annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15869865
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397974
Et andet syn 2002929
Åndelig Føde 1599822
Jesu ord 1534105
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 557 gæster og 177 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12104 - 31/01/2012 13:33 Re: Stædige Arne fortsætter sine mistolkninger. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Endnu engang bekræfter du, Arne,at du ikke kan forstå, hvad du læser. At en personlig kontakt i visse tilfælde kan forstærke en selvsuggestion, er ikke noget nyt. Det er netop det, som shamaner og medicinmænd og religiøse organisationer har tjent penge på i årtusinder, men det er altså ikke årsagen til, at placeboeffekten virker.

Endnu engang vælger du at lade nogle journalisters mening være argument for din mistolkning, og ignorerer højt og flot de tusinder af videnskabelige forsøg, der er gjort omkring placebo.

Hvis du havde gjort dig den ulejlighed at læse Fabrizio Benedetti's forskningsrapporter, ville du konstatere, at han ikke mener, at den personlige kontakt virker som andet end en forstærkning af den forventning og autoritetstro, som patienten i forvejen har, og ikke er årsag til placebo effekten. Men som sædvanligt lader du ikke fakta forstyrre dit verdensbillede.

Hvad gør du, når du bliver syg? Beder du nogle journalister om at helbrede dig, eller går du til lægen? Jeg vil gætte på, at din tillid til journalisters viden om sygdomme pludselig falder brat, uanset hvor megen kærlighed, de viser dig. griner

Placebo effekt er et spørgsmål om selvsuggestion baseret på tro, præcis som nocebo effekt er det. Den kan blive så stærk, at der er eksempler på, at voodoo troende kan dø af en forbandelse, mens ikke-troende blot griner af det og har det udmærket. Det er af samme natur som det selvbedrag, som får dig til at tro, at et stykke bemalet træ udstråler kærlighed.

Det er altså ikke den personlige kontakt med maleren, der forårsager din reaktion, men dit egen fantasi som fører til dit selvbedrag, præcis som jeg fortæller dig, at du kan opnå en placeboeffekt ved at læse en bog.

Fakta er de bedste argumenter i en diskussion, for de er svære at ignorere. Det er fordi, du ignorerer fakta, at du kommer til kort i enhver diskussion om virkeligheden, og det vil du fortsat gøre, uanset dine krumspring og mistolkninger. Men du har jo altid muligheden for at bruge dit yndlingsvåben "harens gevær", og sende en smiley eller erklære, at "det er under din værdighed at diskutere på det plan". griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12105 - 31/01/2012 13:58 Re: Stædige Arne fortsætter sine mistolkninger. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland

Citat:
Hvis du havde gjort dig den ulejlighed at læse Fabrizio Benedetti's forskningsrapporter, ville du konstatere, at han ikke mener, at den personlige kontakt virker som andet end en forstærkning af den forventning og autoritetstro, som patienten i forvejen har, og ikke er årsag til placebo effekten.
Hvorfor i alverden skulle jeg dog være uenig i dét? blinker
Men en "forstærkning" er nu engang en forstærkning smiler

Og hvad det egentlig er, der sker i patienten, der påvirkes af placebo-effekten:
Citat:
Den er stadig en gåde, men i dag ved vi, at placeboeffekten findes, og at den er mere end indbildningskraft.
siges det.

Og perspektiverne, som også dagens Information er inde på, det er jo, synes jeg, det virkelig spændende smiler

Arne.
Top Svar Citer
#12106 - 31/01/2012 14:52 Re: Kærlighed. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen..

"Jeg forventer aldrig fornuftige svar fra Arne, men nogen må jo sørge for, at hans misforståelser ikke slår rod i ubefæstede sjæle".

- Akkurat..udmærket - og joda, der ka' let opstå forvirring i forbindelsen mellem kælenavnet Thomsen & Arnes efternavn, dog er jeg efterhånden blevet lidt i tvivl om forskellens egentlige betydning, da jeg efterhånden synes Arne plumper kærligheden ned i hvad som helst, helt som Thomas (Thomsen), og dette udfra den mærkelige idé, at sanser og sindbilleder i sig selv skulle være et flot alternativ at beskrive verden omkring os udfra. M.a.o. ser jeg en overensstemmelse, som jeg vel næsten anser som et helt lille ægteskab, ka' du vel sige, hvorfor man må se lidt humoristisk på det. Det blir sværere og sværere at ta' Arne & Co alvorligt, ka' man måske sige..

Og ja, det er fantastisk musik, med mange års øvelser til beherskelse af også de instrumenter - daka og tabla m.m. At se solen stå op fra en indisk togryg, futte langsomt afsted under morgenmaden med den slags musik i sneglen, eller opleve koncerter om aftenen alias den slags, der er jo indlysende lidt anderledes, men det er uanset hvor i verden nogle smukke og egenartede stemninger der opstår med Shakti osv. og forståeligt nok vestlige musikere fascineres og inspireres af ragaer m.m. Det er da om ikke andet smukkere end hvad div. melodigrandprixer kan tilbyde.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (31/01/2012 14:54)
Top Svar Citer
#12108 - 31/01/2012 16:46 Re: Stædige Arne fortsætter sine mistolkninger. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Ja, Arne, et par journalister med baggrund i jura henholdsvis kunsthistorie er efter din mening de rette til at bedømme, hvad årsagerne er til placebo effekten, selv om de er uenige med Fabrizio Benedetti, for hvad i alverden ved han og andre forskere om det, ikke sandt Arne.

Og ja, Arne, en forstærkning er en forstærkning, men det er nu ikke forstærkeren i din radio, der producerer programmerne. Bliver det næste nu, at du vil fortælle os, at en "kærlig" forstærker giver bedre resultater end én, der blot følger naturlovene? griner

Placebo effekten er ikke indbildningskraft, den er resultatet af en selvsuggestion, der påvirker regenerationsevnen, og den er ikke stærkere i dag, end den hele tiden har været. Er der overhovedet nogen grænser for, hvad du kan misforstå. tosset

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12109 - 31/01/2012 16:51 Re: Stædige Arne fortsætter sine mistolkninger. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7237
Sted: Sydsjælland
smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Den Grammy-vindende saxofonist David San..
13/05/2024 21:03
GameStop-aktien stiger med mere end 70 p..
13/05/2024 20:25
Nyheder fra Religion.dk