annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 10 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1124 - 30/06/2008 13:20 Re: Tro og Viden? Hvad med sandhed? [Re: ALH]
Thomas
Uregistreret

"Hvad mener du, at jeg er uenig i? Jeg giver blot et eksempel på, hvad der kan opstå i kommunikationen mellem dig og dine meddebattører."

Ja, der kan opstå det, at når jeg afslører, at de kristne taler lodret imod Jesu ord, så bliver de vrede og siger, at jeg misforstår dem (og du springer så ind og taler om at misfortolke)... det kan heller ikke være rart at opdage, at man skal holde fast i Jesu ord, når man nu var vant til at tilbede ham som figur.

"Her er jeg så delvis uenig, og det kan jeg underbygge ud fra egne erfaringer og endnu en gang gøre opmærksom på det apsekt ved Jesu ord, der ikke blot handler om at læse ordene fra skrifterne. Nogle gange siger Jesus, at vi skal holde budene (Jesus stod med fødderne i den jødiske tradition) og andre gange siger han, at vi skal tro"

Der er ingen forskel. At tro Jesus er at tro på, hvad han siger. At tro på en mand ER at tro på, hvad han siger. Ellers er der jo ikke tale om, at man tror på ham. Dette ses igen og igen i Jesu egen tale, da han siger, at vi skal holde fast i hans ord og bud. At DETTE er vejen til evigt liv. At DETTE er vejen til, at han vil åbenbare sig for os. At DETTE er vejen til, at faderen vil tage bolig i os. At DETTE er vejen til, at vi modtager Talsmanden.

"Jeg har gang på gang understreget, at det ikke kun kan være tro på hans ord men derimod en tro på ham og ikke mindst på Gud."

Der er ingen forskel overhovedet. Det nytter ikke, at du forsøger at splitte det ad - heller ikke principielt. Hvis du ikke tror på, hvad han siger, så tror du ikke på ham. Hvis du tror på, hvad han siger, så tror du på ham. Dette understreger HAN gang på gang. At det er hans ord, vi skal holde fast i. Disse er indgangen til at modtage ånden. Det er ikke kødet, er gavner, men hans ORD, siger han også.

Jeg er simpelthen nødt til at begynde at citere ham, hvis det er så svært at forstå... Det er hans BUD og hans ORD, han understreger gang på gang. Og at holde fast i disse er at tro HAM, for det er ham, der giver dem. Det er også at tro Gud, for det er Gud, han hører det af.

"Samtidig ønsker jeg at understrege det uprogrammatiske - og jeg vedkender at du ikke taler for noget program - for troen handler også om vores liv og mange relationer, og den rækker derved ind i vores eksistens. Derfor synes jeg, at du bliver for ensidig ved i hvert afsnit at fremhæve: Jesu ord og bud der skal overholdes ."

Jamen det skal de jo! Og når vi gør dette, så rækker det NETOP ind i vores eksistens.

"Læs det, jeg lige har skrevet, og læs evt igen mine indlæg fra i går."

Er gjort. Er besvaret. Prøv du at læse, hvad jeg har skrevet. Og ikke mindst: Hvad Jesus selv siger.

"Pointen var at den rige unge mand ikke forstod, hvad det vil sige at holde budene."

Jo, men ikke i den ånd, som Jesus fremhæver. Nemlig i kærlighedens ånd. For Jesus forvandlede bogstavet til ånd.

"Han ville være fuldkommen og ville derfor holde budene for sin egen skyld. Derfor gik han bedrøvet bort."

Fordi han ikke kunne følge JESU bud, gik han bedrøvet bort. For Jesus taler nemlig i ånden. Han har skærpet budene i kærlighedens ånd.

"hvordan vi arver evigt liv"

De, der holder fast i Jesu ORD, vil aldrig smage døden. Dette siger han selv.

"Det var et eksempel fra mit personlige liv. Men det var også for at illustrere, at jeg ikke er uimodtagelig, for som kristen er Jesus da ikke uden betydning, men det handler om, hvordan vi bruger citaterne (ordene/loven) ift hinanden."

Jeg bruger dem for at folk må få at drikke af hans ord. Som du kan se, så har jeg oprettet en tråd med dem.

Og det er da virkelig flot, at Jesus ikke er uden betydning i dit liv, Anne! Sådan håber jeg, at det må være for enhver, som vil lære kærligheden at kende. Kærligheden og sandheden, som han vidner om med sine ord, og som han beder os holde fast i. For disse er vejen til evigt liv.
Top Svar Citer
#1134 - 30/06/2008 22:46 Re: Tro og Viden? Hvad med sandhed? [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Thomas

En ganske kort opsamling blinker

Man kan sige, at vi vægter to forskellige udgangspunkter for vores tro. Hvor du tager 100 % udgangspunkt i Jesu ord og bud fra NT og urevangeliet, betyder tro for mig en total overgivelse, således at Guds vilje kan ske med os, og vi kan handle efter Guds vilje akkurat som beretningen om Jesus, der stopper en mand, der er i gang med at forbruge sin egen kamel. Ja, det var så med et eksempel fra urevangeliet kap. 31 (var det vist), der illustrerer en handling, jeg er fuldstændig enig i. Det er jo netop at handle af kærlighed - at nå dertil betyder at arbejde med sig selv, eller i hvert fald at være lydhør og opmærksom. Med andre ord (troens ord) er det at lade Gud handle med os og gennem os. Det er, hvad jeg mener med min formulering om "Når Gud handler med os". For dig er det at følge Jesu ord og bud, for mig er det at tro på overgivelsens vej, så Guds vilje kan fuldbyrdes.

Håber det gav lidt klarhed om der, hvor vi mødes, og der, hvor vi tager forskellige afsæt.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1136 - 30/06/2008 23:50 Re: Tro og Viden? Hvad med sandhed? [Re: ALH]
Thomas
Uregistreret

Hej Anne,

Man kan sige, at vi vægter to forskellige udgangspunkter for vores tro. Hvor du tager 100 % udgangspunkt i Jesu ord og bud fra NT og urevangeliet, betyder tro for mig en total overgivelse, således at Guds vilje kan ske med os, og vi kan handle efter Guds vilje akkurat som beretningen om Jesus, der stopper en mand, der er i gang med at forbruge sin egen kamel. Ja, det var så med et eksempel fra urevangeliet kap. 31 (var det vist), der illustrerer en handling, jeg er fuldstændig enig i. Det er jo netop at handle af kærlighed - at nå dertil betyder at arbejde med sig selv, eller i hvert fald at være lydhør og opmærksom. Med andre ord (troens ord) er det at lade Gud handle med os og gennem os. Det er, hvad jeg mener med min formulering om "Når Gud handler med os". For dig er det at følge Jesu ord og bud, for mig er det at tro på overgivelsens vej, så Guds vilje kan fuldbyrdes.

(Jeg har lavet fed i dit indlæg).

Ok, har jeg så forstået dig rigtigt, at overgivelse ifølge dig er at handle kærligt, dvs. i den ånd, som Jesus med sine ord vidner om?

Det er faktisk sådan, jeg forstår det, du siger.

Det mener jeg skam også!

For Guds vilje er jo netop, at vi tror sønnen, der taler, som han har hørt af Gud. Han siger, at han er det sande brød fra Himlen, og at vi skal spise heraf. Og når folk spørger ham, om vi skal spise ham, så svarer han, at kødet ingen gavn gør, men at hans ord er ånd og liv, og at enhver, som holder fast i hans ord, aldrig skal smage døden.

Ergo: Guds vilje er ganske enkelt, at vi holder fast i Jesu ord.
Top Svar Citer
#1139 - 01/07/2008 00:05 Re: Tro og Viden? Hvad med sandhed? [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Citat:
Ok, har jeg så forstået dig rigtigt, at overgivelse ifølge dig er at handle kærligt, dvs. i den ånd, som Jesus med sine ord vidner om?


- Hvis du er med på, at Gud handler med Kristus, hvormed vi i overgivelsen til Kristus, lader Gud handle med os i den samme ånd, så er svaret ja. Det er faktisk ikke kun Jesu ord, der vidner om dette forhold, men derimod hele beretningen om Jesus Kristus, Guds søn.

Hvad er i øvrigt grunden til, at du aldrig skriver, Kristus?

Citat:
For Guds vilje er jo netop, at vi tror sønnen, der taler, som han har hørt af Gud.


Det er jo netop derfor, at enhver folkekirkelig gudstjenestes essens på ingen måde er trosbekendelser men derimod det tesktstykke (som du kalder Jesu-ord), der læses og forkyndes over. Budet om næstekærlighed er indeholdt i alle ord.


Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1140 - 01/07/2008 00:22 Re: Tro og Viden? Hvad med sandhed? [Re: ALH]
Thomas
Uregistreret

"Hvis du er med på, at Gud handler med Kristus, hvormed vi i overgivelsen til Kristus, lader Gud handle med os i den samme ånd, så er svaret ja. Det er faktisk ikke kun Jesu ord, der vidner om dette forhold, men derimod hele beretningen om Jesus Kristus, Guds søn."

Du svarer ja til, at vi skal handle i den ånd, som Jesus med sine ord vidner om. Dog siger du bagefter, at det IKKE kun er Jesu ord, der vidner om dette forhold...

Altså hvilket forhold? Sagde du ikke netop ja til, at vi skal handle i den ånd, som JESUS vidner om...?

Jeg taler helt konkret om JESU ORD OG BUD. Du vil hele tiden indføje et andet aspekt... men det bliver hele tiden i vage formuleringer... "Gud handler med os", "trosbegivenheden i Kristus"... tja, hvordan skal det så forstås?

Guds handlen med os ER jo, at han har sendt sin søn, som taler, som han hører af faderen, og som understreger, at det er DISSE HANS ORD, vi skal handle efter. Jeg ser derfor denne ENHED!

"Hvad er i øvrigt grunden til, at du aldrig skriver, Kristus?"

Jesus Kristus. Frelseren. Sådan!

"Det er jo netop derfor, at enhver folkekirkelig gudstjenestes essens på ingen måde er trosbekendelser men derimod det tesktstykke (som du kalder Jesu-ord), der læses og forkyndes over."

Jeg har været i kirke som så mange andre danskere. Jeg hører ufatteligt sjældens Jesus' ord! Paulus ord hører jeg. At Gud skabte jorden og krybdyrene hører jeg. At Jesus kunne gå på vandet. Men næsten ALDRIG Jesu ord!
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 10 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk