annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1106 - 27/06/2008 18:00 Thomasevangeliet
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej kære venner.

Her kommer lige Thomasevangeliet, som kommer sig til udtryk i bogen "din udødelige virkelighed".

Pursah og Arten er to opstegne mestre som kom tilsyne for Gary R Renard, og fortalte ham om den dybe sandhed som Jesus formidlede, og som også kommer sig til udtryk i Et Kursus i Mirakler. Pursah var inkanationen Thomas, og korrigere den misforståelse og misfortolkning Jesu budskab har været udsat for.

Pursah:

Jeg har sagt, at to tredjedele af ordene i Thomasevangeliet er autentiske, og at en tredjedel blev tilføjet senere. Der er i alt 114 ord i den version af Thomasevangeliet, som I har i dag. Fireogfyrre af disse blev tilføjet i løbet af de tre hundrede år mellem min henrettelse i Indien og det tidspunkt, hvor det eksemplar, I har i dag, blev begravet i Egypten. Jeg vil ikke forklare de forskellige ord denne gang. Jeg rent faktisk fremsige de 70 autentiske ord fra Thomasevangeliet sådan, som de bør lyde, og jeg vil blot udelade de 44, som blev tilføjet senere. Folk kan bruge Helligåndens tankesystem til selv at finde frem til meningen i dem. De har også forklaringer, jeg gav på de 22 af ordene på forskellige tidspunkter under den første besøgsrække, til at holde sig på sporet.
Som jeg gjorde tidligere med de 22 ord, der også er medtaget her, men uden forklaring, vil jeg bruge min egen revideret standardversion i formuleringerne, så de svarer nøje til, hvad Jesus sagde dengang. Men husk, at jeg sagde, at disse 22 ord var de mest relevante for jeres kultur. Nogle af de andre er meget østlige og kan forekomme vesterlændinge en smule mærkelige. Men uanset hvilken hellig skrift folk læser, bør de til sidst være deres egne "præster" og fortolkere og bruge Helligånden som deres vejleder. Det er i realiteten en del af processen med at vende tilbage til eller atter at blive ånd, som er det, de i virkeligheden er.
Det er ikke nødvendigt at forstå alle ordene lige med det samme. Og selvfølgelig er det altid meget anbefalelsesværdigt at læse Et Kursus i Mirakler samt Gud er-bøgerne. Det er den måde, hvorpå Jesus I DAG meddeler sit budskab. Husk, at han er nødt til at tale til mennesker med ord og symboler, som de kan forstå og acceptere på et givet tidspunkt. Han talte, som han gjorde i Thomasevangeliet, af bestemte grunde. I dag taler han på den måde, han gør i KURSET, og vi hjælper ham i GUD ER-bøgerne af andre grunde. Som Jesus selv formulerer det i Kurset: "Helligånden har den opgave at ophæve det egoet har lavet. Han ophæver det på samme plan som egoet opererer på, ellers ville sindet være ude af stand til at forstå forandringen". Så selv om budskabets indhold, Helligåndens kærlighed, IKKE forandrer sig, GØR formen det. Både Thomasevangeliets og KURSETS budskab er fuldkommen ikke-dualistisk og bør altid betragtes i dette lys, selv når der anvendes metaforer til at beskrive den adskilte verden og dem, der tror på den.
Dette er de 70 korrekte ord eller ligia i det nuværende evangelium, som jeg er villig til at stå inde for personlig. Hvis du har lyst, kan du ligefrem kalde det "Pursahs Thomasevangelium" for at skelne det fra Nag Hammadi-versionen. Dette er Y´shua for to tusind år siden. Fordi orderne er på et andet sprog, er de ikke en nøjagtig gengivelse af Jesus´s ord, men de er det nærmeste, man kommer på vores sprog. Hyg dig med dem.
Det er en fornøjelse at se disse ord blive undersøgt i dag af nogen, som har to gode ører at høre med. Det var ikke så nemt at give disse ord videre til andre for to tusind år siden. Men da tiden ikke er virkelig, betyder det ikke noget.
Selv om den originale vversion ikke var nummereret, vil jeg bruge de tal, som svarer til den måde, evangeliet er nummereret på i dag, som hjælp til folk, hvis de ønsker at sammenligne denne korrigerede version med andre versioner og oversættelser. Jeg springer simpelthen over numrene på de tidligere omtalte ord, der er blevet tilføjet senere af andre, men udeladt her. Hvis nogen senere ønsker at nummerere evangeliets 70 ord på ny, er de velkomne til det.
Jeg har kombineret nummer 6 og 14 fra Nag Hammadi-versionen, der er på koptisk, fordi de gennem årene er blevet blandet sammen, men dele af dem rummer et sandt ord. I ord nummer 13 talte jeg ikke i første person, fordi Jesus talte med andre personer i begyndelsen af det og ikke kun med mig. Og med hensyn til det sidste ord i Nag Hammadi-versionen, nummer 114, som siger, at man er nødt til at gøre en kvinde til mand, før hun kan komme ind i riget, vil jeg gerne sige, at det tydeligvis er tilføjet senere og så åbenlyst er i modstrid med tidligere ord i evangeliet, at det er aldeles ubegribeligt, at nogen nogensinde har kunnet tage det alvorligt.
I øvrigt vil en god oversættelse til aramæisk af de ord, jeg vil fremsige for dig i aften, give dig det eneste komplette evangelium, der eksisterer, som kun rummer Jesus´s oprindelige ord på hans eget sprog. Det er ikke hans ENESTE ord fra den tidsperiode, men det er de autentiske ord fra mit evangelium. Det ville kræve mange flere ord, hvis man skulle fastholde alt, hvad Jesus sagde af gavnlige ting de sidste år, han så ud til at være i en krop.
Jeg opfatter det som en slags fuldendelse, at Jesus´s ord i Thomasevangeliet bliver nedfældet præcist af en senere inkarnation af mig selv. Jeg nedskrev Jesus´s ord for to tusind år siden, og nu vil du nedskrive dem igen. Sådan bliver evangeliet korrigeret og vidergivet i dets oprindelige form.

THOMASEVANGELIET

1. Og han sagde: Enhver, som har fundet meningen med disse ord, skal ikke smage døden.

2. Jesus sagde: De, der søger, skal ikke høre op med at søge, før de finder. Når de finder, skal de blive rystede. Når de er rystede, skal de undre sig, og de skal være herre over alt.

3. Jesus sagde: Hvis jeres lærere siger til jer:`Se! Riget er i himlen!`så må himlens fugle jo være forud for jer. Hvis de siger til jer:`Det er i havet!`så må fiskene jo være forud for jer. Nej, riget er i jeres indre, og I er overalt. Når i kender jer selv, da skal I blive kendt, og I vil forstå, at vi er et. Men hvis i ikke kender jer selv, lever I i fattigdom, og I er fattigdommen.

4. Jesus sagde: Oldingen skal med sine dage ikke tøve med at spørge et lille barn om meningen med livet, og det menneske skal leve. For mange af de første vil blive de sidste, og de skal blive én eneste.

5. Kend det, som er foran dit ansigt, og det, som er skjult for dig, skal blive åbenbaret for dig. For der er intet skjult, som ikke skal blive åbenbaret.

6. Disciplene spurgte ham: Vil du, at vi skal faste? Hvordan skal vi bede? Skal vi give almisse? Hvilken spiseregel skal vi overholde? Jesus sagde: Og når I drager til et hvilket som helst land og vandrer i egnene, og folk tager imod jer, så spis det, som de sætter for jer! For det, som kommer ind i jeres mund, vil ikke gøre jer urene; men det, som kommer ud af jeres mund, det vil afsløre jer.

8. Jesus sagde: En klog fisker kastede sit net i havet. Da han trak det op igen, var det fuldt af små fisk. Blandt dem opdagede han en stor, god fisk. Han kastede alle de små fisk ud i havet igen, og han valgte den store fisk. Enhver her, som har to gode ører, skal høre.

9. Jesus sagde: Se, en sædemand gik ud, han fyldte sin hånd med sædekorn og strøede dem ud. Nogle faldt på vejen, og fuglene kom og spiste dem. Andre faldt på klipperne og slog ikke rod og satte ingen kerner. Andre faldt på tjørnene, og de kvalte sæden, og ormene åd dem. Og andre faldt på god jord og gav en god afgrøde: De bar tres fold og hundrede og tyve fold.

11. De døde er ikke levende, og de levende skal ikke dø.

13. Jesus sagde til Disciplene: Drag sammenligninger med mig og sig mig, hvem jeg ligner! Simon Peter sagde til ham: Du ligner præcis en engel. Matthæus sagde til ham: Du ligner en visdomslærer. Thomas sagde til ham: Mester, min mund vil overhovedet ikke kunne sige, hvem du ligner.
Og han tog ham og gik til side og sagde tre ord til ham. Da Thomas kom tilbage til sine venner, spurgte de ham: Hvad sagde Jesus til dig? Thomas sagde til dem: Siger jeg blot ét af de ord, som han sagde til mig, så vil I tage sten op og stene mig, og ild vil komme ud af stenene og brænde jer op.

17. Jesus sagde: Jeg vil give jer det, som intet øje har set, det, som intet øre har hørt, det, som ingen hånd har rørt, og det, som ikke er opstået i noget menneskehjerte.

18. Tilhængerne sagde til Jesus: Sig os, hvorledes vores ende skal blive! Han sagde: Har I da opdaget begyndelsen, så I søger enden? For dér hvor begyndelsen er, dér skal enden blive. Salig er den, som står i begyndelsen: Han skal kende enden, og han skal ikke smage døden.

20. Disciplene sagde til Jesus: Sig os, hvad himlens rige ligner! Han sagde til dem: Det ligner et sennepsfrø. Det er mindre end alle sædekorn, men når det falder på den dyrkede jord, skyder det en stor stamme op og bliver et ly for himlens fugle.

22. Når I gør to til ét, og når i gør det indvendige lig med det udvendige, og det udvendige lig med det indvendige, og det øvre lig med det nedre, og når i gør det mandlige og det kvindelige til ét, så at det mandlige ikke skal være mandligt, og det kvindelige ikke kvindeligt...da skal I gå ind i riget.

23. Jeg vil udvælge jer, én ud af tusind og to ud af titusind, og de skal stå som én eneste.

24. Disciplene sagde: Vis os det sted, hvor du er, for vi må søge efter det.
Han sagde til dem: Enhver her, som har to ører, skal høre! Der er lys i det indre af et lysmenneske, og det oplyser den hele verden. Hvis det ikke lyser, er der mørke.

26. Jesus sagde. Splinten i din broders øje ser du, men bjælken i dit eget øje ser du ikke. Når du trækker bjælken ud af dit eget øje, så vil du kunne se klart nok til at trække splinten ud af din broders øje.

28. Jeg stod i verden og fandt dem alle drukne, og jeg fandt ingen blandt dem, som tørstede. De kom tomme til verden og søger at komme tomme ud af verden igen, Når de ryster deres vin af sig, da vil de åbne øjnene.

31. Jesus sagde: En profet er ikke accepteret i sin egen by. En læge helbreder ikke dem, som kender ham.

32. Jesus sagde: En by, der er bygget på et højt bjerg og er befæstet, kan ikke falde og heller ikke skjules.

34. Jesus sagde. Leder en blind en blind, falder de begge i et hul.

36. Bekymrer jer ikke fra morgen til aften og fra aften til morgen, om hvad I skal tage på. Liljerne hverken arbejder eller spinder.

37. Når I tager jeres tøj af, uden at I skammer jer, og tager jeres klæder og lægger dem under jeres fødder ligesom de små børn og træder på dem, da skal I se sønnen af den levende, og I skal ikke frygte.

40. En vinstok blev plantet uden Faderen, og fordi den ikke står fast, skal den blive rykket op med rode og forgå.

41. Jesus sagde: Den, som har i sin hånd, til ham skal der gives mere, og den, som intet har, fra ham skal også den smule som han end har, tages.

42. Vær folk, der går forbi.

45. Man plukker ikke druer af tjørn, ej heller samler man figner af tidsler.

47. En mand kan ikke stige op på to heste og ikke spænde to buer. Og en tjener kan ikke tjene to herre, ellers vil han ære den ene og ringeagte den anden.
Ingen drikker gammel vin og ønsker straks at drikke ny vin. Man hælder ikke ny vin i gamle vinsække, for at de ikke skal revne, og man hælder ikke gammel vin i en ny vinsæk, for at den ikke skal ødelægge den. Man syer ikke en gammel lap på en ny klædning, da der ellers vil komme en revne.

48. Jesus sagde: Slutter to fred med hinanden i det samme hus, skal de sige til bjerget:´Flyt dig her hen!´, og det skal flytte sig.

49. Salige er de enlige og de udvalgte, for I skal finde riget! Fordi I er kommet fra det, skal i gå derhen igen.

51. Disciplene sagde til ham: Hvornår vil de dødes hvile finde sted, og hvornår vil den nye verden komme?
Han sagde til dem: Det, som I venter på, er kommet; men i kender det ikke.

52. Disciplene sagde til ham: Fire og tyve profeter har talt i Israel, og de har alle talt om dig. Han sagde til dem: I har forladt den levende, som er foran jer, og I har talt om de døde.

54. Salige er de fattige, for jeres er himlens rige!

56. Den, som har forstået verden, har blot fundet et lig, og den som har fundet et lig, for ham er verden ikke noget værd.

57. Faderens rige ligner en mand, som havde en god kornmark. Hans fjende kom om natten; han såede rajgræs blandt den gode sæd. Manden tillod ikke arbejderne at rykke rajgræsset op, men sagde til dem: Nej, for I kunne rykke rajgræsset op og hveden sammen med det. For på høstens dag skal rajgræsset være tydeligt, og det vil blive rykket op og brændt!

58. Jesus sagde. Salig er den mand, som har tilgivet og fundet livet.

59. Se på den levende, så længe i lever, for at I ikke skal dø og så søge at se ham og ikke kunne se.

61. Jeg er den, som kommer fra det, som er ét. Man gav mig af det, som er min Faders. Derfor siger jeg, at kommer nogen og er ét, vil han være fuld af lys, men kommer han og er delt, vil han være fuld af mørke.

62. Jesus sagde: Jeg åbenbare mine hemmeligheder for dem, som er rede til mine hemmeligheder. Hvad din højre hånd vil gøre, skal du ikke lade din venstre hånd vide, at den gør!

63. Der var en rig mand, som havde mange penge. Han sagde: Jeg vil bruge mine penge, for at jeg kan så og høste og plante og fylde mine lader med afgrøde, så at jeg ikke skal mangle noget. Dette tænkte han i sit hjerte, men i den samme nat døde han.

66. Jesus sagde: Vis mig den sten, som de, der bygger, har forkastet. Den er hjørnestenen.

67. Jesus sagde: Den, som kender alt, men mangler sig selv, mangler alt.

70. Jesus sagde: Når I bringer dette i jer frem fra jer selv, skal dette, som I har, frelse jer. Hvis I ikke har dette i jer selv, skal det, som I ikke har dræbe jer.

72. En mand sagde til ham: Sig til mine brødre, at de skal dele min faders ting med mig! Han sagde til ham: Broder, hvem har gjort mig til en, der deler? Han vendte sig til sine disciple og sagde til dem: Mon jeg er en, der deler?

75. Jesus sagde: Der er mange, som står ved døren, men det er de enlige, som skal gå ind i brudekammeret.

76. Jesus sagde: Faderens rige ligner en købmand, der havde nogle varer, og som fandt en perle. Denne købmand var klog. Han solgte varerne og købte sig alene denne perle. Også I skal søge efter hans skat, der ikke forgår, men som forbliver, stedet, hvor møl ikke kommer ind for at æde, og hvor ormen ikke fortærer.

79. En kvinde fra mægden sagde til ham: Saligt det liv, som bar dig, og de bryster, som nærede dig! Han sagde til hende: Salige er de, som har hørt Faderens ord og bevaret det i sandhed. For dage skal komme, da I skal sige: Saligt det liv, som ikke har undfanget, og de bryster, som ikke har givet die!

80. Jesus sagde. Den, som har kendt verden, fandt legemet. Men den, som fandt legemet, for ham er verden ikke værdig.

85. Jesus sagde. Adam opstod af stor magt og stor rigdom, men han var jer ikke værd, for havde han været værdig, ville han ikke have smagt døden.

86. Jesus sagde: Rævene har deres huler, og fuglene har deres reder, men mennesker har ikke et sted, hvortil de kan hælde deres hoved og hvile sig.

87. Jesus sagde: Ulykkeligt er det legeme, som er afhængigt af et legeme, og ulykkelig er den sjæl, som er afhængig af dem begge.

88. Jesus sagde: Englene og profeterne kommer til jer og giver jer det, som tilhører jer. Giv I dem på jeres side det, I har, og sig til jer selv:´Hvornår kommer de og tager det, som er deres?

89. Jesus sagde: Hvorfor vasker i ydersiden af bægeret? Ved I da ikke, at den, som skabte det indvendige, også er den, der skabte det udvendige?

90. Jesus sagde: Kom til mig, for mit åg er let, og mit herredømme er mildt, og I skal finde jer hvile.

91. De sagde til ham: Sig os, hvem du er, for at vi kan tro på dig!
Han sagde til dem: I tyder himlen og jordens udseende, men den, som er foran jer, har I ikke forstået, og denne tid forstår I ikke at tyde.

92. Jesus sagde: Søg, og I skal finde. Men det, som I i de dage spurgte mig om, og som jeg ikke fortalte jer dengang, vil jeg gerne fortælle nu, men I søger ikke efter det.

94. Jesus sagde: Den, som søger, skal finde; for den, der banker, skal der blive lukket op.

95. Jesus sagde: Har I penge, så lån ikke ud mod rente, men giv dem til den, fra hvem I ikke vil få dem igen!

96. Jesus sagde: Faderens rige ligner en kvinde. Hun tog en smule surdej, æltede det ind i dejen og lavede det til store brød. Den, som har to ører, bør høre!

97. Jesus sagde: Faderens rige ligner en kvinde, som bærer en krukke fuld af mel. Mens hun gik en lang vej, gik krukkens hank itu, og melet strømmede ud bag hende på vejen. Hun vidste det ikke; hunhavde ikke opdaget uheldet. Da hun var nået til sit hus, satte hun krukken ned. Hun fandt den tom.

99. Disciplene sagde til ham: Dine brødre og din moder står udenfor.
Han sagde til dem: Disse her, som gør min Faders vilje, er mine brødre og min moder. Det er dem, der skal gå ind i min Faders rige.

100. De viste Jesus en guldmønt og sagde til ham: Kejserens folk kræver skat af os. Han sagde til dem: Giv kejseren, hvad kejserens er. Giv Gud, hvad Guds er.

103. Jesus sagde: Salige er de, som ved, hvor røverne vil komme ind. Dekan stå op og samle deres guddommelige ressourcer og væbne sig, før røverne kommer.

106. Jesus sagde. Når I gør to til én, skal I blive sønner af Adam, og når I siger: ´Bjerg, flyt dig!´skal det flytte sig.

107. Jesus sagde: Riget ligner en fårehyrde, som havde hundrede får. Ét af dem for vild, og det var det største. Han forlod de nioghalvfems og søgte dette ene, indtil han fandt det. Efter sin møje sagde han til fåret:´Jeg elsker dig frem for de ni og halvfems.

108. Jesus sagde: Den, som drikker af min mund, skal blive, som jeg er. Jeg vil selv blive ham, og det skjulte skal blive åbenbaret for ham.

109, Jesus sagde: Riget ligner en mand, som havde en skjult skat i sin mark uden at vide derom. Og da han døde, efterlod han den til sin søn. Sønnen kendte heller ikke noget til det. Han overtog marken og solgte den. Den, som købten den, gik ud og pløjede, fandt skatten og begyndte mod renter at låne penge ud til dem, som han ville.

110. Jesus sagde: Gid den, som har fundet verden og blevet rig, må forsage verden!

111. Jesus sagde: Himlene og jorden skal rulle op foran jer, og den, der lever sammen med den levende, skal ikke se døden. Har jeg ikke sagt: Dem, som finder sig selv, for dem er verden ikke noget værd´?

113. Disciplene sagde til ham: Hvornår vil riget komme?
Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ´Se jer!´eller:´Se der!´Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesket ser det ikke.

Kærligst Jan.




Top Svar Citer
#1229 - 06/07/2008 12:09 Re: Thomasevangeliet [Re: serotonin]
Manjana Offline
ny
Registeret: 17/04/2008
Indlæg: 26
Hej Jan


Thomas evangeliet er ret interessant og jeg fik disse tanker da jeg læste det. Som tidligere JV'er kan jeg ikke lade være med at drage sammenligninger. Men det er velgørende for mig og frihedsgivende, så håber også at andre eks-vidner, der læser med, får noget ud af det. Så her er nogen tanker:

Hvor er det synd, at Thomasevangeliet ikke er medtaget i Biblen. Meget af det der står, er det samme som i de andre evangelier. Men Jesus kommer med tanker, der giver en bedre forståelse af nogen ting, efter min mening.

Bl.a i vers 3:

3. Jesus sagde: Hvis jeres lærere siger til jer:`Se! Riget er i himlen!`så må himlens fugle jo være forud for jer. Hvis de siger til jer:`Det er i havet!`så må fiskene jo være forud for jer. Nej, riget er i jeres indre, og I er overalt. Når i kender jer selv, da skal I blive kendt, og I vil forstå, at vi er et. Men hvis i ikke kender jer selv, lever I i fattigdom, og I er fattigdommen.


At kende sig selv, det er nødvendigt for at være et med Jesus. Man er nød til at have sin egen tankevirksomhed for at forstå sig selv. Jeg forstår det sådan, at når man kender sig selv, kan man spejle sig i Jesus. Og hvordan skal man kunne vide, hvem man selv er, hvad man mener, dybderne i en selv, hvis man ikke selv er kommet frem til det.

Det er det enkelte menneske der skal spejle sig i Jesus, og ikke via en organisation.

Derfor en åndelig fattigdom.

Interessant er det også, det der står i vers 61:

61. Jeg er den, som kommer fra det, som er ét. Man gav mig af det, som er min Faders. Derfor siger jeg, at kommer nogen og er ét, vil han være fuld af lys, men kommer han og er delt, vil han være fuld af mørke.


At når man er ét med Jesus, vil man skinne i verden, som enkeltperson. Hvordan kan man være ét med Jesus, når man bliver forholdt at deltage i nadveren? Jesus udtrykker det godt her i vers 108, syntes jeg:

108. Jesus sagde: Den, som drikker af min mund, skal blive, som jeg er. Jeg vil selv blive ham, og det skjulte skal blive åbenbaret for ham.


Her ved jeg jo godt, at JV'erne tyder det som om at det er de ord, der kommer ud af Jesu mund man skal tage til sig. Det er det også. Men der er noget dybde i det hele JV ikke har forstået. Bl.a betydningen af at være ét med Jesus.

Men noget af det der er rigtig interessant er det der står i vers 113:

113. Disciplene sagde til ham: Hvornår vil riget komme?
Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ´Se jer!´eller:´Se der!´Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesket ser det ikke.


Faderens rige, er i det enkelte menneske. Det enkelte menneske ser det ikke, ser ikke riget i sig.

Mange hilsner
Manjana
Top Svar Citer
#1232 - 06/07/2008 12:23 Re: Thomasevangeliet [Re: Manjana]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære manjana

Et dejligt indlæg, som jeg på mange måder kan følge dig i.

Hvis jeg kan nå det, vil jeg vende tilbage med en kommentar.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1233 - 06/07/2008 12:39 Re: Thomasevangeliet [Re: ALH]
Manjana Offline
ny
Registeret: 17/04/2008
Indlæg: 26
Kære Anne

Tak.

Håber du når at kommentere det, jeg nyder altid at læse dine indlæg og vi har udvekslet mange interessante tanker, hvor jeg har lært en hel del af dig.

Mange hilsner
Manjana
Top Svar Citer
#1238 - 06/07/2008 19:51 Re: Thomasevangeliet [Re: Manjana]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Manjana.

Ja, det er meget interessant med Thomasevangeliet. smiler

Jeg tror det vigtigste er, at man lærer at lytte til sit hjerte, og er villig til at undersøge sit eget sind, altså sine ubevidste overbevisninger, ideer, opfattelser osv, og derigennem kommer til en dybere forståelse af sig selv.

Jesus og andre åndelige mestre, bruger symboler som kan beskrive det abstrakte og formløse, så det er vi kan komme i kontakt med essesen af vores sande natur(ånd), og derigennem kan være formidlere af den kærlighed som bor i vore hjerter.

Hvis vi er stille i vore sind, så kan vi også lade Jesus handle igennem os, eller ja, lade kærligheden handle igennem os, og ikke mindst, så kan vi også skelne imellem sande tanker og falske tanker.

Manjana, jeg tror når først vi kommer i kontakt med essesen af hvem vi i sandheden er, så vil der også være en meget meget dyb forståelse for det vi møder her i vores verden, og det kan jo være lige fra det som vi læser i Biblen, og så de mennesker vi møder og de situationer vi kommer i.

Jeg tror også det meget er et spørgsmål om, hvor det er vi står på vores individuelle vej. Altså om vi er parate til at give slip på fortiden(vores ego, og vores identifikation med form, kroppen), ja, om vi er parate til at tilgive alt og så blot være tilstede i nuet og være i en ikke-dømmende tilstand.

Som Jesus fortæller, så er forståelse lys, og når der er lys, så er det også muligt at kunne se klart, og ikke være bange.

Det er en meget smukt og befriende følelse, når der er klarhed og vished. Ja, pyha, det er meget smukt når tanken er helt klar og ikke konfliktfyldt.

Det budskab Jesus formidler er egentligt så ganske ganske enkelt, fordi sandheden er så ganske ganske enkel.

Eenhed er virkeligheden, og når dette erkendes og accepteres, så forsvinder alt tvivl og usikkerhed. Så forståes det også, at vi alle i sandheden er een, og at hvor der er eenhed kan der ikke være frygt, men kun kærlighed.

Mød verden med et åbent hjerte, og dit hjerte vil vise dig hvem du i sandheden er.

Det er rigtig smukt det du skriver omkring, at det enkelte menneske skal spejle sig i Jesus.

For mange mennesker vil det være svært at acceptere Jesus, og ja, også at acceptere begrebet Gud, og derfor tror jeg det er vigtigt, at vi lærer at komme til en forståelse af, hvordan det er vores sind fortolker, dømmer, og ja, i det hele taget hvordan vores sind fungere med hensyn til forsvarsmekanismer(forvrængning, fortrængning, projektion osv), for at kunne forstå hvordan vi kan komme i kontakt med andre mennesker uden de går i forsvar, og dermed også blokere for kærligheden i deres eget indre.

Det Jesus taler om er så abstrakt, at han bruger symboler, ja, han bruger det sprog som vi kan forstå og acceptere, set udfra vores identifikation med kroppen og formens verden, men når vi virkelig kommer til en forståelse af meningen med det han siger(og det andre åndelige mestre har formidlet til vores verden), så er det vi kommer til nogle "aha-oplevelser", som så bringer os tættere på vores sande naturlige tilstand, den fuldkomne kærlighed og totale frihed.

Og jo, jeg tror faktisk at vi alle skinner her i verden, spørgsmålet er blot at se det i sig selv, for det vi ser i os selv, det vil også virke som det spejl vi ser verden i, ja, alt liv. Formen opløses når lyset får lov til at trænge igennem.

Men det skal forståes på den måde, at det er vores identifikation med form som ophæves, og formen bliver så blot det redskab som bruges til at formidle kærligheden igennem, eller udtrykke kærligheden igennem.

Og den lidelse, smerte, konflikt og kamp som har været forbundet med identifikation med form, forsvinder stille og roligt, når vi ikke søger efter os selv i form, men acceptere os selv som vi i sandheden er skabt(formløs, evig og uforanderlig).

Men det er ikke helt let at give slip på fortiden som identifikationen med kroppen og formens verden repræsentere.

Jeg tror det er det Jesus mente med, at vi skulle tage vores kors op, og så følge ham. Vi skulle se på den lidelse, frygt, skyld og smerte som vores identifikation med kroppen har været ledsaget af. Og ja, at vi lærer at tage det fulde ansvar for det vi tænker og føler, og kommer til en forståelse af os selv, på det plan hvor vores følelser og tanker har deres udspring fra(sindet).

Tro er for mig egentligt hvad jeg tror på om mig selv, for det jeg tror på om mig selv, vil også være det jeg tror på om den Kilde som har Skabt mig, og ja, også omvendt, altså hvad jeg tror på om min Kilde, vil jeg også tro på om mig selv.

Som Jesus fortæller, så er sindet som et spejl, og enten så spejler det sig i eenheden(ånden), eller også spejler det sig i, ja, den illusoriske ide om adskillelse.

Gudsrige er den Væren og tilstand som er eet, og som du også er inde på, så er den i vores eget indre, vi må blot huske den igen. Og det hjælper vores kære ven Jesus os med. smiler

At være eet med Jesus, er jo egentligt det samme som at være eet med sig selv, for det Jesus repræsentere er jo den eenhed som alt liv er skabt i og som, af Kilden til alt liv. Så ville nogen kalde det Gud, og andre ville være mere trygge ved at kalde det noget andet, og ja, lad det være sådan. smiler

Håber du har det godt kære Manjana.

Kærligst Jan.




































Top Svar Citer
#1240 - 06/07/2008 21:23 Re: Thomasevangeliet [Re: serotonin]
Manjana Offline
ny
Registeret: 17/04/2008
Indlæg: 26
Hej Jan


Tak for dit smukke indlæg. Du har mange tanker, jeg kan forlig mig med. Har læst en del af dine indlæg på religion.dk, og jeg er meget enig med dig.

At være et med Jesus, er for mig ret nyt faktisk. Jeg har kendt Jesus hele mit liv uden undtagelse, men jeg er først nu, begyndt at kende ham, med stort K. Og det er i den grad en befriende følelse som indeholder min underskrift fra religion.dk: Kærlighed er størst af alt.

For det er kærligheden jo. Kærlighed mellem et ægtepar, kærligheden mellem mennesker i det hele taget, er jo svaret på alle problemer. Sætter egoismen nederst. Egoisme er en god ting, brugt på en positiv måde. Men bruger man egoismen kun for at drage fordel eller udnytte sine medmennesker, er den negativ ladet. Og gør ingen nytte overhovedet.

Så det du skriver her:

Jesus og andre åndelige mestre, bruger symboler som kan beskrive det abstrakte og formløse, så det er vi kan komme i kontakt med essesen af vores sande natur(ånd), og derigennem kan være formidlere af den kærlighed som bor i vore hjerter.

er i forhold til vore medmennesker så vigtigt. At vi lærer os selv at kende og elske os selv, kun via den vej, kan vi elske vore medmennesker.

Noget der har taget år for mig at forstå, da jeg aldrig førhen har elsket mig selv. Jesus siger det jo selv: Elsk dig selv og dermed din næste og Gud. Og jo viise ord i mine ører.

For at unde sine medmennesker det bedste, det man selv ønsker højt, uden at føle misundelse, må da være et stort skridt på ens livsvej. Og dermed føler jeg at i den forbindelse, elsker man sine medmennesker som sig selv. Eller skulle måske skrive, også i den forbindelse. smiler

Du skriver:

Hvis vi er stille i vore sind, så kan vi også lade Jesus handle igennem os, eller ja, lade kærligheden handle igennem os, og ikke mindst, så kan vi også skelne imellem sande tanker og falske tanker.

Det er så godt det her. Fordi det må jo netop være igennem ens egen dømmekraft og via Jesu ledetråd, at man skelner imellem skidt og kanel. Selvom det alligevel ikke al tid er lige nemt. Jeg tror virkelig at det er vigtig at man i disse stunder, lader stilheden være til stede og nøje gransker ens sind og hjerte. Og samtidig lader sig lede af Jesu kærlighed. Men det er ikke nemt altid at finde fodfæste.

Du skriver:

Manjana, jeg tror når først vi kommer i kontakt med essesen af hvem vi i sandheden er, så vil der også være en meget meget dyb forståelse for det vi møder her i vores verden, og det kan jo være lige fra det som vi læser i Biblen, og så de mennesker vi møder og de situationer vi kommer i.


Det tror jeg du har helt ret i. For kun via ens eget jeg, kan man forstå ens egen omverden. Finde den dybere forståelse i f.eks. de problematikker der omgiver en. Hvilket kan være en hjælp til at løse problemer, i ens eget univers.

At se bag om tingene, forstå dybder i budskaber man får igennem film, bøger osv, er en gave i mine øjne. Måske er der mange der kender det, men måske ikke tænker nærmere over det, eller taler om det. Hvilket jeg mener er synd. For ved disse dybder, eller forståelsen af samme kan vi lære meget af hinanden.

Du skriver:

Det budskab Jesus formidler er egentligt så ganske ganske enkelt, fordi sandheden er så ganske ganske enkel.


Gid det var så vel. Men desværre oplever jeg, at alt for mange mennesker er blinde, og lader sig føre af en eller flere blinde.

Min tro går også ud på, at mennesker, alle mennesker, skal have love at være. Skal have lov at udvikle sig og blomstre, som jeg efterhånden har skrevet utallige gange. Verden er en rigdom af mennesker. Og min personlige holdning er, at vi kunne lære så meget smukt af alverdens kulturer. Så længe vi kan moralsk stå inde for det vi lærer.

Ingen bør lade sig lede af andre end Gud/Jesus. Og vigtigt, deres hjerte, sind, og egen sunde fornuft.

Så hvordan finder mennesket sandheden i en verden, der er styret af magt, begær og penge. Samfundet er og bliver mere og mere stresset. Hvor ofte stopper vi mennesker op og grunder dybt, tænker over vores liv, og hvor det hele fører hen.

Jeg tror nok at den globale opvarmning gør sit. Men alligevel. Hvor mange trækker på skulderen? Så for en del, tror jeg ikke sandheden er så ligetil. Men jeg tror til gengæld, at svaret er på vej ind i verden. Hvis vi tænker spirituelt. Men det er min private mening.

Du skriver:

For mange mennesker vil det være svært at acceptere Jesus, og ja, også at acceptere begrebet Gud, og derfor tror jeg det er vigtigt, at vi lærer at komme til en forståelse af, hvordan det er vores sind fortolker, dømmer, og ja, i det hele taget hvordan vores sind fungere med hensyn til forsvarsmekanismer(forvrængning, fortrængning, projektion osv), for at kunne forstå hvordan vi kan komme i kontakt med andre mennesker uden de går i forsvar, og dermed også blokere for kærligheden i deres eget indre.


Ja lige præcis. Og det bedste jeg tror vi alle kan gøre, er netop som du også skriver, at møde verden med åbent hjerte.

Kender du serien: Touch by an angel?

Det første afsnit jeg så, rørte mig så dybt. Og fik mig til at skive følgende indlæg på sol.dk:

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=1359840

Netop fordi jeg tror at det er sådan vi skal gøre. Starte hver især med os selv. Det vil være som ringe der breder sig i vandet.

Mener du med dette at:

Jeg tror det er det Jesus mente med, at vi skulle tage vores kors op, og så følge ham. Vi skulle se på den lidelse, frygt, skyld og smerte som vores identifikation med kroppen har været ledsaget af. Og ja, at vi lærer at tage det fulde ansvar for det vi tænker og føler, og kommer til en forståelse af os selv, på det plan hvor vores følelser og tanker har deres udspring fra(sindet).


Det er svaret på alle lidelser i verden? Fordi jeg har for nogen tid siden eftersøgt andre svar eller holdninger til, hvordan Gud kan skabe en verden, vel vidende om at plan B ville blive iværksat. Jesus på korset. Adam og Evas syndefald. Again skrev nemlig til mig engang, at Gud allerede inden verdens skabelse vidste, at Jesus ville være nødsaget til at udfri mennesket fra synd og død. Det står i Biblen, kan bare ikke finde det nu.

Kunne være interessant at høre din mening om dette. Også andres selvfølgelig. Jeg har virkelig tænkt meget over dette.

Du skriver:

Gudsrige er den Væren og tilstand som er eet, og som du også er inde på, så er den i vores eget indre, vi må blot huske den igen. Og det hjælper vores kære ven Jesus os med


Ja og Gudsriget er i alt og alting. Det tror jeg idag. Os selv, naturen osv.

Faktisk er det ufatteligt smukt.


Min personlige tro er i dag, at Jesus = Gud. Men også at man igennem englene/mestre kan hente hjælp/guiding. Jeg tror fordi jeg ved at jeg hører og føler dybt. Jeg lærer via dem som jeg aldrig har lært før.

Mange kristne mener, at clairvoyance og kristendom ikke hører sammen, og mange vil være dybt dybt uenige med mig. Men Biblen fortæller flere steder, at engle bliver brugt som sendebud. Jeg tror på engle. Også fordi jeg har set, oplevet og hørt det jeg har. Og da det er kærlighed i et højere perspektiv jeg oplever, kan det kun komme et sted fra.

Oplevede jeg det som skummelt, var jeg stået af på stedet.

Men min tro på Jesus Kristus, vokser og vokser. Jeg tror ikke at man finder kærligheden eller Jesus et specifikt sted, eller i en specifik religion, hvorfor jeg aldrig kommer til at tilhøre en bestemt trosretning nogensinde mere. Men jeg elsker Gud/Jesus og finder ham eller og kærligheden hver eneste dag.

Det er min tro og mit liv nu.

Så jotak jeg har det rigtig godt nu. Har været igennem et strengt forår, grundet en dyb dyb depression. Men jeg forstår nu, at jeg måtte derned at vende, for at finde det ståsted jeg har nu. Og hvor jeg ved, at jeg fortsat skal udvikle mig ud fra.

Håber også at du har det godt Jan.

Ved indlægget er langt, men det har været en fornøjelse at dele disse tanker.

Mange hilsner
Manjana








Top Svar Citer
#1250 - 07/07/2008 12:44 Re: Thomasevangeliet [Re: Manjana]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej igen Manjana.

Også tak til dig for dit smukke indlæg. smiler

Det indlæg du henviste til, ja, det rummer virkelig en meget meget stor sandhed om hvordan tingene hænger sammen her i vores verden. Det er måske i virkeligheden meget banalt, altså det med kædereaktion og den positiv indstilling spreder sig som ringe i vandet.

"Normalt" så tænker vi meget konkret, og tænker meget i form, altså vi ser ofte tingene meget overfladisk, og lever også ofte meget på overfladen, uden at gøre os tanker om det som ligger under overfladen.

Men jeg kan da se udfra det du skriver, at du virkelig ønsker at bevæge dig ned under overfladen, og virkelig vil forstå hvad det er som driver os mennesker, og ikke mindst, undersøge hvad årsagen er til den verden vi oplever. Det er smukt, og det kræver også en del mod og vilje, for som jeg oplever det, så ligger der nogle meget destruktive og negative tanker og følelser i det ubevidste sind, som ofte kan være skræmmende at skulle se på, især hvis ikke sandheden i ens hjerte får lov til at vejlede een.

Jeg begyndte for nogle år siden at vende blikket ind af, og siden da er tingene på en måde kommet helt af sig selv(ja, hvilket altid har været tilfældet, men jeg har blot ikke været vågen nok til at kunne se og forstå, og ja, tage imod den vejledning som kom fra mit eget indre). Jeg startede med at læse omkring kroppens fysiologi/anatomi, og omkring det biologiske system inde i kroppen, og derefter begyndte jeg at læse omkring det spirituelle, og jeg kan se nu, at tingene kommer alt efter hvor parat jeg er, altså om jeg er parat til at tage det næste skridt uden frygt. Frygt blokere altid for at vejledningen fra Helligånden og Jesus kan komme ind i ens bevidsthed, for ja, hvor der er frygt kan kærligheden ikke komme ind, eller måske rettere, så tillader det sind som er frygtsomt ikke at kærligheden kan vejlede, for ellers så havde sindet jo også valg kærligheden frem for frygten, men det er så en længere historie.

Jeg tror at vores indre vejleder viser os hvilken vej vi skal gå, og så er spørgsmålet hvordan og hvornår vi kommer i kontakt med vores indre vejleder. Vi er på eet plan individer, og på et andet plan er vi alle een, og for mig drejer det hele sig om, at være i kontakt med det som kan se helhed og eenhed, og lade mig vejlede derfra. Og ja, det fundementale spørgsmål for alle mennesker(ubevidst eller bevidst), er jo egentligt: Hvem er jeg?

Jeg har igennem mit studie af Et Kursus i Mirakler og den vejledning som Jesus giver mig, fået en helt anden indgangsvinkel til mange af de religiøse overbevisninger, og ja, det trossystem som i høj grad præger Biblen, og jeg kan godt se at den Gud som Biblen referere til, ikke er den Gud som Jesus fortæller om i Et Kursus i Mirakler.

Ifølge EKIM, så har Gud ikke noget at gøre med den fysiske verden, og ved end ikke at den eksistere, hvilket umiddelbart kan være meget svært at forstå og forholde sig til, især hvis man igennem hele livet har været overbevist om, at Gud står bag den fysiske verden/univers. Syndefaldet er ifølge EKIM blot en illusorisk ide om, at det kan lade sig gøre at være adskilt fra Gud, og da sindet glemmer at le af denne ide, og i stedet tager den alvorligt, så falder sindet i søvn og drømmer om en verden adskilt fra Gud, og identificere sig med et illusorisk selv(egoet). Jeg tror nok der er en beretning i Biblen om, at da Adam syndede faldt han i en dyb søvn, hvilket måske kan sidestilles med at sindet faldt i søvn, da sindet tog ideen om adskillelse alvorligt(EKIM bruger begrebet adskillelse og ikke synd, og adskillelse er ikke virkeligt ifølge EKIM, og virkeliggørelsen af adskillelse ville være en synd, og ja, det er også en form for kædereaktion, eller en form for lov, altså, at efter synd vil der være en oplevelse af skyld, og deraf kommer der så frygt).

Før i tiden havde jeg ikke modet til at sætte spørgsmålstegn ved mine overbevisninger og min tro, men nu vrimler det med spørgsmål, og for mig giver meget af det som står i Biblen egentligt ikke rigtig nogen mening, og de forklaringer som Biblen kommer med omkring Gud og verden, ja, de hænger ikke rigtig sammen med den overbevisning jeg efterhånden har fået omkring Gud, og ja, omkring hvad der er virkeligt og sandt, og hvad der ikke er virkeligt og sandt.

Jeg har det sådan, at hvis Gud er fuldkommen, evig og alviden, så ville det være meget underligt hvis Gud stod bag en fysisk verden af dualitet, og at Han skulle have skabt mig som et dualistisk væsen i en krop. Jeg tror det er meget vigtigt, at vi lærer at tænke abstrakt, for ellers er det meget svært at forstå, ja, umuligt at forstå, acceptere og erkende det formløse, sindet, ånd.

Intellektuelt forstår jeg godt at det ikke kan lade sig gøre, at tid og rum kan have sit udspring fra det evige, men rent følelsesmæssigt er der stadig en masse blokeringer, som gør at jeg flygter fra at give helt slip på mine falske overbevisninger om mig selv og verden.

Jeg tror at Jesus kom ind i vores verden, som bevidstheden om Gud, og at han viste os at synd, skyld og frygt ikke er virkeligt, men blot en tåbelig ide vi knytter os til i vores eget sind. Jesus forenede sig med Guds Sind, og kunne derfor ikke lide, selvom Biblen meget gerne ville have ham til at lide og dø. Som jeg ser det, så kan et skyldfrit sind ikke lide, og skyld kommer sig altid af, at vores sind tror det i virkeligheden har kunnet adskille sig fra Gud.

Kære Manjana, det er meget meget abstrakt det budskab som Jesus formidlede til vores verden, og selvom jeg efterhånden har fået en meget dyb forståelse af dette budskab, så er det ofte lidt svært at formidle det videre på en måde, så det kan fremtræde som noget konkret vi kan forholde os til og acceptere.

Men du er også inde på noget i dit indlæg omkring, at kunne se de dybder budskabet rummer, og det tror jeg også er vejen til forståelsen og erkendelsen af det som budskabet indeholder.

Jeg tror at Jesus kom til verden for at vise os, at synd(adskillelse) ikke er virkeligt, og det gjorde han igennem sin accept af sin sande identitet som Kristus. Han vidnede om kærligheden, og trandcenderede alt det som blokerede for kærligheden i hans eget sind, så kærligheden frit kunne formidle sig igennem hans sind, og ud til alle hans kære brødre og søstre, så vi kunne komme i kontakt med kærligheden i vore hjerter. Ja, han tog døden på sig, og han tog også egoet på sig, men kun for at vise at hverken døden eller egoet er virkeligt, og at hverken døden eller egoet kan påvirke Sandheden. Han viste os, at vores lidelse, skyld, smerte, vrede, had og frygt, kun er forårsaget af vores fornægtelse af vores sande identitet som ånd.

Frelse er at give slip på det falske i ens sind(egoet), og tilgive alt, og derigennem helbrede den skyldfølelse som illusionen om adskillelse(synd) har bragt med sig.

Hvis Jesu budskab i hans korsfæstelse, og ja, i det hele taget hans tilstedeværelse her i vores verden, blev fortolket af Helligånden, så ville der have stået noget helt andet i Biblen. Meget af det som står i Biblen, er ikke i overenstemmelse med en alvidende og kærlig Gud, men snare om en uvidende og barnlig gud, som lader sin egen uansvarlighed gå udover hans skabninger, og ja, ikke mindst hans elskede Søn.

Jeg prøver at sætte tingene i perspektiv, og nogen gange så kan det måske godt virke som en trussel på det trossystem som Biblen bygger på.

En alviden Gud måtte også vide hvilke konsekvenser det ville have, at skabe dualitet(paradisets have med det berømte træ). Og hvis det nu virkeligt kunne lade sig gøre, at noget Gud har skabt, skulle kunne adskille sig fra Ham, og ja, synde, så giver det ikke nogen mening, at Soning/forsoning ville kræve tid, ja, medmindre Gud lige skulle bruge lidt tid til at tænke over en plan, som kunne rette op på noget Han selv var ansvarlig for.

Og ja, hvorfor i første omgang skabe en fysisk verden, hvis Gud er fuldkommen og alt Gud skaber er fuldkomment som Han Selv?

Jeg tror at Jesus kom for at vise os, at den adskillelse eller synd vi tror der er blevet begået, i virkeligheden blev Sonet i det samme øjeblik den opstod i vores sind, og at vi blot skal acceptere denne Soning som Jesus gjorde. I tiden kan det godt se ud som om, at Soningen tager enormt lang tid, men i evigheden giver tid ingen mening. Jesus kan ses som den del af vores sind, hvor Soningen er accepteret, og hvor adskillelse eller synd ikke ses som virkeligt, og i denne del af sindet er der ingen frygt, men kun fred, tilgivelse og kærlighed.

Lidelse og død hører op, når det er at årsagen til lidelse og død erkendes som falsk, og årsagen(ideen om adskillelse, synd), ligger dybt fortrængt i vores sind. Og hvis vi er villige til at give Jesus/Helligånden ansvaret for at dømme og fortolke, og vi så blot konsentrere os om at praktisere tilgivelse, så tillader vi også Jesus/Helligånden at helbrede vores sind, og frigøre os fra vores ego, og ja, frigøre os fra illusionen om lidelse og død.

Og jo, der står mange smukke ting i Biblen, men det er meget et spørgsmål om at kunne skelne imellem, hvad der kommer fra menneskets ego, og hvad der kommer fra ånden.

Jesus er et eksempel på, hvordan et menneske handler og agere i denne verden, når egoet er trandcenderet og ideen om adskillelse(synd) er blevet fuldkommen tilgivet. Hans udgangspunkt var altid hans sande Selv(Kristus), og der hvilede han sikkert i bevidstheden om Guds fuldkomne og upåvirkelige Kærlighed. Tilgivelse er det redskab som er givet sindet, så sindet igen kan vågne op, og se sig selv som det i evigheden altid har været, ånd.

Det sande spirituelle budskab er altid, at det vi praktisere overfor mennesker, verden, omgivelser osv, vil også være det vi selv modtager. Handlingen sker altid på sindets-plan, altså på tankeplanet, og derfor er det en god ide, at bevidstgøre det plan som meget ofte er ubevidst for mennesket.

Sorry, men nu blev det vist også en meget langt indlæg jeg fik skrevet her. Jeg har det med at lade mig rive lidt med, når det er jeg sidder her og skriver.

Fjing fjong, og lad det blot være sådan, ik... smiler

Og tak fordi du deler dine smukke tanker med mig, kære Manjana.

Kærligst Jan.































Top Svar Citer
#1253 - 07/07/2008 14:35 Re: Thomasevangeliet [Re: serotonin]
Manjana Offline
ny
Registeret: 17/04/2008
Indlæg: 26
Hold da op, og jeg der troede jeg var afklaret. Er jeg på sin vis også, men der er rigtig meget i det du skriver, der er utrolig spændende. Noget af det, er det som om, at jeg kender allerede, men andet er meget fjernt fra mig.

Men det giver alligevel en form for mening, selv om jeg ikke helt forstår det.

Jeg havde ellers tænkt mig at Biblen skulle være næste skridt i min proces, men det gemmer jeg lige lidt. Det her er langt mere spændende, og giver faktisk en del mere mening end Biblen.

Netop også fordi, at den kærlige Gud jeg mener at kende i dag, slet ikke kan sammenlignes med Gud, som han beskrives i Biblen. En kærlig far, ville aldrig tillade sine børn at lide, netop derfor giver det ingen mening, at han har skabt den fysiske verden som vi kender den, når han selv er fuldkommen som du også skriver.

Det giver heller ingen mening at han har befalet de krige, der er beskrevet i det GT, så barbariske de er. Og det giver absolut ingen tryghed at der er udeladt skrifter i Biblen, som skulle være ord fra Gud. Det var egentlig det jeg ville gå i dybden med.

Men det er et fantastisk indlæg og jeg måtte lige læse det et par gange. Der er mange nye tanker, men alligevel sjovt nok, virker de alt andet end frastødende.

Og det er underligt netop fordi jeg havde den tro jeg havde.

Du skriver:

Jeg begyndte for nogle år siden at vende blikket ind af, og siden da er tingene på en måde kommet helt af sig selv(ja, hvilket altid har været tilfældet, men jeg har blot ikke været vågen nok til at kunne se og forstå, og ja, tage imod den vejledning som kom fra mit eget indre). Jeg startede med at læse omkring kroppens fysiologi/anatomi, og omkring det biologiske system inde i kroppen, og derefter begyndte jeg at læse omkring det spirituelle, og jeg kan se nu, at tingene kommer alt efter hvor parat jeg er, altså om jeg er parat til at tage det næste skridt uden frygt. Frygt blokere altid for at vejledningen fra Helligånden og Jesus kan komme ind i ens bevidsthed, for ja, hvor der er frygt kan kærligheden ikke komme ind, eller måske rettere, så tillader det sind som er frygtsomt ikke at kærligheden kan vejlede, for ellers så havde sindet jo også valg kærligheden frem for frygten, men det er så en længere historie.


Jamen det gør ikke noget at det er en længere historie, fortæl fortæl. Kan det være årsagen til, at depressioner forekommer? Jeg tænker på, at hvis man sidestiller frygt med depression, er det så fordi vores angst for det nye, giver sig udslag i depression så det nye/vejledningen bliver blokeret? Det giver virkelig mening.

Eller man tør ikke udforske nye veje i sit liv, at mange derfor ikke er åbne overfor Jesu kærlige vejledning? At de derfor vælger enten det forkerte, eller bliver i noget af falsk tryghed?


Du skriver:

Jeg tror at vores indre vejleder viser os hvilken vej vi skal gå, og så er spørgsmålet hvordan og hvornår vi kommer i kontakt med vores indre vejleder. Vi er på eet plan individer, og på et andet plan er vi alle een, og for mig drejer det hele sig om, at være i kontakt med det som kan se helhed og eenhed, og lade mig vejlede derfra. Og ja, det fundementale spørgsmål for alle mennesker(ubevidst eller bevidst), er jo egentligt: Hvem er jeg?



Dette kan jeg forholde mig til. Et af de steder jeg føler jeg kender til. Jeg er dog ikke sikker på at jeg forstår det rigtigt, men det er set ud fra et spirituelt synspunkt på det åndelige plan ikke? Eller tager jeg helt fejl?

Det du beskriver fra Ekim, er helt nyt og nej ikke svært at forstå men hvor vanen, tankens vane har fået mig til at tro noget andet, er det svært at forholde sig til. Det er nyt men bestemt værd at undersøge nærmere.


Du skriver:

Hvis Jesu budskab i hans korsfæstelse, og ja, i det hele taget hans tilstedeværelse her i vores verden, blev fortolket af Helligånden, så ville der have stået noget helt andet i Biblen. Meget af det som står i Biblen, er ikke i overenstemmelse med en alvidende og kærlig Gud, men snare om en uvidende og barnlig gud, som lader sin egen uansvarlighed gå udover hans skabninger, og ja, ikke mindst hans elskede Søn.


Ja det her ville kristendommen aldrig erkende. Men Biblen er sammensat af mennesker, religionen er bygget af mennesker. Hvem siger det er sandt? Det må da være Gud der ved bedst. Men igen, hvem siger at Ekim har ret?

Det er svært at forstå det du beskriver om hvorfor Jesus kom til verden. Ja der skal man virkelig tænke abstrakt, anderledes. Turde gøre det.

Du skriver:

Ja, han tog døden på sig, og han tog også egoet på sig, men kun for at vise at hverken døden eller egoet er virkeligt, og at hverken døden eller egoet kan påvirke Sandheden. Han viste os, at vores lidelse, skyld, smerte, vrede, had og frygt, kun er forårsaget af vores fornægtelse af vores sande identitet som ånd.


Mine veninder og jeg har ofte spurgt os selv og hinanden om, hvorfor vi ikke kan komme ud af det dødvande vi nogengange føler vi er i. Kan dette have noget med det at gøre? At vi simpelthen fornægter vores sande identitet?

Du skriver:

Lidelse og død hører op, når det er at årsagen til lidelse og død erkendes som falsk, og årsagen(ideen om adskillelse, synd), ligger dybt fortrængt i vores sind. Og hvis vi er villige til at give Jesus/Helligånden ansvaret for at dømme og fortolke, og vi så blot konsentrere os om at praktisere tilgivelse, så tillader vi også Jesus/Helligånden at helbrede vores sind, og frigøre os fra vores ego, og ja, frigøre os fra illusionen om lidelse og død.


Det er nok ikke så enkelt som det lyder. Men til sammenligning med Biblen, siger Jesus jo også at alle der lider skal komme til ham, for hans åg er ikke byrdefuldt.

Men at tilgive, er ikke altid let. Ind imellem tænker jeg at noget kan ikke tilgives. Men så bliver man vel heller ikke lettet for de byrder?

Dette kender jeg:

Det sande spirituelle budskab er altid, at det vi praktisere overfor mennesker, verden, omgivelser osv, vil også være det vi selv modtager. Handlingen sker altid på sindets-plan, altså på tankeplanet, og derfor er det en god ide, at bevidstgøre det plan som meget ofte er ubevidst for mennesket.


Hvilket jeg tror er rigtigt. Lidt ligesom nemesis. Men som spirituel er det jo noget man lærer. At hvad man sender ud i universet er det, der kommer tilbage.

Det har faktisk ikke været nemt mht, at være troende kristen, og samtidig vide at man var spirituel. Og det er ikke noget jeg har skiltet med ret meget i offentligt forum. Men jeg er nød til at erkende med mig selv, at jeg er den jeg er, med de holdninger jeg har.

Noget der også er svært, er det at vide, at tror man på Jesus Kristus som han beskrives i Biblen, Gud, Helligånde osv. Kan man ikke samtidig være spirituel.

Men den måde du beskriver det hele på, falder sammen med mine tanker også. Især de steder, hvor jeg føler at der er noget galt med den måde Gud beskrives på, og det at han som en kærlig far, har skabt det hele som det er her nu.

Så jeg er virkelig taknemmelig over det du deler med mig nu. Det er rimelig nyt for mig, men jeg vil undersøge det nærmere, for det føles som om, at det er noget for mig.

Mange hilsner
Manjana
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
Nyheder fra Religion.dk