annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11926 - 01/01/2012 03:03 Tigers nytårsaften
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
På facebook findes et felt hvor der står:

Hvad har du på hjerte?

jeg skrev:

den filosofiske tænkning er ikke i første omgang "om noget": tænkningen er selv noget: en mental begivenhed med sin egen dynamik og intensitet, som går forud for så vel en metafysisk transcendens som en reference til noget faktisk foreliggende.

Tilføjet kommentar 1 fra mig selv:

i tavsheden tror vi at vi forstår alt; men dette er en illusion, og en farlig vej at lede folk ind på, som ses i vore dages folkereligiøsitet, new age eller google buddhismen. Først igennem talen og sproget viser det uudsigelige sig, hvor det kommer til orde. New age buddhismens tavse forståelse er en ufuldstændig forståelse, uendelig intetsigende i negativ forstand.

Tilføjet kommentar 2, igen mig selv:

ord tanker og begreber tar eller har del i virkelighed, således findes et meningsfyldt og rigt liv i forbindelse med ens sprog, ens fortællinger, de fortællinger man råder over, gældende sig selv, "hin anden" og andre og omverdenen. Nye ord og tanker, ideer og begreber om sig selv, "hin anden" og omverdenen vil kunne forandre alt. Hvilke tanker man har om sig selv og hin anden og omverdenen er ens mentale legeme der har sit fysiske udtryk i brystet; lungerne (åndedrættet) og hjertet (slag som impuls og puls). Hjertet er centeret for vores numinouse spontane kreative organiske friheds legeme også kaldet kærlighedslegemet (Kristus, Ordet, i begyndelsen hvor Ordet/sproget var i overensstemmelse med livets ånds love (Livets træ i midten, som vi mistede kontakten til da vi åd de der moralske æbler om ondt og godt (Jung har om noget behandlet den neurose der stammer fra ondt godt spaltningen)). At være mental forstyrret er ikke at have lyttet til følelsernes fornuft (hjertet der har sine grunde som fornuften ikke kender til). Hvis man lytter til hvad folk siger, kan man faktisk stille en diagnose. Her afsløres hvad vi mener om os selv og "hin anden" og omverdenen som så. Nedarvede automatismer og fordomme i sproget (ens tale) er farlige, men nok endnu farligere er de dogmer, sproglige fordomme og tankekontrol, en gruppe identificerer sig selv med og håndhæver med stor præcision og nådesløs rettergang effektueret ved øjeblikkelig udstødelse. Jamen Hansi er det ikke kun i rockermiljøet og andre ekstremistiske miljøer dette foregår, nej det foregår endnu voldsommere i næsten alle new age grupperinger, hvor dogmer og fordomme netop er det grupperne er konstrueret på eller bygget op på, hvorfor et tankepoliti ofte fører nøje tankekontrol med medlemmernes iderigdom, kreativitet og frihed (læs: kætterier, kætterske tanker). I den forstand er der højt til loftet i folkekirken, men bestemt ikke hos fx vækstcenteret i Nørre Snede. Osho (eller Baghwan) bevægelsen er eneste sted der ikke føres tankekontrol og hvor der er galaktisk højt til loftet og det er Baghwans fortjeneste, eneste østens guru der har været fortrolig med vestlig kontinental europæisk filosofi.

Tilføjet kommentar 3, igen mig selv:

for mig er nytårsaften den mest højhellige aften hele året, jeg elsker denne aften, tidens aften, tid der er liv. Vær velkommen Herrens år. Denne tidslighed og forståelse af tid, som kun findes i vestlig kontinental europæisk filosofi. Østen beskæftiger sig kun med tidsløse og uhistoriske fænomener, men jødedom og kristendom er beskæftiget med historien og tiden, mennesket i tiden og tiden/livet i mennesket (historiens ende, som ikke er tidens ende men endens tid, som Herrens tid, parusien, Herrens komme (Karl Marx er en lignende apokalyptisk eskatologisk tænker)). Hvilket vi finder i eksistentialismen især og Heidegger og Tillich har begge udviklet deres tidslighed og forståelse af tiden ud fra Paulus. Jeg var kun 21 år første gang jeg holdt nytårsaften Hellig, og rygterne gik blandt mine venner: "Hans han sidder hjemme i sofaen helt alene og studerer Freud". Jeg har mange af Schopenhauers asperger tendenser i mig, hvorfor jeg også i mange år havde en kærlighedsaffære med Schopenhauer, men på et tidspunkt måtte jeg som Nietzsche siger farvel og tak til denne pessimist og buddhist, jeg elskede jorden og livet for meget til at forholdet kunne blive ved.

Tilføjet kommentar 4, igen mig selv:

filo sofi, ja min kærlighed til filosofien er stor og jeg vil slutte med at gentage min begyndelse: den filosofiske tænkning er ikke i første omgang "om noget": tænkningen er selv noget: en mental begivenhed med sin egen dynamik og intensitet, som går forud for så vel en metafysisk transcendens som en reference til noget faktisk foreliggende.

Tilføjet kommentar 5, igen mig selv:

jeg har mange arketypiske drømme der har haft helt afgørende betydning for mit liv, men en af dem skiller sig ud. Jeg er i en tysk middelalderby, i stueetagen hidrørende en villa tilhørende det bedre borgerskab, her finder jeg så en nedgang til en vindelsnoet stentrappe og i samme øjeblik jeg begynder at gå ned af denne vindelsnoede stentrappe, forvandles jeg fra voksen til en dreng (ødipus alderen) og jeg når dybt ned til en underjordisk kælder hvor der sidder en prægtig mægtig konge i en granit tronstol for enden af et bord. Jeg går hen til denne mægtige maskuline mand og konge i granittronstolen for enden af bordet og stiller ham følgende spørgsmål: "elsker du også kvinder" (underforstået, det gør jeg (ødipus Hansi drengen, jeg elsker nemlig moder/min mor og nu vil jeg så gerne have at vide om kongen, min fader, min far, også elsker mor, eller kvinder i det hele taget (for moder er jo min), om han også er libidiniøs (erotisk mere end sexuelt) tilknyttet kvinder som jeg elsker moder)). Denne drøm er mit liv i en nøddeskal og jeg takker guderne (som Platon ville sige) for denne min drøm. I dag er jeg nok selv kongen og ja jeg stiller ofte mig selv spørgsmålet om jeg elsker kvinder så libidiniøs og helhjertet som jeg gjorde engang, eller om tanker og filosofi (sublimering og det sublime, kunst æstetik) er mere vigtig for mig. Jeg er ikke som de græske filosoffer ofte var, homoseksuel, så det er ikke der mit problem er, mit problem er om tankerne og filosofien (sublimeringen og det sublime) er vigtigere for mig end et kærlighedsforhold til en kvinde. Hvad med et kærlighedsforhold til en tænkende filosofisk kvinde, en Sophia kvinde? Nå for fanden, findes de også, er kvinder ikke prosaiske trivielle og kedelige hverdagsagtige når det kommer til stykket, er det ikke manden der er den musiske æstetiske og kunstneriske, den skabende, den kreative. Hansi er det ikke uklogt at lægge sig ud med det modsatte køn her i begyndelsen af året, så tror jeg sgu der venter endnu en nytårsaften i din elskede "solitude" med filosofi 2012/13.



jeg elsker min facebook
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11927 - 01/01/2012 08:09 Re: Tigers nytårsaften [Re: Hanskrist]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
pifter Piiiiiift ... er du vågen, Tiger engel

... tak for et godt nytårsindlæg tommelop

"Hjertet har sine helt egne grunde, som fornuften slet ikke fatter."
(Blaise Pascal)


NytårsKNUS fra RoseMariehønen


Redigeret af RoseMarie (01/01/2012 08:16)
Top Svar Citer
#11939 - 04/01/2012 15:09 Re: Tigers nytårsaften [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Mer om Hansi Tigerens facebook liv:

Jeg skriver:

derfor er X-Factor så fandens godt et program

i forbindelse med følgende link

http://www.youtube.com/watch?v=W-F3l1wC9lg

Jeg skriver en kommentar som lyder:

Emergent Self (Stern) emergent og opvågnende selv er der masse af i dette X-Factor program, både for deltagerne og os seer, hvis vi tør lade os rive med. Der findes ikke et autentisk selv inde bag noget som helst, dette er yoga fis i en hor...nlygte (læs Stern i stedet for, studer moderne psykoanalyse om selvet i stedet for). Den emergente, opvågnende selv, som konstitueres via vores vitalitetsaffektive numinouse kreative ekspressivitet skabende bliven til (tilblivelse) der er i så rigt mål i forbindelse med vores omgang med sang og musik, tale og latter og højlydte udtryk er vestens spiritualitet og denne overflods spiritualitet og kreativitet og intelligens og nye emergente selv der gemmer sig i forbindelse hermed, overgår ethvert buddhist kloster i øst og deres meditationer på et falsk autenstisk selv bag verden (der er intet, alt sker i relationer, mellemmenneskeligt og i politik og i kærlighed, og forude, ude foran os i intersubjektivitet og har at gøre med vores selviscenesættende individualitet, vores kreative ekspressive etiske mod, courage til neuroaffektivt at afstemme os med hinanden). Længe leve den vestlige spiritualitet, der er for meget østens spiritualitet, lad os få øje på den vestlige og lære at sætte pris på denne suveræne form for spiritualitet og intelligens og kreativitet, den er maskulin og skabende. (og det skulle komme fra dig Hansi der praktiserer mindfulness seriøs i 3 forskellige regi 7 timer om ugen). Emergent self, er ungdom ungdom (pubertet, bliven til), den ungdom vi aldrig må give op, den kreativitet og musikalitet, humør, spirit, gejst, vi aldrig må give op, det er Nietzsche, det er hvad foråret maj 1968 filosoffen Alain Badiou omtaler som den sandhedsinstiftende begivenhed i vores liv vi aldrig må opgive, men sværge troskab og som vi altid må lade amygdala hippocampere os, besætte os musisk:

"Grib i din væren det, der har grebet og sprængt dig"; Glem aldrig hvad du har mødt", "Elsk det, som du aldrig ville kunne tro to gange", Fortsæt med at være denne, person, eller en og anden, der er blevet grebet og forrykket af en sandheds begivenhedsproces"

Om noget Emergent self, er ungdom, pubertet, det er forelskelsen, det er overgang, forandring, den gryende spirrende fornemmelse af noget nyt der bryder frem og bemægtiger sig os og som på ekstatisk musisk vis sætter og skaber os selv excentrisk påny, hvor vi bliver os selv løse og frie af demens og selvcentrering, isolation, selvkredsen, ja kort sagt vi bliver født påny. X-Factor stinker heraf. Derfor se X-Factor.

Hansi er det et forsøg på at overgå Blachman???? at du nu igen leger James Joyce filosof.


Jeg "linker" igen og skriver som overskrift til efterfølgende link:

endnu en god grund til at se X-Factor, især for det mandlige publikums vedkommende

http://www.youtube.com/watch?v=lDKLWp6z5QE

Mine kommentar til Link'et ovenfor er:

1:

Blachman har roterende erotiserende fis i låget, What's On a Man's Mind (Freud plakaten) kommer her virkelig til sin ret; og hvordan han tænder af og eksploderer, kicker og klikker Cutfather, Mich Hedin Hansen er et helt program i sig selv. Cutfathers grineflip minder ikke så lidt om mine egne til tider. Men Blachman går også over stregen konstant, hvorfor skulle Kristel absolut ha en mand meget ældre end hende selv, unge mænd nu om dage er ikke som før i tiden tabt bag en vogn. Og Kristel's reaktion på Blachman's kiksede dumsmarte bemærkning var total cool. Godt gået Kristel!

2:

Hovsa må lige tilføje at jeg er stor beundrer af Blachman fordi han er gennemført crazy og taler abstrakt filosofisk og følger følgende regel til punkt og prikke: den filosofiske tænkning er ikke i første omgang "om noget": tænkningen er selv noget: en mental begivenhed med sin egen dynamik og intensitet, som går forud for så vel en metafysisk transcendens som en reference til noget faktisk foreliggende. Citat slut.

Så blander disciple sig (Carl Edward Mikkelsen) sig, ham og mig formår at bevare respekten for hinanden trods mine grovheder og vores til tider meget store uenigheder, især når det kommer til theopolitikken, og han skriver:

Hansi, det er utroligt hvad du kan få ud af X-factor!

og ja min papsøn der er musiker og forstår at vride en spade hen af Hendrix på, han blander sig også.


Jeg sætter endnu et X-factor relateret link i, hvor min kommentar lyder:

men vi mænd vi kan også, og et hvert pigehjerte må da smelte

http://www.youtube.com/watch?v=oVmeoMcdmYw


Mange kærlige nytårshilsner HansKrist eller hansemand, hønsemand, eller bare Tigeren i 100 meter skoven.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11940 - 04/01/2012 16:26 Re: Tigers nytårsaften [Re: Hanskrist]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
tommelop

Jeg kan kun være helt enig med dig i dine X-faktor-synspunkter ... lige netop de her tre skønne unge menneskers ild og hjerteblod (og seriøsitet i deres brænding) får det til at gå i blodet på os herude ...

Det her handler om både selvrespekt (og -indsigt) og respekt for andre menneskers ører, øjne, hjerter og hjerner ... Det er smukt at se, og det er godt at lære af ... for alle.

I lige netop det her program tænkte jeg flere gange ... "NU har det her altså udlevet sig selv!" ... og nej, det har det nemlig ikke ... og måske bliver programmet endda bedre og bedre med tiden, fordi vi alle, både deltagerene og os tilskuere efterhånden kender "reglerne" og "betingelserne" for hele konceptet ... og i det også indeholdt "The Black-MAN's mind" cool

... og det vil sige, at de mennesker, der melder sig til det her program OGSÅ udmærket véd og kender "udstillingsrisikoen" og de bramfrie bemærkninger fra "The Blackman" ... Det giver nogle helt andre betingelser end i den første X-faktor-tid.

Ja, jeg vil faktisk gå så langt som at sige, at X-faktor er blevet et "dannelses-program", forstået på den måde, at man både som barn, ung, voksen og forældre kan spejle sig ... og måske endda lære af det, man ser ... (og her tænker jeg især på forældre!) ... men også gi' anledning til mange go'e holdningsmæssige snakke generationer imellem ...

Ps ... jeg synes nu altså også, at Kristels optræden var SKØØØØN pifter ... hun spiller med åbne kort, og det er altid skønt at være tilskuer til ... man kan læne sig tilbage, se og nyde, hvad man ser smiler

KNUS fra RoseMarie



Redigeret af RoseMarie (04/01/2012 16:38)
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk