annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 14 < 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12092 - 30/01/2012 18:37 Re: Kærlighed. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Kaptchuk er én af verdens førende forskere i placeboeffekten osv.".

- Det var måske også Kaptchuk der indførte kærligheden i placebo? ;)

Top Svar Citer
#12093 - 30/01/2012 19:57 Re: Kærlighed. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du er sgu fantastisk, Arne. I hele mit lange liv har jeg ikke truffet nogen dansker med en dokumenteret uddannelse fra en højere læreanstalt, der har en tilnærmelsesvis så ringe sprogforståelse, som du har. Det er utroligt som du kan mistolke en tekst.

Ja, jeg skrev, at artiklen stort set var sober, men også hvad den skæmmedes af. Netop det usobre slår du så ned på, og prøver at pådutte placeboforskningen, at "det dybest set handler om kærlighed".

Du fremhæver Kaptchuk som en førende placeboforsker, men siger Kaptchuk noget om kærlighed? Tværtimod siger han, at placeboeffekten ikke findes i sindet, og kærlighed er som bekendt en sindstilstand. Der ligger ikke mere kærlighed i at give en grøn sukkerpille i stedet for en gul eller rød, som der også er lavet forsøg med, for placebo handler udelukkende om suggestionens påvirkning af menneskers regenerationsevne.

Vi har for ikke længe siden haft en voldsom diskussion på videnskab.dk om akupunktur, hvor en læge på Rigshospitalet med rette var forarget over, at nogle læger efter et kursus i akupunktur på 120 timer groft udnyttede folks tro på dens helbredende virkning, og tog ublu priser for få minutters behandling.

Det fremgår ikke af artiklen, om journalistens "afsindigt dygtige kvindelige akupunktør" er en af disse læger eller blot en af de mange charlataner, der også opererer i branchen efter en kort uddannelse på en af de alternative skoler, som lover "guld og grønne skove" hvis man tager et af deres dyre kurser, men hun har åbenbart fået overbevist journalisten om, at placebo handler om kærlighed. Det fremgår til gengæld ikke af de refererede forskeres udtalelser.

Jo, Arne, der er en væsentlig forskel på journalistens (og din) tro, og på "hvad den samlede forskning i placebo effekt verden over er nået frem til." Du finder ikke kærlighed omtalt i nogen som helst videnskabelig rapport om placeboforsøg, som jeg allerede har gjort dig opmærksom på.

Det er en god idé at sætte sig ind i sagerne inden man udtaler sig. I dit tilfælde vil jeg anbefale at begynde med et kursus i sprogforståelse. Det vil om ikke andet gøre dig bedre til det ordkløveri, som synes at være en af dine foretrukne hobbyer. Det kunne du så udbygge med et kursus i kildekritik. griner

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#12096 - 30/01/2012 22:16 Re: Kærlighed. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
smiler
Top Svar Citer
#12097 - 31/01/2012 10:35 Re: Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Lige en tilføjelse:
De patienter der oplevede en gavnlig placebo-effekt, selvom de havde fået at vide, at de fik "snydemedicin", havde i første omgang opnået effekten, hvor de ikke fik at vide, at de blev snydt.
Når de så, efter at være blevet orienteret, alligevel opnår effekten næste gang, så har de jo den første oplevelse at støtte sig til, og det er åbenbart nok til at aktivere deres egen helbredelseskraft (eller hvad man nu skal kalde det).
Mit gæt er - det er ikke oplyst i artiklen - at hvis de allerede første gang havde fået at vide, at de blev snydt, så havde det ikke virket.
Tilbage står så, at der er noget inden i patienten, som kan aktiveres (og som endda kan måles neurologisk), og som vil kunne bruges i behandlingen af patienter.

At det personlige forhold mellem behandler og patient nu er påvist at være væsentligt for aktivering af denne "kraft", det er vel egentlig ikke nogen nyhed, men nu er det altså fastslået.

Og når en behandler udtaler:
Citat:
»Dybest set handler det om kærlighed«
så er det lidt svært for mig at forstå, at det kan volde stort postyr.
Da jeg i sin tid valgte at blive dyrlæge, så var det da også bl.a. af kærlighed til dyr - og mon ikke stort set alle behandlere af alle slags har dette forhold til deres patienter i sig smiler

Eller som du udtrykker det:
Citat:
At komme hinanden ved - ikke at være ligeglad med et andet menneske - er kærlighed.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12098 - 31/01/2012 10:51 Re: Kærlighed. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

Du får næppe et fornuftigt svar fra Arne på dette omr. heller. Tilsyneladende er han nu blevet en hel lille Thomsen, hvorfor nu alt er spørgsmål om kærlighedens gode gerninger - selv metoder beregnet til at tjekke medicinske komponenters virkning m.m.

Om ikke længe ser vi sikkert atter en epistel fra Arne, hvor mennesker er helbredt fra cancer m.m. alene ved kærligheden (til gud), som kort efter sikkert understøttes af en epistel fra Thomsen, med eksempler på genoplivning af afdøde ved kærlighedens hjælp..

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 14 < 1 2 3 4 5 6 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk