annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 11 < 1 2 ... 8 9 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11942 - 05/01/2012 17:57 Re: Universets årsag? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Hej Zenia,

Godt svar, "frygt". Det kræver også mod at forlade et forstenet verdensbillede og lære helt nye metoder at erkende virkeligheden på. F.eks. gennem meditation og uselvisk kærlighed.

Thomas
Top Svar Citer
#12022 - 19/01/2012 22:40 Re: Universets årsag? [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Netop hjemvendt fra Malta kommer følgende refleksion omkring tro og frygt. ...

At Maltas befolkning på ca. 500.000 mennesker på en ø af samme størrelse som Bornholm rummer 365 kirker, hvoraf mange af dem er bygget på høje klipper og enormt store forekommer mig at måtte være et udtryk for befolkningens dybe og grundfæstede tro på et højeste væsen. ...

Kirkerne på øen er financeret af borgerne, ligesom præsterne aflønnes udelukkende af disse. ...

Indtrykket, jeg fik under besøget var, at malteserne er rolige, åbne og meget venlige overfor hinanden og overfor os talrige turister. ...

Tænker lidt over den holdning, øens befolkning kommer os fremmede i møde med i sammenligning med befolkninger i andre turistområder, jeg har besøgt gennem årene. ...

Kan ikke lade være med at tænke tanker omkring grunden til deres ro og tålmodighed. ... Er årsagen mon deres stærke tro på Gud?

Oplevede bl.a., at en ældre mand steg på samme bus som jeg ... gjorde korsets tegn ... smilede venligt til mig og pegede på en ledig plads, som jeg kunne sætte mig på, mens han selv blev stående op. ...

Da han stod af bussen så jeg, at han igen gjorde korsets tegn for sig for derefter at forsvinde i trafikken.

Tænker på en dansk kvinde, som jeg traf på hotellet, og som jeg fik en sludder med på hjemrejsedagen. ... Hun fortalte mig, at hun fløj meget, men at hun altid var meget angst under start og landing. ...

Tilfældigvis kom jeg til at sidde tæt på hende, da flyet lagde an til landing i tæt tåge i Billund og kunne ikke undgå at se skrækken i hendes ansigt. ...

Tænker på, om hendes helt åbenlyse frygt mon kunne have været stillet noget, hvis hun havde haft den tro og tillid, som bl.a. min medpassager i den maltetiske bus for mig at se var under påvirkning af?

m.v.h.
Zenia

Top Svar Citer
#12031 - 21/01/2012 00:48 Re: Universets årsag? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Velkommen hjem fra den maltesiske stærkt romersk katolske verden.

Den romersk katolske kristendom (Pavekirken) har globalt set tilslutning fra langt over halvdelen af alle kristne, og den er jo karakteristisk ved sin stærkt hierakisk autoritære opbygning (tilsyneladende efterlignende den politiske struktur i oldtidens romerske kejserrige).
"Ikke lige min kop te", men her på det seneste er mit ubehag ved det autoritære dog blevet lidt mindre - nok især fordi det, vi kalder dogmerne, for mig at se mere og mere begynder at ligne praktiske "kulisser", der egentlig ikke behøver at tages særlig alvorligt (selv om præsters magtmisbrug v.hj.a. dogmer selvfølgelig er absolut modbydelig).

Men sammenligner man de romersk katolske "kulisser" med den rene materialismes, tror jeg ikke, jeg ville vælge materialismen, hvis der kun var de to muligheder blinker

For mig er den rendyrkede materialisme en primitiv livsform, der vel kunne have en vis berettigelse i situationer, hvor der ikke er råd til andet end kampen for at overleve (og selv i fortiden, hvor situationen ofte generelt næsten alene drejede sig om at overleve, trivedes shamanismen - vistnok endda globalt).
Citat:
Kan ikke lade være med at tænke tanker omkring grunden til deres ro og tålmodighed. ... Er årsagen mon deres stærke tro på Gud?
skriver du om malteserne, og du fortæller om manden, der midt i hverdagen slår korsets tegn.

Jeg tror, du har ret i, at hans gudhengivenhed giver ham den indre ro og harmoni, som ikke er så nem at nå på andre måder, men som giver ham et bedre liv.

Jeg synes, jeg ser det samme på den lille græske og ortodoks kristne Ø, hvor jeg kommer.

Og hvis de ikke tager dogmerne (med syndsbevidsthed osv.) alt for højtideligt, så tror jeg, du har ret i, at evnen til at forlige sig med sin egen skæbne er bedre end, som du så det hos passageren med flyskræk.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12032 - 21/01/2012 10:36 Re: Universets årsag? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne og tak for dine ord, der - som altid - når mig. :)Forstår din skepsis omkring alt det ydre ... men måske resulterer det i en virkning på det indre menneske, sådan som jeg f. eks. så den afspejlet i en oplevelse, jeg fik med mig på min vej en søndag morgen på Malta:

Har bestemt mig til at gå til en maltesisk gudstjeneste denne morgen og kommer - synes jeg selv - i rimelig god tid til kirken, som jeg imidlertid finder stuvende fuld. ...

Jeg får øjenkontakt med en kvinde på min egen alder, og hun signalerer så til de andre på bænken, at de skal rykke sammen og signalerer derefter til mig, at jeg kan sidde hos dem.

En dejlig varm oplevelse, som jeg gemmer i mit hjerte ...

I samme kirke var der en lille museumsafdeling, som jeg kiggede ind i, og straks kom der en lille nonne og hilste på. Hun nærmest trak mig hen i et hjørne, hvor hun med strålende øjne viste mig den stol, selveste paven havde siddet i under et besøg i kirken. ...

Jeg tænker her, at jeg nu kunne vælge at tænke kritiske tanker omkring denne persondyrkelse, som ikke kan være meningen, ... eller tænke tanker omkring den indflydelse, deres tro og kirke har på deres måde at møde hinanden og os fremmede på. ... Jeg valgte det sidste, hvilket ikke vil forundre dig, er jeg sikker på. ...

Lidt tankevækkende var det også at opleve så mange unge stå op både i gangen og i indgangen til kirken. ... Synes da, at det er rigtig flot, at de tilsyneladende har rejst sig for de ældre, men også at de - trods det faktum, at de måtte stå op under hele tjenesten - alligevel blev hængende. ...

Om malteserne tager kirkens dogmer alt for højtideligt ved jeg jo ikke. ... Måske jeg gennemgående bare er et naivt menneske. :)))

Den rendyrkede materialisme tænker jeg lidt over - specielt i forbindelse med vor unge flygtningeven fra Burma - som har fortalt om et medmenneskeligt samvær under utrolig vanskelige vilkår. ... Det kunne jeg i hvert fald lære meget af ... og egentlig tænker jeg også, at menneskelig godhed kan vise sig under alle livsvilkår, selvom de jo selvsagt virker mere spectakulært dér, hvor man ikke forventer dem. :)))

God week-end
m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#12039 - 22/01/2012 00:32 Re: Universets årsag? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Den idé, at dogmer kun er en slags "praktiske kulisser" og egentlig ikke særlig væsentlige, tror jeg har flere perspektiver, end jeg først så.

Jeg opdager, at jeg ikke længere får så stærk kvalme ved tanken om det alt for magtfulde romersk katolske præsteskab, og derfor godt igen vil kunne deltage i en romersk katolsk messe, i en muslimsk bøn i en moske, eller i ritualer i et buddhistisk tempel o.s.v.

Ja, forleden deltog jeg i en gudstjeneste i en dansk landsbykirke - for at få kontakt med en ældre mand, der lider af Aspergers Syndrom (en slags autisme), og som jeg tager mig lidt af (fordi han har behov for det) - og jeg opdagede, at min modvilje mod den meget langsomt døende danske folkekirke egentlig ikke var der ret meget mere.

Og jeg er nu heller ikke længere så ked af, at jeg ikke mere kan opleve den intense stilhed foran den Ikón, der har "sagt" mig så meget på den lille græske Ø, men at jeg nu godt kan være tilfreds med at møde Ikónen og kirkerummet sammen med en masse andre mennesker den ene dag i året (14. september), hvor klosteret og kirken er åben, og hvor man ikke undslipper et pænt stort glas ouzo og noget brød, inden man går ind i kirken smiler

Jeg har lige i TV på dk4 set og hørt Semino Rossi slutte sin koncert i Köln for ca. 6000 mennesker med at synge sin argentinske Ave Maria henvendt direkte til Gud og Gudsmoder (Jomfru Maria).
Det er jo bestemt ikke den højere kunst han præsenterer, men der er et fantastisk fællesskab mellem ham, orkesteret og det store publikum.

Og så gik det endelig op for mig, hvad det er, du peger på, når du skriver om medmenneskeligt samvær.

Tak for at du åbnede mine øjne netop for dét!

Og så er det nok mindre væsentligt, hvilke faconer, ritualer eller dogmer, der bruges.

Jeg slår mig for panden og spø'r mig selv, hvorfor jeg skulle blive 78 år, før jeg indså den kvalitet, det kan være, for en stund at opgive at være en ener og i stedet at gå ind i et fællesskab smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 11 < 1 2 ... 8 9 10 11 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk