annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12426 - 02/03/2012 00:37 J. Krishnamurti - filosof og mystiker ~ ny hjemmeside
Anonym
Uregistreret

Hej,

I tilf. af interesse en ny Krishnamurti hjemmeside (på dansk og engelsk):
http://www.krishnamurti-denmark.dk/

En side (kun på dansk) der bl.a. holder arrangement m. samtale-møde:
http://www.krishnamurti.dk/

Hilsen,
K-interesseret
Top Svar Citer
#12453 - 05/03/2012 19:42 Re: J. Krishnamurti - filosof og mystiker ~ ny hjemmeside [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Tak for at du bringer Krishnamurti på banen.

Helt ligetil er det jo ikke, synes jeg, at fatte ord som:
Citat:
“Verden er os selv.
Verden er ikke forskellig fra os.
Det, som vi er, har vi gjort verden til,
fordi vi er forvirrede, ambitiøse og grådige
og søger magt, position og prestige.
Vi er aggressive, brutale og konkurrerende,
og vi opbygger et samfund,
som er lige så konkurrerende, brutalt og voldeligt.
Det forekommer mig, at vores ansvar er
at forstå os selv først, fordi vi er verden.”

J. Krishnamurti
Men det er jo nok, fordi vi er "syltet ind" i vestlig tankegang, hvilket vel egentlig er lidt provinsielt.

Jeg glæder mig til at se nærmere på de to hjemmesider, og hvis der er ord dér, du kunne fremhæve, som en god introduktion, vil i hvert fald jeg forsøge at "folde antennerne ud" smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12457 - 06/03/2012 20:55 Re: J. Krishnamurti - filosof og mystiker ~ ny hjemmeside [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hej Arne.

jeg skal lige godtgøre, at jeg ikke er den anonyme selvom jeg er glad over at vedkommende er på banen.

Det er ikke så svært at forstå. Verden er et resultat af vore indbyrdes forhold. Som vi er, sådan er verden.

Tænk dig, at du kommer ind i en bus og møder en sur buschaffør.

Du var glad før du mødte ham og denne glæde ville du have ført videre til alle du mødte.

Men nu mødte du en afvisning, dit humør skiftede og i stedet førte du buschaffførens reaktion videre. Hvor du, uden hans påvirkning havde bragt din egen tilstand videre, så er du blevet trist i dit sind og bringer i stedet denne reaktion videre.

Alle disse indbyrdes reaktioner, som vi knapt nok lægger mærke til, er i deres samlede sum, det som er verden.

Verden er hvad vi er i vores forhold til hinanden.

Vi har alle et ansvar for ikke sanseløst at bringe enhver reaktion videre.

Det er mit ansvar ikke at lade mig påvirke af buschafførens afvisning og alligevel smile til kvinden, som jeg møder når jeg retter mit blik videre i livets nu.

Hver enenste handling vi gør skaber den verden vi lever i.

Selvom vi ikke kan overskue verden så kan vi overskue vores egen handling i livets nu. Vi kan aldrig kende handlingens resultat, men vi kan kende dens udgangspunkt.

Gør hvad du finder ret uanset hvad andre siger.

Dette er en yoga som aldrig før er blevet meddelt menneskene.

Tænk et fjols jeg er. Når jeg går ned langs søerne i København og ser en ensom mand fodre ænderne, så tænker jeg at dette er den højeste yoga.

Jeg elsker både ham og de små ænder. Er de ikke søde? smiler

Top Svar Citer
#12458 - 06/03/2012 22:27 Re: J. Krishnamurti - filosof og mystiker ~ ny hjemmeside [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Rart at se dig "på banen" - og at du endda anstrenger dig med at forsøge at forklare ordene:
Citat:
Verden er os selv.
Verden er ikke forskellig fra os.
Det, som vi er, har vi gjort verden til -

Pointen med din "sure buschauffør", forstår jeg jo godt - og har man en indre glæde (f.eks. over det fantastiske, at verden eksisterer) er det ikke så svært, synes jeg, at opleve chaufførens surhed uden at blive "smittet".

Det er straks lidt sværere at gabe over ordene: "Verden er os selv.", men det er meget muligt fordi, jeg opfatter dem for bogstaveligt blinker

Også rart at du klart tilkendegiver, at det ikke er dig, der under navnet "Anonym" startede denne tråd.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12459 - 07/03/2012 08:04 Re: Michael - lommefilosof og egocentriker. [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Har du prøvet at tage del i verden, Michael, i stedet for at være stille og blot betragte den?

Du vil ikke lade dig påvirke af buschaufførens dårlige humør, men hvad med at påvirke ham. Det eneste rigtige i din lommefilosofi er, at verden er, hvad vi gør den til.

Din verden består af "ubegavede" mennesker, der ikke forstår dine "dybe sandheder" om livet. Arnes verden består af mennesker, der ikke fatter, at verden er et mystisk mirakel, som hverken han eller andre kan forstå.

Jeg skal fortælle dig, hvad jeg gør, når jeg møder en sur buschauffør. Hvis der er mulighed for det, holder jeg mig indenfor taleafstand af ham, og når der er en pause i trafikken, siger jeg f.eks.: "Det må være et stressende job, du har, med alle de idioter i trafikken, og sure mennesker der brokker sig over, at du kommer to minutter for sent. Jeg er imponeret over,at I overhovedet kan holde jer så tæt til en stram køreplan."

Reaktionen er ofte forbløffende. Man kan få et lille smil, og han siger f.eks.: "Ja, men man vænner sig jo efterhånden." og så er man pludselig inde i en hyggelig samtale. Hans kørsel ændrer sig også. De små hårde opbremsninger og aggressive igangsættelser, han før brugte til at udtrykke sine følelser med, bliver nu bløde og hensynsfulde i stedet. Alt, hvad han ønskede sig, var jo en smule forståelse for sin situation.

Min verden består af mennesker, der for størstedelens vedkommende er positive overfor andre, og de har allesammen værdi for fællesskabet. Vi har ikke kun et ansvar for ikke at lade os påvirke af surhed og negative indstillinger, men også for at bekæmpe dem, der føler sig bedre end andre, og prøver at sprede deres negativitet til andre. bank

Jeg har skabt denne min verden med min indstilling og mine handlinger, ikke ved at "være stille og lytte". Derfor er min verden fyldt med smil og glade ansigter hver dag, og det har jeg det godt med. Selvglade individer med menneskeforagt kan ikke ophidse mig det mindste. Deres liv er lige så sølle, som deres negative indstilling til alle, der ikke deler deres opfattelse af verden.

Og det er så min filosofi i en nøddeskal.

Ole Bjørn :o)

P.S. Jeg fodrer også ænder, og jeg er ikke spor ensom. griner

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk