annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15682432
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381824
Et andet syn 1991490
Åndelig Føde 1524000
Jesu ord 1523295
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 186 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 10 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12014 - 12/01/2012 23:38 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ja, pudsigt nok. Der er den, jeg er. Og jeg tager selv til orde.

Du taler om virkeligheden, Arne, men hvad er mere virkeligt end os selv og det liv, som vi lever?

Livet er dig og mig og de mennesker, der udgør vores virkelighed og det vil det altid være.

Det, som er, er allevegne omkring dig hvis du har fundet ro med dig selv.

Men hvem finder ro med sig selv? Livet er en konstant foruroligelse og sådan skal det være. Stilstand er død.

Enhver erkendelse som ikke bunder i forståelsen af éns eget liv og de komplicerede forhold til andre mennesker er kun tankespind, Se dig omkring. Det, som er, er den frygtelige virkelighed, men se dig omkrig endnu engang.

Det, som er er ikke sandheden. Sandheden er stilheden og det uendelige rum, som du ser omkring dig i det nu, som ikke er forstyrret af tankevirksomhed. Hvad ser du i dit livs nu?

At være stille, blot at leve med og ikke at handle selv om man dog ikke kan lade være med at reagere på en udfordring. man kan udmærket reagere på en udfordring uden at identificere sig med denne reaktion.

Hvis du tier stille, ikke handler og blot lytter vil du se noget der ikke kan forklares med ord. Du vil se en bevægese, som ikke kan beskrives.

Bag denne bevægelse er forståelsen. At se alting som det er.


Glem alt og se dig omkring i virkelighedens nu.

Livet er altid her og nu.

Lykkelig, det menneske der tør at begive sig ud i det virkelige liv, med alle dets vanskeligheder. smiler

Det liv som er hans eget og som er lige foran ham.

Så vil du se at livet altid er det, som er lige foran dig i virkelighedens evige nu.

Men vi må hver især selv se og forstå det. smiler smiler smiler



Redigeret af Michael (12/01/2012 23:57)
Top Svar Citer
#12015 - 13/01/2012 07:39 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: Michael]
Lea
Uregistreret

Top Svar Citer
#12016 - 13/01/2012 10:13 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Hver gang jeg læser dine ord, siger det JA inden i mig - samtidig med at jeg bliver lidt overrasket over måden, du udtrykker dig på.

En enkelt bemærkning til:
Citat:
Du taler om virkeligheden, Arne, men hvad er mere virkeligt end os selv og det liv, som vi lever?

Livet er dig og mig og de mennesker, der udgør vores virkelighed og det vil det altid være.

Det, som er, er allevegne omkring dig hvis du har fundet ro med dig selv.

Men hvem finder ro med sig selv? Livet er en konstant foruroligelse og sådan skal det være. Stilstand er død.
Egentlig kan jeg bedre bruge udtrykket det værende end udtrykket virkelighed.

Og der, hvor jeg finder ro og min egen væren, er, når jeg er alene (uden mennesker i nærheden) og når der ikke er noget, jeg skal.
Så synes jeg, at jeg får ro til at opleve naturen, denne klode, solen, månen, stjernerne - og mig selv, som tilhørende dette værende mirakel.

På den baggrund er det spændende for mig at møde alle slags mennesker.

Min fornemmelse er, at det ikke er ret meget anderledes end det, du fortæller om, at du oplever.
Men vi er jo alle, hver især, "vores eget individuelle mirakel", og jeg læser dine ord med stor interesse (samtidig med, at jeg altid har en lille tvivl, om jeg nu også rigtig har forstået dem smiler ).

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12017 - 13/01/2012 11:10 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7198
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg glæder mig selvfølgelig rigtig meget over så godt, vi ser ud til at være "på bølgelængde", og over at vi har mulighed for at inspirere hinanden.

Jeg har netop forsøgt at forstå og svare Michael - og uanset om det lykkedes eller ikke, så er det dog et forsøg på finde gensidig inspiration (i "Hjertets fred og udvikling/forvandling" blinker ).

Vi er jo alle forskellige, men nogle af os ser ud til at have mulighed for at inspirere hinanden, og det er for mig den helt store værdi i et debatforum som Trosfrihed.dk.

Nu er andre synspunkter end ens egne jo altid en udfordring, som kan fungere på mange forskellige måder.
Hvordan udholder man, at andre mener noget andet end man selv gør?
Skal de belæres om, at de tager fejl?
Kan det bruges til at ransage egne synspunkter?'
Kan det åbne hidtil ikke sete perspektiver?
Der er frit valg på alle hylder blinker

Her har dine idéer været inspirerende for mig, når jeg står i den situation, hvor jeg har lyst til at "svare igen" på et aggressivt indlæg.
Hvis der ikke er udsigt til inspiration, hvorfor så overhovedet spilde tid på det?
Ja, men skal en provokation have lov at blive stående - uimodsagt?
Ja, lad den bare stå og "visne i vinden", fik du mig til at indse smiler

Og den størst mulige klarhed og åbenhed (også overfor fjendtlige indlæg) er for mig den "jord" idéerne bedst kan blomstre i.

(Lige nu - for mig - er verdens mirakuløse væren en kilde, der er vidunderlig at drikke af - resten er detaljer smiler )

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12018 - 14/01/2012 23:01 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Mich..

"Livet er dig og mig og de mennesker, der udgør vores virkelighed og det vil det altid være".

- Livet er jo en biologisk egenskab der muliggør at individet kan interagere med og forholde sig til andre eksistenser, mens selve livsformerne er skrøbelige og derfor (instinktivt) passer godt på livet, fordi de netop ikke altid vil kunne optræde som eksistenser i virkeligheden. Den mulighed har forsteninger/fosiller fx. ikke, de optræder bare som fysiske fænomener i samme virkelighedsrum, men vil sikkert også engang bare blive til (stjerne)støv.

"Men hvem finder ro med sig selv? Livet er en konstant foruroligelse og sådan skal det være. Stilstand er død".

- Hvordan synes du så stilheden forholder sig til stilstanden - repræsenterer den fx. den forestående stilstand, hvorfor stilheden kan give lidt af den uro, der så provokere nogen til lidt livlig deltagelse i livet? ;)

"Hvis du tier stille, ikke handler og blot lytter vil du se noget der ikke kan forklares med ord. Du vil se en bevægese, som ikke kan beskrives".

- Bevægelser er trykimpulser, som både ka' registreres og tilmed beskrives og endda forstås - man ka' endda beskrive bevægelse som synonymt med liv.

"Lykkelig, det menneske der tør at begive sig ud i det virkelige liv, med alle dets vanskeligheder".

- Lykkefølelsen afhænger jo af den succes mennesket oplever når det forholder sig til livets vanskeligheder, ikke sandt, og hvad ville her være mere naturligt for mennesket end vise sin begejstring, dvs. bryde stilheden. Samme gælder jo når livet gør ondt, ik' - tænk på de små bæbsers reaktion i mødet med livet...;)

"Så vil du se at livet altid er det, som er lige foran dig i virkelighedens evige nu".

- De "evige nu'er" er jo i virkeligheden fortid, når din hjerne registerer trykimpulserne på hud, ører og øjne. Nu'et skal først registreres og siden genkendes.
Forevigelse er derimod noget vi mennesker tuller med, i mødet med erkendelsen af egen forgængelighed. Det er her div. overnaturlige forestillinger (religioner) optræder som tryghedsbaser kulturer, hvor fx. mystifisme skal bortforklare en ellers nødvendig kendsgerning ved det biologiske liv. Her blir spørgsmålet jo så, om ikke de illusioner (bedragerier) mennesker skaber og reproducerer i kulturer, bare er en unødig belastning og at mennesker sagtens ka' trøste hinanden over virkelige tab med erkendelige forklaringer om livets mange facetter? Man er måske bedre styrket og opnår den ro du taler om, hvis man ikke behøver slæbe rundt på gamle selvbedrag?

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 10 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
24/04/2024 13:35
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
To anholdt og mistænkt for drab på to ..
24/04/2024 14:32
Dansk Erhverv om nye pantregler i EU: De..
24/04/2024 14:14
Terrorsigtede skal blive i deres celler ..
24/04/2024 14:13
27-årig mand varetægtsfængslet for ov..
24/04/2024 13:34
Skattestyrelsen: Hvem ejer disse 13,6 mi..
24/04/2024 13:18
Nyheder fra Religion.dk