annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 312 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11372 - 30/08/2011 11:11 Anne, en af vore egne
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Her er hun så (se fx link nederst), Anne, en af vore egne som vi alle har haft så stor fornøjelse af gennem årene her og på religionsdebatten. Arentzen; Ipso facto; Simon; Kræn-p; jmp/michael; Thomas; Flemming Vang; Bjørn; Jan Serotonin; disciple; mfl og HansKrist ikke at forglemme (RoseMarie der kom til sent, nåede dog lige at stifte bekendtskab med Anne).

Engang var der en kamp om Anne, om at vinde Anne's opmærksomhed, det var lidt sjovt. Der var også en enkelt kvindelig debattør (ikke RM, hvem så?) der var gul og grøn af misundelse over den bevågenhed Anne fik, hvilket hun ikke kunne skjule. Der var også en eller måske flere, men især en mandlig debattør der følte sig noget så grusomt svigtet. At se hvordan hun flot stod igennem at der blev rykket i hende fra højre og venstre, fra alle sider, var en lille prøve på at hun nok skal kunne klare når nu det samme vil kunne ske i forbindelse med hendes nye menigheder og sogn.

Hun er en bemærkelsesværdig kvindelig teolog Anne. Teologisk fagligt yderst velfunderet og hun skriver fremragende og om noget hun har sans for den kristne spiritualitets HeartMind dimension. Om noget hun er "a Christ intoxicated woman" (Paulus; Bonhoeffer; Barth; Tillich inspireret ikke mindst), yderst sjældent en kvinde er "a Christ intoxicated woman", men det gør hende ikke speciel eller ensporet, hun er meget openminded og har en finger på pulsen og tidens ånd som hun om noget også forstår sig på. Et eksempel på hendes store spændvidde er at hun udviser en lige så stor forståelse for Løgstrup som for Barth. Jeg tror vi med Anne står overfor en synthetisk begavelse, der formår eklektisk at hente fra Løgstrup (Tillich); Bonhoeffer og Barth; og new age og Spong mfl. og fra disse kilder vil kunne skabe en helhedstænkning der er noget helt andet end summen af dens dele.

Som Flemming Vang var inde på det, så vil sogn og menigheder være godt tjent og priviligeret med at få Anne som præst.

Etisk set er Anne modig, hun er ikke bange for at udfylde en rolle i social sammenhæng og om noget hun formår at leve op til: "walk your talk"; teorien/teologien påvirker praksis og praksis får lov at påvirke teorien/teologien.

Det fleste (måske os alle zusammen) af os der kender hende fra de to debatter, har kun de bedste ønsker for Anne. Usædvanligt så vellidt hun var/er (skrev var, fordi hun ikke har tid til vore debatter mere) af os alle, og det ikke fordi hun forsøgte at behage os alle, for hun meldte klart ud og var ikke bange for at udtrykke hvad hun stod for, hendes teologiske spirituelle position og mening om tingene, men som Flemming Vang og Kræn-p så bevarer hun altid respekten og nysgerrigheden og forundringen, overfor dem hun debatterede/debatterer med.


http://amtsavisen.dk/nyheder/ny-praest-med-varieret-arbejde
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11373 - 30/08/2011 11:59 Re: Anne, en af vore egne [Re: Hanskrist]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Et STORT tillykke til Anne fra mig smiler

Wauw ... fængselspræst ... GODT GÅET!!! (... og "talked") ler ... HIP HIP HURRAAAAAA ler

KNUS fra RoseMarie
Top Svar Citer
#11375 - 30/08/2011 12:43 Re: Anne, en af vore egne [Re: RoseMarie]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Tak RoseMarie...jeg kunne ikke lade være med at kigge ind efter et lille Hanskrist hint (som jeg af og til møder på facebook) og så din søde hilsen.

Nu må vi se, om jeg kan bære opgaven både som menneske og som offentlig person i den betydning, at jeg jo ikke kan sige, hvad som helst her og der, og alligevel må være tro over for det, jeg tror, håber og fornemmer.

Så kan jeg jo takke for de år som debattør, hvor jeg så at sige (teologisk) kunne løbe hornene af mig - man er vel ikke "tyr" for ingenting :o)

God debat, chat og husk nu den rigtige hat'.

Kram..
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Verdens største parlamentsvalg er skudt..
19/04/2024 07:23
Aarhus kæmper for ny kaserne for cyberv..
19/04/2024 06:53
Over 100 demonstranter anholdt på prest..
19/04/2024 06:11
16-årig sigtet for terror efter knivsti..
19/04/2024 05:33
Nyhedsbureauer: Luftforsvar aktiveret fl..
19/04/2024 04:32
Nyheder fra Religion.dk