annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10773 - 19/03/2011 11:18 HØJERE END ET HØJERE VÆSEN
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ateister har medvind, når de kritiserer menneskers mere eller mindre primitive forestillinger om "et højere væsen", en gud.
Men ateister kan ikke forklare, hvad Jalal al-Din Rumi kaldte et mirakel: At vi alle oplever, som sandhed, at denne verden eksisterer, en verden som er flygtig, og som vi i dag mener, er ca. 13 milliarder år gammel og som har nogenlunde lige så megen tid tilbage inden "miraklet" forsvinder.

Vi har været gode til at skaffe os føde, drikke, læ, varme, redskaber og energi - i hvert fald til mange af os ca. 7 milliarder mennesker her på kloden - men spekulationerne over "miraklet": Det at vi og verden eksisterer, de har stået på i mange tusind år, ja vi ved ikke, hvornår de begyndte. Shamanismen menes at være mindst 40.000 år gammel.

Hvad ligger der bag dét, at verden esksisterer?
"En ældre venlig herre med hvidt skæg på en sky" kan vi vel hurtigt blive færdige med.

Et "højere væsen", der ikke ligner et menneske, ligger nok på grænsen - eller vel rettere over grænsen - for, hvad vi mennesker evner at forestille os.

Matematiske begreber, som naturvidenskaben måske kan anvende her, vil næppe tilfredsstille ret mange.

Og hvad så, hvis det slet ikke er et væsen, men alene noget, der er højere end "et højere væsen"?

Jo, vi er højtudviklede pattedyr, men så heller ikke mere.

Derfor er der vel stadig plads til et begreb, som "Mysteriet Gud", forestillingen om noget, som vi ikke kan forestille os? blinker

Eller som Jalal al-Din Rumi digtede:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/03/2011 11:19)
Top Svar Citer
#10774 - 19/03/2011 12:48 Re: HØJERE END ET HØJERE VÆSEN [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Nemlig. Som jeg har sagt i mange år: Gud er ikke et væsen, men Ånd. Ikke en ånd, men Ånd.

Og denne tænken at Gud skulle være et "væsen", giver ateisternes kritik medvind, OG det forpurrer hele forståelsen af, hvad det guddommelige er, og hvordan vi erkender det. - Hvordan vi når den forenende erkendelse af Gud.

"Forenende Erkendelse" - Aldous Huxley.

"Men der kommer en time, ja, den er nu, da de sande tilbedere skal tilbede Faderen i ånd og sandhed. For det er sådanne tilbedere, Faderen vil have. Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed."
(Johannes 4, 23-24)
Top Svar Citer
#10775 - 19/03/2011 20:38 Re: HØJERE END ET HØJERE VÆSEN [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Selvfølgelig kan ateister ikke forklare hvad et mirakel er, dette burde være klart for enhver, ingen ateister tror på mirakler,kun mennesker der er blevet påvirket af tåbelige forestillinger tror på mirakler.

Og dette "åndede" væsen der skulle stå bag miraklerne, har efterhånden fået sat mange forskellige navne på sig, lige fra det venlige (morderiske) skæggede væsen, Jesus der nok også var et skægget væsen, barberbladet var endnu ikke opfundet, men nu mener Arne og den anonyme, at det er den rene ånd, hvad dette så indbærer, men sikkert ikke noget håndgribeligt, men noget flygtigt som alkohol, det kunne jo også tænkes at de er helt på ude i hampen, prøvende at overbevise os andre dødelige om deres synsforstyrelse, og hvordan taler man med en ånd ?, man har jo hørt indtil mange tåbelige historier om folk der har mødt ånden og talt med denne, bl.a.en af mine svigerfædre, men han vidste ikke hvilket sprog de kommunikerede på, jeg var fræk nok til at spørge ham.

I kæmper en forgæves kamp med at forklare jeres ånd, selvom I begge mener at denne ånd må være et meget "højere" væsen,end os lavere stående pattedyr, en pauver forklaring, men drøm I bare videre.





Redigeret af treram (19/03/2011 20:44)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10776 - 19/03/2011 22:23 Re: HØJERE END ET HØJERE VÆSEN [Re: treram]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
ja lad os få Gud skubbet ud i ren ånd, så vi ikke kommer i forlegenhed, så Gud ikke kommer os ved, vedkommer os alt for meget, lad os gøre som grækerne, gud som tidløs ophøjet ånd, Gud der ikke formår at træde ind i tiden og give os sin tid, tage sig tid med os i Kristus, ja lad os fjerne Gud Søn aspektet, for det er sgu for pinligt og grinagtigt,

ingen gider dette, kun de kristne, derfor kristendommen,

men hvad Arne og Thomas er jo ej heller så vel bevandret i den kristne tro

sjovt at se Arne så meget afstand han konstant skaber til treenighedslæren, som jo er den ortodokse østkirkes kronjuvel og dem der om noget har bevaret og værnet om den trinitariske Guds virkelighed.

det ene øjeblik sættes Gud i forbindelse med det der er og skubbes ud i naturen, men nu skal Gud så pludselig være noget så sublimt,,

hvad med den kristne tro, kunne jeg fristes til at spørge

hvorfor alle disse udflugter, hvorfor denne forlegenhed ved den kristne tro, ja Paulus har jo fortalt derom at det var tilfældet, så vi kender jo godt denne tåbelighed og forlegenhed ved den kristne tro


lidt teologisk børnelærdom:

Regin Prenter skriver i "Skabelse og Genløsning" (2. udgave 1955) i paraggraf 25, Theologi og Kristologi, side 323:

Citat:
Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” Ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår.Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud…

inkarnationstanken som formen for det kristne budskab udtrykkes således: "Ordet blev kød! Gud blev menneske!" inkarnationstanken udtrykker en BEGIVENHED (min tilføjelse: Barth pointerer ligeledes gang på gang Guds ord som begivenhed). Og denne begivenhed er den historiske jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forskellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, det vil sige som begivenhed. Det er dette, inkarnationstanken udtrykker.



du er fandeme også så klog HansKrist

ja jeg er så klog at jeg ikke behøver skrive jeg har en kandidatuddannelse (hvilket jeg ej heller har), men visse andre er sgu så dumme at høre på at de i tide og utide må nævne de har en kandidatuddannelse og er stormester i skak, dette vidner dog om en vis intelligens hos vedkommende, at han har indset at det han skriver ikke giver anledning til at tro han har en kandidatuddanelse eller at han formår at flytte rundt på brikkerne. ha ha smiler hvor er han nem at gennemskue, jeg elsker at drille ham, hans tanker er ikke min kop te, som person, vil jeg ikke ta stilling, til hverken ham eller andre


mvh HansKrist.



for mennesker med høj IQ og teologisk tæft, feinsmecker og udsøgte avancerede tænkende mennesker er her en godbid:

Klik for at åbne..
The becoming of a child of God is the repetition of what takes place within the Trinity. God has given birth to the Son in an eternal generation. Parallel to this stands the generation of man as a child of God through the Father.
The generation of man as the child of God is the birth of the human person. Christian revelation, which can only be absorbed existentially in a process whereby the mystery of divine generation is experienced internally, requires a completely different and new self-consciousness of man. Whoever wants to comprehend Christ has to have had first of all the experience og the revelation og his own "I" in his soul. Whitout this "gnostic selfconsciousness" ... we still remain "under the law", in the insubstantialness of pre-Christian monotheism.

"Therefor the revelation of personality belongs to the knowledge of the Trinity. Personality rests on the fact that an I stands over against a Thou. This is the meaning of the Trinity, in which within the Godhead itself an I encouters a Thou; which is why the Son så often turns to the Father".

In conclusion, then, for George Koepgen "the Gospels imply a totally new anthropology, a new doctrine of the essence of man. The Trinity shows the "I" in the Godhead; parallel to this "I" is the personal I within man. George Nicolaus der gennemgå George Koepgen i bogen: "C. G. Jung and Nikolai Berdyaev, individuation and the person.

Christianity is the religion of the divine Trinity and God-humanity. It pre-supposes faith in man as well as in God, for humanity is a part of God-humanity. An “inhuman” God could not be the God of Christianity. Christianity is essentially anthropological and anthropocentric and exalts man to an unprecedented height of sublimity The second Face of Divinity is manifested as the human face, and by this very fact man finds himself at the centre of being; in him the meaning and the goal of creation is revealed. Berdyaev.

Through Christ we have our part in the Second Hypostasis, in the divine mystery which transpires within the inmost depths of the Holy Trinity.
The spiritual man enjoys freedom because he belongs to the generation of the Son. In Him is revealed the source of human freedom which comes from Christ.

In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of His other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new spiritual and eternal man.

No resolution of the relations between God and man is possible apart from the Third Person, that is, apart from the Spirit Who is Love realized. Berdyaev citater.


Er der nogle der ønsker dette på mere almindelig dansk, kan de bare tage at læse mine indlæg gennem mange år, fra a - z, jeg har aldrigt talt om andet.

Med garanti, det menneske der læste ovenfor citater for feinsmecker igennem, på en ordentlig måde, han/hun vil aldrig nogensinde mere blive den samme som han/hun var før læsningen, men ingen tør læse hvad der står og hvilke gennemgribende konsekvenser det har ind i ens liv og død, men ikke mindst for ens kreativitet og virkelyst til gavn for næsten.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10777 - 19/03/2011 22:26 Re: HØJERE END ET HØJERE VÆSEN [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver: "Selvfølgelig kan ateister ikke forklare hvad et mirakel er -"

Nej, det behøver du da heller ikke. Det ville være fuldt tilstrækkeligt, hvis du kunne forklare dét, at verden ER (og som nogle anser for at være et mirakel).

Det kan du imidlertid ikke, det er der jo ingen, der kan - og i den situation, synes jeg ikke rigtig, der er så meget belæg for at håne de fantasier, der opstår.

Du har tilsyneladende ikke læst overskriften, siden du hager dig fast i forestillingen om "et højere væsen".

Men det kan da være fint nok at holde en tæt jordforbindelse - og at afvise alt, der hæver sig en smule derover.
Konsekvensen er imidlertid, vil jeg mene, at "uvidenhedens horisonter" indskrænkes - og det vil jeg ikke nøjes med blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/03/2011 22:27)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 5 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk