annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 282 gæster og 296 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12055 - 27/01/2012 12:04 Tro
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland

Er der nogen, der slet intet tror? Næppe.
Jøden tror på Moses, den kristne tror på Kristus, muslimen tror på Muhammed og alle tre tror, der er en Gud, som har skabt verden.
Oveni kommer så alle de (øvrige) dogmer: den jødiske pagt med Gud, de kristnes tro på den hellige treenighed (i mindst to varianter), muslimernes tro på ærkeenglen Gabriels budskab fra Gud: Koranen – og meget, meget mere.
De mange hinduistiske dogmer indeholder endnu mere, mens buddhismen ikke har et gudsbegreb men noget, de kalder Nirvana, og grundbegreber, som: Der er lidelse – der er en årsag til lidelse – der er en vej ud af lidelse, i sammenhæng med at det hævdes, at vores jeg-bevidsthed forvrænger vores opfattelse af tilværelsen. Og begge de to asiatiske religioner har tillige hver deres egen tro på genfødsel, som bl.a. kan (mis)bruges til at retfærdiggøre, at kasteløse skal være kasteløse, men som jo generelt åbner for en højere retfærdighed væsensforskellig fra den kristne "dommedag".

Så er der dem, der alene tror på naturvidenskabens præstationer og forkaster alt andet som ”overtro”.
Ganske vist har næsten alle tillid til den videnskabelige metode og dens stadig mere imponerende resultater, men de færreste finder jo ad den vej alle de svar, de føler behov for, i bestræbelserne på at forme egen tilværelse. Der mangler noget. Der er f.eks. ikke dét, der kan give den enkelte en mening med tilværelsen – udover kampen for at overleve, at få afkom og i øvrigt at opnå maksimal nydelse – det er ikke nok, er der øjensynlig mange, der mener.

Naturvidenskaben hviler jo ellers på et ret solidt grundlag: Nogle aksiomer og så den videnskabelige metode, som kan anvendes på alt, hvad der kan observeres.
Aksiomerne (f.eks. ”den korteste vej mellem to punkter osv.”) er jo egentlig også en slags dogmer, som ikke kan bevises, men det større problem er nok, at der – i hvert fald indtil videre – er meget, der ikke er opklaret, og også meget af væsentlig betydning for os mennesker, som måske slet ikke vil kunne afklares, såsom længsel, håb, uselvisk kærlighed, visioner, fornemmelser, idéer o.m.a. (der er idéer om, at neurovidenskab skulle have visse muligheder, men foreløbig er intet afgørende mig bekendt nået).

De etablerede religioner, hviler jo helt bestemt ikke på noget solidt grundlag, og de store religioners centrale figurer er end ikke historisk bekræftet. Til gengæld er deres ”arbejdsområde” ubegrænset. Visioner, idéer, følelser, åbenbaringer, mystik – alt sammen noget, der snarere går i retning af kunst – er dominerende, og religionerne fungerer tillige som en kilde til menneskeligt fællesskab om bestemte åndelige værdier.
(Etablerede religioners præsteskaber gør sig ofte skyld i magtmisbrug, men det ændrer jo ikke ved religionernes kerneværdier. Noget lignende kan vel siges om naturvidenskabelig baseret teknologi: forurening, kernevåben m.m.)

Hidtil har det kun været én bestemt religion, der har domineret i de enkelte lokalområder, og kun meget få har ikke tilsluttet sig netop denne religion, men nu åbner jo især internettet for et langt mere globalt og et meget mindre lokalpræget udsyn, og hermed springer de forskellige religioners modstridende dogmer i øjnene. De kan jo ikke alle sammen være ”sandheden”.

Man kunne så vente, at de etablerede religioner ville kollapse og at mange blev ateister (evt. agnostikere), men det ser ud til, at de fleste mere hælder i retning af ”der er mere mellem himmel og jord, end naturvidenskaben kan forklare”.
Måske fremtidens naturvidenskab kan imødekomme det nuværende savn.
Måske fremtidens globale menneske finder ud af at værdsætte de mange forskellige livskvaliteter, som kan findes i religionerne.

Der er vel så to veje, man kan gå. Man kan forsøge at ”koge det hele sammen til én suppe” (synkretisme) – eller man kan – udover naturvidenskaben – søge at acceptere de kvaliteter i hver enkelt religion, som har vundet udbredelse, sådan som de nu er.
I kunstens verden er der jo heller ikke vanskeligheder ved f.eks. at værdsætte såvel Rembrandt som van Gogh, selv om deres visioner jo er vidt forskellige – samtidig med at også fotos anerkendes.

Hermed kunne måske religionernes dogmer sammen med naturvidenskabens verdensbillede blive de ”kulisser” hvori selve livet (”teaterstykket”) kan foregå.

For mig har mødet med den ortodokse kristendom og især ikónernes, synes jeg vidunderlige billedverden og mystik (som til dels overflødiggør præsterne) genoplivet min interesse for de kristne idéer – her især kristendommens dobbelte kærlighedsbudskab (Gud og Næsten)

Men Jalal al-Din Rumi’s korte digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
det peger, synes jeg, på det forunderlige, at verden i det hele taget ER.

Prøver man at forestille sig den svimlende situation, at verden ikke er – det er vist umuligt – så er det alligevel dét, der for mig gør verdens væren til et mirakel – og det er skønt, synes jeg at være med, som en lille del af dette mirakel – miraklet over alle mirakler: verdens væren – som vores dyreart i en ganske kort periode (astronomisk set) er med i.

Det er så, i store træk, som jeg i dag oplever verden – og hvordan det bliver i morgen, det ved jeg jo ikke blinker

For andre er det anderledes, og det er da spændende, synes jeg, at erfare hvordan vi hver især oplever vores fælles verden – bl.a. her på trosfrihed.dk smiler

(At så nogle synes, det er sjovere at nedgøre andres oplevelser, i stedet for at fortælle om deres egne, det er for mig at se ret så kedsommeligt)

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/01/2012 12:08)
Top Svar Citer
#12060 - 27/01/2012 18:01 Re: Tro [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

Ak & ve, den stakkels Arne, så fortabt i drømmen om troen samt skjulte paradismyter, at man helt får lyst at vinke lidt med Andesbjergene som pejling – om ikke andet fordi viden(skab) dog stadig er bedre end den (over)tro der logrer med hele Arne…

Ak ja, år ind og år ud med samme dårlige allu- og illusioner, anekdoter, poetiske ord om symbolets store betydning, fabler om videnskabens begrænsning osv.osv., altid denne snurren rundt og rundt i samme kærlighedsfikserede drøm om unavngivne guddomme der skaber mening osv.osv. Men ih du milde kineser, hva’ ser vi så her: ”aksiomerne er jo egentlig også en slags dogmer, som ikke kan bevises, men det større problem er nok, at der – i hvert fald indtil videre – er meget, der ikke er opklaret”…alt imens man ”troede” disse jørgenspørgsmål var sat på stand by og at jorden helt havde mistet kontakten med Arnes fødder, at fortællingerne altid er proportionalt lige så mystiske som Arne selv, ja at Arne omsider har erkendt sig selv som et helt lille ikon for den himmelnisse der engang erobrede intuitionen, og at netop dette skulle belyse det fjernsyn vi gennem år har været vidner til i kontakt med spørgsmål til relevans og mening med div. indlæg; tror nogen mon stadig de får en oplysende forklaring?

Måske det her bliver nødvendigt at fjernbetjene Arne med dybdepsykologen Hans som det parallelle tankeunivers, to delmængder som repræsentant for den kollektive ubevidsthed. Trykker vi derfor nu Hans på næsen, da tror jeg nu, bare tror…at vi fra P1 vil se en spændende genudsendelse fra den paulinsk-freudiansk-marxistiske højmesse - og glæd dem, alt sammen krydret med lidt kvasifilosofisk teosofi -, og nej, der er IKKE tale om et alternativ til de philippiske taler; men men, fortvivl nu ej, du kræsne sortseer, på P2 vil der måske være chance for en ny doku’ med Arnes bevingede sekretær Thomsen (debattens lille Jørgen Thorgaard in spe) som i dagens anledning vil forkynde kærlighedens gerninger som endnu en psykisk realitet der har manifesteret sig i et nu helt legitimt ægteskab mellem ham og Arne som selveste nissemanden på en unavngiven planet, ja ja, hold vejret! På P3 sendes måske en sprit ny socialrealistisk jysk Filini med RoseMarie i hovedrollen som den fagre ungmø der bager valnøddebrød, alt imens loverboy’en svedende og stønnende underholder med prosa om novellepsykologiens bagdel på sin helt egen fjæsbog, når han ikke forkynder fordelen ved at løbe om hjørner med sig selv. Alt sammen et flot alternativ til det DR, der selvfølgelig ikke genudsender sig selv med samme frekvens som Arne gør det – jeg tror, nu vi igen skal tro en masse, at han svæver på en lyserød sky med jesusvennen Thomsen i hånden…men ka’ det nu også ”bevises”…?

God weekend, uanset hvor i universet tanken sitter fast…;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/01/2012 18:09)
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Togbusser indsættes efter fejl på Sven..
19/03/2024 07:50
Sol først på dagen, men ellers bliver ..
19/03/2024 07:32
Kulturminister vil have russere smidt ud..
19/03/2024 07:19
Eksplosion i lejlighedskompleks i Sverig..
19/03/2024 06:16
Hongkong: Kontroversiel sikkerhedslov fo..
19/03/2024 03:48
Nyheder fra Religion.dk