annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15453733
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2365629
Et andet syn 1975461
Jesu ord 1515118
Åndelig Føde 1445516
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 265 gæster og 284 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11838 - 20/12/2011 21:31 Re: Christopher Hitchens død [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

For det første er min holdning, at man frit skal kunne fremføre sine synspunkter her på trosfrihed.dk uden nødvendigvis at skulle argumentere for hverken deres "betydning" eller "relevans" (og hvem skulle i øvrigt være dommer over dette? blinker ).
Et sådant krav fremgår jo da heller ikke af debatreglerne, og for mig ligner dette nærmest en form for censur (Måske du også selv kunne få problemer her? blinker ).

For det andet er det for mig at se principielt forkert at slippe et emne til fordel for i stedet at angribe personerne bag de forskellige synspunkter (Jeg hævdede, at du ikke var troværdig, fordi du alene fremsatte uunderbyggede påstande, hvorefter du påstod, at jeg var fornærmet) blinker

Når du Hanskrist i dag åbenbart føler dig krænket af mig på chatten, så var årsagen til mine ord, at du på mit spørgsmål om, hvad Jesus lavede i de 40 dage i ørkenen, som han ifølge to evangelister af Ånden var ført ud i, og hvor han fastede - inden han til sidst mødte Satan, at du hertil svarede, at det vidste du, hvorefter du specificerede dette.
Jeg gjorde dig opmærksom på, at du ikke havde belæg for din påstand, men du fortsatte blot påstanden uden at underbygge den, hvilket jeg påpegede.
I stedet for at forholde dig til min indsigelse begyndte du at fremføre diverse generelle anklager mod mig og mindst to andre debattører.
På dette tidspunkt opgav jeg denne debat, idet den for mig at se var blevet totalt usaglig og ufrugtbar.

Det er virkelig ærgerligt, synes jeg, at du ikke denne gang - vanen tro - tog kopi.
Efter min mening ville en sådan kopi afsløre at du manglede saglighed.

Naturligvis tillader jeg mig at ytre mig overfor dine mange, mange ord, når jeg finder anledning til det - og lige så naturligt tillader jeg mig at "stå af" en debat, når jeg finder den ufrugtbar.

Du hævder, at jeg "ikke forholder mig til dine argumenter,, hvilket du mener man til en vis grad bør gøre".
Her mener jeg, at du overhovedet ikke fremførte argumenter for din påstand om, at du ved, hvad Jesus foretog sig de 40 dage i ørkenen - kun diverse påstande, som du ikke underbyggede.
Dels derfor, og dels fordi jeg ikke havde mere tid til rådighed, ophørte jeg den for mig at se ufrugtbare debat.

Men - for at komme tilbage til emnet (som interesserer mig) - hvis du virkelig mener at have viden om, hvad Jesus foretog sig i ørkenen, kunne du måske passende fremføre din viden her.

(Jeg har mine egne idéer - ikke påstande - herom - som jeg dog ikke har fremført - og nok heller ikke vil)

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (20/12/2011 22:27)
Top Svar Citer
#11840 - 20/12/2011 23:04 Re: Christopher Hitchens død [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
mærkelig indlæg af dig arne,

istedet for at komme med alle disse gisninger, hvorfor læser du så ikke den del af chatten jeg fik kopieret, her fremgår tydeligt hvad det var vi chattede om

det begyndte med min anke over michael; om Jesu praksis var som michaels eller det michael igen og igen er fortaler for,,, ikke et eneste sted i Nye Testamente finder vi Jesus praktiserer som michael

du nævner så de 40 dage i ørkenen, og jeg indvender at jeg ikke tror jesus der ændrer spirituel praksis, altså fx begynder at meditere som michael opfordrer til, når der ikke er et eneste vidnesbyrd om dette i Nye Testamente, hvorfor skulle han så skifte spirituel praksis i ørkenen, og jeg påstår derfor at hans praksis i ørkenen er det samme engagement og den samme kamp og aktive form, talende tænkende, ja at det stadig er bøn og det kommunikerende forhold til Gud Faderen, Faderen Guds vilje, som han som Søn efterlever. (se mere om det i det jeg fik kopieret).

Alene hans åndelige praksisk var på tale, og ikke noget om hvad han foretog sig som sådan, hvilket ingen jo kan vide noget om, hvilket jeg også straks fik dig sagt, sagt til dig.

Lad os forestille os at han pludselig mediterede (som Michael siger vi skal meditere) uden sit levende, aktive tænkende kommunikerende forhold til sin Gud Fader, så tror jeg han ville efter de 40 dage afsløre dette for os. Men noget andet er at om Jesus skiftede spirituel praksis, han ville slet ikke være den jødiske Jesus der er Kristus, det ville være en umulighed, og dermed ryger både Jesu jødiske kulturbaggrund og ja hele kristendommen på røven, og han kunne ikke erklæres at være Kristus.

Men nu er det jo teologiske biografier og bestemt ikke noget jeg tar for gode varer hvad der står i de der evangelier, kun Paulus er ikke en charlatan og fortæller ærligt og redeligt hele vejen igennem (som Badiou iøvrigt også siger).

At du ikke engang kan holde fast på en samtale synes jeg er lidt sølle af dig arne, men jeg har set det før at du ikke magter dette.

det hele begynder med min anke over michael og hvor lidt Jesus fra nye testamente der er i det syn michael plæderer for og at michaels meditations opfordringer intet har med Jesu spirituelle praksis, bønspraksis. Hertil indskyder du, hvad så med de 40 dage i ørkenen. Hvortil jeg svarer at han bestemt ikke ændrer spirituel praksis pludselig fordi han er i ørkenen, hvorfor det stadig må være samme aktive, maskuline, engagerede kamp, kommunikerende, tænkende, for at være i overensstemmelse med sin Gud Faders vilje (selve essensen i kristendommen som en jødisk viljesmetafysik). Nøjagtig dette hævder jeg. Du begynder så føler jeg nærmest som et barn at påstå jeg ved hvad Jesus har foretaget sig de 40 dage i ørkenen (hvilket slet ikke var på tale) og jeg syntes der i formiddags at dette var, ja for barnligt af dig, ikke at følge tråden i vores samtale, der tog udgangspunkt i Jesu spirituelle bønspraksis i forhold til sin Gud Fader contra den michael opfordrer til konstant der er både Søn løs og Gud Fader løs.


HansKrist

PPS:

mærkeligt du påstår jeg ikke underbyggede mine påstande tænkte jeg i formiddags, nøjagtig som dengang jeg skulle forklare dig mit ståsted, som var skåret ud i pap og du forstod stadig intet påstod du.

du skriver: """Jeg gjorde dig opmærksom på, at du ikke havde belæg for din påstand, men du fortsatte blot påstanden uden at underbygge den, hvilket jeg påpegede"""

om noget jeg underbyggede, endda igen og igen, gentog mig selv, men du reagerede ikke, og det undrede mig, men iøvrigt reagerer du meget sjældent på en argumentation, ej heller i einstein debatten kunne jeg få dig til det, selv om jeg havde smidt dig det i hovedet både 4 - 5 gange ordret, smækket det op i synet på dig. Nogle gange virker du, undskyld jeg siger det, lidt sløv i betrækket og ja jeg tænker mit.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11841 - 20/12/2011 23:53 Re: Christopher Hitchens død [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skriver til mig:
Citat:
Hertil indskyder du, hvad så med de 40 dage i ørkenen. Hvortil jeg svarer at han bestemt ikke ændrer spirituel praksis pludselig fordi han er i ørkenen, hvorfor det stadig må være samme aktive, maskuline, engagerede kamp for at være i overensstemmelse med sin Gud Faders vilje (selve essensen i kristendommen som en jødisk viljesmetafysik). Nøjagtig dette hævder jeg.
Så fik vi dét på det rene - "hvorfor det stadig må være samme aktive, maskuline, engagerede kamp for at være i overensstemmelse med sin Gud Faders vilje -".

Du har selvfølgelig din gode ret til at mene om Jesus, hvad du vil - også det her citerede (vi ved jo end ikke om Bibelens Jesus historisk har eksisteret, men det er selvfølgelig en anden historie) - og du behøver efter min mening ikke at argumentere for din mening, men når du hævder, at man er et "fjols", når men ikke er enig med dig (det gjorde du jo overfor mig!), så må du finde dig i ikke uden videre at blive accepteret.

Din påstand, at Jesus "bestemt ikke ændrer spirituel praksis" under 40 dages faste i ørkenen, hænger, så vidt jeg kan se, fortsat frit svævende i luften.

Ensomhed og faste var bestemt ikke dagligdag for Jesus, hvis man stoler på Det Ny Testamente.
Denne stærkt asketiske tilstand er jo netop så helt, helt anderledes - også spirituelt - hvilket mange forskellige mennesker her berettet om (bl.a. "ørkenfædrene").

Dit udtryk "spirituel praksis" skurrer i mine øren, som en krænkelse af den ånd Jesus levede i - ifølge det overleverede.

For mig ser det ud som om, du forsøger at forme Jesus-skikkelsen efter dit eget hoved.
Den er jeg ikke med på, og det ser stadig for mig ud som om, det er noget, du gætter dig til - eller måske ønskedrømmer blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/12/2011 00:17)
Top Svar Citer
#11842 - 21/12/2011 00:11 Re: Christopher Hitchens død [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
godt nok snart ikke mere kød eller substans på den her debat, må jeg nok sige,, men fik da lukket munden på dig,,

noget andet er at du tilsyneladende slet ikke er fortrolig med kristendommen eller Nye Testamente, hvis du mener at det ikke stadig er Jesu forhold til sin Gud Fader og sig selv om Søn der også nødvendigvis må præge alt der sker i ørkenen. Men husk igen, det er teologiske biografier, men selvfølgelig ikke mere end det er den jødiske jesus vi har foran os, det er bestemt ikke en anden kulturel religiøs område, bare fordi der fastes i ørkenen.

Og det ovenfor her og i sidste indlæg er ikke ønsketænkning, det er hvad jeg har studeret mig til gennem mange år.

Så det er dig der fantaserer og gisner og former Jesus efter dit hovede ud af kontekst med jødedommen blandt anden og den ubrydelige søn fader relation som betyder alt for at kunne forstå jødedommen og kristendommen (som michael aldrig har med).

Så det er ganske grotesk hvad du her skriver:

For mig ser det ud som om, du forsøger at forme Jesus-skikkelsen efter dit eget hoved.
Den er jeg ikke med på, og det ser stadig for mig ud som om, det er noget, du gætter dig til - eller måske ønskedrømmer
Citat slut.


Alt hvad jeg skrev i forrige indlæg og i formiddags på chatten er en erkendelse jeg har slidt og slæbt mig til ved studier og atter studier i kristendom og teologi og religionsfilosofi og religionshistorie.

Om jeg alene kunne være nået frem til det samme, ved blot igen og igen at læse, studere Nye Testamente og ja Bibelen, det tror jeg ikke, overblikket og forståelsen er noget man får når man læser sammen med de dygtigste mennesker i verden på det her område, og ja sådan har jeg gjort, læst Nye Testamente sammen med disse fremragende teologer og filosoffer.

Iøvrigt også en mærkelig påstand du pludselig kommer med, når du igen og igen har sagt at jeg altid fremfører andres tanker, og det er ganske korrekt i det her tilfælde også, det er andres tanker og det er tanker der er konsensus om, de tanker jeg har tilsluttet mig og som gør at jeg skrev hvad jeg skrev i formiddags og i mit forrige indlæg her i tråden.

Men du er tydeligvis ikke godt hjemme i kristendommen, når du påtaler det jeg skriver som være mine egne "konstruktioner", hvilket afslører at du er ret blank med hensyn til Nye Testamente eller også er det dig der drømmer og ser syner.



_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11843 - 21/12/2011 00:31 Re: Christopher Hitchens død [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7149
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.

Du har ganske enkelt ikke mulighed for at vide, hvordan det var at være Jesus 40 dage i ørkenen - uanset hvor meget du har læst smiler

Og det er ikke mig der "fantaserer og gisner og former Jesus".

Igen en påstand uden belæg!

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
ABC-spam
af Arne Thomsen
19/03/2024 00:31
Snyder religionerne?
af Arne Thomsen
18/03/2024 22:20
Ramadan-måneden
af ABC
16/03/2024 12:02
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
11/03/2024 09:54
Er dette videnskab...
af Anonym
10/03/2024 00:49
Nyheder fra DR
Er det din kænguru? Politiet efterlyser..
19/03/2024 10:24
Københavns Politi lukker Pusher Street ..
19/03/2024 09:56
Kæmpesommerhuse på Lolland skaber beky..
19/03/2024 09:41
Skraldemænd i Hvidovre har fortsat nedl..
19/03/2024 09:39
Lamin skal åbne Orange Scene i år
19/03/2024 09:36
Nyheder fra Religion.dk