annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#91 - 02/04/2008 19:46 Hvem og hvad jeg tror på!
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Om os alle gælder, at vi hver især er og har at være.

Det er ikke noget, vi kan overlade til andre at gøre for os.

Det er den byrde tilværelsen har lagt på hver enkelt af os.

Når folk jamrede over hvor svært livet var, sagde/siger min far altid, der er heller ingen der har lovet os at det skulle være let.


Hver gang vi løber ind i problemer her i livet, er det fordi vi ikke ER nok, har væren nok; eller har tilstrækkelig i-verden-væren-styrkekraft (hvilket kan skyldes alt fra alder/modenhed (vi er for unge) til konflikter og sygdom, og samfundsbestemte forhold mm).

I værens glemsel hvor vi hjemfalder til verden, det værende i verden (hvor vi ikke er til i kraft af Væren), altså i forlegenhed med hensyn til i-verden-væren-styrkekraft; erfarer vi vores tilværelse og tilstedeværelse som truet; vi ER ikke nok i vores tilværelse, vi slår ikke længere til, vores i-verden-væren-styrkekraft (og sundhed) har svigtet os i den givne situation vi befinder os i, som vi måske uforskyldt er blevet fanget i eller havnet i.



Byrden, at vi hver især er og har at være; er det fundament kristendommen hviler på. Paulus siger det meget præcist i Rom 4, 17: ”Gud, som gør de døde levende og kalder på det, der ikke er til, så det bliver til”. I det gamle testamente, åbenbarer Abraham, Isak og Jakobs Gud sig for Moses som Yahweh = "Jeg er". 2 Mos 3, 14: Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«

Kristus er vores i kraft af Gud natur; vores ”Jeg er” natur (Jeg der er, som gør de døde levende og kalder på det, der ikke er til, så det bliver til (Rom 4, 17)).

Kristus, der er hele guddomsfylden i kød og blod, er vores i-verden-væren-styrkekraft (og sundhed). Alt formår jeg i ham (JEG ER) som giver mig kraft (skaberkraft), siger Paulus.

Hvad er det så lige jeg vil sige med mit indlæg her? Jo, at teologien og dogmerne rigtig forstået, hviler på et universelt ontologisk fundament, hidrørende at, ”vi hver især er og har at være”, også når vores tilværelse trues og går i stykker.

Kristus er den skikkelse og det legeme (1)*, Gud giver os, Væren giver os, når vi er til i kraft af Gud/Væren, JEG ER; Jeg der er, som gør de døde levende og kalder på det, der ikke er til, så det bliver til (Rom 4, 17).

(1)*:

Kristus skal forvandle vort fornedrede legeme og give det skikkelse som hans herliggjorte legeme med den kraft, hvormed han kan underlægge sig alt. Fil 3, 21.



Kristus er vores i kraft af Gud skikkelse, som vi kan sammenligne med:

Se himlens fugle; de sår ikke og høster ikke og samler ikke i lade, og jeres himmelske fader giver dem føden. Er I ikke langt mere værd end de? Hvem af jer kan lægge en dag til sit liv ved at bekymre sig? Og hvorfor bekymrer I jer for klæder? Læg mærke til, hvordan markens liljer gror; de arbejder ikke og spinder ikke. Men jeg siger jer: End ikke Salomo i al sin pragt var klædt som en af dem. Klæder Gud således markens græs, som står i dag og i morgen kastes i ovnen, hvor meget snarere så ikke jer, I lidettroende? Matt 6, 26 – 30.


Marx må gerne finde ud af hvad der bestemmer og former min tilværelse og bevidsthed. Freud må gerne finde ud af hvem jeg er og hvad jeg huser. Maslow må gerne beskrive de der højdepunktsoplevelser og den nyere hjerneforskning gerne redegøre for dem på biologisk niveau. Jeg lytter til dem alle og forventer mig også meget af disse retninger i fremtiden, men min i kraft at Gud væren, hele guddomsfylden i kød og blod, altså Kristus, min i-verden-væren-kraftstyrke, ånden og friheden fra Gud i Kristus, altså min umiddelbare og ubetingede forståelse af den ”JEG ER” når jeg tvinges til at være og bare har at være, selv om ”jeg er” magtesløs, denne diskurs kan jeg ikke opgive uden tab af mening, uden tab af Kristus.


Virkeligheden er for mig sproglig (sproglighed og kommunikation), den inderste virkelighed, den sande metafysik, er sproglig. Jeg har set folk kommunikere på biologisk ubevidst plan med lykkepiller og det med stor succes. Selv har jeg ikke prøvet denne metode eller lignende, da min metode er Guds Ordet, Kristus der træder ind i mit liv og giver mig hele guddomsfylden (min JEG ER VÆREN), takket være Gud, som gør de døde levende og kalder på det, der ikke er til, så det bliver til.


Tiltalt og ansvarlig føler jeg mig overfor denne her fællesmenneskelige opgave; ”at vi hver især er og har at være”, også når ”jeg er” magtesløsheden er over os, og vi tvinges til at finde hvem vi hører til/tilhører; JEG ER, vejen og sandheden og livet. Johannes evangeliet er fyldt med JEG ER udsagn, ikke mindst det vigtige ”Jeg og Faderen er et”.

Igen ser vi at det er et tilhørsforhold, et sprogligt forhold. Vores personlige ”jeg er” magtesløshed skyldes at vi er faldet ud af vores sande TILHØRSFORHOLD. Vi tilhører Kristus og Kristus Gud, som Paulus siger det.

Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer? Hvis nogen ødelægger Guds tempel, skal Gud ødelægge ham. For Guds tempel er helligt, og det tempel er I.
Ingen må bedrage sig selv. Hvis nogen af jer mener at være vís i denne verdens forstand, må han blive en dåre for at blive vís. For denne verdens visdom er dårskab for Gud – der står jo skrevet: »Han fanger de vise i deres snedighed,« og igen:
Herren kender de vises tanker,
han ved, at de er tomme.
Derfor må ingen være stolt af mennesker. Alt tilhører jo jer, enten det er Paulus eller Apollos eller Kefas, enten det er verden eller liv eller død, enten det er det, som nu er, eller det, som kommer – alt tilhører jer. Men I tilhører Kristus, og Kristus Gud. 1 Kor 3, 16 – 23.


Mange kærlige hilsner Hanskrist.

(en hard core kristen er flyttet med over på trosfrihed)


Redigeret af Hanskrist (02/04/2008 19:50)
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#440 - 23/04/2008 17:28 Re: Hvem og hvad jeg tror på! [Re: Hanskrist]
jmp
Uregistreret

Jamen dog, HansKrist. Hvor smukt.

Jeg ville dog ikke sætte jeg-bevidsthed op imod begrebet at være. Man kan være endog meget levende uden at sige et ord.

Jeg ville ikke tale om jeg-bevidsthed men derimod om lidenskab. Man kan slet ikke være uenig med dig men,

hvordan ville du reagere hvis en anden sagde nøjagtig det samme - blot med andre ord?
Top Svar Citer
#1228 - 06/07/2008 11:11 Re: Hvem og hvad jeg tror på! [Re: Hanskrist]
Manjana Offline
ny
Registeret: 17/04/2008
Indlæg: 26
Hej Hanskrist


Dit indlæg er meget smukt. En indsigt i forståelsen af væren i Jesus Kristus, man ikke kan modsige dig.

Livet handler vel om at være, at være tilstede i nuet og dvæle ved det der omgiver en. Det være sig familie, naturen, oplevelser osv.

Og for troende mennesker, er det vidunderligt at øse sine bekymringer ud til Gud, og vide at han lytter og er hos en. Det kan ingen lykkepille måle sig med.

Ikke for at underkende lykkepillen, selvom jeg er modstander af den, kan den jo sagtens være til stor hjælpe for andre.

Men følelsen af, at Jesus er "i en" er virkelig til stor hjælp.

Jeg læste et indlæg på sol.dk i dag, det handlede om treenigheden. At mærke forståelsen for denne vokse, er så berigende, at opleve ens egen dybde i den forbindelse kan ikke beskrives med ord.

Ved ikke om det her giver mening, det er svært at forklare.

Mange hilsner
Manjana
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk