har også en dansk orientering om Krishnamurti:
http://da.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti

Der kan man bl.a. læse:
Citat:
Kernen i Krishnamurtis religiøse filosofi er, at "verden er dig, og at du er verden", dette skal forstå således, at det enkelte menneske er et produkt af hele verdens handlinger og forestillinger. Denne kondition eller tilstand har bragt mennesket/menneskeheden i en smertefuld situation, som kun kan ændres ved, at den enkelte opnår erkendelse.
Det synes jeg ikke underbygger Oles påstand:
Citat:
Krishnamurti var en sand mester i at udtrykke sig forblommet og med farverige metaforer, så enhver kan tro, at han udtrykker deres egen filosofi, uanset om de indbyrdes er vidt forskellige, et karakteristisk kendetegn for alverdens religionsstiftere. En mand, der "siger det samme", som man selv er tilbøjelig til at tro, må jo være umådelig vis.
Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/03/2012 10:33)
Top Svar Citer
#12473 - 08/03/2012 10:50 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Jo, det er jo præcis, hvad det gør, Arne, for som Krishnamurti fan, ser du jo netop noget genkendeligt i fortolkningen af hans udtalelse, som bekræfter din egen holdning.

Hvad betyder det f.eks., at "det enkelte menneske er et produkt af hele verdens handlinger og forestillinger". Jeg er skam ikke et delvist produkt af aboriginernes forestilling om "drømmetiden" eller cargokultens forestilling om, at flyvemaskiner er guder o.s.v. eller de øvrige mere end 100.000 forestillinger om guder.

At en del af menneskeheden lider, er et faktum, men det er altså ikke erkendelse, der kan befri dem fra smerten, men mad og rent vand og en sikkerhed for en tilværelse uden grusomme overgreb på dem.

Men du skal da have tak for, at du bekræfter min udlægning så overbevisende. griner

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12474 - 08/03/2012 11:31 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Jo, sandelig, Ole har ret, fordi Ole siger - at Ole har ret blinker
Arne.
Top Svar Citer
#12475 - 08/03/2012 11:34 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Skal det tages som et udtryk for din mening, Arne, eller vil du igen hævde, at du ikke har udtrykt din mening? griner

Ole Bjørn (der altid mener, hvad han skriver). :o)

Top Svar Citer
#12476 - 08/03/2012 12:15 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Ja, det finder Ole nok aldrig ud af.

Nu har han jo også travlt med universets ti største gåder:
http://illvid.dk/universet/rumforskning-universets..._2012_3_5_50195

Arne.
Top Svar Citer
#12477 - 08/03/2012 12:48 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Undskyld, Arne, at jeg helt havde glemt, at du jo aldrig svarer på spørgsmål om dig selv, for det kunne jo afsløre, at du ikke er spor mystisk, men bare en ordinær lille kværulant. syg

Som nu dit sidste postulat om mig, hvor du endnu engang søger at kæde mig sammen med et populærvidenskabeligt blads oplistning af 10 "gåder" om universet, som du også forsøgte i forbindelse med mine indlæg om kaosteori.

Men som enhver kan se, så indeholder listen intet om kaosteori og heller ikke noget om religion eller Krishnamurti, så det er tydeligt for enhver, at det blot er en af dine sædvanlige afledningsmanøvrer for at skjule, at du ikke forstår, hvad det er, vi diskuterer.

Emnet her er Krishnamurti og hans filosofi, og hvis du har nogle saglige indvendinger imod de biografiske oplysninger og det link, som jeg har tilført debatten, så kom da med det, i stedet for blot at komme med usagligt personfnidder. tunge

Men det kan du jo ikke, Arne, for din måde at argumentere på er jo kun "en fis i en hornlygte," for at bruge det metaforiske sprog, som du jo er tilhænger af.

Dit link indeholder kun en brøkdel af de oplysninger om Krishnamurtis liv og filosofi, som er i mit, og det er endda for halvdelens vedkommende kun en afskrift af mit link. Det gør jo ikke andre debattører særligt meget klogere på, hvem han var, og hvad hans filosofi går ud på.

Er du virkelig så naiv, Arne, at du ikke tiltror andre debattører intelligens nok til at forstå, hvad du er ude på? tosset

Ole Bjørn (som holder sig til emnet). :o)

Top Svar Citer
#12480 - 08/03/2012 21:10 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ukorrekt, ole Bjørn. Krishnamurti var ikke som de svagpissere, som du sammenligner ham med.

Han opløste ''Stjernen i Nord'', fordi han indså at alle disse tilhængere ikke tog livet alvorligt. Læs hans formidable tale, da han opløste den.

Han gik sin vej og viede sit liv til at oplyse menneskene.

Kernen i hans lære er, at et menneske er alene med sig selv og selv må forstå sit liv for at kunne blive et menneske.

For at hjælpe dem med det, forklarede han i uendelige samtaler de sammenhænge for dem, som de ikke selv forstod. I virkeligheden det sværeste af alt.

Krishnamurtis lære er ikke en lære, men det sværeste af alt, dette at forstå sig selv.

Alt det, som du nævner afviste han med et blik. Han er ikke det, som du siger, at de andre er og det er vi, som lyttede heller ikke. Vi er hel og holdent os selv.

Vi lever i en kapitalistisk verden og det er nødvendigt at have et økonomisk fundament. Men de skoler han grundlagde er ikke baseret på udnyttelse. Du ville aldrig finde ham kørende rundt i en Rolls Royce og du ville aldrig finde hans ''tilhængere'' blandt disse tåbelige akademikere, som falder i svime over Sai Baba, når han knuser en ampul mellem sine hænder og klader det hellig aske.

Eller når de ignorerer oplysningerne om, at han piller ved deres små børn bag forhænget.

Jeg synes, at disse ''tilhængere'' gør et formidabelt og smukt arbejde for at føre hans forståelse videre. Slet ikke det, du siger.

Krishnamurtis lære er udelukkende en vejledning til hvordan det enkelte menneske kan forstå sig selv. Den dybeste alvor og kærlighed.

Det undrer mig, at et intelligent menneske som dig, ikke kan se at der ingen modsætning er i det du siger.

Forstå universet alt hvad du magter. At leve og elske og at være blandt andre mennesker er dog en helt anden dimension.

Der er ingen modsætning i at forstå universet i sandhed og forstå det liv man lever blandt andre smiler
Top Svar Citer
#12481 - 08/03/2012 23:35 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Michael.

Jeg har truffet en hel del Krishnamurti fans gennem årene. De havde alle forskellige opfattelser af hans "lære", som jeg også har forklaret grunden til. Du bekræfter yderligere, hvad jeg skrev. smiler

Man behøver ikke at læse ret meget af ham for at konstatere hans hyppige brug af metaforer. Den teknik deler han med tusinder af vækkelsesprædikanter.

Udover det, har jeg kun refereret biografiske oplysninger, som er tilgængelige mange steder, bl.a. i det link, jeg gav.

Jeg udlægger overhovedet ikke hans lære, for jeg finder den uinteressant. smiler

Du skriver:
Citat:
Det undrer mig, at et intelligent menneske som dig, ikke kan se at der ingen modsætning er i det du siger.
Det kan jeg skam godt, Michael, for det er da rigtigt. Der er ingen modsætninger i de ting, jeg siger. griner

Er det Krishnamurtis vejledning i selvforståelse, der er årsag til dit postulat om, at du er Gud, og til de mange hadudbrud, du jævnligt hælder ud over debatten. Kærlighed er ikke ligefrem, hvad der karakteriserer dem. ler

Mvh

Ole Bjørn (som ikke hader nogen mennesker) :o)


Top Svar Citer
#12482 - 09/03/2012 00:18 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
jeg har såmænd intet had i mit sind, Ole Bjørn.

Jeg sér ganske klart, at menneskene er nogle idioter. Jeg hader dem ikke for det.

Jeg har såmænd masser af mennesker i mit liv som elsker mig og jeg elsker dem. Det forhindrer mig ikke i at se at verden er idiotisk. For det er at se sandheden. smiler

Der er ingen Krishnamurti i mit liv og det er hans formidable mesterstykke. Ved at lytte til ham har jeg erhvervet styrke til at være mig selv.

Jeg har også mødt dem, du nævner, men jeg synes, at det de bedriver er uendelig smukt.

Du står også på andres skuldre, ole Bjørn. For os alle er det vores opgave at føre det, som de gav os videre.

Mit hovedærinde er, at der ingen forskel er mellem at forstå universet og at elske sin næste.

De er to sider af samme sag. smiler
Top Svar Citer
#12484 - 09/03/2012 00:45 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det er den store forskel på os, Michael. Jeg betragter ikke menneskene som idioter, men mange af dem er ofre for idiotiske indoktrineringer. Alligevel reagerer de på de samme drifter som dyrene, og det er ikke idiotisk, for det er resultatet af erfaringer gennem 3,8 milliarder år, og den sandhed overgår din forfængelige forestilling om, at du kender sandheden. ler

Hvis der ikke er nogen Krishnamurti i dit liv, hvorfor prøver du så at pådutte andre ham, stik imod hans egen lære om ikke at stole på autoriteter inklusive ham selv?

Og hvorfor rakker du ned på andres synspunkter og kommer med bandbuller, der sprutter af had til den dumme verden? Hvis det er det, du gerne vil føre videre, så har du det åbenbart et sted fra. Hvem har lært dig det, Michael? Det er jo altså ikke fra Krishnamurti.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12496 - 09/03/2012 18:37 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg hader ikke verden eller menneskene, ole Bjørn. Jeg ser den og dem, som de er.

Men jeg lever her og nu blandt andre følsomme mennesker, som jeg selv. Jeg ville selv være idiot, hvis jeg ikke kunne skelne mellem de, som bliver trampet ned og de, som tramper dem ned.

Når jeg henviser til Krishnamurti er det ikke for at gøre nogen til tilhængere af ham, men for at få dem til at læse og forstå. Og fordi det er her sandheden bor.

Jeg synes, at Krishnamurti bevægelsen gør et formidabelt arbejde for at føre hans arbejde videre. De hjemmesider, der er henvist til, er uendeligt smukke i deres formulering af hans budskab.

Jeg ville da være et skarn hvis jeg ikke stillede op for det jeg elsker af hele mit hjerte.

Måske du ikke kan bruge det, Ole Bjørn, men det kan andre. Vi er alle forskellige. Du er en klog mand, ole Bjørn og du har et følsomt hjerte.

At se, at menneskene er idioter er ikke det samme som at hade dem. Måske de har brug for, at nogen fortæller dem det, så de kan vågne op.

Mit forslag til dig er at læse Krishnamurti igen. Måske du vil se med helt andre øjne? Se den dybe alvor og kærlighed med hvilken vi møder denne verdens uvidenhed.

Eller du kan lade være.

Det er nu det sker Ole Bjørn. Der er én der handler og det er ikke mennesket. smiler
Top Svar Citer
#12500 - 10/03/2012 08:34 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du kan se ud af dine øjne, Michael, og du kan se dig selv i et spejl, men alligevel kan du ikke se dig selv objektivt, så du er ude af stand til at se dit virkelige jeg. Det forudsætter nemlig, at du lytter til andre menneskers mening om dig, og den er en ganske anden end din egen.

Når du betragter mennesker som idioter, så afslører du dit virkelige jeg, et mislykket menneske, der ikke forstår, at du blot er en del af en større sammenhæng. Du fødtes nøgen og forsvarsløs, og alt, hvad du er i dag, er et resultat af hjælpen fra alle "idioterne", som du nu ser ned på. Vi er alle en del af et fællesskab, men du har sat dig selv udenfor dette fællesskab.

Der er ingen mennesker, der alene er så kloge, at vi skal tilbede dem for deres ord. Det gælder Krishnamurti, og det gælder Paulus, Marx, Freud og alle andre idoler. Heller ingen gamle skrifter skal fortælle os, hvad vi skal tro og tænke. Vi har udviklet vore hjerner for at kunne tænke selv, baseret på de erfaringer, vi får igennem livet.

Alt, hvad vi kan hjælpe hinanden med, er at fortælle hinanden om vore egne og andres erfaringer, og så respektere, at enhver har ret til at tænke anderledes. Det er den ret, som du og Arne og Thomas og Hanskrist ikke vil respektere. I vil pådutte os jeres synspunkter, og hvis vi ikke vil give jer ret, så er vi uvidende idioter.

Du er selv et af de mennesker, der søger "at trampe andre ned" og ophøje dig selv til "guddommelig indsigt og fyldt med kærlighed". Den kærlighed er svær at få øje på i jeres måde at føre jer frem på.

Sandheden "bor" hverken hos Krishnamurti eller hos dig eller nogen andre. Sandheden er forskellig fra menneske til menneske, og sandheden om dig er summen af alle de menneskers mening om dig, som kender noget til dig og dine synspunkter. Din egen sandhed er en illusion, for du er ikke alene om at tænke i denne verden.

Mennesker har ikke brug for "at du eller andre fortæller dem, hvad de bør tænke", fordi de er "idioter". De har kun brug for at høre noget om, at der findes andre måder at se på verden på. Jeg er tilhænger af trosfrihed. Enhver har ret til at tro, hvad de vil, så længe deres tro ikke skader andre. Jeg er modstander af religion, for alle former for religion er blot "forkynderes" forsøg på at ensrette og kontrollere andre menneskers tanker.

Det mest positive ved Krishnamurti er, at han siger; "Lad være med at tro på, hvad jeg siger." Det har jeg skrevet mig bag øret, og det burde du også gøre. Derfor undersøger jeg altid tingene grundigt og så alsidigt som muligt, inden jeg danner mig en mening.

De eneste "idioter" her i verden er dem, der vil have folk til at tænke, som de selv gør. Jeg er ikke idiot, for jeg vil hellere hjælpe og inspirere folk til at tænke for sig selv, inspireret af den store og alsidige viden, som menneskene tilsammen har fundet frem til.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12507 - 10/03/2012 15:47 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hvem skal jeg spejle mig i, Ole Bjørn? De mennesker, som ikke kan lide mig, eller de mennesker, som godt kan lide mig.

Er det ikke dig, som er idiot, når du postulerer, at alle mennesker er søde og rare, intelligente og at ingen er idioter? smiler

Eller er det dit billede af af dig selv, som en altruistisk person? Hvad med alle de, som ikke forstår din klogskab - er de ikke dumme eller mindre intelligente end dig?

Selvfølgelig må man spejle sig i andre mennesker men hvis det man ser er både nogle der kan lide én og nogle der ikke kan, så er det måske ikke så meget én selv men derimod dem selv, der afspejler sig.

Hvis jeg skulle danne mig mit selvbillede udfra de, som ikke kunne lide mig, hvordan var jeg da stillet? Så jeg vælger , at danne mig mit billede udfra de som elsker og kender mig.

Det vil aldrig være entydigt, men derimod et samspil af hvordan vi opfatter hinanden og hvordan vi handler indbyrdes.

Hvor tror du vi var henne hvis Van Gogh havde lyttet til sine samtidige - de mente åbenbart, at han ikke kunne male.

Din version er temmelig entydig og det er det næste du siger også.

Jeg prøver ikke på, at overbevise nogen. Jeg giver min mening til kende ligesom alle andre. Du kan ikke bruge Krishnamurti til noget. Det er OK, hvorfor skulle du det?

Men det er der andre der kan og derfor vil jeg altid henvise til ham og hvis der er noget de ikke forstår, så vil jeg forklare det for dem.

Her er intet af det, du nævner (tror du at jeg er et sådant fjols, at jeg ikke ved det)?

Hvad, for øvrigt, med alle de som tror på religioner, som følger falske vejledere og ledere?

Er de ikke idioter? smiler

Top Svar Citer
#12510 - 10/03/2012 16:46 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du skal, som jeg sagde, "spejle" dig i summen af de alle menneskers mening om dig, som du har været i kontakt med på den ene eller anden måde. Hvem Hitler var, er jo ikke karakteriseret af de få mennesker, der vitterligt elskede ham.

Selvfølgelig er ikke alle mennesker søde og rare, og det har jeg da heller aldrig påstået. Men det er ikke det, at de er religiøse eller har en anden opfattelse af verden end jeg, der gør dem til idioter. Og selv om jeg er mere intelligent og har mange flere uddannelser end de fleste, gør det mig ikke til et bedre menneske. Jeg vurderer selv mennesker efter, hvordan de behandler deres omgivelser, så derfor behandler jeg med få undtagelser mine omgivelser godt. Men mennesker, der nedgør andre og behandler dem skidt, kan jeg godt være barsk imod.

Nyskabende kunstnere møder som regel modstand i starten, men andre malere kunne godt se van Goghs talent, f.eks. Paul Gauguin. Men den modstand stopper ikke de store kunstnere, for de lytter ikke til modstanden, så dit spørgsmål er irrelevant. Bortset fra det, kan van Gogh godt have været en pestilens for sine omgivelser. Det ved vi ikke, men det har intet med hans kunst at gøre.

Hvad jeg har sagt om Krishnamurti, er korrekt, og det står jeg ved. Når folk udtrykker sig tåget, så giver de ikke noget af værdi fra sig. Det dunkelt sagte, er det dunkelt tænkte, så jeg anbefaler kun folk, som kan tilføre andre ny reel viden, som de kan bruge i deres tankeprocesser for at blive klogere på verden.

Krishnamurti gør dem ikke klogere, bortset fra når han siger, at de ikke skal lytte til ham, men tænke selv. Det er i øvrigt et smart salgstrick. En meget populær serie børnebøger er fyldt med forfatterens advarsler til børnene om, at de ikke skal læse bøgerne. griner

Du siger, at du har dannet dit selvbillede ud fra dem, der elsker dig. Mener de også, at du er Gud? ler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12539 - 12/03/2012 20:18 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Næh, ole Bjørn. Det har de ikke behov for og det har jeg heller ikke. smiler

Det er kun sådanne som dig og værre (du er nu ikke så slem), at jeg fortæller det til.

Og jeg giver jer aldrig lov til at tro på det. smiler
Top Svar Citer
#12540 - 13/03/2012 08:03 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Du skriver i denne tråd 08/03/2012 21:10 bl.a. om Jiddu Krishnamurti:
Citat:
Kernen i hans lære er, at et menneske er alene med sig selv og selv må forstå sit liv for at kunne blive et menneske.
og
Citat:
Krishnamurtis lære er udelukkende en vejledning til hvordan det enkelte menneske kan forstå sig selv. Den dybeste alvor og kærlighed.
og i går skrev du i chatten en kommentar til, hvad Aldous Huxley skrev i sin bog fra 1945:
Citat:
Men denne ene Virkeligheds natur er sådan, at den kun kan fattes direkte og umiddelbart af dem, der har valgt at opfylde visse betingelser, at lade sig opfylde af kærlighed, at være rene af hjertet og fattige i ånden.
Det vist især udtrykket "har valgt" om kærligheden, du kommenterede.

Jeg fik ikke "tygget færdig" på din kommentar, men nu finder jeg den ikke mere i chatten, så derfor ville det være en stor hjælp for mig, om du ville give din kommentar her.

Aldous Huxley og Jiddu Krishnamurti var nære venner i mange år, har jeg læst på en hjemmeside
http://en.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti
og under den 2. verdenskrig havde Krishnamurti trukket sig tilbage fra offentligheden på en farm i USA, men der er nok ingen tvivl om, at de to kendte hinandens tanker og idéer.
(Det har jeg foreløbig ikke fundet noget om i Huxley's: The Perennial Pholosophy fra 1945, men jeg har endnu kun fået gnavet mig gennem den første trediedel)

I hvert fald synes jeg, at begge de to, Huxley og Krishnamurti, er meget spændende mennesker - med deres udogmatiske dybde og bredde i hver deres syn på tilværelsen, som jeg har lyst til at lære nærmere at kende.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12542 - 13/03/2012 11:45 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne og Michael,

Jeg har fundet et citat af Krishnamurti, som jeg synes er utroligt smukt i sin korte enkelhed.

"Right thinking alone can bring about right action; self-knowledge yields right thinking."
(Krishnamurti)

Det minder mig om, at uselviske handlinger må komme fra hjertets tanker, og at hjertets tanker først bliver rene i selverkendelsens dyb.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk