annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 419 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 11 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11930 - 03/01/2012 13:38 Re: Universets årsag? [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Citat:
Nu får du og jeg nok svært ved at "rakke hinanden ned", som det jo er skik og brug her på trosfrihed.dk for der er åbenbart store ligheder mellem, hvad vi har oplevet, og hvor det har bragt os hen

For dig var det nogle ord, der fængede, for mig var det et billede, og begge måtte vi med smerte se indad i os selv for at opleve en ny virkelighed (kan man vel kalde det).


Ja, en ny virkelighed. Det er en god måde at sige det på, synes jeg.

Citat:
Og når vi forsøger at fortælle om det, bliver vi beskyldt for at ville missionere.
Det har hver gang overrasket mig, for jeg har ikke haft i sinde at manipulere andre mennesker, men bare haft lyst at fortælle om min oplevelse - og sådan fornemmer jeg, at du også har det.


Nemlig ja! Jeg tror, at der kan være forskellige grunde til, at folk vælger at løfte den beskyldende finger. I mit eget tilfælde har jeg udfordret den kristne-religiøse tankegang med ordene fra den mand, som er hovedfiguren i den kristne religion. Og har folk først låst sig fast i nogle dogmer, så kan det være utrygt at se tingene på en ny måde. - Måske især hvis dogmerne intet kræver, mens ordene fra den mand, som dogmerne 'lovsynger', rent faktisk kræver en hel del. (Et krav som jeg synes er vidunderligt, og som jeg har ønsket også at gøre andre opmærksomme på).

En anden grund til den løftede, anklagende finger kan måske være behovet for et regulært hundeslagsmål, som det nok i høj grad har været vanen her på trosfrihed. Men jeg tror, at vi har fået sendt et signal om, at det vil vi ikke være med til. Og så må vi se, om det er faldet i god jord. Jeg ved i hvert fald for mit vedkommende, at jeg ikke kommer til at indgå i sådan et slagsmål igen.

Forresten - ud over at ryste folk i de religiøse dogmer kan man ryste dem i deres overbevisninger generelt. Det tror jeg, at du har haft held med. For du har efter min mening været god til at hive nogle emner frem - og hive en undren frem - som har stillet ateisterne og selv videnskaben på prøve; du har vist de begrænsninger, som ligger i den ateistiske tankegang og i (måske især natur-)videnskabens metoder.

Men hvor er det herligt, at dette netop kan ske på trosfrihed!

Citat:
Det har vi så gjort på forskellige måder, og jeg er for mit vedkommende blevet overrasket over, at den samme oplevelse kan beskrives på så mange forskellige måder - og at den indeholder så mange vidt forskellige perspektiver.

Jeg husker stadig min overraskelse, det det afklaredes (med Ikónens hjælp), at "alt det med guder" egentlig kun er en primitiv menneskelig måde at udtrykke det ufattelige og vidunderlige på, hvorfor både teisme og ateisme for mig at se egentlig nærmest er "fejlskud".


Helt og aldeles enig!

Jeg ser den eksoteriske religion (modsat den esoteriske og mystiske side af religion) som et bundt primitive dogmer, der har skabt mere ufred end sindsro. Måske fordi de udelukker selve Ånden, som relionens hovedperson pegede på. Udelukker Ånden ved at stivne tænkningen og ritualisere handlingerne i en grad, hvor den åndelige refleksion ender med at vige for traditioner og pynt.

Jeg mener f.eks., at man ville dyrke Gud/Det Hellige/Det Ufattelige og Vidunderlige bedre ved at hjælpe mennesker i nød end ved at troppe op i kirken i sit stiveste puds og benovet stirre rundt på guldet og det store kors. - Nuvel, det kan være kønt for øjet, men et barn, der smiler, er endnu kønnere for hjertet.

Men jeg tror, som du siger, på flere veje at nå hertil. I dit tilfælde har din ikón sat noget i gang hos dig. Og andre vil måske inspireres af netop det "kors", som jeg lige sagde "et par ord imod". Det vigtige, tror jeg blot, er, at tingene ikke stivner i - "sådan her er traditionen altså, så nu gør vi sådan". A la søndagskirke, nogle salmer og så et amen. Der må være en vågende åbenhed indeni og noget, der fører opmærksomheden dybere ind, hvorfra vi kan hente kærligheden til livet omkring os.

Kh
Thomas
Top Svar Citer
#11931 - 03/01/2012 15:19 Re: Universets årsag? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

A pro pos det med inspirationer ... vil jeg gerne anbefale en bog skrevet af Hans Lyngsgaard: Marias Lære

Forfatteren beskriver levende en oplevelse, han får af at møde Jomfru Maria, som opfordrer ham til at gå den pilgrimsvej, hun selv engang gjorde fra Hildegard von Bingens kloster i Tyskland til Efesos i Tyrkiet, hvor hun endte sine dage i et lille hus, som i parantes bemærket gjorde et uudsletteligt indtryk på mig, da jeg besøgte det for år tilbage. ...

Undervejs på den lange vandring beskriver Lyngsgaard samtaler med både ærkeengle, møder med naturengle samt har han gang i en stadig dialog med Jomfru Maria, som viser vejen, han må gå ... og helliggøre sammen med hende. ...

Jeg kom til at tænke på både dig Arne og på Thomas, som har beskrevet dybe oplevelser, som har ændret jeres liv, da jeg læste følgende:

Maria giver følgende ord til Lyngsgaard:

Citat fra bogen:

"Gud er aldrig kommet af ingenting. Gud bliver aldrig til ingenting. Gud bliver til hele tiden."

Maria frklarer, at vi som mennesker normalt ikke kan fatte det bagvedliggende "Gud Er" ... vi vil derimod kunne fatte, at "Gud bliver til" hele tiden. Vi er en del af skaberkraften, og den side, vi ser af Gud, er skaberen. Den side har vi i os selv, alle sammen.

Om det at blive til hele tiden, siger Maria:

"Tiden er en betingelse, som I er underlagt. Uanset, hvor meget I går ind i et af de tre energilegemer Ånd, Krop og Sjæl, vil tiden få jer tilbage.

I kan opleve glimt af guddommelig væren på alle tre planer. Nogle få, meget få, kan opleve disse glimt som længerevarende tilstande. ... Alle, der oplever disse glimt, vil ønske at opleve det igen. Nogen kan, andre ikke".

Lyngsgaard filosoferer lidt over ordene her og konkluderer, at glimtene kan være i en åndelig retning, som han selv oplever så intenst på sin lange tur.

Det kan også være i en kropslig retning, som superatleten, der oplever, at alt går op i en højere enhed i et vellykket spring. ...

Det kan også være musikeren, der henriver med underfuld musik o.s.v. o.s.v.

Vil gerne anbefale bogen, hvis I ikke allerede kender den. ...

m.v.h.
Zenia

Top Svar Citer
#11932 - 03/01/2012 16:15 Re: Universets årsag? [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Forresten - ud over at ryste folk i de religiøse dogmer kan man ryste dem i deres overbevisninger generelt. Det tror jeg, at du har haft held med. For du har efter min mening været god til at hive nogle emner frem - og hive en undren frem - som har stillet ateisterne og selv videnskaben på prøve".

- Arne har fremstillet sig selv, stillet sig til skue, det har endnu ikke rystet nogen omkring ham - men du ka' da godt bilde dig dette ind. Det er desuden samme idé Arne roterer omkring hele tiden, heller ikke dette ryster noget nogen steder, man vænner sig og leder efter noget substantielt, men finder intet andet end idéen uden reference til virkeligheden udenfor hans/jeres fantasier om livet.

Selve videnskaben har Arne intet forhold til, for det er ikke det der har hans interesse, så heller ikke dér konfronterer Arne andet end mennesker med sin missioneren. Faktisk minder det mere end andet om hvad JV'ere præsterer.
Idet hele taget har kærlige følelser for et livssyns ord intet at gøre med videnskab - du blander som sædvanlig uens ting sammen.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (03/01/2012 16:18)
Top Svar Citer
#11934 - 04/01/2012 07:00 Re: Universets årsag? [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Tak for citaterne og anbefalingen af bogen.

Jeg hæfter mig især ved disse ord:
Citat:
Maria forklarer, at vi som mennesker normalt ikke kan fatte det bagvedliggende "Gud Er" ...
Her er jeg meget, meget enig - og det er egentlig derfor jeg helst slet ikke bruger ordet Gud - netop fordi det giver illusioner om noget, vi kan fatte (så jeg foretrækker at nøjes med sådan noget som miraklets ufattelige årsag blinker ).

I øvrigt er det påfaldende synes jeg, at vi debattører åbenbart for det meste falder i to grupper.

Den ene er folk, som dig, Thomas og mig, der ret frit, synes jeg bevæger os rundt - og finder kvaliteter - i mange forskellige livsanskuelser, mens den anden gruppe synes at låse sig fast på én bestemt "platform", hvorfra alt andet ser ud til at være forkert.

En platform kunne man måske kalde "den videnskabelige metode til at opnå erkendelse" og en anden kan vel karakteriseres ved en udvidelse denne "platform" med ord fra Paulus m.m.

For de af os, der ikke låser os fast, men fortsat er åbne for alt andet også, bliver billedet naturligvis ganske broget, og der kan være fare for at det hele rodes sammen i én stor "pærevælling" uden særlig kvalitet (blandt religiøse ikke sjældent omtalt med ret stor foragt som "synkretisme").

Her er min opfattelse den, at der er kvaliteter at finde næsten alle steder - både i den religiøse verden, den filosofiske verden og i videnskab.
Eller man kunne sige, at der er sandhed at finde næsten alle steder - men at sandheden - den fulde sandhed - ikke er at finde nogen steder.

Det er der nok ganske mange der ikke er enige i - og det har de selvfølgelig deres gode ret til - fuldt ud smiler
(At så nogle synes, de tillige skal "brokke" sig over, at ikke alle er enige med dem selv - ja, hvorfor mon - egentlig? blinker )

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11935 - 04/01/2012 09:26 Re: Universets årsag? [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n Arne - og tak for din respons, som jeg er glad for. smiler

Som jeg er skruet sammen, er der kun ét svar på dit stillede spørgsmål, som er FRYGT ...

med vilje skrevet med stort, da frygten har så mange ansigter.

Alt vel ... og på vej til Malta ... sendes

venlige tanker
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 11 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israel sender forslag om våbenhvile til..
27/04/2024 02:12
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk