annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
4 registrerede ABC, somo, Diana, Arne Thomsen 322 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11863 - 23/12/2011 13:27 God ateistisk jul til alle ... [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

... der har opført sig ordentligt på debatten i årenes løb.

Julen er jo en rummelig solhvervsfest med rødder langt tilbage før kristendommen. Irritationen over denne hedenske fest fik romerkirken til at flytte Jesus fødsel til solhverv (som de kristne også flyttede den stakkels mands lig for at påstå, at han var genopstået fra de døde).

Men det skal ikke forhindre os i at følge de oprindelige nordiske traditioner med ædegilder og julelege af seksuel karakter. Skål for sollysets og varmens forventede genkomst, og lad os give børnene gaver, så vi kan flytte fokus hos de kommende generationer fra de religiøse ritualer til danskernes væsentlige goder i livet, gratisydelser og gaver for milliarder, helt i CocaCola-julemandens ånd.

At de kristne fejrer resultatet af en kvindes utroskab, er helt i tråd med de gamle nordiske julelege, så lad os være storsindede og synge de gamle kristelige salmer som forspil til det vigtigste ved julen, som vi danser omkring i spændt forventning. Hvad ligger der mon til mig fra de mennesker, der holder af mig.

Og lad os i vor juleglæde sende en medlidende tanke (og en almisse) til de mennesker, for hvem juleglæden er en hån mod deres position som udstødte af samfundet.

God jul allesammen. ler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#11865 - 23/12/2011 15:36 Re: God ateistisk jul til alle ... [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

Der har givet, ligesom der i Newtons og Galileis tankerverden var både en Demokrit og en Epikur, været en Spinoza i Einsteins tankeverden, da han overfor den spørgende rabiner fastslog, at han kun troede på ”Spinozas gud” men ikke overhovedet på en gud der bekymrede sig om menneskers skæbner og handlinger. M.a.o. skal kontroversen ses i forbindelse med faktske samtaler og begivenheder, der med tiden i den grad blev forvansket til uigenkendelighed af kristne apologeters nævenyttige bestræbelser på at ”bevise” hvordan naturvidere og tidligere filosoffer handlede og tænkte, helt i deres trosærinder. Det er tit ret patetisk det man ser, hevet ud af den sammenhæng det engang befandt sig i, og belyser derfor også tit hensigter der ikke har det fjerneste at gøre med en interesse for hvordan nogen tidligere måtte have tænkt.

Der har været tider, hvor folk med livet som indsats udtrykte deres inderste tanker selv bag de tykkeste mure, og derfor ofte i vendinger der krævede en særlig forståelse, hvilket er selve årsagen til at også sidste skud på stammen af troende, jubler lige så meget over fortolkninger af symboler som tidligere apologeter gjorde. Symboler var et anvendeligt værktøj i frygten for overgreb fra samfundets institutioner, og den frihed vi i disse tider nyder godt af, er skabt af mennesker der modigt satte sig op imod mange egentlige tyranner. Vi ser stadig sindelaget i vor tid langt ind i politikeres ambitioner, hvor ytringsfriheden snævres ind p.a. frygt for ansvarliggørelsen af meninger i det off. rum.

Jeg mener, at det er fuldstændig vanvittigt at se nutidens troende bevæge sig lige så brille- og kundskabsløst rundt i de historiske annaler som tidligere troende, og hvis der er noget både Hans og Arnes troende stamfædre bærer skylden for, så er det da netop at skabe og replicere en uvidenhed om hvad gamle filosoffer i realiteten tænkte, når de var i enerum. Og måden hvorpå troende gennem tiden opførte sig på, i deres ihærdige bestræbelse på at kristne hele verden, ligner til forveksling måden hvorved Arne og Hans fjumrer rundt på Internet for at samle ”vidnesbyrd” om historiske personer som tilhængere af en overtro ingen af dem dog er i stand til at argumentere overbevisende for nytteværdien i. Det minder om en slags pseudodebat.

De mest ubehjælpsomme forsøg så vi tidligt i alene Hans idéer om Freuds arbejdshypoteser, som han slet og ret forvanskede til uigenkendelighed ved akkurat ukritisk at tolke dem som om de udtrykte meninger og intentioner der vedrørte hans egen overtro. Samme gjaldt jo Marx, men sjovt nok ikke Engels. Men hverken Arne eller Hans behøver skam frygte at ”deres skrifter” kommer i unåde noget andet sted end på debatter, for de har intet selvstændigt bedrevet til interessant eftertanke og som de på nogen måde vil kunne ansvarliggøres for - dog er man stadig ansvarlig for det man reproducerer! De overtager og reproducerer kun meninger fra andre troende de finder hist og pist, men uden den mindste interesse for den politisk komplicerede tid grundtankerne afstedkom fra.
Den form for agitation minder i den grad om missioneren, ikke om debat, og er i mine øjne i sig selv fattig på den ”åndsvirke” de snakke så meget om. Naturligvis er der ikke andet at gøre end stille simple spørgsmål til meningen med det der fremmes, at der aldrig kommer svar men kun bortforklaringer, er i sig selv besvarende.

Det er netop sjovt at se, hvor mange af de senere kristne traditioner egentlig har deres grund, lidt som den tidligere snak om konfirmationen, her bare lyshvervsfesten, hvor vi nu går lysere tider i møde og som jeg da gerne skåler med på. Og ja, hvem ved hvad der gemmer sig ved juletræets fod, i hvilken forbindelse jeg tror arne skal ha’ mit eksemplar af ”god is not great”, som Hitchens anmodede om blev stavet med lille ’g’ i oversættelser i respekt for forfatters intention. Uanset tro, god jul til dig o.a. her på debatten, hvordan man end holder den.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (23/12/2011 16:12)
Top Svar Citer
#11902 - 28/12/2011 14:23 Re: Einstein, nøgternt set. [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Hans..

"Stadig er mine chat indlæg de bedste i den her einstein debat".

- Det er det pureste fjolleri. Du er bare mere ínteresseret i at fremhæve dig selv frem for forklaringer der ku' belyse dine meningers fornuft. Det er fornuftige synspunkter jeg tit savner fra dig og Arne.

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af ABC
19/04/2024 13:28
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Stormagter klar til at bruge indefrosne ..
19/04/2024 13:10
Rektor er 'utrolig skuffet og ærgerlig'..
19/04/2024 13:05
Skandaleramt stutteri endte på tvangsau..
19/04/2024 13:04
G7-landene opfordrer i en fælles erklæ..
19/04/2024 12:48
Lars Løkke Rasmussen om morgenens udvik..
19/04/2024 11:49
Nyheder fra Religion.dk