annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 37 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 36 37 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11486 - 15/10/2011 18:37 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Det var nu heller ikke alting jeg forstod, men da en meget spændende teori om at det hele var opstået af intet, hvilket du måske ikke fik fat i og : We´re here just by incident( eller var det by accident), som jeg altid har påstået.
Nej det fik jeg ikke fat i, men det er jo ikke just nogen nyhed, at "det hele er opstået af intet", som du skriver.
Det er jo lige præcis dét, alle religionerne (minus buddhismen) også siger blinker

Og så er det jo spørgsmålet om, hvordan dét gik til? smiler
(Ingenting her - ingenting der - og så, lige pludselig: Kaninen op af hatten! - helt tilfældigt blinker )

Her indsætter religionerne jo en skaber-gud eller en skaber-kraft - mens videnskaben jo så åbenlyst står med et forklaringproblem - "med tomme hænder!"

Ikke just imponerende, vil jeg mene blinker
Mon den påstand er bredt accepteret i videnskabelige kredse?
Jeg tvivler blinker

(Her vil jeg lige tilføje - for mit vedkommende - at jeg så udmærket forstår, at idéerne om en eller anden skaberkraft helt selvfølgeligt opstår i menneskers forestillinger, men jeg behøver dem ikke. For mig er det nok, at det er sket, at verden er, at det er et vidunderligt mysterium - og jeg oplever det som det største af alle mirakler - ikke som noget selvfølgeligt)

At galakserne fjerner sig fra hinanden med accelererende hastighed, og at der eksisterer hastigheder større end lysets har længe været kendt (tænk blot på "entanglement"), og det gør jo ikke just universet mindre mystisk - tværtimod!

Men jeg forstår, at du er tilfreds med, hvad der jo i realiteten er ingen forklaring - nærmest en selvfølgelighed - (hvordan dét så kan lade sig gøre at være tilfreds med dét fra naturvidenskaben), samtidig med at du afviser enhver form for skaberkraft.

Det er set med mine øjne intet mindre end den største af alle fordomme - fuldstændig ubegrundet - og helt uden logik.
Bravo blinker

Samtidig hævder du, at mennesker, der evner at opleve hellighed, er ramt af en "kræftsvulst".
Det er en hård dom over adskillige milliarder mennesker, og det får mig til at tænke på, om ikke det er vreden fra din barndom, der har fået forkert adresse - fra dem, der begik åndeligt overgreb mod dig, til en meget stor del af klodens mennesker.
Det ligner ikke kærlighed til dine medmennesker, synes jeg.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (15/10/2011 18:39)
Top Svar Citer
#11487 - 16/10/2011 02:51 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

"Har egentlig ikke så meget at sige til det, I skriver".

- Selvfølgelig ikke, som skrevet stod begrænser du jo netop debatter til kæleri mellem indbyrdes troende, for dér findes bekræftelsen jo..

"ud over, at jeg aldrig har udtrykt, at jeg tror kærligheden kan og skal begrænses til NOGLE mennesker".

- Hvor ser du referencen til det jeg skrev?

"TROR derimod, at det er Kærligheden, som ér det eneste, der kun kan og formår at vokse ved at gives bort".

- Jeg synes det ville være bedre hvis du forholdt dig til hvad jeg egentlig skrev. Bortset fra det, så er det så tit nogle søde anakronismer i troende serverer, når der altså rigtig er gang følelsesregistret! Som netop sagt, flytter i ofte fokus fra kritikken af trosindholdet til jeres egne følelser for det i tror, som om akkurat følelserne jeres var bærende argumenter for synspunktet.
Mennesker kan sagtens føle stærkt for rent sludder og vrøvl uden at dette giver synspunkter relevans og betydning. Og at gøre kærligheden til en omgang mystik, er egentlig lige så uinteressant som at mystificere vores fælles verden. Hvad skal vi bruge den slags til, er verden omkring os ikke spændende, smuk, skrækkelig og barsk nok som den er?

Trerams spørgsmål har netop den pointe du fint selv illustrerer: mystikere nærer sjældent nogen større interesse for fornuftige forklaringer og spørgsmål - mystikere vil gerne se sig selv som særlige og helt specielle, hvorfor de akkurat indkredser forventningerne til enige troende, der så kan bekræfte dem i et sådant selvsyn - som enten omvandrende åndslys der blæser med generende styrke eller som "stjernebørn" der danser rundt på tanketåger om dem selv som små guddommelige afkom m.m.
Du store kineser, på ufattelig mange områder ligner vi mennesker jo hinanden ret ud i det trivielle, der er simpelthen meget mere der binder end adskiller os, hvorfor mystikeren som socialt fænomen betragtet nu mere minder mig om teenageren der iværksætter skænderier for at blive fri fra forældrene, end om mennesket der i erkendelsen af ligheden flytter blikket på verden omkring sig.

"Fejlen, man kan begå som menneske - er, igen som jeg ser det - når man TROR, kærligheden KAN begrænses. ... Og det handler for mig slet ikke om religion dette her".

- Jeg synes da afgjort også fokus burde tilbageføres på de overnaturlige idéer om menneskelige egenskaber såvel som den verden også de overtroiske mennesker befinder sig i, fremfor på følelserne for overtroen, vi ved jo i forvejen at følelserne er i kog når himmelnisserne diskuteres, men det er nu meningerne om himmelnisserne der er interessante at debattere. Blot fordi også religiøse mennesker oplever kærlighed, behøver man jo ikke gøre kærligheden til en religion, vel Zenia...

mvh & god søndag dér ditto..;)
Simon


Redigeret af Simon (16/10/2011 02:55)
Top Svar Citer
#11488 - 16/10/2011 08:51 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
moron Arne.
"ingenting her og ingenting der og så-- pludselig trækker en gud et univers op af hatten, og heriblandt en lille klode kaldet jorden, her får han den gode ide at drysse lidt fisk, dyr og mennesker ud over landskabet, så de kan gå og hygge sig der, jo det er da indlysene at det er foregået på den måde, der er ingen anden forklaring.

Jamen hvis denne skaberkraft er the Big Bang-hvad så??Kan det så stadig henføres til et guddommeligt væsen, der tryllede universet op af hatten??.

Jeg tror ikke det varer så længe igen før man har en fornuftig bevislig forklaring hvordan det hele blev skabt, men er da helt sikker på, at et videnskabelig bevis ikke vil blive accepteret af den religiøse skare, de troende vil til enhver tid ty til deres "egen skaber", intet andet kan godtages, just ikke imponerende.

Du har et megaproblem med min "vrede" over religionen, jeg er både vred og forarget og det tror jeg mange andre også er, nok især over alle de katolske håndlangeres uhyrligheder.

Jeg mener at religionerne er som en kræftsvulst i den menneskelige hjerne, når du ser hvad den kan få mennesker til, især den muslimske verden, men det vil du ikke kommentere, og hvad med de tusindtals misionærer der igennem tiderne har tvunget både fysisk og psykist millioner af uskyldige mennesker i de underudviklede lande med, og som stadig pågår selvom det kun er i mindre målstok nu, det er fuldt lovligt at pådutte mennesker noget der ikke kan bevises på nogen måde overhovedet, ja selv i vore skoler har præsterne adgang til at inddoktrinere børnene med deres minikonfirmationer, hvilket du godt nok påstår du heller ikke synes om.
Og sørgeligt nok, så er vores kongefamilie 100% tvunget til at tro på den folkekirkelige evangeliske gud, ihvertfald offentligt, det kan så være de i virkeligheden er ateister ha ha.

Jeg læste lige at i USA, er en republikansk præsident-kandidat blevet angrebet for ikke at tilhøre den "rigtige" trosretning og der er stor opstandelse over dette, han bliver muligvis af den grund udelukket fra at komme på valg.
Det er da topmålet af idioti, men ok det er jo guds eget land-vor herre bevares.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11489 - 16/10/2011 09:45 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Jamen hvis denne skaberkraft er the Big Bang-hvad så??
Ja, så har du jo bare erstattet det gamle ucfattelige begreb: Gud, med et nyt lige så ufatteligt begreb, som du kalder Big Bang.

For Big Bang som skaberkraft er jo akkurat lige så mystisk, som Gud - og er jo i virkeligheden bare et nyt ord for det samme.

Så skriver du, at du er troende! - på den måde at du forventer en fornuftig forklaring på Big Bang som skaberkraft.

Jo tak - det er jo foreløbig "en dækningsløs check", som på ingen måde adskiller sig fra, hvad du så menneskevenligt kalder "en kræftsvulst i den menneskelige hjerne" blinker

I realiteten gør du jo bare Big Bang til en ny religion smiler - og så ligger vejen jo åben for missionsvirksomhed og undertrykkelse af mennesker med din nye "videnskabs-religion" trist

Det er her, jeg mener, at vi lige så godt med det samme kan erkende, at vi mennesker (højtstående pattedyr, som vi jo er), hverken med vores fantasi, intuition eller med vores fornuft vil lykkes med at opnå indsigt i de basale spørgsmål om universets skabelse (hvis det i det hele taget er sandt, at universet er skabt).
Og i den situation er der jo så to muligheder:

Verden er en selvfølge
og
Verden er et vidunderligt mirakel.

Det er det sidste, jeg oplever som sandhed - og hvad man oplever, det oplever man jo smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (16/10/2011 09:46)
Top Svar Citer
#11490 - 16/10/2011 10:23 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære anonyme:

Når du spørger, om jeg vil bede sammen med dig om, at flere får åbnet hjertet for sand åndelighed?

Tænker jeg, at dét må jeg svare på, så det forsøger jeg hermed, så godt jeg nu formår det.

Igen - som jeg er skruet sammen og ikke mindst gennem livet er nået til, - ér vi alle Éet, så bønnen bliver altid og kun et spørgsmål mellem Gud og mig selv. ... Med Helligånden som et meget vigtigt bindeled. ...

Må forståes sådan, at for mig er bøn = taknemmelighed. ... Enkelt og ligetil. ...

Håber, du forstår mig her. Svaret er givet efter bedste formåen.

k.h.
Zenia

Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 37 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 36 37 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk