annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15856032
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397100
Et andet syn 2002155
Åndelig Føde 1594838
Jesu ord 1533554
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 261 gæster og 184 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 3 < 1 2 3 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11860 - 22/12/2011 22:30 Re: Folketossekirkens medlemstal nu under 80% [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7235
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

OK - så er det altså ikke bare gammel vrede, der driver dig, men vel snarere "retfærdig harme på menneskehedens vegne" over etablerede religioners hærgen, hvis jeg forstår dig rigtigt nu.

Du har åbenbart ikke truffet beslutning om din egen begravelse - og når først du er død, er det jo for sent (du ved jo, at jeg har arrangeret mig) blinker

Forstår jeg dig ret, har du ikke tænkt dig at gøre noget aktivt for at mennesker kan benytte alternativer til folkekirkens ceremonier - udover at skrive her, og du svarede ikke på, om du vil acceptere en folkekirke, der er en forening på lige fod med andre foreninger.

Der er jo en forening i Danmark, Ateistisk Selskab, som bl.a. har netop det mål:
http://www.ateist.dk/

Er du enig med denne forening, eller ønsker du at gå længere end dem?

De siger selv, at de har godt 1.000 medlemmer i Danmark (Folkekirken siger, at de har ca. 4 millioner medlemmer).

Underligt synes jeg, at ateist-foreningen ikke er "mere fremme i skoene".

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/12/2011 22:35)
Top Svar Citer
#11861 - 23/12/2011 09:21 Re: Folketossekirkens medlemstal nu under 80% [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gomoron Arne.

Jo du har forstået mig ret, det er religionernes hærgen igennem tiderne og nu, der gør mig "arrig" og det at de i det hele taget er til.

En folkekirke hører hjemme blandt alle andre foreninger, bør ikke være en statsautoriseret institution, men bør hvile i sig selv, uden offentlige tilskud på nogen som helst måde, denne forening kan så få lov at byde på kirker de mener de skal bruge og resten kan så udbydes på det almindlige boligmarked.
Der vil sevfølgelig gå en årrække inden gravpladserne kan nedlægges, hvilket man må acceptere.

Jeg har ikke tænkt at gøre noget ved alternativer til kirkens ritualier, det er der andre der er igang med som jeg nævnte.

Ateistisk forening i Dk har jeg været meget aktiv i debatterne for mange år siden, men det er meget spændende her, men jeg er sådan set enig med foreningen i dens formål.

Nej det er en forening der har lidt svært ved at samle medlemmer, fordi de selv skal melde sig ind, ikke som i folketossekirken hvor man er tvunget ind af sine forældre, hvorefter de fleste lader stå til og glemmer at melde sig ud.

Jeg var ikke medlem af foreningen, debatterede kun på dens debatside, med de troende der debatterede der.

Og tror du selv på at folketossekirken har 4 mil. oprigtige medlemmer, jeg tror det er under 40%, der virkelig tror på en gud 100% og som påståa at have skabt hele universet med udstyr.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11862 - 23/12/2011 11:45 Re: Folketossekirkens medlemstal nu under 80% [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7235
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg har kigget på Ateistisk Selskabs formålsparagraf:
Citat:
1. at være en forening for ikke-troende
2. at arbejde for en total adskillelse mellem religion og stat, således at alle mennesker ligestilles uanset deres religiøse synspunkter og verdensbillede.
3. at oplyse offentligheden om det ateistiske synspunkt og derved mindske fordommene imod ateister
4. at opfordre folk til at tænke kritisk og selvstændigt om liv og eksistens
5. at støtte dem, der i en overvejende religiøs verden ønsker at forholde sig til deres tvivl og skepticisme overfor religion og anden overtro
6. at arbejde for udbredelsen af et naturalistisk verdensbillede, der bygger på kritisk tænkning og den videnskabelige metode
Det er da fair nok, vil jeg mene.

De første 4 punkter og det sidste kan jeg uden videre se på med respekt og anerkendelse (jeg er dog lidt i tvivl om, hvad "fordommene mod ateister" egentlig er).

Pkt. 5 ligeså - dog med undtagelse af de sidste ord: "og anden overtro", som jeg finder propagandistiske.

For min skyld kunne man iøvrigt godt i daglig tale erstatte ordet: "Gud" med: "Universets årsag".
Ville dette udtryk være acceptabelt for dig?
Det er vel ikke i strid med "et naturalistisk verdensbillede"?
Man kan selvfølgelig diskutere om universet i det hele taget har en årsag eller ikke, men her har jeg ikke mødt klare standpunkter blinker

P.S.:
Angående dine planer for din død, tror jeg ikke, der vil blive muligt for dig at få din aske "spredt ud over Skåne"
For mig ser det ud som om, du meget let vil kunne ende på en kirkegård - uha, uha blinker

P.P.S.: Jeg havde nær glemt dit spørgsmål:
Citat:
Og tror du selv på at folketossekirken har 4 mil. oprigtige medlemmer, jeg tror det er under 40%, der virkelig tror på en gud 100% og som påståa at have skabt hele universet med udstyr.
Mit svar: Det er vel lidt svært at afklare, hvad "oprigtige medlemmer" er, men det er jo sikkert, at alle 4 mio. betaler kirkeskat, og nok også at de stort set alle bruger kirkelig dåb og begravelse, mens deltagelse i højmesser (med undtagelse af i morgen) jo er meget lille.
Og hvad de egentlig tror, det er der vel ingen der rigtig ved - og karakteristisk nok heller ingen, der spø'r om blinker

M.v.h. - og god solhvervsfest (er det vel) smiler Arne.
Top Svar Citer
#11864 - 23/12/2011 14:03 Re: Folketossekirkens medlemstal nu under 80% [Re: treram]
Thomas
Uregistreret

Kære Treram,

Jeg forstår godt din bitterhed over "folketossekirken". Jeg har heller ikke gennem årene sagt særligt pæne ting om den. Jeg finder den dybt manipulerende.

Den hylder et navn frem for at prædike den lære, som navnets ejermand gav til verden. Den sætter mennesket Jesus' lære under en skæppe ... under dyr pynt og tomme ritualer. Den fjerner fokus fra det væsentlige - de værdier og den uselviskhedens lære, som manden forkyndte til dem, der kunne tage imod.

Den sande "Guds Kirke" (hvis vi overhovedet behøver at kalde den det), er bygget af det "hjertestof", der væves mellem mennesker, der elsker og handler til hverandres gode.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#11867 - 24/12/2011 08:32 Re: Folketossekirkens medlemstal nu under 80% [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Thomas.

Vi er nok lidt enige, måske ikke lige på den måde du tænker, men jeg mener også at mennesket burde handle og elske sine medmennesker på en noget bedre måde end den vi idag ser, hvor mennesket står splittet og myrder løs blandt sine egne, på grundlag af en religions ideér, det er for det meste religionerne der splitter menneskene, så verden ville være bedre uden disse, og mennesket ville sikkert være lige så lykkeligt hvis det ikke havde en gud svævende over dem, med formaninger og skyldsfølelser.

Mennesket vill nok hjælpe hinanden bedre, hvis de ikke havde religionen hængende over hovedet, der befaler dem til at kun acceptere og hjælpe deres egne trosfæller.

Kan du have en god jul.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 3 < 1 2 3 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
12/05/2024 17:59
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Trods protester lover Georgiens premierm..
12/05/2024 19:30
Hjuldamper fik motorstop mellem Silkebor..
12/05/2024 18:59
Kø på Vestmotorvejen efter uheld
12/05/2024 18:00
Mange døde på Sumatra, efter at kold l..
12/05/2024 16:55
Egypten vil slutte sig til Sydafrikas sa..
12/05/2024 16:54
Nyheder fra Religion.dk