annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 14 1 2 3 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12164 - 03/02/2012 10:51 HVAD TROR DU PÅ?
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Foranlediget af Hanskrist's lange uforståelige postulater stillede jeg ham et spørgsmål:
Citat:
Kan du med enkle ord, som alle kan forstå, kort begrunde, hvorfor du anser kristendom i din version for bedre for menneskene, end de 38.000 andre varianter af kristendom og alle de 5.000 øvrige religioner, som dyrkes verden over?

Hvis vi medregner variationerne i trosgrundlaget i andre religioner ender vi formentlig med mere end 100.000 forskellige opfattelser af "den bedste/rette tro" og måske er tallet i virkeligheden i millionklassen eller højere. Der skulle derfor være rigelige muligheder for en lærerig diskussion om emnet her på debatten, hvis jeg omformulerer spørgsmålet.
Altså;

Kan du med enkle ord, som alle kan forstå, kort begrunde, hvorfor du anser din tro for bedre for menneskene, end de tusindvis af andre varianter af tro, som dyrkes verden over?

Alle kan deltage, også ikke-troende (ateister).

Har du et klart livsgrundlag/livsfilosofi, så lad os høre om det. Det kan måske inspirere andre til at revurdere deres tro/opfattelse.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12197 - 09/02/2012 17:53 Re: HVAD TROR DU PÅ? [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

De troendes falliterklæring!

Sådan må man jo tolke de manglende forklaringer på de troendes trosgrundlag. Trods de flere missionærer, der indædt forsvarer deres tro her på trosfrihed.dk, så er der åbenbart ingen af dem, der er i stand til at redegøre for deres trosgrundlag på en enkel og forståelig måde.

Kan det mon skyldes, at de ikke selv ved, hvad deres trosgrundlag er, og at de ikke tør afsløre deres manglende erkendelse?

Kan det være fordi, de ikke har noget trosgrundlag, eller at de inderst inde tvivler på, at der er en gud og en mening med tilværelsen?

Eller er det fordi deres trosgrundlag er så tåget, at det ikke kan sættes i ord?

Hvad end forklaringen er, så er det nok grunden til, at deres missionsvirksomhed ikke giver resultater. Postulater overbeviser ingen. Det gør kun logiske argumenter med hold i virkeligheden.

Her har vi rationelt tænkende ateister det noget nemmere. Vi kan støtte os til en videnskab, som løbende udvider vores erkendelse, fjerner mystikken og erstatter troen med brugbar viden om os selv og verden. Den religiøse mystik fortrænges af en strøm af fakta fra forskningen, og gudernes "matrikler" er skubbet helt ud af det kendte univers.

Troen kan "forklare" alt, men den kan ikke forudsige noget som helst. Videnskaben kan ikke forklare alt, men den kan forudsige en masse, som hjælper os til at overleve og nyde dette liv. Overfor denne glæde udsteder troen kun en dækningsløs check på et liv efter døden. Det kaldes jo normalt for bedrageri, men da der er tale om selvbedrag, er det den troende selv, der bliver straffet.

Desværre indoktrinerer de også deres børn med dette selvbedrag. Her ligger virkelighedens arvesynd, men den er opfundet af mennesker, ikke af nogen gud. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12202 - 09/02/2012 22:59 Re: HVAD TROR DU PÅ? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Er der overhovedet nogle, der ikke er troende?
Min fornemmelser er, at stort set alle er troende.

Der er selvfølgelig dem, der bekender sig til "tro, håb og kærlighed" - de religiøse, som mere eller mindre støtter sig til forskellige dogmer, som "bringer orden i tilværelsen".
De fleste religioner forklarer f.eks. dét, at verden eksisterer, med en skaber, en gud, en første årsag.

Og så er der jo dem, der bekender sig til "fornuft, videnskab og skepsis" - kunne man vel betegne det - ja, denne skepsis går ofte så langt, at alt, hvad der ikke logisk kan underbygges, det kasseres, mens dét, der er uopklaret, det er der en stærk tro på (men altså en tro), at det vil videnskaben med tiden kunne opklare - også svaret på dét, at verden eksisterer.

Det er selvfølgelig meget firkantet stillet op, og f.eks. buddhismnen har jo ingen skabergud, men tror til gengæld på noget udenfor verden: "Nirvana".

Dertil kommer, at langt de fleste religiøst troende, anerkender og respekterer naturvidenskabens nuværende resultater, men de finder jo altså ikke alle de svar her, som de savner.

Samtidig er der jo mange naturvidenskabs-forskere, der tillige er religiøse.

Endelig er der agnostikerne, som jo anerkender og respekterer naturvidenskaben, men som ikke tror på, at hverken videnskab eller religion kan finde sandheden - ja måske end ikke tror på, at der i det hele taget eksisterer en sandhed (Det er nok nogenlunde der, jeg er).
De er vel så egentlig de eneste ikke-troende blinker

Det er så i store træk, som jeg ser det.
Det ønsker jeg ikke at missionere for - blot at præsentere.
Og det kunne være rigtig spændende, synes jeg - og sikkert også inspirerende - at se andre præsentere, hvad de tror på eller går ind for.

Nedrakning af andres tro derimod - her hvor jo ingen har fast grund under fødderne - det "tror" jeg ikke på blinker

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/02/2012 23:04)
Top Svar Citer
#12204 - 10/02/2012 02:36 Re: HVAD TROR DU PÅ? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Nu siger dine fornemmelser jo ikke noget om andre, Arne, men kun om dig selv. Du har stadig ikke forstået forskellen på religiøs tro og videnskabelige antagelser. Tro er baseret på ren fantasi. Videnskabelige antagelser bygger på observerede fakta.

Det illustreres klart gennem førnævnte dictum: Troen kan "forklare" alt, men den kan ikke forudsige noget som helst. Videnskaben kan ikke forklare alt, men den kan forudsige en masse.

Den videnskabelige antagelse, at vi (eller vore arvtagere) en dag vil kunne give en tilfredsstillende forklaring på alt i universet (TOE = theory of everything) bygger på, at hidtil har vi konstant brudt de "uoverstigelige" grænser for menneskelig viden. Intet tyder på, at denne udvikling er ved at stoppe. Tværtimod accellererer den.

Med til dette synspunkt hører også, at alle teorier er forklaringsmodeller, som kan bruges til at forudsige fremtidige begivenheder, og altså ikke absolutte sandheder. Absolutte sandheder er blot noget, som religiøst troende tror på.

Mange er et relativt begreb. Det er kun en meget lille procentdel af alverdens naturvidenskabsmænd, der er religiøst troende, og en del af dem hykler blot en tro, fordi deres ansættelse og bevillinger afhænger af, om de anses for troende.

Agnostikere er troende i den forstand, at de ikke vil afvise, at der findes en gud. Ikke-tro findes kun hos ateister, som selve ordet angiver.

Nedrakning af andres tro forekommer mest blandt troende, som jo fordeler sig på mere end 100.000 trosretninger og sekter. Mange ateister forstår udmærket det psykologiske behov hos nogle for at have en tro. Den forståelse har jeg selv, (uanset om Hanskrist håner mig for det, da han ikke selv kan acceptere andres tro) Treram har da f.eks. også accepteret sin kones buddhisme, selv om han er hardcore ateist.

Mange troende ser ned på ateister, og det skaber selvfølgelig en reaktion, så ateister ikke respekterer deres tro. Håner man ateister, må man også finde sig i, at ens egen tro bliver hånet af dem. Det kan næppe være svært at forstå, med mindre man som Hanskrist ikke forstår andre mennesker.

Jeg har ikke selv behov for en religiøs tro. Jeg har det fint med at følge udviklingen af den menneskelige viden, også om psykiske fænomener som eksempelvis følelser og erkendelse. Også på dette område vokser den menneskelige viden hver dag.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12205 - 10/02/2012 10:06 Re: HVAD TROR DU PÅ? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Citat:
Den videnskabelige antagelse, at vi (eller vore arvtagere) en dag vil kunne give en tilfredsstillende forklaring på alt i universet (TOE = theory of everything) bygger på, at hidtil har vi konstant brudt de "uoverstigelige" grænser for menneskelig viden. Intet tyder på, at denne udvikling er ved at stoppe. Tværtimod accellererer den.
"Antagelse" eller "tro" - viden er det i hvert fald ikke - og er det nu også pålideligt?

Man kan da meget let forestille sig stadig større viden, som alligevel aldrig når frem til at besvare fundamentale spørgsmål, såsom en fuldkommen forklaring på, at verden eksisterer.

Og er det mon alle videnskabsfolk der "antager", at naturvidenskaben med tiden vil kunne forklare alt?
Er det mon ikke sådan, at videnskabsfolk falder i (mindst) to kategorier "de antagende" og "de ikke-antagende"?

Findes der mon overhovedet noget alment godkendt naturvidenskabeligt værk, der fastslår denne "videnskabelige antagelse"?
Der er masser af gætterier, men det tæller jo ikke her.

Citat:
Agnostikere er troende i den forstand, at de ikke vil afvise, at der findes en gud. Ikke-tro findes kun hos ateister, som selve ordet angiver.
Det er for mig at "vende tingene på hovedet".
Agnostikere tror ikke på noget som helst - ateister tror/påstår, at der ikke findes "en gud" - i den forstand at de afviser troen på en gud.
Hvem er mest ikke-troende? blinker

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 14 1 2 3 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk