annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 310 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10952 - 28/05/2011 22:17 Re: PANTEISME [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Jamen, du gør da alt, hvad du formår, og lever da på den måde op til nævnte kloge husmands viise ord. ...

Al ære og respekt for det, tænker jeg bare. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#10953 - 28/05/2011 22:58 Re: PANTEISME [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret


Kære Arne,

Eftertanke:

Dit indlæg fik mig til at tænke over det faktum, at alle menneskets teknologiske fremskridt intet formår i forhold til den måde, vor Jord protesterer på - det er næsten som om, det virker lige modsat, og at jo mere vi tror på, at vi kan selv, desto mere ødelægger vi Moder Jord. ...

Får mig til at fortælle dig om en oplevelse, vi her netop har haft. ...

På vores terrasse byggede et erfarent solsortepar i løbet af få timer en flot rede i en cirkelformet thuja-plante. Hunnen gik målbevidst i gang med at ruge på de 4 æg, og hannen sad lystigt og fløjtede sin tilfredshed med livet ud over området.

En morgen - kom hunnen ikke - og vi opdagede hannen, som så ud
som om, der var noget helt galt på færde. ... Heldigvis var ungerne ikke kommet ud, så min mand fjernede reden efter et par dage ...

Derefter så vi hannen alene og nogle gange i slåskamp med en anden han. Tilsyneladende vandt "vores" fuglehan, og snart så vi en ung, ny kone i færd med at bygge en ny rede. ...

Det var interessant at se, hvordan hannen sad på rækværket og betragtede sin nye kone, som slæbte altfor store grene og græstotter ind i planten. ... Vi morede os over at se, at hun nok var nybegynder i faget, og over hans reaktion på hendes aktiviteter. ...

Ikke desto mindre: Det lykkedes. ... Og nu ruger den nye, lille fuglemor trofast på 4 æg, som vi håber på må blive til flyvefærdige livskraftige solsorte inden så længe. ...

Hvorfor jeg fortæller denne historie?

Jo, dels i håb om, at det må glæde et dyrlægehjerte ... og ikke mindst for at møde det trøstende og livsbekræftende i denne historie. ... Når noget må gå bort, giver det plads for noget nyt. :)))

m.v.h.
Zenia
















Top Svar Citer
#10954 - 29/05/2011 16:39 Re: PANTEISME [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære Zenia og Arne,

Nogle tanker over jeres udveksling:

Den Ånd, I taler om, er ikke enten i naturen eller i os. Den er vitterligt i os og overalt omkring os. Den er det mest essentielle i alt, hvad der er manifesteret. Og når vores Jord ophører med at være frodig - eller når vi ophører med at leve - så er Ånden stadig, tidløs. Den er både immanent og transcendent alt. I bund og grund er der kun den. Og derfor... vi er Ånd.

...Det er fordi, vi ikke ser dybt nok - vi mangler indsigt - at vi oplever en mangfoldighed af adskilte fænomener og ikke ser Den Ene.
Top Svar Citer
#10955 - 29/05/2011 22:26 Re: PANTEISME [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Først tak, fordi du deler dine tanker. ... smiler

Som Ekim siger det ... og som anført ovenfor:

"Intet virkeligt kan trues ..."

er det vel egentlig det samme, som du giver udtryk for her?

Og ja, vi mangler indsigt, det er jeg meget enig med dig i, og vi kan jo ikke andet end at søge at opnå forståelser og indsigter ... livet igennem. ...

m.v.h.
Zenia

Top Svar Citer
#10957 - 30/05/2011 07:28 Re: PANTEISME [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym uden navn.

Når du skriver:
Citat:
Den Ånd, I taler om, er ikke enten i naturen eller i os. Den er vitterligt i os og overalt omkring os. Den er det mest essentielle i alt, hvad der er manifesteret. Og når vores Jord ophører med at være frodig - eller når vi ophører med at leve - så er Ånden stadig, tidløs. Den er både immanent og transcendent alt. I bund og grund er der kun den. Og derfor... vi er Ånd.
Så er det jo netop essensen af panteisme, du har fat i, vil jeg mene, og som jeg nævnte i mit første indlæg (Fra Wikipedia):
Citat:
Gud er Alt - Alt er Gud.

Og at vi mangler indsigt, var jo netop dét, Jalal al-Din Rumi pegede på i sit digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Og som Thomas skriver i Thomas Evangeliet;
Citat:
Men faderens rige er spredt over jorden, og mennesker ser det ikke.

Jo, jeg er enig med dig i, at vi ikke ser dybt nok, men jeg mener, det netop udtrykker grænsen for vore evner som mennesker.

Den grænse synes jeg ikke, jeg har svært ved at acceptere.
Og jeg er målløs af beundring for, at vi overhovedet kan ane eksistensen af "noget" bag denne grænse smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (30/05/2011 07:31)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk