annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15696883
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383021
Et andet syn 1992443
Åndelig Føde 1527744
Jesu ord 1523947
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 419 gæster og 203 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11081 - 13/07/2011 18:33 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

Du forsvinder altid fra helt centrale spørgsmål. Vi ved hvad videnskaber kan bidrage med, så det behøver du ikke rode så meget rundt i.

Du skal bare forklare os hvad det er du vil forklare uden brug af videnskabelige metoder, logik og rationalitet - hvorfor er det så svært for dig at svare på: hvad skal nogen bruge dine idéer der til?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11082 - 13/07/2011 19:29 Re: Mennesket og verden [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Jeg ta'r dit svar som bevis for at du indrømmer, at du har løjet - om min respekt for rationalitet og videnskab.

Jeg ta'r også dit svar som en indrømmelse af, at du ikke er i stand til at forklare, hvorfor mennesket skal udelukke alt andet end rationalitet.

Angående dit gentagne spørgsmål om, hvad jeg - og måske også andre - skal bruge - kort udtrykt: det metafysiske - til, så har du allerede fået et af svarene, men åbenbart ikke opfattet det.
Så jeg giver dig - af pædagogiske grunde blinker endnu nogle formuleringer af det samme:

Hvordan kan jeg finde ud af at leve mit liv i harmoni med universet?

Hvordan kan det være, at universet i det hele taget ER?

Hvad er universets sande væren?


De svar har du jo ikke - i hvert fald ikke ad rationel videnskabelig vej (og ej heller ad rationalistisk videnskabelig vej) - eller har du? blinker

Jeg mener, at jeg - nok især ad intuitiv vej - i det mindste har fat i noget af det, men så længe du ikke er i stand til at begrunde din åbenlyst rationalistiske holdning, hører det ikke hjemme hér - vil jeg mene smiler

Og i min alder (78) er der ikke plads til så megen "udenomssnak" cool

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/07/2011 19:32)
Top Svar Citer
#11083 - 13/07/2011 22:37 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen..

"Og i min alder (78) er der ikke plads til så megen "udenomssnak".

- Du bestiller ikke andet end fjerne dig fra simple spørgsmål med netop den slags!..;)

Men altså: vil du forklare verden og de menneskelige potentialer omkring dig, da må der valide værktøjer og logisk konsistente beskrivelser samt MASSER af observation i anvendelse. Det der er komplet ubegribeligt her er, hvad det egentlig ér du sætter til debat. Hvor er det vigtige meningsindhold, det vi ikke før har set og ved?

"Hvordan kan jeg finde ud af at leve mit liv i harmoni med universet?"
Hvordan kan det være, at universet i det hele taget ER?
Hvad er universets sande væren?".

- Er det disse tre spørgsmål du vil finde svar på ved hjælp af religiøse "åndelige" idéer?

Du skal jo ikke harmonere med universet, vel? Du skal finde harmoni i dit miljø, din sociale sfære. Universet er ligeglad med dig.

Hvordan det kan være at universet er skruet sammen som det ér, det er noget astrofysikere samt andre videnskaber indenfor fagområdet ka' levere dig nogle interessante bud på.

Universets "sande væren" er decideret en omgang sludder! Universet er en konsekvens er noget muligt, hvorimod sandheden er en egenskab ved en påstand/et udsagn. Universet er også her ligeglad. Det vigtige er om vore beskrivelser er sandsynlige og forklarer det der observeres. Universet undersøges ganske langsomt med gode arbejdsmetoder, og der kan religiøse fumlerier ikke hjælpe noget som helst.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (13/07/2011 22:48)
Top Svar Citer
#11084 - 13/07/2011 23:42 Re: Mennesket og verden [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Ja, Simon.

Så er det vist endeligt fastslået, også af dig selv, at du har løjet.

Det øvrige, du skriver, viser mig - endnu engang - dit rationalistiske snæversyn, der end ikke kan se forskel på metafysik og "religiøse "åndelige" idéer" cool

Slut herfra.

Arne.
Top Svar Citer
#11087 - 14/07/2011 12:20 Re: Mennesket og verden [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"Så er det vist endeligt fastslået, også af dig selv, at du har løjet".

- Sig mig, tror du virkelig du er uigennemskuelig, Arne? Forestiller du dig virkelig, at du ved bare at flytte fokus til personen bag spørgsmål til dine meningers relevans, desavouerer en pinlig uvidenhed og sætter din favorisering af overnaturlig religiøs tro som alternativ til viden i skyggen? ;)

Kort: det eneste der sker ved brugen af fjollede pers. posteringer som flugtvej fra forklaringskrav er, at du fjerner dig en tak yderligere fra fornuften - ikke mindst fra din troværdighed som debattør, hvilket du slet ikke leve med Arne. Så slut du med den slags.

Der er det ved løgne, Arne, at de indikerer at nogen ved noget om sandheden. Her ved vi i realiteten kun at du tror en masse, og det rækker langt fra til at konkludere noget sandt.

Selvfølgelig kan ingen fravriste dig en fornuftig forklaring for dine meningers relevans og betydning dersom ingen findes. Men det rækker faktisk fint at nøjes med at sætte lys på dine meningers utilstrækkelighed som alternativ med enkle fornuftige spørgsmål. Herefter kan reflekterende debattører helt selv vurdere. Det er enkelt hvad der gang på gang sker, Arne.

mvh
Simon

P.s.: hvorfor debatterer du ikke relevante spørgsmål, temaer der vitterlig har betydning for mennesker omkring dig. Du har jo alverdens muligheder og er i rigelig grad blevet mødt med alternativer. Livssyn er noget vi skaber, men det kan jo ikke nytte noget at tumle forvirret rundt i skidringer af livsanskuelser der overhovedet ikke har reference til livet, vel Arne? ;)


Redigeret af Simon (14/07/2011 12:33)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
26/04/2024 12:57
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Admin
26/04/2024 08:08
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Israel sender forslag om våbenhvile til..
27/04/2024 02:12
USA's regering sætter forbud mod mentol..
27/04/2024 00:40
WHO maner til besindighed: Fugleinfluenz..
26/04/2024 21:07
USA's militær skal holde øvelse på Bo..
26/04/2024 16:29
Folketinget foretog ulovlig søgning i m..
26/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk