annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 2 1 2 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#1106 - 27/06/2008 18:00 Thomasevangeliet
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej kære venner.

Her kommer lige Thomasevangeliet, som kommer sig til udtryk i bogen "din udødelige virkelighed".

Pursah og Arten er to opstegne mestre som kom tilsyne for Gary R Renard, og fortalte ham om den dybe sandhed som Jesus formidlede, og som også kommer sig til udtryk i Et Kursus i Mirakler. Pursah var inkanationen Thomas, og korrigere den misforståelse og misfortolkning Jesu budskab har været udsat for.

Pursah:

Jeg har sagt, at to tredjedele af ordene i Thomasevangeliet er autentiske, og at en tredjedel blev tilføjet senere. Der er i alt 114 ord i den version af Thomasevangeliet, som I har i dag. Fireogfyrre af disse blev tilføjet i løbet af de tre hundrede år mellem min henrettelse i Indien og det tidspunkt, hvor det eksemplar, I har i dag, blev begravet i Egypten. Jeg vil ikke forklare de forskellige ord denne gang. Jeg rent faktisk fremsige de 70 autentiske ord fra Thomasevangeliet sådan, som de bør lyde, og jeg vil blot udelade de 44, som blev tilføjet senere. Folk kan bruge Helligåndens tankesystem til selv at finde frem til meningen i dem. De har også forklaringer, jeg gav på de 22 af ordene på forskellige tidspunkter under den første besøgsrække, til at holde sig på sporet.
Som jeg gjorde tidligere med de 22 ord, der også er medtaget her, men uden forklaring, vil jeg bruge min egen revideret standardversion i formuleringerne, så de svarer nøje til, hvad Jesus sagde dengang. Men husk, at jeg sagde, at disse 22 ord var de mest relevante for jeres kultur. Nogle af de andre er meget østlige og kan forekomme vesterlændinge en smule mærkelige. Men uanset hvilken hellig skrift folk læser, bør de til sidst være deres egne "præster" og fortolkere og bruge Helligånden som deres vejleder. Det er i realiteten en del af processen med at vende tilbage til eller atter at blive ånd, som er det, de i virkeligheden er.
Det er ikke nødvendigt at forstå alle ordene lige med det samme. Og selvfølgelig er det altid meget anbefalelsesværdigt at læse Et Kursus i Mirakler samt Gud er-bøgerne. Det er den måde, hvorpå Jesus I DAG meddeler sit budskab. Husk, at han er nødt til at tale til mennesker med ord og symboler, som de kan forstå og acceptere på et givet tidspunkt. Han talte, som han gjorde i Thomasevangeliet, af bestemte grunde. I dag taler han på den måde, han gør i KURSET, og vi hjælper ham i GUD ER-bøgerne af andre grunde. Som Jesus selv formulerer det i Kurset: "Helligånden har den opgave at ophæve det egoet har lavet. Han ophæver det på samme plan som egoet opererer på, ellers ville sindet være ude af stand til at forstå forandringen". Så selv om budskabets indhold, Helligåndens kærlighed, IKKE forandrer sig, GØR formen det. Både Thomasevangeliets og KURSETS budskab er fuldkommen ikke-dualistisk og bør altid betragtes i dette lys, selv når der anvendes metaforer til at beskrive den adskilte verden og dem, der tror på den.
Dette er de 70 korrekte ord eller ligia i det nuværende evangelium, som jeg er villig til at stå inde for personlig. Hvis du har lyst, kan du ligefrem kalde det "Pursahs Thomasevangelium" for at skelne det fra Nag Hammadi-versionen. Dette er Y´shua for to tusind år siden. Fordi orderne er på et andet sprog, er de ikke en nøjagtig gengivelse af Jesus´s ord, men de er det nærmeste, man kommer på vores sprog. Hyg dig med dem.
Det er en fornøjelse at se disse ord blive undersøgt i dag af nogen, som har to gode ører at høre med. Det var ikke så nemt at give disse ord videre til andre for to tusind år siden. Men da tiden ikke er virkelig, betyder det ikke noget.
Selv om den originale vversion ikke var nummereret, vil jeg bruge de tal, som svarer til den måde, evangeliet er nummereret på i dag, som hjælp til folk, hvis de ønsker at sammenligne denne korrigerede version med andre versioner og oversættelser. Jeg springer simpelthen over numrene på de tidligere omtalte ord, der er blevet tilføjet senere af andre, men udeladt her. Hvis nogen senere ønsker at nummerere evangeliets 70 ord på ny, er de velkomne til det.
Jeg har kombineret nummer 6 og 14 fra Nag Hammadi-versionen, der er på koptisk, fordi de gennem årene er blevet blandet sammen, men dele af dem rummer et sandt ord. I ord nummer 13 talte jeg ikke i første person, fordi Jesus talte med andre personer i begyndelsen af det og ikke kun med mig. Og med hensyn til det sidste ord i Nag Hammadi-versionen, nummer 114, som siger, at man er nødt til at gøre en kvinde til mand, før hun kan komme ind i riget, vil jeg gerne sige, at det tydeligvis er tilføjet senere og så åbenlyst er i modstrid med tidligere ord i evangeliet, at det er aldeles ubegribeligt, at nogen nogensinde har kunnet tage det alvorligt.
I øvrigt vil en god oversættelse til aramæisk af de ord, jeg vil fremsige for dig i aften, give dig det eneste komplette evangelium, der eksisterer, som kun rummer Jesus´s oprindelige ord på hans eget sprog. Det er ikke hans ENESTE ord fra den tidsperiode, men det er de autentiske ord fra mit evangelium. Det ville kræve mange flere ord, hvis man skulle fastholde alt, hvad Jesus sagde af gavnlige ting de sidste år, han så ud til at være i en krop.
Jeg opfatter det som en slags fuldendelse, at Jesus´s ord i Thomasevangeliet bliver nedfældet præcist af en senere inkarnation af mig selv. Jeg nedskrev Jesus´s ord for to tusind år siden, og nu vil du nedskrive dem igen. Sådan bliver evangeliet korrigeret og vidergivet i dets oprindelige form.

THOMASEVANGELIET

1. Og han sagde: Enhver, som har fundet meningen med disse ord, skal ikke smage døden.

2. Jesus sagde: De, der søger, skal ikke høre op med at søge, før de finder. Når de finder, skal de blive rystede. Når de er rystede, skal de undre sig, og de skal være herre over alt.

3. Jesus sagde: Hvis jeres lærere siger til jer:`Se! Riget er i himlen!`så må himlens fugle jo være forud for jer. Hvis de siger til jer:`Det er i havet!`så må fiskene jo være forud for jer. Nej, riget er i jeres indre, og I er overalt. Når i kender jer selv, da skal I blive kendt, og I vil forstå, at vi er et. Men hvis i ikke kender jer selv, lever I i fattigdom, og I er fattigdommen.

4. Jesus sagde: Oldingen skal med sine dage ikke tøve med at spørge et lille barn om meningen med livet, og det menneske skal leve. For mange af de første vil blive de sidste, og de skal blive én eneste.

5. Kend det, som er foran dit ansigt, og det, som er skjult for dig, skal blive åbenbaret for dig. For der er intet skjult, som ikke skal blive åbenbaret.

6. Disciplene spurgte ham: Vil du, at vi skal faste? Hvordan skal vi bede? Skal vi give almisse? Hvilken spiseregel skal vi overholde? Jesus sagde: Og når I drager til et hvilket som helst land og vandrer i egnene, og folk tager imod jer, så spis det, som de sætter for jer! For det, som kommer ind i jeres mund, vil ikke gøre jer urene; men det, som kommer ud af jeres mund, det vil afsløre jer.

8. Jesus sagde: En klog fisker kastede sit net i havet. Da han trak det op igen, var det fuldt af små fisk. Blandt dem opdagede han en stor, god fisk. Han kastede alle de små fisk ud i havet igen, og han valgte den store fisk. Enhver her, som har to gode ører, skal høre.

9. Jesus sagde: Se, en sædemand gik ud, han fyldte sin hånd med sædekorn og strøede dem ud. Nogle faldt på vejen, og fuglene kom og spiste dem. Andre faldt på klipperne og slog ikke rod og satte ingen kerner. Andre faldt på tjørnene, og de kvalte sæden, og ormene åd dem. Og andre faldt på god jord og gav en god afgrøde: De bar tres fold og hundrede og tyve fold.

11. De døde er ikke levende, og de levende skal ikke dø.

13. Jesus sagde til Disciplene: Drag sammenligninger med mig og sig mig, hvem jeg ligner! Simon Peter sagde til ham: Du ligner præcis en engel. Matthæus sagde til ham: Du ligner en visdomslærer. Thomas sagde til ham: Mester, min mund vil overhovedet ikke kunne sige, hvem du ligner.
Og han tog ham og gik til side og sagde tre ord til ham. Da Thomas kom tilbage til sine venner, spurgte de ham: Hvad sagde Jesus til dig? Thomas sagde til dem: Siger jeg blot ét af de ord, som han sagde til mig, så vil I tage sten op og stene mig, og ild vil komme ud af stenene og brænde jer op.

17. Jesus sagde: Jeg vil give jer det, som intet øje har set, det, som intet øre har hørt, det, som ingen hånd har rørt, og det, som ikke er opstået i noget menneskehjerte.

18. Tilhængerne sagde til Jesus: Sig os, hvorledes vores ende skal blive! Han sagde: Har I da opdaget begyndelsen, så I søger enden? For dér hvor begyndelsen er, dér skal enden blive. Salig er den, som står i begyndelsen: Han skal kende enden, og han skal ikke smage døden.

20. Disciplene sagde til Jesus: Sig os, hvad himlens rige ligner! Han sagde til dem: Det ligner et sennepsfrø. Det er mindre end alle sædekorn, men når det falder på den dyrkede jord, skyder det en stor stamme op og bliver et ly for himlens fugle.

22. Når I gør to til ét, og når i gør det indvendige lig med det udvendige, og det udvendige lig med det indvendige, og det øvre lig med det nedre, og når i gør det mandlige og det kvindelige til ét, så at det mandlige ikke skal være mandligt, og det kvindelige ikke kvindeligt...da skal I gå ind i riget.

23. Jeg vil udvælge jer, én ud af tusind og to ud af titusind, og de skal stå som én eneste.

24. Disciplene sagde: Vis os det sted, hvor du er, for vi må søge efter det.
Han sagde til dem: Enhver her, som har to ører, skal høre! Der er lys i det indre af et lysmenneske, og det oplyser den hele verden. Hvis det ikke lyser, er der mørke.

26. Jesus sagde. Splinten i din broders øje ser du, men bjælken i dit eget øje ser du ikke. Når du trækker bjælken ud af dit eget øje, så vil du kunne se klart nok til at trække splinten ud af din broders øje.

28. Jeg stod i verden og fandt dem alle drukne, og jeg fandt ingen blandt dem, som tørstede. De kom tomme til verden og søger at komme tomme ud af verden igen, Når de ryster deres vin af sig, da vil de åbne øjnene.

31. Jesus sagde: En profet er ikke accepteret i sin egen by. En læge helbreder ikke dem, som kender ham.

32. Jesus sagde: En by, der er bygget på et højt bjerg og er befæstet, kan ikke falde og heller ikke skjules.

34. Jesus sagde. Leder en blind en blind, falder de begge i et hul.

36. Bekymrer jer ikke fra morgen til aften og fra aften til morgen, om hvad I skal tage på. Liljerne hverken arbejder eller spinder.

37. Når I tager jeres tøj af, uden at I skammer jer, og tager jeres klæder og lægger dem under jeres fødder ligesom de små børn og træder på dem, da skal I se sønnen af den levende, og I skal ikke frygte.

40. En vinstok blev plantet uden Faderen, og fordi den ikke står fast, skal den blive rykket op med rode og forgå.

41. Jesus sagde: Den, som har i sin hånd, til ham skal der gives mere, og den, som intet har, fra ham skal også den smule som han end har, tages.

42. Vær folk, der går forbi.

45. Man plukker ikke druer af tjørn, ej heller samler man figner af tidsler.

47. En mand kan ikke stige op på to heste og ikke spænde to buer. Og en tjener kan ikke tjene to herre, ellers vil han ære den ene og ringeagte den anden.
Ingen drikker gammel vin og ønsker straks at drikke ny vin. Man hælder ikke ny vin i gamle vinsække, for at de ikke skal revne, og man hælder ikke gammel vin i en ny vinsæk, for at den ikke skal ødelægge den. Man syer ikke en gammel lap på en ny klædning, da der ellers vil komme en revne.

48. Jesus sagde: Slutter to fred med hinanden i det samme hus, skal de sige til bjerget:´Flyt dig her hen!´, og det skal flytte sig.

49. Salige er de enlige og de udvalgte, for I skal finde riget! Fordi I er kommet fra det, skal i gå derhen igen.

51. Disciplene sagde til ham: Hvornår vil de dødes hvile finde sted, og hvornår vil den nye verden komme?
Han sagde til dem: Det, som I venter på, er kommet; men i kender det ikke.

52. Disciplene sagde til ham: Fire og tyve profeter har talt i Israel, og de har alle talt om dig. Han sagde til dem: I har forladt den levende, som er foran jer, og I har talt om de døde.

54. Salige er de fattige, for jeres er himlens rige!

56. Den, som har forstået verden, har blot fundet et lig, og den som har fundet et lig, for ham er verden ikke noget værd.

57. Faderens rige ligner en mand, som havde en god kornmark. Hans fjende kom om natten; han såede rajgræs blandt den gode sæd. Manden tillod ikke arbejderne at rykke rajgræsset op, men sagde til dem: Nej, for I kunne rykke rajgræsset op og hveden sammen med det. For på høstens dag skal rajgræsset være tydeligt, og det vil blive rykket op og brændt!

58. Jesus sagde. Salig er den mand, som har tilgivet og fundet livet.

59. Se på den levende, så længe i lever, for at I ikke skal dø og så søge at se ham og ikke kunne se.

61. Jeg er den, som kommer fra det, som er ét. Man gav mig af det, som er min Faders. Derfor siger jeg, at kommer nogen og er ét, vil han være fuld af lys, men kommer han og er delt, vil han være fuld af mørke.

62. Jesus sagde: Jeg åbenbare mine hemmeligheder for dem, som er rede til mine hemmeligheder. Hvad din højre hånd vil gøre, skal du ikke lade din venstre hånd vide, at den gør!

63. Der var en rig mand, som havde mange penge. Han sagde: Jeg vil bruge mine penge, for at jeg kan så og høste og plante og fylde mine lader med afgrøde, så at jeg ikke skal mangle noget. Dette tænkte han i sit hjerte, men i den samme nat døde han.

66. Jesus sagde: Vis mig den sten, som de, der bygger, har forkastet. Den er hjørnestenen.

67. Jesus sagde: Den, som kender alt, men mangler sig selv, mangler alt.

70. Jesus sagde: Når I bringer dette i jer frem fra jer selv, skal dette, som I har, frelse jer. Hvis I ikke har dette i jer selv, skal det, som I ikke har dræbe jer.

72. En mand sagde til ham: Sig til mine brødre, at de skal dele min faders ting med mig! Han sagde til ham: Broder, hvem har gjort mig til en, der deler? Han vendte sig til sine disciple og sagde til dem: Mon jeg er en, der deler?

75. Jesus sagde: Der er mange, som står ved døren, men det er de enlige, som skal gå ind i brudekammeret.

76. Jesus sagde: Faderens rige ligner en købmand, der havde nogle varer, og som fandt en perle. Denne købmand var klog. Han solgte varerne og købte sig alene denne perle. Også I skal søge efter hans skat, der ikke forgår, men som forbliver, stedet, hvor møl ikke kommer ind for at æde, og hvor ormen ikke fortærer.

79. En kvinde fra mægden sagde til ham: Saligt det liv, som bar dig, og de bryster, som nærede dig! Han sagde til hende: Salige er de, som har hørt Faderens ord og bevaret det i sandhed. For dage skal komme, da I skal sige: Saligt det liv, som ikke har undfanget, og de bryster, som ikke har givet die!

80. Jesus sagde. Den, som har kendt verden, fandt legemet. Men den, som fandt legemet, for ham er verden ikke værdig.

85. Jesus sagde. Adam opstod af stor magt og stor rigdom, men han var jer ikke værd, for havde han været værdig, ville han ikke have smagt døden.

86. Jesus sagde: Rævene har deres huler, og fuglene har deres reder, men mennesker har ikke et sted, hvortil de kan hælde deres hoved og hvile sig.

87. Jesus sagde: Ulykkeligt er det legeme, som er afhængigt af et legeme, og ulykkelig er den sjæl, som er afhængig af dem begge.

88. Jesus sagde: Englene og profeterne kommer til jer og giver jer det, som tilhører jer. Giv I dem på jeres side det, I har, og sig til jer selv:´Hvornår kommer de og tager det, som er deres?

89. Jesus sagde: Hvorfor vasker i ydersiden af bægeret? Ved I da ikke, at den, som skabte det indvendige, også er den, der skabte det udvendige?

90. Jesus sagde: Kom til mig, for mit åg er let, og mit herredømme er mildt, og I skal finde jer hvile.

91. De sagde til ham: Sig os, hvem du er, for at vi kan tro på dig!
Han sagde til dem: I tyder himlen og jordens udseende, men den, som er foran jer, har I ikke forstået, og denne tid forstår I ikke at tyde.

92. Jesus sagde: Søg, og I skal finde. Men det, som I i de dage spurgte mig om, og som jeg ikke fortalte jer dengang, vil jeg gerne fortælle nu, men I søger ikke efter det.

94. Jesus sagde: Den, som søger, skal finde; for den, der banker, skal der blive lukket op.

95. Jesus sagde: Har I penge, så lån ikke ud mod rente, men giv dem til den, fra hvem I ikke vil få dem igen!

96. Jesus sagde: Faderens rige ligner en kvinde. Hun tog en smule surdej, æltede det ind i dejen og lavede det til store brød. Den, som har to ører, bør høre!

97. Jesus sagde: Faderens rige ligner en kvinde, som bærer en krukke fuld af mel. Mens hun gik en lang vej, gik krukkens hank itu, og melet strømmede ud bag hende på vejen. Hun vidste det ikke; hunhavde ikke opdaget uheldet. Da hun var nået til sit hus, satte hun krukken ned. Hun fandt den tom.

99. Disciplene sagde til ham: Dine brødre og din moder står udenfor.
Han sagde til dem: Disse her, som gør min Faders vilje, er mine brødre og min moder. Det er dem, der skal gå ind i min Faders rige.

100. De viste Jesus en guldmønt og sagde til ham: Kejserens folk kræver skat af os. Han sagde til dem: Giv kejseren, hvad kejserens er. Giv Gud, hvad Guds er.

103. Jesus sagde: Salige er de, som ved, hvor røverne vil komme ind. Dekan stå op og samle deres guddommelige ressourcer og væbne sig, før røverne kommer.

106. Jesus sagde. Når I gør to til én, skal I blive sønner af Adam, og når I siger: ´Bjerg, flyt dig!´skal det flytte sig.

107. Jesus sagde: Riget ligner en fårehyrde, som havde hundrede får. Ét af dem for vild, og det var det største. Han forlod de nioghalvfems og søgte dette ene, indtil han fandt det. Efter sin møje sagde han til fåret:´Jeg elsker dig frem for de ni og halvfems.

108. Jesus sagde: Den, som drikker af min mund, skal blive, som jeg er. Jeg vil selv blive ham, og det skjulte skal blive åbenbaret for ham.

109, Jesus sagde: Riget ligner en mand, som havde en skjult skat i sin mark uden at vide derom. Og da han døde, efterlod han den til sin søn. Sønnen kendte heller ikke noget til det. Han overtog marken og solgte den. Den, som købten den, gik ud og pløjede, fandt skatten og begyndte mod renter at låne penge ud til dem, som han ville.

110. Jesus sagde: Gid den, som har fundet verden og blevet rig, må forsage verden!

111. Jesus sagde: Himlene og jorden skal rulle op foran jer, og den, der lever sammen med den levende, skal ikke se døden. Har jeg ikke sagt: Dem, som finder sig selv, for dem er verden ikke noget værd´?

113. Disciplene sagde til ham: Hvornår vil riget komme?
Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ´Se jer!´eller:´Se der!´Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesket ser det ikke.

Kærligst Jan.




Top Svar Citer
#1229 - 06/07/2008 12:09 Re: Thomasevangeliet [Re: serotonin]
Manjana Offline
ny
Registeret: 17/04/2008
Indlæg: 26
Hej Jan


Thomas evangeliet er ret interessant og jeg fik disse tanker da jeg læste det. Som tidligere JV'er kan jeg ikke lade være med at drage sammenligninger. Men det er velgørende for mig og frihedsgivende, så håber også at andre eks-vidner, der læser med, får noget ud af det. Så her er nogen tanker:

Hvor er det synd, at Thomasevangeliet ikke er medtaget i Biblen. Meget af det der står, er det samme som i de andre evangelier. Men Jesus kommer med tanker, der giver en bedre forståelse af nogen ting, efter min mening.

Bl.a i vers 3:

3. Jesus sagde: Hvis jeres lærere siger til jer:`Se! Riget er i himlen!`så må himlens fugle jo være forud for jer. Hvis de siger til jer:`Det er i havet!`så må fiskene jo være forud for jer. Nej, riget er i jeres indre, og I er overalt. Når i kender jer selv, da skal I blive kendt, og I vil forstå, at vi er et. Men hvis i ikke kender jer selv, lever I i fattigdom, og I er fattigdommen.


At kende sig selv, det er nødvendigt for at være et med Jesus. Man er nød til at have sin egen tankevirksomhed for at forstå sig selv. Jeg forstår det sådan, at når man kender sig selv, kan man spejle sig i Jesus. Og hvordan skal man kunne vide, hvem man selv er, hvad man mener, dybderne i en selv, hvis man ikke selv er kommet frem til det.

Det er det enkelte menneske der skal spejle sig i Jesus, og ikke via en organisation.

Derfor en åndelig fattigdom.

Interessant er det også, det der står i vers 61:

61. Jeg er den, som kommer fra det, som er ét. Man gav mig af det, som er min Faders. Derfor siger jeg, at kommer nogen og er ét, vil han være fuld af lys, men kommer han og er delt, vil han være fuld af mørke.


At når man er ét med Jesus, vil man skinne i verden, som enkeltperson. Hvordan kan man være ét med Jesus, når man bliver forholdt at deltage i nadveren? Jesus udtrykker det godt her i vers 108, syntes jeg:

108. Jesus sagde: Den, som drikker af min mund, skal blive, som jeg er. Jeg vil selv blive ham, og det skjulte skal blive åbenbaret for ham.


Her ved jeg jo godt, at JV'erne tyder det som om at det er de ord, der kommer ud af Jesu mund man skal tage til sig. Det er det også. Men der er noget dybde i det hele JV ikke har forstået. Bl.a betydningen af at være ét med Jesus.

Men noget af det der er rigtig interessant er det der står i vers 113:

113. Disciplene sagde til ham: Hvornår vil riget komme?
Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ´Se jer!´eller:´Se der!´Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesket ser det ikke.


Faderens rige, er i det enkelte menneske. Det enkelte menneske ser det ikke, ser ikke riget i sig.

Mange hilsner
Manjana
Top Svar Citer
#1232 - 06/07/2008 12:23 Re: Thomasevangeliet [Re: Manjana]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære manjana

Et dejligt indlæg, som jeg på mange måder kan følge dig i.

Hvis jeg kan nå det, vil jeg vende tilbage med en kommentar.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1233 - 06/07/2008 12:39 Re: Thomasevangeliet [Re: ALH]
Manjana Offline
ny
Registeret: 17/04/2008
Indlæg: 26
Kære Anne

Tak.

Håber du når at kommentere det, jeg nyder altid at læse dine indlæg og vi har udvekslet mange interessante tanker, hvor jeg har lært en hel del af dig.

Mange hilsner
Manjana
Top Svar Citer
#1238 - 06/07/2008 19:51 Re: Thomasevangeliet [Re: Manjana]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Hej Manjana.

Ja, det er meget interessant med Thomasevangeliet. smiler

Jeg tror det vigtigste er, at man lærer at lytte til sit hjerte, og er villig til at undersøge sit eget sind, altså sine ubevidste overbevisninger, ideer, opfattelser osv, og derigennem kommer til en dybere forståelse af sig selv.

Jesus og andre åndelige mestre, bruger symboler som kan beskrive det abstrakte og formløse, så det er vi kan komme i kontakt med essesen af vores sande natur(ånd), og derigennem kan være formidlere af den kærlighed som bor i vore hjerter.

Hvis vi er stille i vore sind, så kan vi også lade Jesus handle igennem os, eller ja, lade kærligheden handle igennem os, og ikke mindst, så kan vi også skelne imellem sande tanker og falske tanker.

Manjana, jeg tror når først vi kommer i kontakt med essesen af hvem vi i sandheden er, så vil der også være en meget meget dyb forståelse for det vi møder her i vores verden, og det kan jo være lige fra det som vi læser i Biblen, og så de mennesker vi møder og de situationer vi kommer i.

Jeg tror også det meget er et spørgsmål om, hvor det er vi står på vores individuelle vej. Altså om vi er parate til at give slip på fortiden(vores ego, og vores identifikation med form, kroppen), ja, om vi er parate til at tilgive alt og så blot være tilstede i nuet og være i en ikke-dømmende tilstand.

Som Jesus fortæller, så er forståelse lys, og når der er lys, så er det også muligt at kunne se klart, og ikke være bange.

Det er en meget smukt og befriende følelse, når der er klarhed og vished. Ja, pyha, det er meget smukt når tanken er helt klar og ikke konfliktfyldt.

Det budskab Jesus formidler er egentligt så ganske ganske enkelt, fordi sandheden er så ganske ganske enkel.

Eenhed er virkeligheden, og når dette erkendes og accepteres, så forsvinder alt tvivl og usikkerhed. Så forståes det også, at vi alle i sandheden er een, og at hvor der er eenhed kan der ikke være frygt, men kun kærlighed.

Mød verden med et åbent hjerte, og dit hjerte vil vise dig hvem du i sandheden er.

Det er rigtig smukt det du skriver omkring, at det enkelte menneske skal spejle sig i Jesus.

For mange mennesker vil det være svært at acceptere Jesus, og ja, også at acceptere begrebet Gud, og derfor tror jeg det er vigtigt, at vi lærer at komme til en forståelse af, hvordan det er vores sind fortolker, dømmer, og ja, i det hele taget hvordan vores sind fungere med hensyn til forsvarsmekanismer(forvrængning, fortrængning, projektion osv), for at kunne forstå hvordan vi kan komme i kontakt med andre mennesker uden de går i forsvar, og dermed også blokere for kærligheden i deres eget indre.

Det Jesus taler om er så abstrakt, at han bruger symboler, ja, han bruger det sprog som vi kan forstå og acceptere, set udfra vores identifikation med kroppen og formens verden, men når vi virkelig kommer til en forståelse af meningen med det han siger(og det andre åndelige mestre har formidlet til vores verden), så er det vi kommer til nogle "aha-oplevelser", som så bringer os tættere på vores sande naturlige tilstand, den fuldkomne kærlighed og totale frihed.

Og jo, jeg tror faktisk at vi alle skinner her i verden, spørgsmålet er blot at se det i sig selv, for det vi ser i os selv, det vil også virke som det spejl vi ser verden i, ja, alt liv. Formen opløses når lyset får lov til at trænge igennem.

Men det skal forståes på den måde, at det er vores identifikation med form som ophæves, og formen bliver så blot det redskab som bruges til at formidle kærligheden igennem, eller udtrykke kærligheden igennem.

Og den lidelse, smerte, konflikt og kamp som har været forbundet med identifikation med form, forsvinder stille og roligt, når vi ikke søger efter os selv i form, men acceptere os selv som vi i sandheden er skabt(formløs, evig og uforanderlig).

Men det er ikke helt let at give slip på fortiden som identifikationen med kroppen og formens verden repræsentere.

Jeg tror det er det Jesus mente med, at vi skulle tage vores kors op, og så følge ham. Vi skulle se på den lidelse, frygt, skyld og smerte som vores identifikation med kroppen har været ledsaget af. Og ja, at vi lærer at tage det fulde ansvar for det vi tænker og føler, og kommer til en forståelse af os selv, på det plan hvor vores følelser og tanker har deres udspring fra(sindet).

Tro er for mig egentligt hvad jeg tror på om mig selv, for det jeg tror på om mig selv, vil også være det jeg tror på om den Kilde som har Skabt mig, og ja, også omvendt, altså hvad jeg tror på om min Kilde, vil jeg også tro på om mig selv.

Som Jesus fortæller, så er sindet som et spejl, og enten så spejler det sig i eenheden(ånden), eller også spejler det sig i, ja, den illusoriske ide om adskillelse.

Gudsrige er den Væren og tilstand som er eet, og som du også er inde på, så er den i vores eget indre, vi må blot huske den igen. Og det hjælper vores kære ven Jesus os med. smiler

At være eet med Jesus, er jo egentligt det samme som at være eet med sig selv, for det Jesus repræsentere er jo den eenhed som alt liv er skabt i og som, af Kilden til alt liv. Så ville nogen kalde det Gud, og andre ville være mere trygge ved at kalde det noget andet, og ja, lad det være sådan. smiler

Håber du har det godt kære Manjana.

Kærligst Jan.




































Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 2 1 2 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Frygter udslip af farlige materialer eft..
28/03/2024 09:26
Fire personer dræbt i Illinois efter kn..
28/03/2024 09:22
Nyheder fra Religion.dk