annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11797 - 16/12/2011 11:59 Re: Einstein, nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ole, du skriver til mig:
Citat:
Du ved udmærket, at Ole Bjørn ikke er noget, som jeg "kalder mig", men rent faktisk mit navn, og du har til overflod min private email adresse fra vores tidligere korrespondance.
Mit svar:
Nej, det ved jeg faktisk ikke.
I brugerlisten står du ganske vist som: ole bjørn (uden store begyndelsesbogstaver), Videnformidler, Sverige/Danmark, men om du rent faktisk hedder Ole til fornavn og Bjørn til efternavn, har jeg ikke kunnet verificere, så indtil det er sket, har jeg ikke mulighed for at vide, om du skriver under pseudonym.
Jeg har endda søgt efter dig på "degulesider.dk/" men ikke der fundet nogen, der synes at kunne passe på dig.

Så skriver du:
Citat:
Du hævder at kunne fortolke en afdød fysikers religiøsitet ud fra en række samlinger af udvalgte citater, hvis autenticitet du ikke har gidet kontrollere, og uden at læse hans bøger eller biografier, skrevet af mennesker, der kendte ham personligt, og hvis fortolkninger han selv godkendte.
Mit svar:
Nej jeg hævder bestemt ikke at kunne fortolke Einstein-citaterne, men citaterne er jo ganske almindelige ord, henvendt til ganske almindelige mennesker, hvorfor jeg ikke ser noget behov for fortolkning.
Du har derimod hævdet at kunne læse en dybere liggende almen mening i disse ord, men du har ikke magtet - eller villet - fortælle, hvad det er.
Du skrev:
Citat:
Einsteins sætninger er metaforer med en tilsyneladende enkel og ligetil betydning, men med en underliggende betydning, som fysikere forstår -
Det styrker ikke just din troværdighed i mine øjne, at du vælger ikke at bidrage til debatten med at forklare os andre denne "underliggende betydning".

Dit krav om at man skal have sat sig grundigt ind i nærmest alt, hvad Einstein har præsteret, før man kan driste sig til at søge at forstå hvad Einstein har skrevet alment uden for det rent videnskabelige samt dine ord:
Citat:
Du har hverken studeret fysik, engelsk litteratur, lingvistik eller er autoriseret translatør, så du udtaler dig på et meget tyndt grundlag om Einsteins tanker om universet, men det afholder dig altså ikke fra at påstå, at du er klogere på Einsteins tanker end hans kolleger og biografer.
forekommer mig at være en uværdig måde at debattere på, idet du jo uden grundlag søger at skyde mig i skoene, at jeg skulle gøre mig "klogere på Einsteins tanker".

Rent faktisk er det jo dig, der gør dig klogere, men denne klogskab vil du øjensynlig ikke dele med os andre.
Er det fordi, du mener, vi er for dumme til at kunne forstå det?
En årsag må der vel være. til at du tilbageholder din klogskab blinker

Endelig angående debatkultur.
Du skrev her bl.a.:
Citat:
Vi lavede en opfordring til at følge almindelig debatkultur, som du jo har et anstrengt forhold til, men det var og er ikke noget krav for at komme til orde her.
Er denne "opfordring", du nævner, det samme som den anbefaling, der står nederst i "Debatregler":
Citat:
Udover disse krav anbefaler vi også brugerne:
6. at holde debatten på dansk.
7. Ikke at indsende det samme indlæg mere end en gang.
8. Kun at indsende indlæg til det i tilfældet relevante forum.
9. Kun at oprette én brugerprofil.
10. Ikke at anvende portalen til spam og chikane.
Brud på disse krav og anbefalinger kan i visse tilfælde medføre redaktionelle indgreb jf. punkt 3-5
og hvor er det du ser, at jeg skulle have et "anstrengt forhold" dertil.

Afhængigt af dit svar, vil jeg muligvis rejse spørgsmålet overfor Admin/Webmaster, så din anklage kan blive afklaret.

Mit samlede indtryk af dit indlæg, holder jeg for mig selv blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Admin (16/12/2011 13:38)
Årsag til redigering: fjernet email
Top Svar Citer
#11798 - 16/12/2011 14:50 Re: Einstein, nøgternt set. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Arne.

Efter mange år på nettet har du altså stadig ikke fundet ud af at bruge det fornuftigt. Både min email-adresse og en søgning på mit navn afslører hurtigt mit fulde navn, da jeg jo deltager på andre debatter, som kræver at man skriver under sit fulde (og kontrollerede) navn. Jeg har også en hjemmeside, som jeg har opgivet navnet på her debatten, hvor "whois" viser mit fulde navn. Desuden kender hele bestyrelsen i støtteforeningen mit fulde navn og adresse, og det har du før fået at vide.

Du har således intet belæg for at antyde, at jeg skriver under anonymitet, som din ven "Thomas" gør, som du jo ofte har takket for hans støtte. En meget uklædelig dobbeltmoral, Arne.

Jeg "gør mig ikke klogere" på Einsteins tanker, Arne. Jer ER klogere, for jeg har læst hans værker og hans biografier, som du jo fortsat ikke har gidet. Så ville du nemlig aldrig have kommet med dine postulater om Einsteins religiøsitet, for så havde du forstået, hvorfor han ikke ville slås i hartkorn med troende mennesker, og heller ikke med de fanatiske ateister. Han anerkendte, at folk måtte tro hvad de ville. Han var blot selv udenfor enhver form for tro.

Men som andre ateister havde han selvfølgelig også "åndelige" aspekter i sit liv, men det have intet med religiøsitet at gøre i almindelig forstand. Det sagde han jo klart og tydeligt. Det er skændigt, at du vil tage Einstein til indtægt for din egen forvirrede religiøsitet uden at gide at læse hans biografier eller egen bøger.

Du er ikke en seriøs debattør, Arne, når du afviser konkret viden om mandens værker med henvisning til tvivlsomme oversættelser af løsrevne citater, hvis autenticitet du heller ikke har gidet kontrollere.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#11799 - 16/12/2011 15:54 Re: Einstein, nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Du svarer jo ikke på mine spørgsmål!

Hvad er adressen på din hjemmeside?

Er dit fulde navn Ole Bjørn?

Hvad er det for en "underliggende betydning", du hævder at kunne se, og som vi "almindelige dødelige" ikke kan se?

Du skriver:
Citat:
Jeg "gør mig ikke klogere" på Einsteins tanker, Arne. Jer ER klogere -
Emnet her er jo ikke Einsteins videnskabelige værker men hans almen menneskelige ytringer smiler
Hvad begrunder du din overlegenhed her med?
Og hvorfor bidrager du ikke i debatten med denne påståede klogskab?

Du skriver:
Citat:
Det er skændigt, at du vil tage Einstein til indtægt for din egen forvirrede religiøsitet uden at gide at læse hans biografier eller egen bøger.
Mit svar:
Igen et højst ufint forsøg på at skyde mig noget i skoene, der ikke er mig.

Du skrev:
Citat:
Vi lavede en opfordring til at følge almindelig debatkultur, som du jo har et anstrengt forhold til -
og jeg spurgte dig:
Citat:
hvor er det du ser, at jeg skulle have et "anstrengt forhold" dertil
Det har du ikke svaret på.
Er din anklage tilbagekaldt? blinker

Når jeg ser dit indlæg igennem, ser jeg ikke andet end en lang stribe af ikke-underbyggede påstande.
Sådan kan enhver jo gøre, men hvad er værdien af alt dette for debatten, der vel egentlig skulle handle om Einstein, verden og tilværelsen? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11800 - 16/12/2011 16:33 Re: Einstein, nøgternt set. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

En tåbe, Arne, kan spørge om mere, end ti vise gider svare på. At gentage dine tåbeligheder er ikke særlig smart, når enhver, der har læst Einstein, giver dig tørt på. Jeg har allerede givet dig anvisninger på, hvor du kan finde svarene på dine spørgsmål.

Fakta er, at du har udtalt dig om Einsteins religiøsitet, uden at have læst hans bøger og bibliografier, der alle udtrykker det modsatte af din opfattelse.

Alle dine diskussioner med andre debattører viser, at du er en trættekær surmuler, der nægter at forholde dig til klare solide argumenter, når de strider imod din misforståede opfattelse af emnet.

Læs Einsteins bøger og biografier og se sammenhængen i hans udtalelser. Så vil du måske fatte, at Einstein ikke var religiøs, ikke havde nogen guder, og ikke anså noget for helligt. Han søgte rationelle videnskabelige forklaringer på alle universets fænomener, og han viste os, at hvad der lignede grænser for menneskelig erkendelse, kunne overskrides.

Det har fysikerne og matematikerne taget til sig, og de ser ingen grænser for, at vi kan afsløre årsagerne til universets eksistens uden at involvere guder eller religiøsitet. Fysikken har ingen hellige køer. Det har kun religiøse mennesker.

Det er dårlig debatkultur at benægte fakta, som andre debattører har gjort et arbejde for at sætte sig ind i, når man ikke selv gider undersøge sagerne til bunds.

Det ser ikke ud til, at andre end dig og Hansemand har problemer med at forstå, hvad jeg skriver. Gør selv dit hjemmearbejde, når du ovenikøbet benægter facitlisten.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#11801 - 16/12/2011 17:14 Re: Einstein, nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Nu skal man jo ikke sparke til en, der ser ud til at ligge ned, og som åbenbart ikke magter andet end at gå efter manden i stedet for efter bolden blinker

Men jeg kunne nu godt tænke mig at se Oles hjemmeside, som han åbenbart kvier sig ved at oplyse adressen på, men nøjes med:
Citat:
Jeg har også en hjemmeside, som jeg har opgivet navnet på her debatten, hvor "whois" viser mit fulde navn.
Er der mon nogen her på Trosfrihed, der ikke er så stor en tåbe som mig blinker og som kan oplyse adressen på Oles hjemmeside - siden Ole nu ikke selv kan bekvemme sig til at oplyse den.

Jeg har set en Ole Bjørn Jacobsen
http://videnskab.dk/
men det er i hvert fald ikke Oles egen hjemmeside (Derimod så jeg en, der ikke ønskede denne Ole's debatsvar).

Folk, der har egen hjemmeside plejer da ellers hellere end gerne at ville oplyse adressen smiler

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk