annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 10 < 1 2 3 4 5 6 7 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12000 - 10/01/2012 11:55 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det begynder at gå op for mig, at jeg slipper for let ved blot at hævde, at virkeligheden ikke er noget, som mennesker magter at opfatte, endsige definere.

På en måde er det vel indlysende, at vi mennesker er begrænset af vore sanser og vore hjerner, vore kroppe, og at vi derfor ikke har den fulde mulighed for at erkende, hvad vi og verden "i virkeligheden" er.

Allerede Platon illustrerede dette med sit billede af fangerne i hulen, der kun havde mulighed for at se skyggebilleder og derfor (meget logisk) antog dem for at være virkeligheden.
http://da.wikipedia.org/wiki/Hulelignelse

Og middelalderens kristne mystiker, Mester Eckehart (som "i virkeligheden" ikke lå så langt fra zenbuddhismen), hjalp os jo med at føde selve begrebet: virkeligheden.

Uden ham kunne vi vel ikke i dagligsproget have udtrykket "i virkeligheden", der jo ifølge Den Danske Ordbog betyder noget bagvedliggende mere sandt.
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=i%20virkeligheden

Når jeg læser Michaels ord her på debatten (om at lytte) får jeg en klar fornemmelse af en virkelighedsoplevelse på et dybere plan, som han ikke rigtig kan sætte ord på (nok af gode grunde).

Og når jeg læser ord, der har "ramt" dig (Jesusord, ord fra en indisk mystiker), får jeg også en klar fornemmelse af, at det er visdomsord fra en dybere indsigt (Gnosis) i virkeligheden.

Siden jeg, et halvt hundrede år gammel og ikke succesfuld i en mennesketom subtropisk urskov endte på toppen af et ikke særlig højt bjerg, oplevede jeg også - foran en Kristus Ikóns farver, former, symboler og udtryk - at virkeligheden har dybder, som jeg kun kan ane, men som er vidunderligt berigende, og hvor enhver beskrivelse af det anede falder ynkeligt ud smiler

Fornemmelsen af en dybere virkelighed er vi jo mange, der har, som vi også ser det her på debatten, men når det kommer til at beskrive det anede, så kniber det jo for os alle - med undtagelse af "store ånder", som Jesus, Siddharta Gautama (Buddha), Muhammed, Platon, Mester Eckehart o.m.a. - og jeg tillader mig den frækhed at tro, at ingen af dem lykkedes med at udtrykke den fulde sandhed om virkeligheden på en fuldkommen og letfattelig måde blinker

Så kan man jo vælge at afvise en sådan uklart opfattet dybere virkelighed og i stedet koncentrere sig om, hvad der er på overfladen, som kan måles, vejes og logisk bearbejdes.
Det går jo meget godt, må man sige - med naturvidenskab og teknologi - og så kommer påstanden jo: Der eksisterer kun overfladen!.

Er det sandt?
Det er der jo ingen, der ved!

At vi har enorme muligheder i at bruge vores forstand, det er vel ingen i tvivl om, men er alt andet "overtro", "memer", "fantasier" osv.? - og hvor kommer al den slags fra?

Min klare fornemmelse er, at der er noget under overfladen, og den smule, jeg synes, jeg aner (om et mirakel), giver mig en lykkefølelse og en mening med mit liv.

Dialog med andre, der har andre opfattelser, giver mig mere klarhed, og det generer mig ikke, hvis jeg er alene om min oplevelse af min verden blinker

Så kommer jo spørgsmålet: Hvorfor er der andre, der ikke ka' li', at jeg opfatter verden som jeg gør?
Hvad er det, der ser ud til at genere dem?
Hvorfor må vi ikke have hver vores individuelle måde at opleve verden på - og hvorfor må vi ikke fortælle om det - også selv om det i sagens natur ofte ikke kan underbygges logisk (hvem kan bevise, at der kun eksisterer det logiske)?

Eller med andre ord:
Hvorfor giver vi ikke hinanden mulighed for
Hjertets fred og udvikling?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/01/2012 12:00)
Top Svar Citer
#12001 - 10/01/2012 13:15 Re: Hjertets ufred og hykleri. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Igen forsøger Arne at manipulere med sandheden. Søger man i Den Danske Ordbog på virkeligheden, får man som resultat bl.a.
Citat:
Tilstand hvor noget ikke længere kun findes i tanken, teorien el.lign., men har fået faktisk eksistens.
altså her noget, der har fysisk virkelighed.

Postulatet om, at begrebet stammer fra den kristne mystiker Meister Eckehart (under forudsætning af, at vi ikke kendte til Platon) er helt hen i vejret. Eckehart har kun stået fadder til ordet wirklichkeit, ikke for begrebet. Længe før begge de herrer var født, var mennesket helt klart i stand til at skelne mellem fantasi og fysisk virkelighed. Man kunne jo ikke blive mæt af at forestille sig, at man spiste. Der skulle fysiske ting på bordet i virkelighedens verden, hvis man ville overleve.

Komiske Arnes postulat bliver endnu mere komisk, når man undersøger den etymologiske oprindelse til det tyske ord wirklich. Det stammer nemlig fra det oldnordiske ord virki, som betegner gerning eller fæstning. Det går igen i ord som dagsværk, bolværk og Dannevirke, altså rent fysiske ting.

Det eneste dybe ved Arnes tanker ser ud til at være hans dybe uvidenhed om sprog og ordenes betydning, som jeg ofte har påpeget og fortsat vil korrigere, når han forsøger at påvirke andre til at tilbede uvidenheden. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#12002 - 10/01/2012 14:43 Re: Hjertets ufred og hykleri. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

http://da.wikipedia.org/wiki/Virkelighed
Citat:
Virkelighed er et oprindeligt tysk låneord. Det tilsvarende tyske ord Wirklichkeit blev skabt af Mester Eckehart som en oversættelse af det latinske ord actualitas. Det betegner den form for eksistens, som er afgrænset af det mulige på den ene side og det nødvendige på den anden. Begrebsparret virkelighed/mulighed står overfor det noget anderledes vægtede begrebspar realitet/idealitet (se realisme og idealisme). Virkelighed betyder groft talt det område af helheden, som kan påvirke os.
Gennem hele menneskehedens historie har man diskuteret, hvad der er virkeligt: er det det, som vore sanser fortæller os, eller er der en virkelighed bag det oplevede? I den europæiske filosofi bliver problemet formuleret for første gang i Platons hulelignelse.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=i%20virkeligheden
Citat:
i virkeligheden hvis man bevæger sig ud over det tilsyneladende og ser på hvordan noget egentlig eller faktisk forholder sig
SYNONYM: i realiteten
Jeres problem har et seksuelt udtryk, men ligger i virkeligheden på et meget dybere mellemmenneskeligt plan

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/01/2012 14:55)
Top Svar Citer
#12003 - 10/01/2012 16:15 Re: Hjertets ufred og hykleri. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Igen demonstrerer Arne sin sproglige forvirring. Ordet wirklichkeit er måske konstrueret af Eckehart, men begrebet er ikke, for det findes formentlig udtrykt på alverdens sprog, da man med rimelighed kan formode, at også mennesker før Platon kunne skelne mellem fantasi og håndgribelige ting.

Hvad der skrives på Wikipedia er ikke nødvendigvis korrekt, for det er som bekendt et brugerredigeret leksikon, og der sker ofte ændringer i teksten.

Følger man etymologisk sporet af actualitas oversat til danske, tyske, engelske, franske og spanske ordbøger, så er det overalt oversat til noget, der er reelt og håndgribeligt, og det samme er afledninger af det oldnordiske virki, på olddansk wirkæ (der også kan betyde noget bygget af træ). Så både det tyske wirk-lichkeit og det danske virke-lighed refererer altså til noget, der er lig med noget materielt håndgribeligt.

Men hvad der nærmere er et mysterium er, hvad der får en svinestaldeekspert til at tro, at han er sprogekspert, fordi han har googlet en tilfældig definition på virkelighed, og han derefter fremhæver definitionen på en afledning af begrebet med en anden betydning. griner

Der findes dog en god psykologisk forklaring på hans forvrængning af virkelighedsbegrebet, som jeg vil undlade at bringe her.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12004 - 10/01/2012 17:04 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Mon nogen vil undre sig over, at jeg har mere tillid til de ansvarlige for Wikipedia og for Den Danske Ordbog, end jeg har til en anonym debattør, der kalder sig Ole Bjørn.

Men udover det sproglige er der jo også emnet:
Citat:
Gennem hele menneskehedens historie har man diskuteret, hvad der er virkeligt -
Og så ønsker jeg i øvrigt "Hjertets fred og udvikling" til enhver der læser og debatterer i denne tråd.

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 10 < 1 2 3 4 5 6 7 9 10 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk