annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 11 1 2 3 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11873 - 26/12/2011 12:11 Universets årsag?
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Vist alle religioner (med undtagelse af buddhismen og måske flere) forholder sig til dette spørgsmål, idet forestillingen er, at verden er skabt, og at selve skabelsen er af guddommelig art.

En undersøgelse på Fyn (den eneste, jeg har kunnet finde) viser at ca. halvdelen af de spurgte svarede Ja til spørgsmålet: Tror du på Gud? (Det korrekte spørgsmål, går jeg ud fra, er: Tror du på, at der er en gud?).

Det kunne vel så føre til den antagelse, at ca. halvdelen af vi danskere er teister - og at den anden halvdel ikke er det - enten de så er "ved ikke", eller de er ateister.

Nu er begrebet Gud jo højst uklart og mangetydigt, men hvis vi fokuserede på begrebet Gud som Skaberen ("den første årsag") og i stedet stillede spørgsmålet: Tror du universet har en årsag? - så tror jeg ikke, nogen ved, hvordan der ville blive svaret.
Mit gæt er, at et flertal vil mene, at universet har en årsag - om det så skyldes, at ingen årsag er for ubehageligt at forestille sig.

Et Einstein-citat lyder sådan:
Citat:
Det menneskelige sind er ikke i stand til at fatte Universet.
Vi er som et lille barn i et stort bibliotek.
Væggene er til loftet dækket af bøger i mange forskellige sprog.
Barnet ved at en eller anden må have skrevet disse bøger.
Det ved ikke hvem eller hvordan.
Det forstår ikke sproget som er skrevet.
Men barnet ser en færdig plan i måden bøgerne er stillet op på -
en mystisk orden, som det ikke forstår, men kun svagt mistænker.
Her åbnes der jo så for den mulighed, at universet måske end ikke har en årsag, men i hvert fald er et mysterium (som jo ikke behøver at være et mysterium i religiøs forstand), og udviklingen siden Einstein har mig bekendt ikke ændret væsentligt på forudsætningerne for, hvad Einstein her citeres for.

Man kunne så spørge, hvad ateister mener herom.
Det har jeg gjort, og på spørgsmålet til Ateistisk Selskab:
Citat:
Hvordan ser Ateistisk Selskab på begrebet: Universets årsag?
svarede sekretæren:
Citat:
Hej Arne
Tak for din mail.
Som forening har vi ingen mening om universets årsag.
Personligt mener jeg ikke at naturvidenskaben er nået så langt at vi kan diskutere dette.
Der er dog nogle målinger af radiostøj, som tyder på nogle "støjringe", der kan være opstået i tidligere universer (men det er meget teoretisk ;o).
mvh osv,
Sekretæren afviser altså ikke spørgsmålet, men siger - som jo også Einstein-citatet gør - at mysteriet: universets årsag overstiger vore evner.

Det minder lidt, synes jeg, om den apofatiske idé indenfor det religiøse om ikke at "indskrumpe" det guddommelige, og jeg kunne egentlig godt gå ind for at afskaffe begrebet Gud til fordel for begrebet mysteriet om universets årsag.

Er jeg så ateist?
Aner det ikke.
For mig er verden et mirakel, som får mig til at elske tilværelsen - og dét, synes jeg, er alt rigeligt smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/12/2011 12:14)
Top Svar Citer
#11874 - 26/12/2011 18:04 Re: Universets årsag? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Her har vi så endnu en reprise af tidligere gentagelser indenfor samme ramme...

Sekretæren: ”Som forening har vi ingen mening om universets årsag. Personligt mener jeg ikke at naturvidenskaben er nået så langt at vi kan diskutere dette”.

Arnes konklusion: ”Sekretæren afviser altså ikke spørgsmålet, men siger - som jo også Einstein-citatet gør - at mysteriet: universets årsag overstiger vore evner. Det minder lidt, synes jeg, om den apofatiske idé indenfor det religiøse..osv.osv.”.

Er årsagen til selve Arnes sværmerier om religiøse livssyn m.a.o. bygget på ren uvidenhed, og hvad menes livssynet at forklare om universet? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11875 - 26/12/2011 19:15 Re: Universets årsag? [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Åh ja - nu er det jo ikke nemt for en rationalist(?), som Simon, at være omgivet af Ateistisk Selskab og af Einstein-citater, som ovenfor nævnt, samt:
Citat:
Der findes kun to måder at leve livet på. Den ene er, som om ingenting er et mirakel. Den anden er, som om alting er et mirakel.
og
Citat:
Det intuitive sind er en velsignet gave og det rationelle sind er en tro tjener.
Vi har skabt et samfund der roser tjeneren og har glemt gaven.

Men Simon er sikkert i stand til at belære alle om, hvordan man efter hans mening skal forholde sig til emnet ("bolden" - ikke "manden")
Og for nu at gøre det lidt nemmere, så er "bolden": Universets årsag blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11877 - 26/12/2011 21:31 Re: Universets årsag? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"nu er det jo ikke nemt for en rationalist(?), som Simon, at være omgivet af Ateistisk Selskab og af Einstein-citater".

- Det skaber ingen forklaringsproblemer..;)

Havde du nu været a-teist, agnostiker eller bare været indifferent overfor den slags fantasi-livssyn, da var du næppe gang på gang faldet i svime over religioners skabelsesberetninger hist og pist - ej heller havde du søgt at tolke den slags ind i videnskaber..;)

Hvad du serverer, er jo bare er paralleller til de kristnes ikke særlig opsigtsvækkende historier om Moses brændende tornebusk osv.osv. Havde du været agnostiker eller ateist, var du som sekulær humanetiker trådt ind i snakke om livet med fascination over din fx egen arvemasse som noget der udgør kernen i din egen eksistens, samt dens biologiske relevans som fællesskabet med hele populationen på denne lille klode i universet. Du havde udvist langt større fascination over fotos fra Hubble end over religioners forsimplinger af tankeuniverset i skabelsesberetninger, der jo kun beskriver en indbygget orden i deres egne forestillinger, men som er naive og dårlige beskrivelser af universet omkring os, og derfor ikke er beskrivende for en mening med hverken livet eller universet rundt os!

Spørgsmålet er og bliver, hvorfor du hænger fast i den slags og i repriser gentager dig selv her på debatten?

Som så ofte før, når du konfronteres med spørgsmålet om hvad dine indlæg om ”meningen med livet og universet” osv.osv. skal forklare og beskrive, ja hvorfor du ikke stiller bedre og derfor mere præcise spørgsmål, da kommer du i forlegenhed hver eneste gang og er ude af stand til at besvare så simpelt et spørgsmål med en fornuftig forklaring.

”Begivenhedshorisonten” dér, strækker sig næppe til noget videre og andet end (hvad jeg flere gange før har hævdet, nemlig) den kendsgerning, at hvad der i virkeligheden motiverer dig, ikke er så frygtensvært anderledes end hvad der motiverer alle andre religiøse troende, nemlig fantasifulde syn på livet der tilbyder den troende en trøst, når han/hun stilles overfor den kendsgerning vi alle møder, at vi alle skal dø.

Men du havde måske forestillet dig, at du ved at isolere søgefeltet til kun fantasier og forestillinger, dermed beskriver noget for din omverden interessant om selve livet?

Det er jo netop hvad du igen og igen kredser rundt om, i hvert eneste indlæg, ik' Arne? ;)

Du er ikke ateist eller agnostiker, du har meget mere fælles med andre religiøse troende. Hvad jeg synes er værre er, at du gemmer dig bag andres meninger, og så på en debat!

mvh
Simon


Redigeret af Simon (26/12/2011 21:34)
Top Svar Citer
#11878 - 26/12/2011 22:16 Re: Universets årsag? [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

"Manden", "manden", "manden" - og hvor blev "bolden" af?

Denne tråd handler om universets årsag.

Ateistisk Selskab kan godt forholde sig til det.

Simon kan øjensynlig ikke smiler

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/12/2011 22:18)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 11 1 2 3 ... 10 11 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk