annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15647403
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379295
Et andet syn 1988768
Jesu ord 1521932
Åndelig Føde 1510897
Galleri
Den nye synagoge i Berlin
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 206 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11561 - 23/10/2011 22:40 Hjertets fred og udvikling
Thomas
Uregistreret

Kære alle,

Hvad er Guds bud? Og giver Gud overhovedet bud til efterlevelse?

Ja, Gud giver bud til efterlevelse. Guds bud fører til hjertets fred og udvikling for de mennesker, der vælger at overholde dem.

Alle Guds bud er i samme ånd, kærlighedens og uselviskhedens ånd.

Her er et smukt bud, som Jesus talte af Gud:

"Når du indbyder til frokost eller til middag, så undlad at indbyde dine venner, dine brødre, dine slægtninge eller dine rige naboer, for at de ikke skal indbyde dig igen og gøre gengæld. Nej, når du vil holde en fest, så indbyd fattige, vanføre, lamme og blinde. Da skal du være salig, for de har ikke noget at give dig til gengæld. Men det vil blive gengældt dig ved de retfærdiges opstandelse."
(Lukas 14, 12-14)

Hvis vi overholder dette bud, så skaber vi et bedre liv for mange mennesker. Samtidig mærker vi i hjertet den fred og glæde, der gødes og blomstrer ved, at vi vælger at blive mere givende til glæde og gavn for dem, der lider nød.

Selv hvis vi er i en situation, hvor vi ikke kan invitere de nødlidende til middag, så kan vi stadig - i hjertet - glæde os over dette bud. Og vi kan tage imod det i ånden og fryde os over det. Og så kan vi pludselig handle ud fra mere kærlighed og uselviskhed i mange lignende situationer.
Top Svar Citer
#11587 - 27/10/2011 17:10 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Thomas
Uregistreret

Kære alle,

I sidste brev skrev jeg om Guds bud, der alle er gennemsyret af medfølelsens ånd. Medfølelse, kærlighed, uselviskhed, selvopofrelse. Alle de store værdier kommer fra hjertet, og det bør efterlevelsen af budene derfor også gøre.

Jesus talte mange bud af Gud. Alle budene er facetter af samme kærlighedsdiamant. Budet, som jeg viste sidste gang, fortalte om, hvordan vi bør handle for andres skyld - for de nødlidendes skyld - uden at forvente at få noget igen. Jo, som Jesus sagde, så vil vi blive belønnet, gengældt, men i hjertet gør vi det udelukkende for dem, vi hjælper.

I det bud, jeg vil vise i dag, fortæller Jesus igen på smukkeste vis, at vi skal handle i ægte kærlighed til andre, give fra hjertet, aldrig for at blive set eller anerkendt af andre mennesker.

Nogle indsamlinger til nødlidende kører desværre som tv-shows i fuld pomp og pragt, hvor navnene på dem, der giver mest, konstant ruller forbi som undertekster. - Hvis bare vi kunne give ... men i den sande ånd!

Hør:

"Pas på, at I ikke viser jeres retfærdighed for øjnene af mennesker for at blive set af dem, for så får I ingen løn hos jeres fader, som er i himlene. Når du giver almisse, så lad ikke blæse i basun for dig, som hyklerne gør det i synagoger og på gader for at prises af mennesker. Sandelig siger jeg jer: De har fået deres løn. Når du giver almisse, må din venstre hånd ikke vide, hvad din højre gør, for at din almisse kan gives i det skjulte. Og din fader, som ser i det skjulte, skal lønne dig."
(Matthæus 6, 1-4)

... Og Guds løn er den højeste løn! - Hjertets fred og forvandling til alles gavn og glæde.
Top Svar Citer
#11590 - 28/10/2011 11:45 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det er fint, synes jeg, at du trækker nogle "leveregler" fra evangelisternes beretninger om Jesus frem for os.

Hos de fire bibelske evangelister hører vi jo dels om nogle dramatiske ydre rammer såsom:
- Guds Søn født ved Helligånden af en jordisk kvinde
- Mødte Satan i ørkenen
- Gik på vandet
- Genoplivede Lazarus fra de døde
- Selv opstanden fra de døde
- Faret til Himmels.

Men så er der jo også de mere dagligdags emner - de forskellige "bud".
Om de så skal opfattes som påbud eller som budskaber er vel op til hver enkelt af os.
For mig er det det sidste - tilbud - inspirationer, såsom næstekærligheden, "kaste den første sten" (den uden synd), "saligprisningerne" i Bjergprædikenen ("Salige er de fattige i ånden") o.m.a.

Og fra Thomas Evangeliet kommer jeg i tanker om spørgsmålet i logion 113 om, hvornår "Riget" ("Guds Rige") kommer, hvor svaret er, at det allerede er her (som også Lukas siger i kapitel 17).

Jeg håber, du fortsætter med de budskaber, du "falder for", holder mest af, finder mest væsentlige.
Vi læsere kan jo så lade os inspirere, afvise, ignorere - alt efter sindets tilstand.

Det sidste minder mig så om buddhismen, der jo mere fokuserer på sindets harmoni - hvorudfra Jesus-ordenes budskaber vel nærmest bliver - øh - naturlige blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/10/2011 11:48)
Top Svar Citer
#11592 - 28/10/2011 12:48 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Ja, der er stor forskel på at høre buddene som påbud eller som budskaber (tilbud til hjertet) smiler

Jeg havde for nyligt en AHA-oplevelse i forhold til noget Jesus siger med et udråbstegn, så det lyder som et påbud. Og som sådan har jeg hidtil hørt det ... som et påbud med et lidt provokerende udråbstegn bagefter. Og jeg har nok aldrig forstået og har heller ikke kunnet ta' ordene til mig som kærlige ord.

Men så lige pludselig hørte jeg ordene fra Jesus på en helt anden måde ... og sprækken i hjertet blev lige tilpas åbnet til at ordene kunne komme indenfor i varmen smiler ... De ord, jeg tidligere og mange gange før havde hørt som påbud, hørte jeg på en helt ny og overraskende måde, netop som et budskab og et tilbud til mit hjerte ler

Og det er lidt pudsigt, for da jeg skrev mit indlæg til HK.Tiger cool , havde jeg besluttet at skrive lidt om påbud/tilbud i forhold til kristendomsforståelsen ... var faktisk begyndt på det, men besluttede at ville afslutte med det, og midt i alle mine ord, glemte jeg det så lige igen ... og så skrev DU ... tommelop

Tak ... smiler

KNUS fra RoseMarie


Redigeret af RoseMarie (28/10/2011 12:51)
Top Svar Citer
#11594 - 28/10/2011 16:20 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Jeg glæder mig over dine ord om, hvad du oplever.

Det med påbud/tilbud eller befalinger/inspirationer tror jeg, hænger sammen med en tendens til, at oprindelige inspirationer eller åbenbaringer stivner til dogmer - og så er "forrådnelsesprocessen" efter min mening allerede godt i gang.
Om det er sådan, det faktisk hænger sammen, ved jeg ikke, men jeg tror det.

Jeg ser debatten mellem dig og HansKrist om Verdens Væren og hans mange angreb på mig, men jeg deltager ikke.
Hvis jeg kunne forklare HansKrist, hvad det er jeg ser/oplever, ville jeg selvfølgelig gøre det, men jeg kan kun beskrive det, jeg oplever, sådan som jeg gør.
Dog har jeg en idé om, at hvis man er stærkt selvcentreret, så er der lukket af for sådanne muligheder.

Det er her, jeg synes, at nogle af grundidéerne i buddhismen (ikke at lade sig forstyrre af "jeg'et") supplerer kristendommens idéer ganske godt.
(I tibetansk buddhisme kan man udmærket være både buddhist og samtidig kristen - sagde lama Ole Nydahl engang i et foredrag, jeg hørte - men det gælder nok ikke altid den anden vej blinker ).

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/10/2011 16:20)
Top Svar Citer
#11598 - 29/10/2011 14:38 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Tak for dine venlige ord.

Da jeg var barn, kunne jeg godt finde på at bede til Jesus, hvis jeg var utryg eller bange. Hvis der virkelig fandtes en mand, der kunne gå på vandet, trylle vand om til vin, helbrede folks sygdomme, endda vække et lig, og som var søn af Gud, så måtte han være den rigtige at bede om hjælp og tryghed.

Den umiddelbare "sødme", jeg følte ved at bede, var ikke anderledes end det håb, der altid findes ved at "prøve noget nyt". I dag undrer det mig ikke, at bønnen føltes uden liv. For hvem bad jeg til? - Jeg havde jo indtil da kun fået serveret et navn tilknyttet nogle få, spektakulære historier.

Da jeg var blevet voksen, mødte jeg et andet menneske, som fortalte mig nogle af de ting, som Jesus rent faktisk havde sagt. Og så blev mine øjne åbnet! Jeg begyndte at læse, hvad Jesus havde sagt - og jeg fandt nydelse hver gang.

Siden da har jeg opfordret alle til at lytte til Jesus og drikke af hans mund. Lad ham selv - ikke teologerne - åbenbare sig. Hans ord er talt til hjertet, så enhver, der tørster efter det vand, der måtte lade hjertet blomstre, kan drikke.

Det var noget af en overraskelse, da jeg selv begyndte at læse, hvad Jesus havde talt. Jeg gik fra et billede af en ikondyrket figur, der mest af alt var beskrevet som en rar troldmand, til et menneske, der satte livet på spil (og blev slået ihjel) ved at tale hjertets sprog og opfordre os til selv at blive uselviske og selvopofrende.

Selv om han vandrede omkring og prædikede i kød og blod, var det tydeligt, at hans ord kom ovenfra. Og lyset i hans ord afslørede de mørke gerninger af mennesker, som gerne ville fortsætte i det mørke spor. De dræbte ham efter at have tortureret ham grundigt.

Jeg opdagede, at Jesus stiller krav til sine efterfølgere. Men det er krav, der aldrig kommer i nærheden af "sur pligt". Tværtimod er det den perfekte beskrivelse af ægte kærlighed og de åndelige konsekvenser, som mennesket kan få lov at bære som frugter, hvis det holder fast i ordene, som kun kan være fra Gud.

Jeg opfordrer alle til med hjertet at lytte til Jesu ord, som er Livets Ord. De åbenbarer den Åndelige dimension af livet, hvis vi vil holde fast i dem i udholdenhed.

"En sædemand gik ud for at så sit korn. Og da han såede, faldt noget på vejen, og der blev trådt på det, og himlens fugle åd det op. Noget faldt på klippen, og da det var vokset frem, visnede det, fordi det ikke havde væde. Noget faldt mellem tidsler, og tidslerne groede helt sammen og kvalte det. Men noget faldt i god jord, og det voksede op og gav hundrede fold."
(Lukas 8, 5-8)

"Sæden er Guds ord. De på vejen er dem, der har hørt ordet; derefter kommer Djævelen og tager ordet bort fra deres hjerte, for at de ikke skal tro og blive frelst. De på klippen er dem, som med glæde tager imod ordet, når de har hørt det; men de har ikke rod, de tror kun til en tid og falder fra, når prøvelser sætter ind. Det, som faldt mellem tidslerne, det er dem, der har hørt ordet, men kvæles af livets bekymringer og rigdomme og nydelser, så de ikke bærer moden frugt. Men det i den gode jord, det er dem, der hører ordet og bevarer det i et smukt og godt hjerte, er udholdende og bærer frugt."
(Lukas 8, 11-15)
Top Svar Citer
#11668 - 21/11/2011 22:01 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Thomas
Uregistreret

Kære alle,

Når vi taler om Jesu bud, er det vigtigt ikke at forveksle dem med den negative betydning, som nogle mennesker tildeler dem.

Efterlevelsen af Jesu bud er ikke en "sur pligt". Det er ikke en overholdelse af "bogstavet", uden at hjertet er med.

Jesus forkastede farisæernes levevis som en, hvor bogstavet blev holdt, mens hjertet var et andet sted. Farisæerne vaskede kopper, kar og borde, gav tiende af mynte, dild og kommen - men de forsømte at efterleve ånden i loven: Kærligheden, uselviskheden, selvopofrelsen.

At efterleve Jesu bud kræver meget mere af os end overholdelsen af "bogstavet" - det kræver at leve i Ånden med hele vores hjerte og sjæl.

"Ve jer, skriftkloge og farisæere, I hyklere! I giver tiende af mynte, dild og kommen, men I forsømmer det i loven, der vejer tungere, ret og barmhjertighed og troskab. Det ene skal gøres og det andet ikke forsømmes. I blinde vejledere, I sier myggen fra, men sluger kamelen."
(Matthæus 23, 23-24)
Top Svar Citer
#11669 - 21/11/2011 23:52 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym:

Barmhjertig: Hjerte for den arme.

Smukt og dejligt smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11811 - 17/12/2011 14:22 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Jeg beundrer din skarpsindighed og evne til at diskutere svære emner i et letforståeligt sprog. Og jeg er ked af, at du ikke har nogen at diskutere med, der er villige til at indgå sobert og i en ligeværdig dialog.

Du stiller dig ud på engen i kun din kjortel og kappe, men hvad der kunne have været en frodig dialog, bliver forvandlet til en kampplads, hvor du kun møder fældede lanser.

Jeg har tænkt over følgende:

Når vi vinder over os selv, så vinder vi freden og indsigten.

Vi kan vinde over os selv ved at afstå fra at sejre over vores fjender, selv når vi med lethed kan tilbagevise deres angreb og sætte vores eget afgørende angreb ind.

Når vi kan tage imod deres slag og blot vende den anden kind til, da bliver vi paradoksalt nok usårlige og kan ikke længere overvindes.

Det, der før lignede en krig, lades nu tilbage som ufarlige ruiner af tarvelige uartigheder.

Og fra den position finder vi roen i os selv og kan dele den med dem, som måtte ønske at tage imod. Måske vi endda kan være heldige at præge de frustrerede og vrede med vores nyvundne fred.

Jeg ønsker dig alt godt og en vidunderlig hygge med dine nærmeste.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#11812 - 17/12/2011 15:44 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære Thomas,

Dét, du her skriver, når et sted dybt i mit hjerte. ...

TAK for dine velmente gyldne ord og indsigter.

Alt vel ... og fred mellem alle
ønskes
(også) af Zenia
Top Svar Citer
#11816 - 17/12/2011 17:56 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Tak for dine ord og din beskrivelse af min situation her aktuelt på trosfrihed.dk.

Det der tiltrækker mig her, er muligheden for at møde de mange forskellige indstillinger til tilværelsen, som deltagerne præsenterer, ligesom det er en fantastisk mulighed for mig at øve mig i at udtrykke, hvor jeg selv står.
Og det, der gør det ekstra meget spændende for mig, er, at mit ståsted flytter sig undervejs i dialogen.

Det her følgende afsnit kan meget vel springes over:
Kort efter min konfirmation fik jeg øje på en masse falskhed og hykleri i folkekirken - og vendte den ryggen.
Mystikeren og forfatteren Anker Larsen gjorde et stærkt indtryk på mig, da jeg fik øje på hans bøger i gymnasietiden og jeg holder stadig meget af dem.
Det, at det religiøse ikke behøver at være knyttet til en bestemt religion, var nok noget af det væsentligste.
Da jeg var omkring et halvt hundrede år fik jeg øje på den ortodokse kristendom - som jeg intet kendte til - på en ferierejse til det græske øhav.
At jeg samtidig var i en slags "eksistentiel midtvejskrise" gjorde ikke min modtagelighed mindre, og den inspiration, især ikónerne gav mig i stadig større og videre omfang, vendte samtidig med midtvejskrisen op og ned på min tilværelse, dog ikke i mit dyrlægearbejde, hvor jeg efterhånden fokuserede mere og mere på epidemiologi og præventiv veterinærmedicin (og her var heldig at få lov at være med til at reducere sygdomme og medicinforbrug hos svin i Danmark).
Min stadig større viden om ikóner og ortodoks kristendom begyndte at interessere andre, og jeg har i tidens løb holdt en del illustrerede foredrag herom - en gang i lokalt menighedsrådsregi, hvilket bragte mig ind i det lokale menighedsråd, hvor jeg blandt andet en enkelt gang optrådte som lægmandsprædikant ved en aftengudstjeneste i sognets gamle landsbykirke, med lys til hver enkelt at tænde, en stor Kristus Ikón, meditation, bulgarsk ortodoks liturgisk sang (på en ghettoblaster), min prædiken over den barmhjertige samaritaner med perspektivet ud til de 20.000 børn, der unødigt dør af sult - hver dag - samt efterfølgende spontane kommentarer fra deltagerne. Det var for mig en dejlig aften, og det var tydeligt, at også deltagerne var inspirerede. Især det at elske sin næste som sig selv var dét, der fængede, og det er jo ikke en intellektuel udfordring, men noget, der går direkte til hjertet.
Desværre gik der ikke ret lang tid, før jeg gennem arbejdet i menighedsrådet erfarede den håbløse tilstand, folkekirken befinder sig i, så jeg forlod både menighedsråd og folkekirke. Jeg slap ikke inspirationen fra ortodoks kristendom, men blev også inspireret af buddhisme og af muslimsk sufisme, og jeg oplever dem i dag som "perler på den samme snor". Slut på afsnit.

Nu skete der så det, at jeg tilfældigvis fik øje på Einstein-citaterne, og det slog mig, at der ikke var modsætninger mellem det, han sagde og dér, hvor jeg står i dag. Det var selvfølgelig en herlig oplevelse smiler

Her på trosfrihed.dk gjorde Einstein-citaterne jo mildt sagt stort postyr, men i stedet for at gribe inspirationen udviklede det sig jo til noget, der mest af alt lignede et hundeslagsmål.

Det er så her, du minder mig om Jesus-ordet om at "vende den anden kind til" - i næstekærlighed.

Også for mig er det en af de helt store kvaliteter i kristendom, men jeg må jo erkende, at jeg ikke har lært kunsten at efterleve det.
Det nærmeste, jeg kan komme det, er nok at trække mig ud af "hundeslagsmålet" - velvidende at hånen vil flyve mig om ørene - og det vil jeg så forsøge at leve op til - bedre sent end aldrig.

Tak til dig for inspirationen hertil smiler

M.v.h. - og også alle gode ønsker til dig - Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (17/12/2011 17:58)
Top Svar Citer
#11833 - 20/12/2011 15:17 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Zenia og Arne,

Tak for jeres venlige ord. De når mit hjerte.

Jeg forstår godt din motivation, Arne, når det gælder at debattere. Den ærlige kommunikation er desværre svær at opfylde på de debatter, jeg har besøgt. Ikke mindst på denne.

Jeg håber, at du vil stå igennem ikke at svare dem, der kun giver sig af med nederdrægtige provokationer uden andet indhold end uærlig spot samt et umætteligt behov derfor.

I årevis har jeg forsøgt at stå fri af den slags debatteren. Og kun for nylig kunne jeg mærke på mig selv, at nu var jeg parat. Så da du opfordrede mig til det(!), så sagde jeg til mig selv: "Ok, nu er tidspunktet kommet". Og det har jeg holdt fast i og vil blive ved med at holde fast i.

Det er mit håb, at vi - der vil - kan få en ærlig debat om bl.a. de spændende emner, som I (Arne og Zenia) lægger op til.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#11973 - 08/01/2012 14:52 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Thomas
Uregistreret

Kære alle,

"Trosfriheds" manglende censur er muligvis dens styrke, men samtidig dens største svaghed idet mange mennesker får tappet deres lyst til at deltage på grund af de deltagere, der dagligt skriver hånlige indlæg.

Denne tråd ser ud til at være stået fri af personangreb, der ellers fylder meget på "Trosfrihed". Jeg vil derfor fortsætte tråden i håb om, at de, der måtte ønske at deltage, vil gøre netop dette i en god ånd.

Har I hørt udtrykket: "Børn er onde mod hinanden"? Jeg ser VOKSNE mennesker behandle hinanden rigtigt skidt, tarveligt - i stedet for at række ud, tilgive, vende den anden kind til, elske.

Det er naturligt at "give igen af samme mønt" (eller at forsvare sig i en skarp tone thi vreden har desværre fundet vej), når hånen, provokationerne og løgnene vælter ind over rælingen. Men der findes en anden vej. Kan man få øje på kahytlågen, kan man træde indenfor, hvor et stearinlys er tændt, og roen råder.

Der findes en lille dør, en snæver vej, der fører til et hjerte, der banker med fredens puls. Har man først fundet vej hertil, kan man på ny træde udenfor på dækket og forhåbentlig dele den nyvundne fred med andre - selv med dem der gjorde en fortræd.

"I har hørt, at der er sagt: 'Du skal elske din næste og hade din fjende.' Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente? Det gør tolderne også. Og hvis I kun hilser på jeres brødre, hvad særligt gør I så? Det gør hedningerne også. Så vær da fuldkomne, som jeres himmelske fader er fuldkommen!"
(Matthæus 5, 43-48)


Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#11976 - 08/01/2012 16:47 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Den kristne vision om den fuldkomne næstekærlighed er, synes jeg, vidunderlig smuk.

Det er vanskeligt at nå det fuldkomne, men jeg er enig i, at det er rigtigt at stræbe derefter - ikke bare for selv at få fordel af det, men fordi uselvisk kærlighed - set med mine øjne - er en udstrålende berigelse af tilværelsen af vældige dimensioner - og endnu meget større, når den uselviske kærlighed udstrækkes til også at omfatte hele verden.

Så behøver man ikke andet og mere, vil jeg mene, for at leve et godt og meningsfuldt liv.

Men er man ved at dø af sult, sygdom eller andres vold, er det jo forståeligt at visionen får det svært.

M.v.h. Arne.


Top Svar Citer
#11977 - 08/01/2012 19:26 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Hej Arne,

Du skriver:

Citat:
Men er man ved at dø af sult, sygdom eller andres vold, er det jo forståeligt at visionen får det svært.


Det minder mig om et ord, der lyder nogenlunde sådan her:

"En rig mand, der begærer, hvad andre ejer, gør større synd end den mand, der stjæler et brød af nødvendighed".

Tyven i ovennævnte ord er altså mere skyldfri end den mand, der slet intet stjal. For det handler om, hvad der gemmer sig i hjertet.

Omvendt vil mange, der ikke er døden nær, nære så stærk uvilje mod dem, der gør dem uret, at de griber hver en chance til at gengælde. Det kan gælde folk, der bliver sprunget over i køen, får stjålet sin pung, bliver urimeligt irettesat, eller må lægge øre til andres løgne og spot.

Jeg har selv været udsat for det sidste (og er det stadig glimtvis, ser jeg) - ligesom du selv er udsat for det nu. Jeg fandt først freden til at vende det døve øre og den anden kind til, da jeg oprettede en daglig meditationspraksis.

Mit ønske for dig - hvis mine gætterier om, hvordan de 2-3 personers uret påvirker dig, overhovedet er korrekt - er, at du også må finde freden i dig selv til at være hævet over det, de bruger hver dag på år efter år. Jeg ønsker også, at de selv en dag må hæve sig over det, de gør nu. Men udtrykte jeg dette ønske til dem direkte, ville de sandsynligvis finde det kraftigt provokerende, selv om det ville være vel ment.

Heller ikke ønsker jeg at provokere dig med mit ønske for dig. Jeg er ikke tanke- eller følelse-læser, men jeg følger nu og da jeres kommunikation, og jeg tror, at det ville være meget NATURLIGT at blive vred over det, du må lægge øre til. Så jeg forstår godt, hvis du føler dig provokeret og derfor besvarer deres indlæg. Men hvis det kan hjælpe dig på nogen måde, så håber jeg, at du forstår, at du slet IKKE BEHØVER at forsvare dig selv ... jeg kan ikke "i min vildeste fantasi" forestille mig, at nogen finder deres ord om dig troværdige. Øregassens larm står stærkest i kontrast til - og besvares bedst med - tavshed.

Igen er mit håb for "Trosfrihed", at vi må finde sammen og få nogle udbytterige samtaler. Jeg lagde mærke til, at da personangreb blev ignoreret, kom der nogle indlæg fra personer, der ellers ikke skriver så mange indlæg (det kan være en tilfældighed).

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#11979 - 08/01/2012 20:49 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg forsøger at finde mit svar til dig på dine ord:
Citat:
Omvendt vil mange, der ikke er døden nær, nære så stærk uvilje mod dem, der gør dem uret, at de griber hver en chance til at gengælde.
Her er kontrasten jo markant i forhold til ordene:
Citat:
Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer -
eller er den nu også dét?

Nu føler jeg mig jo ikke "forfulgt", men nok snarere angrebet på en masse forskellige måder for at være utroværdig.
Det generer mig faktisk ikke, og de mange (mildt sagt) kritiske bemærkninger, jeg får, kan jeg bruge som en slags "lakmusprøve" på, om jeg er kommet på vildspor.

Dertil kommer, at jeg i mine svar får mulighed for at udtrykke mig klarere overfor den pågældende kritiske debattør, og hvem der ellers gider at læse mine ord (man kan jo bare undlade) samt overfor mig selv blinker

Det er jeg selvfølgelig glad for på mine egne vegne, og det kan jo ikke på forhånd helt udelukkes, at det, jeg skriver, af og til kan gøre indtryk på hvem, der læser det.

For kritikerne afslører jo ofte sider af dem selv, hvor jeg synes, jeg kan ane (med rette eller ej) et behov for inspiration.

Det er derfor ikke for mig alene "verbale slagsmål" - selv om mine hensigter ofte mislykkes, men også forsøg på at få det aktuelle emne op på et niveau, hvor det kan blive spændende.

Hvis jeg i stedet valgte "at vende den anden kind til", ville sådanne muligheder for inspiration jo gå tabt.

Der er dog debattører, der - set med mine øjne - er så håbløse, at jeg anser det for spild af tid at debattere med dem.

Tilbage bliver så for mig spørgsmålet, om sådanne "ordkrige" frastøder eller tiltrækker andres lyst til at deltage og til i det hele taget at besøge websiden (idet jeg alene tænker på emner og selvfølgelig ikke på "personfnidder", som jeg mener er en uskik).

Her kender jeg ikke svaret, men det kunne være spændende, synes jeg, at høre, hvilken mening hjemmesidens administrator eventuelt måtte have.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/01/2012 20:50)
Top Svar Citer
#11996 - 09/01/2012 16:35 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Hvis du søger inspiration i det, du får serveret fra de mennesker, du i den anden tråd debatterer med for øjeblikket, eller i den form, debatten har taget, så ønsker jeg dig al mulig held og lykke.

Jeg kan ikke se, hvordan hverken indhold eller form lever op til en debat, der er værd at deltage i. Hvis vi skærer 95% fra de indlæg, du modtager (dvs. hvis vi fjerner alle personangrebene), så står vi tilbage med et indhold, der hverken problematiseres eller begrebsafklares. Den didaktiske udformning, der bl.a. består af billeder og metaforer - som ganske vist kan kompleksitetsreducere et indhold af den type, som I diskuterer - tager en så overfladisk udformning, at indhold og konklusioner skævvrides og bliver lodret forkert. Det er ikke en blot gymnasiel uddannelse værdigt at præsentere nogen for sådan et indhold, der er ment til at være sagligt og videnskabeligt. End ikke i folkeskolen ville man spise børn af med sådan noget.

... ganske vist skal der være plads til alle her på siden. Men skal dårlig sprogbrug, manglende argumentation, nul begrebsafklaring, ingen problematisering, overfladiske konklusioner uden teoretisk el. fagligt afsæt, et bombardement af bemærkninger om, at du er syg i hovedet o.a., fremstilles som et stykke lærerigt tekst?

Jeg håber, at du finder den inspiration, du søger. "Lakmusprøven", som du siger. For som jeg ser det, så er der lige nu nogen, der får tilfredsstillet et grusomt behov ved din gode vilje, din tid og dit møje.

Citat:
Tilbage bliver så for mig spørgsmålet, om sådanne "ordkrige" frastøder eller tiltrækker andres lyst til at deltage og til i det hele taget at besøge websiden (idet jeg alene tænker på emner og selvfølgelig ikke på "personfnidder", som jeg mener er en uskik).


Det frastøder mig. Jeg vil nok stadig kigge ind nu og da - og håbe på at "ordkrigene" er stoppet til fordel for relationer mellem mennesker, der ønsker en positiv og opbyggende dialog.

Indtil da vil jeg nok kun skrive en sjælden gang. Det ærgrer mig så afgjort, at det ikke lykkedes mig at trække dig væk fra den debatform, der udspiller sig her på "Trosfrihed"; jeg ville have nydt begyndelsen til en anden kultur her på siden.

Men tak for de samtaler, vi har haft Arne. Dem har jeg i hvert fald fundet inspirerende :-)

Venlig hilsen,
Thomas
Top Svar Citer
#11997 - 09/01/2012 20:01 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Dejligt at læse ord fra dig, ord der - til en afveksling - ikke er fyldt med, hvad jeg opfatter som, svinske og hovmodige nedrakninger (Som svinedyrlæge har jeg været vant til megen stank og råddenskab, så måske er det derfor, jeg bedre kan udholde "mosten" blinker ).

Jeg forstår selvfølgelig, at du væmmes, men dér, hvor jeg kommer i tvivl, er i spørgsmålet om, hvordan man forholder sig til den slags.

Det mest ligetil er selvfølgelig at ignorere - uden hensyntagen til, hvad det er, der driver en sådan debattør til nedladende aggressivitet.
Det har jeg omsider valgt at gøre for en enkelt debattørs vedkommende, erkendende at det ikke er muligt for mig at nå ind til dennes egentlige behov og motivation.
Det er egentlig et svigt, fornemmer jeg, men jeg må erkende at mine begrænsede evner her ikke slår til.

Men så er der jo også den mulighed at gå i dialog - ignorerende svineriet - men fastholdende emnet.
Det har jeg også gjort - dels af nysgerrighed efter, hvad der gemmer sig bag en sådan udvist psyke - og dels fordi der fortsat kan være emnemæssig substans at finde (Jeg må nok indrømme, at det ofte minder ikke så lidt om en tur i Zoologisk Have blinker ).

Det psykologiske lader jeg selvfølgelig ligge (uanset at der for mig tegner sig billeder) selvom meddebattørerne ikke just holder sig tilbage her, men de mange ofte nedladende og kritiske bemærkninger kan af og til - nok utilsigtet - indeholder noget, der kan inspirere mig.

Tag nu tilfældet med debattøren, der kalder sig Ole Bjørn.
Han trækker pludselig begrebet: virkeligheden, frem.
Det har han gjort tidligere, og det "fik en klokke til at ringe for mine øren", som jeg dog ignorerede.

Men nu gjorde han det igen, og denne gang greb jeg inspirationen:
Hvad er "virkeligheden"? (ikke bare virkelighed, men virkeligheden).

Som Ole udtrykte sig, så det ud til, at Ole var helt sikker på, hvad virkeligheden er.
Og det gik omsider op for mig, at Ole (nok uden at vide det selv havde peget på noget af langt større dybde).

Nu viser det sig jo så, at Ole havde peget på et begreb, der er født af Mester Eckehart
http://da.wikipedia.org/wiki/Virkelighed
en af Vesteuropas helt store mystikere
http://da.wikipedia.org/wiki/Mester_Eckehart

Godt gået af en "rationalist" (en der alene accepterer det rationelle og som fornægter alt andet - Ole dog med en meget lille "kattelem" til kunst og filosofi).

Men jo mere jeg tænker over det, jo stærkere bli'r mit indtryk af, at "virkeligheden" rummer svimlende dybder (Her slår Oles "kage, der mangler et stykke" ikke til for mig blinker ).

Så Thomas, uanset hvor inspirationen, nok ret så utilsigtet, kom fra, så glæder jeg mig over, at begrebet virkeligheden kom frem i lyset, og jeg håber på at du vil fortælle om, hvis dette begreb siger dig noget, som du har lyst at skrive om.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11998 - 10/01/2012 09:17 Hjertets ufred og hykleri. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Overskriften er relevant for indholdet i denne tråd. Et godt gammelt dansk ordsprog siger: Sig mig hvem du omgås, så skal jeg sige dig, hvem du er!" Her har debattens to største hyklere slået sig sammen i en gensidig roseklub, fyldt med lodrette løgne om andre debattører og en selvforherligelse, der kun overgås af Hanskrist. Sidstnævnte gør det dog så groft, at det mister enhver forbindelse til virkeligheden. griner

Med Arne og den anonyme smædeskriver Thomas er det anderledes. De minder mere om de sure, menneskefjendske indremissionske præster, for hvem det nye testamentes kærlighedsbudskab er tomme ord, som de aldrig har efterlevet i praksis, men udslynger som bandbuller mod enhver, som modsiger dem. De opfatter begge sig selv som forfulgte martyrer, der "heroisk prøver at udholde verdens ondskab".

Ikke på noget tidspunkt har de forsøgt at forstå årsagerne til modstanden mod deres hykleri og løgne om andre, eller vist respekt for andres synspunkter. Arnes standardbemærkning, "det har de jo ret til" oser af misbilligelse over, at andre ikke vil anerkende hans personlige tilbedelse af uvidenheden. Når han ikke selv kan forstå, udelukker han muligheden for at andre kan forstå.

For dem begge gælder det, at deres menneskeforagt går langt tilbage. Alle, der har forsøgt at komme i dialog med dem, er blevet mødt med afvisning og fjendtlige reaktioner, og når de to er blevet fanget på modsigelser i deres argumentation, har de løgnagtigt søgt at omfortolke andres ord til den modsatte mening, eller har afslået at debattere med begrundelsen, at det var "under deres værdighed". Foragten for andres opfattelser er her klippet ud i pap.

Trosfrihed er ikke blot en ret. Det er et uafviseligt faktum, at man ikke kan binde tanken. Vi er alle forskellige, og vi tænker forskelligt. Men vi deler et ønske om at befinde os godt, også i selskab med andre. Nærlæser man de forskellige debattørers indlæg kan man tit se livsglæden piple frem, selv om vi har vidt forskellige opfattelser af verden. Selv hos den tungsindige Michael kan man fornemme livsglæden, når han bliver virkeligheden bevidst, kikker på en and eller vipper med sine tæer.

Men hos Arne og Thomas finder man ikke sådanne spor, kun en stædig klamren sig til en beruselse i ord, som aldrig kan erstatte den menneskelige virkelighed, som de ikke forstår.

Egentlig er de kun at ynke, og det gør jeg da også, men jeg vil alligevel til hver en tid bekæmpe deres forsøg på at trække andre ned på deres hykleriske plan. Livet er en glæde, som vi kan dele eller isolere os fra. Den glæde skal vi ikke lade nogen skinhellige religiøse lyseslukkere tage fra os. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#11999 - 10/01/2012 10:43 Re: Hjertets ufred og hykleri. [Re: ole bjørn]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Citat:
Trosfrihed er ikke blot en ret. Det er et uafviseligt faktum, at man ikke kan binde tanken. Vi er alle forskellige, og vi tænker forskelligt. Men vi deler et ønske om at befinde os godt, også i selskab med andre. Nærlæser man de forskellige debattørers indlæg kan man tit se livsglæden piple frem, selv om vi har vidt forskellige opfattelser af verden. Selv hos den tungsindige Michael kan man fornemme livsglæden, når han bliver virkeligheden bevidst, kikker på en and eller vipper med sine tæer.


tommelop Go'e ord om trosfrihed, forskellighed, velbefindende og livsglæde. Tak for ordene ler

KNUS fra RoseMarie
Top Svar Citer
#12000 - 10/01/2012 11:55 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det begynder at gå op for mig, at jeg slipper for let ved blot at hævde, at virkeligheden ikke er noget, som mennesker magter at opfatte, endsige definere.

På en måde er det vel indlysende, at vi mennesker er begrænset af vore sanser og vore hjerner, vore kroppe, og at vi derfor ikke har den fulde mulighed for at erkende, hvad vi og verden "i virkeligheden" er.

Allerede Platon illustrerede dette med sit billede af fangerne i hulen, der kun havde mulighed for at se skyggebilleder og derfor (meget logisk) antog dem for at være virkeligheden.
http://da.wikipedia.org/wiki/Hulelignelse

Og middelalderens kristne mystiker, Mester Eckehart (som "i virkeligheden" ikke lå så langt fra zenbuddhismen), hjalp os jo med at føde selve begrebet: virkeligheden.

Uden ham kunne vi vel ikke i dagligsproget have udtrykket "i virkeligheden", der jo ifølge Den Danske Ordbog betyder noget bagvedliggende mere sandt.
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=i%20virkeligheden

Når jeg læser Michaels ord her på debatten (om at lytte) får jeg en klar fornemmelse af en virkelighedsoplevelse på et dybere plan, som han ikke rigtig kan sætte ord på (nok af gode grunde).

Og når jeg læser ord, der har "ramt" dig (Jesusord, ord fra en indisk mystiker), får jeg også en klar fornemmelse af, at det er visdomsord fra en dybere indsigt (Gnosis) i virkeligheden.

Siden jeg, et halvt hundrede år gammel og ikke succesfuld i en mennesketom subtropisk urskov endte på toppen af et ikke særlig højt bjerg, oplevede jeg også - foran en Kristus Ikóns farver, former, symboler og udtryk - at virkeligheden har dybder, som jeg kun kan ane, men som er vidunderligt berigende, og hvor enhver beskrivelse af det anede falder ynkeligt ud smiler

Fornemmelsen af en dybere virkelighed er vi jo mange, der har, som vi også ser det her på debatten, men når det kommer til at beskrive det anede, så kniber det jo for os alle - med undtagelse af "store ånder", som Jesus, Siddharta Gautama (Buddha), Muhammed, Platon, Mester Eckehart o.m.a. - og jeg tillader mig den frækhed at tro, at ingen af dem lykkedes med at udtrykke den fulde sandhed om virkeligheden på en fuldkommen og letfattelig måde blinker

Så kan man jo vælge at afvise en sådan uklart opfattet dybere virkelighed og i stedet koncentrere sig om, hvad der er på overfladen, som kan måles, vejes og logisk bearbejdes.
Det går jo meget godt, må man sige - med naturvidenskab og teknologi - og så kommer påstanden jo: Der eksisterer kun overfladen!.

Er det sandt?
Det er der jo ingen, der ved!

At vi har enorme muligheder i at bruge vores forstand, det er vel ingen i tvivl om, men er alt andet "overtro", "memer", "fantasier" osv.? - og hvor kommer al den slags fra?

Min klare fornemmelse er, at der er noget under overfladen, og den smule, jeg synes, jeg aner (om et mirakel), giver mig en lykkefølelse og en mening med mit liv.

Dialog med andre, der har andre opfattelser, giver mig mere klarhed, og det generer mig ikke, hvis jeg er alene om min oplevelse af min verden blinker

Så kommer jo spørgsmålet: Hvorfor er der andre, der ikke ka' li', at jeg opfatter verden som jeg gør?
Hvad er det, der ser ud til at genere dem?
Hvorfor må vi ikke have hver vores individuelle måde at opleve verden på - og hvorfor må vi ikke fortælle om det - også selv om det i sagens natur ofte ikke kan underbygges logisk (hvem kan bevise, at der kun eksisterer det logiske)?

Eller med andre ord:
Hvorfor giver vi ikke hinanden mulighed for
Hjertets fred og udvikling?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/01/2012 12:00)
Top Svar Citer
#12001 - 10/01/2012 13:15 Re: Hjertets ufred og hykleri. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Igen forsøger Arne at manipulere med sandheden. Søger man i Den Danske Ordbog på virkeligheden, får man som resultat bl.a.
Citat:
Tilstand hvor noget ikke længere kun findes i tanken, teorien el.lign., men har fået faktisk eksistens.
altså her noget, der har fysisk virkelighed.

Postulatet om, at begrebet stammer fra den kristne mystiker Meister Eckehart (under forudsætning af, at vi ikke kendte til Platon) er helt hen i vejret. Eckehart har kun stået fadder til ordet wirklichkeit, ikke for begrebet. Længe før begge de herrer var født, var mennesket helt klart i stand til at skelne mellem fantasi og fysisk virkelighed. Man kunne jo ikke blive mæt af at forestille sig, at man spiste. Der skulle fysiske ting på bordet i virkelighedens verden, hvis man ville overleve.

Komiske Arnes postulat bliver endnu mere komisk, når man undersøger den etymologiske oprindelse til det tyske ord wirklich. Det stammer nemlig fra det oldnordiske ord virki, som betegner gerning eller fæstning. Det går igen i ord som dagsværk, bolværk og Dannevirke, altså rent fysiske ting.

Det eneste dybe ved Arnes tanker ser ud til at være hans dybe uvidenhed om sprog og ordenes betydning, som jeg ofte har påpeget og fortsat vil korrigere, når han forsøger at påvirke andre til at tilbede uvidenheden. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#12002 - 10/01/2012 14:43 Re: Hjertets ufred og hykleri. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland

http://da.wikipedia.org/wiki/Virkelighed
Citat:
Virkelighed er et oprindeligt tysk låneord. Det tilsvarende tyske ord Wirklichkeit blev skabt af Mester Eckehart som en oversættelse af det latinske ord actualitas. Det betegner den form for eksistens, som er afgrænset af det mulige på den ene side og det nødvendige på den anden. Begrebsparret virkelighed/mulighed står overfor det noget anderledes vægtede begrebspar realitet/idealitet (se realisme og idealisme). Virkelighed betyder groft talt det område af helheden, som kan påvirke os.
Gennem hele menneskehedens historie har man diskuteret, hvad der er virkeligt: er det det, som vore sanser fortæller os, eller er der en virkelighed bag det oplevede? I den europæiske filosofi bliver problemet formuleret for første gang i Platons hulelignelse.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=i%20virkeligheden
Citat:
i virkeligheden hvis man bevæger sig ud over det tilsyneladende og ser på hvordan noget egentlig eller faktisk forholder sig
SYNONYM: i realiteten
Jeres problem har et seksuelt udtryk, men ligger i virkeligheden på et meget dybere mellemmenneskeligt plan

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/01/2012 14:55)
Top Svar Citer
#12003 - 10/01/2012 16:15 Re: Hjertets ufred og hykleri. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Igen demonstrerer Arne sin sproglige forvirring. Ordet wirklichkeit er måske konstrueret af Eckehart, men begrebet er ikke, for det findes formentlig udtrykt på alverdens sprog, da man med rimelighed kan formode, at også mennesker før Platon kunne skelne mellem fantasi og håndgribelige ting.

Hvad der skrives på Wikipedia er ikke nødvendigvis korrekt, for det er som bekendt et brugerredigeret leksikon, og der sker ofte ændringer i teksten.

Følger man etymologisk sporet af actualitas oversat til danske, tyske, engelske, franske og spanske ordbøger, så er det overalt oversat til noget, der er reelt og håndgribeligt, og det samme er afledninger af det oldnordiske virki, på olddansk wirkæ (der også kan betyde noget bygget af træ). Så både det tyske wirk-lichkeit og det danske virke-lighed refererer altså til noget, der er lig med noget materielt håndgribeligt.

Men hvad der nærmere er et mysterium er, hvad der får en svinestaldeekspert til at tro, at han er sprogekspert, fordi han har googlet en tilfældig definition på virkelighed, og han derefter fremhæver definitionen på en afledning af begrebet med en anden betydning. griner

Der findes dog en god psykologisk forklaring på hans forvrængning af virkelighedsbegrebet, som jeg vil undlade at bringe her.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12004 - 10/01/2012 17:04 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland

Mon nogen vil undre sig over, at jeg har mere tillid til de ansvarlige for Wikipedia og for Den Danske Ordbog, end jeg har til en anonym debattør, der kalder sig Ole Bjørn.

Men udover det sproglige er der jo også emnet:
Citat:
Gennem hele menneskehedens historie har man diskuteret, hvad der er virkeligt -
Og så ønsker jeg i øvrigt "Hjertets fred og udvikling" til enhver der læser og debatterer i denne tråd.

Arne.
Top Svar Citer
#12005 - 10/01/2012 17:38 Hjertets ufred og hykleri [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Mon komiske Arne vil undre sig over, at vi andre kan have mere tillid til autoriserede ordbøger på en række nordiske og romanske sprog, som benyttes af universiteternes sprogprofessorer, som alle angiver samme betydning af ordet, end til en anonym wikipedia-brugers filosofiske udlægning af et dødt sprog.

Babylon, verdens største udgiver af netordbøger, med en database på over 1400 ordbøger på mere end 75 sprog, oversætter actualitas til samme betydning som mine ordbøger.

http://www.latin-dictionary.org/actualitas

Men Arne har nu på wikipedia fundet en definition, som for ham er et mysterium, og det har gjort ham "klogere" end alverdens leksikografer og professorer i latin. griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12006 - 10/01/2012 18:16 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland

http://www.latin-dictionary.org/actualitas :
Citat:
Definition Of:
actualitas
JM Latin English Dictionary
N F
actuality; reality (Ecc); existence
(Existense: eksistens, tilværelse, iflg. Gyldendals Røde Ordbøger: Engelsk Dansk).

"Virkelighed" - "eksistens" - "tilværelse"

"Kejserens skæg" på flugt fra "kejseren" blinker

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/01/2012 18:22)
Top Svar Citer
#12008 - 10/01/2012 20:51 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Citat:
Hej Thomas.

Det begynder at gå op for mig, at jeg slipper for let ved blot at hævde, at virkeligheden ikke er noget, som mennesker magter at opfatte, endsige definere.

På en måde er det vel indlysende, at vi mennesker er begrænset af vore sanser og vore hjerner, vore kroppe, og at vi derfor ikke har den fulde mulighed for at erkende, hvad vi og verden "i virkeligheden" er.

Allerede Platon illustrerede dette med sit billede af fangerne i hulen, der kun havde mulighed for at se skyggebilleder og derfor (meget logisk) antog dem for at være virkeligheden.
http://da.wikipedia.org/wiki/Hulelignelse

Og middelalderens kristne mystiker, Mester Eckehart (som "i virkeligheden" ikke lå så langt fra zenbuddhismen), hjalp os jo med at føde selve begrebet: virkeligheden.

Uden ham kunne vi vel ikke i dagligsproget have udtrykket "i virkeligheden", der jo ifølge Den Danske Ordbog betyder noget bagvedliggende mere sandt.
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=i%20virkeligheden

Når jeg læser Michaels ord her på debatten (om at lytte) får jeg en klar fornemmelse af en virkelighedsoplevelse på et dybere plan, som han ikke rigtig kan sætte ord på (nok af gode grunde).

Og når jeg læser ord, der har "ramt" dig (Jesusord, ord fra en indisk mystiker), får jeg også en klar fornemmelse af, at det er visdomsord fra en dybere indsigt (Gnosis) i virkeligheden.

Siden jeg, et halvt hundrede år gammel og ikke succesfuld i en mennesketom subtropisk urskov endte på toppen af et ikke særlig højt bjerg, oplevede jeg også - foran en Kristus Ikóns farver, former, symboler og udtryk - at virkeligheden har dybder, som jeg kun kan ane, men som er vidunderligt berigende, og hvor enhver beskrivelse af det anede falder ynkeligt ud

Fornemmelsen af en dybere virkelighed er vi jo mange, der har, som vi også ser det her på debatten, men når det kommer til at beskrive det anede, så kniber det jo for os alle - med undtagelse af "store ånder", som Jesus, Siddharta Gautama (Buddha), Muhammed, Platon, Mester Eckehart o.m.a. - og jeg tillader mig den frækhed at tro, at ingen af dem lykkedes med at udtrykke den fulde sandhed om virkeligheden på en fuldkommen og letfattelig måde

Så kan man jo vælge at afvise en sådan uklart opfattet dybere virkelighed og i stedet koncentrere sig om, hvad der er på overfladen, som kan måles, vejes og logisk bearbejdes.
Det går jo meget godt, må man sige - med naturvidenskab og teknologi - og så kommer påstanden jo: Der eksisterer kun overfladen!.

Er det sandt?
Det er der jo ingen, der ved!

At vi har enorme muligheder i at bruge vores forstand, det er vel ingen i tvivl om, men er alt andet "overtro", "memer", "fantasier" osv.? - og hvor kommer al den slags fra?

Min klare fornemmelse er, at der er noget under overfladen, og den smule, jeg synes, jeg aner (om et mirakel), giver mig en lykkefølelse og en mening med mit liv.

Dialog med andre, der har andre opfattelser, giver mig mere klarhed, og det generer mig ikke, hvis jeg er alene om min oplevelse af min verden

Så kommer jo spørgsmålet: Hvorfor er der andre, der ikke ka' li', at jeg opfatter verden som jeg gør?
Hvad er det, der ser ud til at genere dem?
Hvorfor må vi ikke have hver vores individuelle måde at opleve verden på - og hvorfor må vi ikke fortælle om det - også selv om det i sagens natur ofte ikke kan underbygges logisk (hvem kan bevise, at der kun eksisterer det logiske)?

Eller med andre ord:
Hvorfor giver vi ikke hinanden mulighed for
Hjertets fred og udvikling?

M.v.h. Arne.


Tak for et fremragende indlæg som jeg glæder mig meget til at besvare (jeg får nok først tid på torsdag).

Jeg vælger at bringe det her igen (som et citat), da jeg ser, at det allerede er blevet overdænget (du er blevet overdænget) med personangreb. - Og det endda på trods af at du selv kun har talt positive og opløftende ord til hverandre i dit indlæg.

Tråden her fik desværre ikke lov til at forblive en oase her på "Trosfrihed", og derfor har jeg bragt indlægget igen i håb om, at tråden får lov til at begynde på en frisk - for det er et suverænt indlæg.

Til alle: Det er ærgeligt, at nogle vælger at kalde andre grimme ting og give dem øgenavne. Det er synd for "Trosfrihed", da folk tager flugten fra sådan et miljø, hvor sådan en opførsel er dagligdag. Jeg vælger f.eks. selv ikke at blive medlem, så længe sådan en uanstændighed er daglig kost.

Vi ved alle godt inderst inde, at de mennesker, der driller, håner og tildeler andre mennesker øgenavne, ikke hviler i sig selv. De er ikke fredfyldte mennesker. Der er uro af en eller anden karakter i dem - måske sorg, ærgrelse, vrede, bitterhed, manglende selvtillid, osv. Og jeg ønsker, at de må finde freden i hjertet.

Indtil vi tales ved ...

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12009 - 10/01/2012 23:33 Re: Hjertets ufred og hykleri. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Igen demonstrerer Arne sin sproglige forvirring. Ordet wirklichkeit er måske konstrueret af Eckehart, men begrebet er ikke, for det findes formentlig udtrykt på alverdens sprog, da man med rimelighed kan formode, at også mennesker før Platon kunne skelne mellem fantasi og håndgribelige ting”.

- Det kunne de. Men det væsentlige her er egentlig at Arne nærmest tiltror virkeligheden at være en konsekvens af kognition, og tillægger kun derfor de subjektive følerier med overnaturlige idéer gyldighed.
At selve virkeligheden sprogligt set er objektiv mens beskrivelserne (af bl.a. hans sanseerfaringer) er det subjektive spiller ingen rolle, og får derfor heller ikke Arne til at søge beskrivelser med virkelighedsforankring. Det primære for Arne er også når han søger def. på virkeligheden, at finde den def. der åbner døren for hans egne følerier som det primære.

Vi har set det et utal af gange. Arne forstår slet ikke hvorfor det er vigtigt at skabe logisk konsistente beskrivelser af virkeligheden. Dette viser præcis hvori det primære for ham består. At han med sine def. af virkeligheden støder ind i et hav af modsætningsfyldte idéer med samme gyldighed som hans egen, spiller derfor heller ingen rolle. At han skaber tifold flere problemer end han mener at løse med sin ”metode”, har heller ingen betydning. Man kan spørge hvad der egentlig har betydning for Arne?

Forholdet mellem rationelt og irrationelt, eller mellem forstands- og følelsessiden i mennesket, har nok været et problem i den europæiske kultur siden middelalderen. I det man kunne kalde åndshistorien, har forstands- og følelsesbetonede perioder efterfulgt og reageret på hinanden helt op til tiden før 1 verdenskrig, hvor man mente at den naturvidenskabelige verdensanskuelse ville bryde sammen som ”rationalismens sidste triumf” (Egon Friedell’s kulturhistorie). Så han sig omkring, holdt vist heller ikke dette stik. Og heller ikke Arne sætter en ære i at tænke modsigelsesfrit. Arne kan se udviklingen i verden omkring ham som et resultat af rationelle forklaringer der netop ikke modsiger hinanden, men vælger til trods en form for primærprocestænkning i sit møde med denne virkelighed, omverden – men med hvilken begrundelse? Vil han fx med Schopenhauer, Kierkegaard m.f. fastholde livets mening som en forløsning fra verden omkring ham, da vil det blive ganske ulogisk med en rationalistisk Hegel at søge en mening, en rationalistisk plan i verdenshistorien. Arne vil måske mene at han ”kaster sig ud i et valg” og han derfor burde nyde en form for respekt. Men det besynderlige er nu alligevel at se Arne kaste sig ud i mærkelige angreb på videnskaber der bare forsøger at forklare den verden han selv tumler rundt i med skrøbelige meninger. At videnskaber ikke er ansvarlige for de moralske pus og påhit mennesker i kulturer finder på, falder ham heller ikke ind. Ingen videnskaber angriber akkurat hans ”spring” ret ud af fornuften, men det betyder jo ikke dermed at fornuftige beskrivelser af verden og kulturers religioner bør være bag ham. Det er svært at se Arnes forberedelser som et konstruktivt forsøg på at skabe en bedre balance mellem det rationelle/irrationelle i ham selv, hvorfor man hurtigt kommer på den tanke, at han måske før hovedspringet glemte sit hoved på vippen?

Man kan ikke just berømme Arnes fikse idéer om noget meget gammelt og meningsfyldt guddommeligt for en saglighed, man kan ikke heller kalde det for en udfordrende påstand midt i en gudsforladt verden. Men netop her hiver han så hatten op af kaninen: virkeligheden eksisterer udenfor menneskets erkendeevne, kun med intuitionen er mennesket i stand til glimtvist at øjne sit fædrene ophav, det guddommelige univers, hvor alt består af den reneste kærlighed (og altså ikke den beskidte kødrand mennesker uden samme tro oplever), den rigtige gud, hvis navn ikke kan udsiges og def. og afgjort ikke af ”rationalister”…;)

Ja Ole, men pust roligt, du har kun set introen, snart kommer selve messerne…;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/01/2012 23:35)
Top Svar Citer
#12013 - 12/01/2012 20:53 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Dit indlæg har været umådeligt inspirerende for mig. Her kommer mine tanker.

Citat:
Det begynder at gå op for mig, at jeg slipper for let ved blot at hævde, at virkeligheden ikke er noget, som mennesker magter at opfatte, endsige definere.

På en måde er det vel indlysende, at vi mennesker er begrænset af vore sanser og vore hjerner, vore kroppe, og at vi derfor ikke har den fulde mulighed for at erkende, hvad vi og verden "i virkeligheden" er.


Jeg tror, det er meget rigtigt formuleret det med, at vi er "begrænset af vore sanser og vore hjerner, vore kroppe" (min fremhævning, jf. nedenstående). Og jeg tror til gengæld godt, at vi kan opleve virkeligheden direkte, hvis vi følger de Hellige og Vismændene, når de forkynder "(sanse-)begærets afkald" og "egenviljens afkald" i kærlighedens navn.

Efter min mening taler Jesus om dette, når han taler om den uselviske og selvopofrende kærlighed. Da "giver vi afkald" på vort eget. Ja, han gav endda afkald på sin krop og vandt Livets Krone ved Gud. Ja, han overvandt begrænsningerne.

Også Buddha taler om dette, når han ønsker at fremme sindsroen og indsigten, der netop når om bag vores sanser, følelser, forestillinger, tanker, "hjerne".

Og Vismanden Ramana Maharshi taler om at finde ud af, hvem vi er - ved først og fremmest at forstå, at vi ikke er kroppen. "Hvem er jeg?". Og hvor kommer denne oplevelse af 'jeg' fra? For hvem opstår tankerne og fantasierne? For hvem opstår smerten og glæden? Ja, for hvem opstår følelsen af 'jeg'? Han taler også om "Surrendering", igen et afkald af "jeg, mig og mit". Vi ledes netop bag begæret, bag sanserne, bag "jeg", bag begrænsningerne.

Alle tre forsøger at lede os om bag overfladen, som du også nævner noget om.

Citat:
Så kan man jo vælge at afvise en sådan uklart opfattet dybere virkelighed og i stedet koncentrere sig om, hvad der er på overfladen, som kan måles, vejes og logisk bearbejdes.
Det går jo meget godt, må man sige - med naturvidenskab og teknologi - og så kommer påstanden jo: Der eksisterer kun overfladen!


Ja, men det er heldigvis kun en påstand. Og Jesus, Buddha og Ramana Maharshi (bl.a.) peger på en dybere virkelighed. Næstekærlighed, afsavn, indsigt! En vilje til disse er perlerne, der lyser, når vi søger dybere - under overfladen.

Citat:
Fornemmelsen af en dybere virkelighed er vi jo mange, der har, som vi også ser det her på debatten, men når det kommer til at beskrive det anede, så kniber det jo for os alle - med undtagelse af "store ånder", som Jesus, Siddharta Gautama (Buddha), Muhammed, Platon, Mester Eckehart o.m.a. - og jeg tillader mig den frækhed at tro, at ingen af dem lykkedes med at udtrykke den fulde sandhed om virkeligheden på en fuldkommen og letfattelig måde


Jeg tror heller ikke, at det lykkedes dem. For jeg tror slet ikke, at sproget slår til - og her stod de jo netop i kødet og talte. Vi må gå ad den ordløse og direkte erkendelses vej. Og de mennesker, der kender det Guddommelige, peger på vejen og døren, som vi når hen til, hvis vi vælger at gå vejen og gøre, hvad de siger.

- Elske uselvisk, give afkald på verdens rigdomme og onde veje, søge indsigten i os selv - i hjertet.

... Men ikke alle hører deres kald! Thi de som har, de skal mere modtage. De kan høre ... og forstå, efterhånden som de får mere åbenbaret.

Som følge af den rette stræben bevæger de sig hastigt på stien mod døren til virkeligheden. En stræben i hjertet - en kærlighed til sandheden og hverandre. For godheden og sandheden kan ikke adskilles. De er ét.

Citat:
Så kommer jo spørgsmålet: Hvorfor er der andre, der ikke ka' li', at jeg opfatter verden som jeg gør?
Hvad er det, der ser ud til at genere dem?


Måske de endnu ikke har hørt Det Hellige Kald. Disse skal have flere lektier af livet, før ørerne åbnes, og kaldet runger i Hjertet.

Citat:
Når jeg læser Michaels ord her på debatten (om at lytte) får jeg en klar fornemmelse af en virkelighedsoplevelse på et dybere plan, som han ikke rigtig kan sætte ord på (nok af gode grunde).

Og når jeg læser ord, der har "ramt" dig (Jesusord, ord fra en indisk mystiker), får jeg også en klar fornemmelse af, at det er visdomsord fra en dybere indsigt (Gnosis) i virkeligheden.

Siden jeg, et halvt hundrede år gammel og ikke succesfuld i en mennesketom subtropisk urskov endte på toppen af et ikke særlig højt bjerg, oplevede jeg også - foran en Kristus Ikóns farver, former, symboler og udtryk - at virkeligheden har dybder, som jeg kun kan ane, men som er vidunderligt berigende, og hvor enhver beskrivelse af det anede falder ynkeligt ud


Og jeg håber, at vi tre får lov til at udveksle ord uden at skulle hånes og få øgenavne af de andre. Jeg tror, at vi har meget, vi kan dele med hinanden og berige hinandens liv med smiler

(Jeg håber ligeledes, at flere kommer til; kom Zenia, kom Jan, kom enhver der ønsker at dele glæde og indsigt!).

Jeg så jo, hvordan en person i chatten havde tryglet dig om at læse hans indlæg. Og før du besvarede det, havde jeg allerede indset, at du i din venlighed ville svare ham, og at du ville få en skidtspand tilbage. Så selv om du tidligere har sagt (ellers må du korrigere mig), at det nogle gange kan være svært at "vende den anden kind til", så gør du jo faktisk helt naturligt netop dette - måske endda uden at vide det. Det er stort og flot, synes jeg. Du står model til meget.

Citat:
Eller med andre ord:
Hvorfor giver vi ikke hinanden mulighed for
Hjertets fred og udvikling?


Godt spørgsmål. Et svar kunne være: Lad os gøre netop det! Lad os - der vil - give hinanden mulighed for Hjertets fred og udvikling.

De bedste tanker om fred og indsigt,
Thomas
Top Svar Citer
#12014 - 12/01/2012 23:38 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: Arne Thomsen]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ja, pudsigt nok. Der er den, jeg er. Og jeg tager selv til orde.

Du taler om virkeligheden, Arne, men hvad er mere virkeligt end os selv og det liv, som vi lever?

Livet er dig og mig og de mennesker, der udgør vores virkelighed og det vil det altid være.

Det, som er, er allevegne omkring dig hvis du har fundet ro med dig selv.

Men hvem finder ro med sig selv? Livet er en konstant foruroligelse og sådan skal det være. Stilstand er død.

Enhver erkendelse som ikke bunder i forståelsen af éns eget liv og de komplicerede forhold til andre mennesker er kun tankespind, Se dig omkring. Det, som er, er den frygtelige virkelighed, men se dig omkrig endnu engang.

Det, som er er ikke sandheden. Sandheden er stilheden og det uendelige rum, som du ser omkring dig i det nu, som ikke er forstyrret af tankevirksomhed. Hvad ser du i dit livs nu?

At være stille, blot at leve med og ikke at handle selv om man dog ikke kan lade være med at reagere på en udfordring. man kan udmærket reagere på en udfordring uden at identificere sig med denne reaktion.

Hvis du tier stille, ikke handler og blot lytter vil du se noget der ikke kan forklares med ord. Du vil se en bevægese, som ikke kan beskrives.

Bag denne bevægelse er forståelsen. At se alting som det er.


Glem alt og se dig omkring i virkelighedens nu.

Livet er altid her og nu.

Lykkelig, det menneske der tør at begive sig ud i det virkelige liv, med alle dets vanskeligheder. smiler

Det liv som er hans eget og som er lige foran ham.

Så vil du se at livet altid er det, som er lige foran dig i virkelighedens evige nu.

Men vi må hver især selv se og forstå det. smiler smiler smiler



Redigeret af Michael (12/01/2012 23:57)
Top Svar Citer
#12015 - 13/01/2012 07:39 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: Michael]
Lea
Uregistreret

Top Svar Citer
#12016 - 13/01/2012 10:13 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Hver gang jeg læser dine ord, siger det JA inden i mig - samtidig med at jeg bliver lidt overrasket over måden, du udtrykker dig på.

En enkelt bemærkning til:
Citat:
Du taler om virkeligheden, Arne, men hvad er mere virkeligt end os selv og det liv, som vi lever?

Livet er dig og mig og de mennesker, der udgør vores virkelighed og det vil det altid være.

Det, som er, er allevegne omkring dig hvis du har fundet ro med dig selv.

Men hvem finder ro med sig selv? Livet er en konstant foruroligelse og sådan skal det være. Stilstand er død.
Egentlig kan jeg bedre bruge udtrykket det værende end udtrykket virkelighed.

Og der, hvor jeg finder ro og min egen væren, er, når jeg er alene (uden mennesker i nærheden) og når der ikke er noget, jeg skal.
Så synes jeg, at jeg får ro til at opleve naturen, denne klode, solen, månen, stjernerne - og mig selv, som tilhørende dette værende mirakel.

På den baggrund er det spændende for mig at møde alle slags mennesker.

Min fornemmelse er, at det ikke er ret meget anderledes end det, du fortæller om, at du oplever.
Men vi er jo alle, hver især, "vores eget individuelle mirakel", og jeg læser dine ord med stor interesse (samtidig med, at jeg altid har en lille tvivl, om jeg nu også rigtig har forstået dem smiler ).

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12017 - 13/01/2012 11:10 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg glæder mig selvfølgelig rigtig meget over så godt, vi ser ud til at være "på bølgelængde", og over at vi har mulighed for at inspirere hinanden.

Jeg har netop forsøgt at forstå og svare Michael - og uanset om det lykkedes eller ikke, så er det dog et forsøg på finde gensidig inspiration (i "Hjertets fred og udvikling/forvandling" blinker ).

Vi er jo alle forskellige, men nogle af os ser ud til at have mulighed for at inspirere hinanden, og det er for mig den helt store værdi i et debatforum som Trosfrihed.dk.

Nu er andre synspunkter end ens egne jo altid en udfordring, som kan fungere på mange forskellige måder.
Hvordan udholder man, at andre mener noget andet end man selv gør?
Skal de belæres om, at de tager fejl?
Kan det bruges til at ransage egne synspunkter?'
Kan det åbne hidtil ikke sete perspektiver?
Der er frit valg på alle hylder blinker

Her har dine idéer været inspirerende for mig, når jeg står i den situation, hvor jeg har lyst til at "svare igen" på et aggressivt indlæg.
Hvis der ikke er udsigt til inspiration, hvorfor så overhovedet spilde tid på det?
Ja, men skal en provokation have lov at blive stående - uimodsagt?
Ja, lad den bare stå og "visne i vinden", fik du mig til at indse smiler

Og den størst mulige klarhed og åbenhed (også overfor fjendtlige indlæg) er for mig den "jord" idéerne bedst kan blomstre i.

(Lige nu - for mig - er verdens mirakuløse væren en kilde, der er vidunderlig at drikke af - resten er detaljer smiler )

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12018 - 14/01/2012 23:01 Re: Hjertets fred og udvikling [Re: Michael]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Mich..

"Livet er dig og mig og de mennesker, der udgør vores virkelighed og det vil det altid være".

- Livet er jo en biologisk egenskab der muliggør at individet kan interagere med og forholde sig til andre eksistenser, mens selve livsformerne er skrøbelige og derfor (instinktivt) passer godt på livet, fordi de netop ikke altid vil kunne optræde som eksistenser i virkeligheden. Den mulighed har forsteninger/fosiller fx. ikke, de optræder bare som fysiske fænomener i samme virkelighedsrum, men vil sikkert også engang bare blive til (stjerne)støv.

"Men hvem finder ro med sig selv? Livet er en konstant foruroligelse og sådan skal det være. Stilstand er død".

- Hvordan synes du så stilheden forholder sig til stilstanden - repræsenterer den fx. den forestående stilstand, hvorfor stilheden kan give lidt af den uro, der så provokere nogen til lidt livlig deltagelse i livet? ;)

"Hvis du tier stille, ikke handler og blot lytter vil du se noget der ikke kan forklares med ord. Du vil se en bevægese, som ikke kan beskrives".

- Bevægelser er trykimpulser, som både ka' registreres og tilmed beskrives og endda forstås - man ka' endda beskrive bevægelse som synonymt med liv.

"Lykkelig, det menneske der tør at begive sig ud i det virkelige liv, med alle dets vanskeligheder".

- Lykkefølelsen afhænger jo af den succes mennesket oplever når det forholder sig til livets vanskeligheder, ikke sandt, og hvad ville her være mere naturligt for mennesket end vise sin begejstring, dvs. bryde stilheden. Samme gælder jo når livet gør ondt, ik' - tænk på de små bæbsers reaktion i mødet med livet...;)

"Så vil du se at livet altid er det, som er lige foran dig i virkelighedens evige nu".

- De "evige nu'er" er jo i virkeligheden fortid, når din hjerne registerer trykimpulserne på hud, ører og øjne. Nu'et skal først registreres og siden genkendes.
Forevigelse er derimod noget vi mennesker tuller med, i mødet med erkendelsen af egen forgængelighed. Det er her div. overnaturlige forestillinger (religioner) optræder som tryghedsbaser kulturer, hvor fx. mystifisme skal bortforklare en ellers nødvendig kendsgerning ved det biologiske liv. Her blir spørgsmålet jo så, om ikke de illusioner (bedragerier) mennesker skaber og reproducerer i kulturer, bare er en unødig belastning og at mennesker sagtens ka' trøste hinanden over virkelige tab med erkendelige forklaringer om livets mange facetter? Man er måske bedre styrket og opnår den ro du taler om, hvis man ikke behøver slæbe rundt på gamle selvbedrag?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12019 - 15/01/2012 12:50 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Citat:
Nu er andre synspunkter end ens egne jo altid en udfordring, som kan fungere på mange forskellige måder.
Hvordan udholder man, at andre mener noget andet end man selv gør?
Skal de belæres om, at de tager fejl?
Kan det bruges til at ransage egne synspunkter?'
Kan det åbne hidtil ikke sete perspektiver?
Der er frit valg på alle hylder


Det er nogle spændende overvejelser!

Gennem meditation har jeg lært, hvor illusive mange tanker og forestillinger kan være. Selv ens egne intentioner kan vise sig at være anderledes, end man har bildt sig selv ind. Det er i hvert fald en af de selvindsigter, jeg får gennem meditation. Måske er der tale om noget almenmenneskeligt.

Når jeg spekulerer over - i en given situation - hvad der er det rigtige at gøre, så bruger jeg gerne Jesu ord som "målestok" eller "spejl". For de ord runger så dybt i min sjæl af "rigtighed" ... bare jeg var bedre til at handle på dem.

I forhold til debatten her, så inspireres jeg nu og da på den måde, at andres ord kan "ramme" mig og give "sandhedens genklang" i mig. Det er en vidunderlig oplevelse.

Citat:
Her har dine idéer været inspirerende for mig, når jeg står i den situation, hvor jeg har lyst til at "svare igen" på et aggressivt indlæg.
Hvis der ikke er udsigt til inspiration, hvorfor så overhovedet spilde tid på det?
Ja, men skal en provokation have lov at blive stående - uimodsagt?
Ja, lad den bare stå og "visne i vinden", fik du mig til at indse


Det er jeg glad for smiler
Jeg er ganske ung. Alligevel synes jeg, at jeg har brugt alt for mange år på at besvare aggressive og usaglige indlæg og mennesker, der enten angriber personen frem for bolden, eller som bryster sig af "videnskabelighed" uden at have den ringeste "akademiske tone" i livet.

Og jeg havde i noget tid tænkt på at stoppe med at besvare deres indlæg. Og da du så opfordrede mig til det, så gjorde jeg det - og har holdt ved det lige siden smiler

Citat:
Lige nu - for mig - er verdens mirakuløse væren en kilde, der er vidunderlig at drikke af - resten er detaljer


Hvor er det dog vidunderligt. Netop disse ord er som de ord, jeg nævnte ovenstående ... nogle der "rammer plet" i mig. Det føles så skønt!

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12020 - 17/01/2012 14:43 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Det overrasker dig jo nok ikke, at dine ord er en fryd for mig.

At verdens mirakuløse væren er en kilde, der er vidunderlig at drikke af - det, indser jeg nu, rammer også mig mere præcist, end jeg først rigtig var klar over.

Dét at man frit kan fabulere her på Trosfrihed.dk, det er en gave, synes jeg.
For mig har det i hvert fald betydet en "vandring", der startede, da jeg første gang blev "ramt" af budskaberne fra en Ikón, og hvor jeg på et senere tidspunkt - også foran Ikónen - fik erkendelse af, at dogmer kun er en slags "nyttige kulisser" (Underligt at man skal "lære" dét i mødet med en Ikón, der jo på den måde nærmest afskaffer sig selv smiler ).

Det overflødiggjorde så for mig al snak om teisme-ateisme (som noget uvæsentligt "kulissesnak"), og tilbage i kristendommen stod så for mig det dobbelte (tredobbelte?) kærlighedsbudskab: Gud og Næsten (som dig selv).

Her står ordet GUD for mig, som Verdens Væren (og årsagen bagved, hvis der er en) og ordet Næsten, som mine nærmeste, alle mennesker, alle skabninger, alt på denne jord.

Det at verden eksisterer, det er jo en selvfølge i dagligdagen, hvor vi kæmper for at få tilfredsstillet vore livsnødvendige behov (samt alle de overflødige blinker ), men når vi i enkelte øjeblikke ikke har travlt med at bruge verden - så er muligheden der jo for at undre sig, og glæde sig, over dét, at al ting ER.

Det kan selv et halvvoksent barn indse, tror jeg, men oftest - for nogle måske altid - har vi så travlt med "vores eget", at vi ikke får øje på verdens ufattelige væren.

Her hjalp du mig, trosfrihed.dk smiler
(Og de, der ikke ka' holde ud at læse, hvad jeg skriver, ka' jo bare la' være blinker )

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (17/01/2012 14:44)
Top Svar Citer
#12245 - 15/02/2012 14:10 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Thomas
Uregistreret

Kære alle,

Ville Trosfrihed ikke være et smukt sted, hvis vi hver især kunne komme til hinanden med vores svagheder ... og her, hos hinanden, blive varmet og opbygget?

I stedet har vi skabt en kampplads. Det er ikke en kampplads i sig selv - det er blot en debatportal. Men VI har SKABT - og skaber kontinuerligt - en kampplads, hvor vi skjuler vores svagheder, hævder os selv og nedbryder hinanden.

- Denne uværdige "sport" fortsætter dagligt og har gjort det i mange år. Den dyrkes både i indlæggene og i chatten.

Hvis I også har en smuk vision for Trosfrihed, så ønsker jeg, at I vil komme med nogle bud på, hvad vi kan gøre for at gøre dette til et smukt og berigende sted. En frodig have hvor vi kan plukke af hinandens frugter til et opbyggende liv.

Vi kan måske gøre noget helt konkret - give nogle absolut konkrete bud som kan udleves nu og her - for at skabe et smukt og fredfyldt sted.

Kærlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#12246 - 15/02/2012 14:28 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Advarsel!!!

Som debattens ubestridt største hykler og værste smædeskriver med stribevis af pseudonymer såsom "Sandheden" og "Visdommen" og "professoren" m.fl. bag sig plus en lang række hadeindlæg uden underskrift, bør ingen tage Thomas opfordringer alvorligt. Hans primitive pubertets"humor" og forsøg på at skabe splid i alle de debatter, han har deltaget i, har gjort ham upopulær overalt, bortset fra de naive sjæle, som han med billig smiger kan trække rundt ved næsen.

Debatter er til for at meninger kan brydes, så vi kan blive klogere på hinanden. Fredfyldte gensidige rose-debatter er ligegyldige og lider døden på grund af manglende interesse.

Du vælger selv, om du vil være seriøs debattør eller et af de klokkefår, som Thomas morer sig med at dirigere med.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12247 - 15/02/2012 14:34 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
vær selv den forandring du ønsker at se i verden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#12256 - 16/02/2012 10:03 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"I stedet har vi skabt en kampplads. Det er ikke en kampplads i sig selv - det er blot en debatportal. Men VI har SKABT - og skaber kontinuerligt - en kampplads, hvor vi skjuler vores svagheder, hævder os selv og nedbryder hinanden".

- Det ka' i jo sagtens løse, i skruer bare ned for al' den missionering og diskuterer i stedet betydnigen i meningsindholdet. Det er m.a.o. dine egne følelser du her påtaler, ikke debatten og debattører.

mvh
Simon

Top Svar Citer
#12257 - 16/02/2012 10:13 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"Debatter er til for at meninger kan brydes, så vi kan blive klogere på hinanden. Fredfyldte gensidige rose-debatter er ligegyldige og lider døden på grund af manglende interesse".

- Så enkelt ka' det udtrykkes. Faktisk ka' man med kritik bringe liv i hinanden, hvilket ka' være tiltrængt, dersom man er blevet "elsket" ihjel af eksempelvis en "buldrende stemme" med ord så tomme for realitet..;)

mvh
Simon


Top Svar Citer
#12266 - 16/02/2012 15:26 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Citat:
Dét at man frit kan fabulere her på Trosfrihed.dk, det er en gave, synes jeg.
For mig har det i hvert fald betydet en "vandring", der startede, da jeg første gang blev "ramt" af budskaberne fra en Ikón, og hvor jeg på et senere tidspunkt - også foran Ikónen - fik erkendelse af, at dogmer kun er en slags "nyttige kulisser" (Underligt at man skal "lære" dét i mødet med en Ikón, der jo på den måde nærmest afskaffer sig selv smiler ).


Siden du skrev det indlæg, jeg her har citeret fra, har det "rumsteret" i mit hoved. Dine ord vækker nemlig genklang fra dengang, jeg læste "Den Evige Filosofi" af Aldous Huxley.

I denne bog har Aldous Huxley vist os den evige livsvisdom, som er at finde "bag kulisserne" på diverse religioner og hos alle tiders store seere. Han viser os den Sandhed, som udtrykkes forskelligt fra kultur til kultur og fra slægt til slægt, men som dog er den samme Evige Filosofi "bag verdens væren", om du vil.

Der er tale om en livsvisdom og en indsigt, som vil føre individet tilbage til sit Guddommelige Ophav.

Jeg vil oprette en tråd om "Den Evige Filosofi". Og jeg vil spørge dig, om jeg på nogen måde kan overtale dig til at skaffe dig et eksemplar af Aldous Huxleys bog? Måske kan den skaffes i et antikvariat. (Og ellers har jeg to eksemplarer, hvoraf jeg gerne låner dig det ene).

Jeg tror så absolut, at denne bog vil inspirere dig ud over dine største forhåbninger.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12267 - 16/02/2012 16:24 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: ]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Hej Thomas.

Jeg husker Aldous Huxley fra mine yngre dage - bl.a. "Fagre nye verden", men havde egentlig glemt ham.

De senere stadier af hans liv lyder interessante
http://da.wikipedia.org/wiki/Aldous_Huxley

Jeg vidste ikke, at han inspirerede "The Doors", som jeg holdt meget af - og stadig gør smiler

"Den evige Filosofi" kunne fås på nettet for ca. 200 kr., så den har jeg købt (det er jo det nemmeste).
Så får vi se.
(Af en eller anden grund får jeg altid modvilje, når andre vi have mig til at læse en bog, men det overvandt jeg så denne gang blinker ).

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12269 - 17/02/2012 11:27 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7183
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Hej Thomas.

Jeg fandt en omtale af bogen, hvis originaltitel er:
The Perennial Philosophy:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Perennial_Philosophy

Ganske "appetitvækkende", synes jeg.

Hvis du opretter en tråd om "filosofisk mystik", eller hvad du nu vil kalde emnet, er der jo nok en del (men næppe alle), der vil afvise emnet - af flere forskellige grunde blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12271 - 17/02/2012 18:00 Re: Hjertets fred og forvandling [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne,

Ja, jeg kender godt det med at få foreslået en bog og føle modvilje (eller i hvert fald manglende vilje til et "hu-hej, lad os bare prøve den!"). Derfor var det også med en blanding af tøven og ikke-tøven, at jeg foreslog dig "Den Evige Filosofi". Tøven fordi jeg kender til modviljen mod at få "prakket" noget på, ikke-tøven fordi bogen har været så kraftigt inspirerende for mig (og pga. min overbevisning om at den også vil inspirere dig).

Og bogens tema og indhold er - synes jeg - et fantastisk alternativ til de to poler, der ofte er herskende på debatter; folkereligionen i sin mere fastfrosne dogmatisme og ateismen (især i den positivistiske klædedragt).

Det har været interessant at læse dine links til Aldous Huxley og bogen smiler

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 14:09
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Ramadan-måneden
af somo
16/04/2024 18:47
Nyheder fra DR
Mand fængslet, efter 38-årig blev stuk..
18/04/2024 13:58
WHO udtrykker 'enorm bekymring' over fug..
18/04/2024 13:33
33-årig mand anholdt for at have solgt ..
18/04/2024 13:26
Skade til badmintonprofil tvinger kvinde..
18/04/2024 13:12
Forfatter får ikke udleveret sine dagb..
18/04/2024 12:53
Nyheder fra Religion.dk