annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Glædelig Jul og et Godt Nytår
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 179 gæster og 22 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 10 < 1 2 3 4 5 ... 9 10 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#11954 - 06/01/2012 13:20 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Simon]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Simon

Ja, det har du jo altså ganske ret i smiler ... i hvert fald et stykke hen ad vejen ... for det er mig bekendt ikke alle "gamle" mirakler der blevet "opklaret"? smiler

... og derfor er tro stadig tro, og mirakler stadig mirakler ... for det enkelte menneske i dette menneskes tid og sted.

"Tro er retten til ikke at forstå" ... i tiden, i stedet ... og ikke i bakspejlet. Det er også derfor, at alle skrevne/overleverede tekster aldrig kan læses og forstås uden tidens og stedets kontekst ... og det er jo egentligt gældende for alle slags tekster og overleveringer, hvad enten det er tro eller videnskab ... Tiden er fortløbende, den går, og den kommer ... men den er også i tiden, hvor vi mennesker er og lever.

Også solskinsKNUS til dig fra RoseMarie

Top Svar Citer
#11955 - 06/01/2012 13:45 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Til enhver, det måtte interesse ... men nok mest til Ole bjørn:


Lidt i hast og fordi, jeg ikke kan lade være. :))

Tænker lidt over, hvad mirakler er??

Som jeg er skruet sammen, vil ydre mirakler som f. eks., når nogle kan gå på gløder ... altid være forårsaget af indre forhold ...som f. eks. en ændret tankegang.

Når "Et kursus i Mirakler" taler om mirakler, er der således altid tale om en indre forandring. ...I Kurset er mirakel derfor = korrektion. ...

Et meget sigende sted i Ekim står følgende kloge ord:

"Det helligste af alle steder på jorden er der, hvor et ældgammelt had er blevet til nuværende kærlighed" ... Dét er et Mirakel. ...

I aftes så jeg på t.v. 3 en udsendelse om Ånderne vender tilbage. ... Episoden handlede om en ung familie, som oplevede ting, de blev meget bange for i deres drømmehus. ...

Mediet (Marion) fra England forklarede dem, hvad der var på spil i deres hus, og hun formåede i den grad at vende deres tankegang bort fra frygt til forståelse og imødekommenhed ... og omgående forsvandt alle de ting, som indtil da via deres frygt havde næsten skræmt dem til at ville sælge deres hus. ...

Tænker på, at et menneske jo ikke kan forandre verden, men det vi kan er at forandre vor opfattelse af den. ... Og nogle gange får vi så hjælp via ikoner ... læsning af skrifter, som når vort hjerte ... og/eller i mødet med andre mennesker på en debat ...

Så jo Ole Bjørn, du har ret, når du et sted skriver, at jeg tror på mirakler, men måske er spørgsmålet mere, hvad du og jeg opfatter og forstår ved ordet Mirakel??

Igen som jeg ser det, må det være uhyre svært at bekende sig til ingen tro på et højeste Væsen at have. ???

For mig er det en selvfølge, at uden en Skaber ér jeg helt og aldeles overladt til egoet med et eller andet billede eller opfattelse af mig selv, som mit Ego vil pålægge mig. ...

Langt hellere vil jeg da forsøge at se en bror eller søster i enhver, jeg møder på min vej. ... smiler

Men troende eller ateist ... kan man vel altid forsøge at være venlige overfor hinanden?



m.v.h.
Zenia


Top Svar Citer
#11956 - 06/01/2012 14:51 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Anonym]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Kære Zenia

Tak fordi du tog dig tid ... og fordi du ikke kunne la' være ler

... et smukt svar i hjertesprog tommelop

Flere solskinsKNUS fra RoseMarie

og et lille Ps ... Hans Lyngsgaards "Marias lære" har også betaget mig meget. Han var engang for længe siden i radioprogrammet "Mennesker og tro" ...

http://www.dr.dk/P1/menneskerogtro/udsendelser/2007/10/01091152.htm

Top Svar Citer
#11957 - 06/01/2012 15:09 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland

Ole Bjørn skriver i sit indtil nu seneste indlæg:
Citat:
Ja, Arne, du demonstrerer jo tydeligt din manglende viden med dit sidste indlæg, for alle videnskabens teorier og verificerede fakta udtrykkes jo netop i matematisk/logiske sammenhænge med den kendte virkelighed, så der er ikke belæg for noget "hvis" der.
06/01/2012 10:39 skriver Ole imidlertid:
Citat:
Din hykleriske beundring for videnskaben harmonerer ikke med din konstante afvisning af dens forklaringsmodeller, når de bevæger sig ud over din egen begrænsede erkendelse. Her er der netop tale om bredere erkendelsesmuligheder, hvor intet bliver afvist, hvis det kan sættes i matematisk/logisk forbindelse med den kendte virkelighed.
(fremhævelser foretaget af mig)

Lider Ole af hukommelsestab?
Har Ole et "hvis", eller har han ikke?

Mit gæt er, at Ole har et "hvis", og at han betragter det som en selvfølge - hvilket er meget forståeligt hvis man alene ser verden med rationalistiske briller.
Men hvordan kan man kræve, at alle skal tage de briller på?
Det er jo ikke "trosfrihed"!
Tværtimod - det er jo en indskrænkning af verden til alene, hvad disse briller kan se!
Kan de se alt?
Foreløbig kan de i hvert fald ikke!

SÃ¥ skriver Ole:
Citat:
Men det var altså ikke "under din værdighed" at offentliggøre navne, adresser og telefonnumre på mennesker, som du mente deltog i rabatten, uden deres tilladelse, og uden at have søgt at verificere dit snuskeri, så du bør nok være den sidste til at råbe op om personfnidder.
Her er det værd at notere sig, synes jeg, at Ole gentagne gange selv har bragt sin egen identitet i søgelyset, som tilgængeligt for debatdeltagerne.
Da jeg så spurgte om de offentligt tilgængelige data på
http://www.degulesider.dk/
som jeg havde fundet, var Oles, så skulle identiteten alligevel ikke afsløres.

Da der muligvis kan være tvivl, om min handlemåde kan være etisk acceptabel (selvom jeg har svært ved at se det) har jeg omgående beklaget de data, jeg bragte.

Alligevel fortsætter Ole med sine anklager herom, bl.a. med begrudelsen at det kunne være til skade for den offentliggjorte (men i forvejen offentligt tilgængelige) person.
Jeg gentager derfor spøgsmålet:
Er du: Lærer Jacobsen fra Hillerød?
Hvis du er, kan du vide, om du er blevet chikaneret pga. mine data herom.
Hvis du ikke er, er du ikke offentlig tilgængelig i nævnte net-telefonbog, og så kan du have ret i, at det i hvert fald teoretisk kan være gået ud over sagesløse.

Din uvilje mod at afklare, får mig til at tro, er du faktisk er den: Lærer Jacobsen, som står i nævnte telefonbog - og i så fald er du nok rent faktisk ikke blevet udsat for nogen chikane som følge af mine mddelte data blinker

Arne.
Top Svar Citer
#11958 - 06/01/2012 15:48 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Zenia/Ester.

Både du og serotonin/Jan har fortalt om, hvad EKIM har gjort for jer, og det synes jeg er udmærket. I har fundet en vej til at gøre jer selv til lykkeligere og mere medfølende mennesker, uden at have behov for at kritisere andres vej til en forståelse af livet. I skader ingen med den indstilling, og når I møder konflikter med andre mennesker, søger I løsningen i jeres egen holdning til omverdenen.

Sådan er det ikke med Arne og Thomas og Hanskrist og Michael. I deres øjne ligger fejlen altid hos modparten, som de anser som ringere begavede end dem selv. Det løser selvsagt ikke deres problem, for det kommer af deres ringeagt for andres veje til selverkendelse.

Min vej er en anderledes end din, for den går over en rationel erkendelse af denne verdens fakta, baseret på alt det vi kan måle og registrere objektivt, men det kræver nok en langvarig akademisk uddannelse at forstå, så det vil jeg ikke engang prøve at forklare dig. Det har dog bragt mig til et ståsted, der ikke er ret langt fra dit. Jeg vurderer ikke mennesker efter deres tro, viden eller intelligens, men udelukkende efter hvordan de behandler deres omgivelser.

Mennesker som du og Jan skaber ikke konflikter, men det gør de fire ovennævnte, hver gang de møder mennesker med et andet syn på livet. De kan ikke acceptere andre synspunkter end deres eget, og tryk avler som bekendt modtryk. Det hjælper ikke på sagen, at de hykler en kærlighed til verden, når de ikke praktiserer denne kærlighed, for det gør blot deres livsindstilling mere hul. Kærlighed er ikke noget, man skal hylde, men noget man skal vise i dagligdagen.

Mirakler var oprindeligt noget, som var uforståeligt, fordi det stred imod naturlovene. I dag er udtrykket degenereret til blot at betyde noget, som er uforståeligt ud fra observatørens erfaringer. Det har gjort mirakler "mulige", for hvad der er et mirakel for den ene, er måske forståeligt for en anden. At hævde, at verden er mirakuløs, er derfor blot at hævde, at man ikke selv forstår den. Det udelukker ikke, at andre kan forstå den, set fra en anden synsvinkel.

Men det gælder stadigt, at et universelt mirakel er en begivenhed, der strider imod naturlovene, og det har man ingen dokumenterede eksempler på, at det nogensinde er sket. Ægte mirakler er derfor umulige i dette univers, så vidt vores erfaringer rækker.

I min dagligdag praktiserer jeg det, som andre kun præker om, så jeg har det fint med alle mine omgivelser, og også med mig selv. Hvis mine tanker eller handlinger kan hjælpe folk til at finde deres egen vej gennem livet, så giver det mig glæde. Derfor bekæmper jeg også alle forsøg på at omvende folk til at basere deres liv på fiktive forestillinger om et personificeret skabende væsen i modstrid med vor viden om universet.

Hvis nogen af egen overbevisning kommer til den konklusion, er det i orden, men det er og bør forblive en privatsag. Alle religiøse organisationer er magtværktøjer, der søger at kontrollere menneskers tanker og opførsel, mest for egen vindings skyld. Jeg finder det også forkert at opdrage børn i en religiøs tro, for man fratager dem derigennem chancen for at finde deres egen vej til forståelse, og det har jo medført mange triste skæbner.

For at du bedre kan forstå min tankegang, er her noget for dig at tænke over: Hvis du tror på en Skaber som et væsen udenfor dette univers med et evigt liv, så er der jo logisk intet til hinder for, at universet kan have haft en evig eksistens bagud i tiden, eller at der eksisterer universer udenfor dette, som kan være årsag til eksistensen af dette univers. Det er sådanne teorier kosmologien bl.a. arbejder med, og dertil behøves hverken ens eget Ego eller et højere Ego for at antage muligheden for.

Mkh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 10 < 1 2 3 4 5 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Mænds barselsorlov er steget siden øre..
18/04/2024 08:42
Tidligere minister Knud Enggaard er død
18/04/2024 08:24
Sol og småbyger dagen igennem - men i a..
18/04/2024 08:03
Hovedstadens Beredskab vil være til ste..
18/04/2024 07:36
Stor politiaktion i gang flere steder pÃ..
18/04/2024 07:35
Nyheder fra Religion.dk