annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 372 gæster og 42 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10756 - 08/03/2011 08:09 Ateismen er ikke velkommen
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Ateismen stormer frem siges der, og den mejer de troende ned, håner dem og er i det hele taget ikke velkommen.

Hvis man sammenligner dette med missionærernes hærgen, blandt de mange der ikke havde en religion, eller troede på noget helt andet, så må det siges at ateisternes fremstormen ikke når op på missionærernes fremstormen, der desuden var endnu mere kontant, truende og menneskefjendsk, her var der ingen pardon, det var bare at falde til patten.
Man må nok vende sig til, at de ikke troendes antal vil stige drastisk efterhånden som mennesket bliver mere oplyst.

Der er selvfølgelig nogle hurdler der gør at dette går lidt for langsomt, hvilket beror på at de stakkels børn stadig bliver inddoktrineret til bl.a.at tro skrønerne i de gamle bøger er den den rene skære sandhed, Noaks Ark er et godt eksempel, enhver voksen tror garanteret ikke på denne historie, men ungerne får den fortalt som er den sand.
Religion fortæller børn ikke at tænke selv..

Vi ateister har kun nogle enkelte krav; Hold religion ude af staten, af det offentlige rum, af skolerne, dermed ikke sagt at der ikke skal undervises i religionshistorie, men dette skal omfatte alle religionerne og dette skal ikke ske som en forherligelse, men med de nøgne facts og ihvertfald heller ikke inddoktrinerende.

Nogle ateister har udtrykt at de ikke bryder sig om at man håner religionerne og mennesker der, det er så deres mening, de ønsker måske heller ingen ændring i det bestående.

En anden uskik som jeg synes burde fjernes er, at man i visse sammenhænge ser nogle børn foretage sig noget sammen, så hedder det sig, et katolsk barn, et jødisk barn og et muslimsk barn på 4 år leger sammen, jeg tror nu ikke de er videre troende i denne alder, man siger aldrig et demokratisk barn, et inddoktrineret barn o.s.v. det viser sig at børn i de allerfleste tilfælde bliver omtalt som tilhørende en bestemt religion.

Ateister opfordrer ikke folk til at tro på en bestemt ting, men bare til at tænke sig om, ateismen er ikke en tro.

Så alle i troende, I må finde jer i at blive hånet for jeres religiøse standpunkt, det blir ikke lettere at være troende, troen skal bekæmpes med alle midler.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10757 - 08/03/2011 09:48 Re: Ateismen er ikke velkommen [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du har da ret i, at mennesker, der har en religiøs tro, ikke jublende falder ateisterne om halsen og heller ikke uden videre lader sig overbevise af påstanden: Der er ingen Gud!
For det er vel i al sin enkelhed ateismens budskab?

Du har da også ret i, synes jeg, at traditioner har det med at være - ja netop - traditioner, som kun langsomt ændres.
Det gælder også, hvad vi kalder: den danske folkekirke.
Ser vi imidlertid på kirken her i landet, så er der dog sket ikke så lidt siden Harald Blåtand for godt tusind år siden tvangskristnede os.
Faktisk er kirkens magt i dagens Danmark vel ikke meget større end H.C.Andersens eventyr blinker

Dertil kommer jo, at ateismen fratager religiøse mennesker deres hidtidige idéer om spørgsmål som:
Hvem er jeg? Hvad skal jeg her? Hvad er verden for noget? Hvor kommer den fra?

Ateismen har jo reelt her ikke andet tilbud end et stort gabende hul af uvidenhed, og det er et skrapt krav, synes jeg, at mennesker skal stille sig tilfreds med dét.

Det gør mange mennesker da heller ikke. De tumler med, hvad jeg plejer at kalde: de eksistentielle spørgsmål.

Naturvidenskaben har nok at gøre med spørgsmål om sort stof, sort energi, antistof og antienergi samt naturligvis den lille del af universet, vi (vistnok) tilhører og kan ikke komme forbi "skabelsesøjeblikket", Big Bang, med andet end gætterier.

I den situation kan jeg da godt følge de ateister, du beskriver med ordene:
Citat:
Nogle ateister har udtrykt at de ikke bryder sig om at man håner religionerne og mennesker der, det er så deres mening, de ønsker måske heller ingen ændring i det bestående.
Og mon dog ikke disse ateister ønsker en adskillelse af stat og kirke lige så meget som dem, der spotter mennesker, der er anderledes overbeviste, end dem selv?

Her vil jeg også gerne pege på, hvad vi i daglig tale blot kalder menneskerettighederne:
http://da.wikipedia.org/wiki/Menneskerettighederne

Se f.x. FN's menneskerettighedserklæring:
Citat:
Artikel 18
Enhver har ret til tanke-, samvittigheds- og religionsfrihed: denne ret omfatter frihed til at skifte religion eller tro og frihed til enten alene eller i fællesskab med andre, offentligt eller privat, at give udtryk for sin religion eller tro gennem undervisning, udøvelse, gudsdyrkelse og overholdelse af religiøse forskrifter.

Det synes jeg godt, vi kan være bekendt at tilslutte os blinker

Og ligesom det er spændende at få fortalt eventyr, så synes jeg også ar religiøse idéer kan være både bevidsthedsudvidende og inspirerende.

Det er jo ikke doktordisputatser, men verden er også andet end dét, vil jeg mene smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/03/2011 09:49)
Top Svar Citer
#10759 - 08/03/2011 20:29 Re: Ateismen er ikke velkommen [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Du er der straks med din løftede pegefinger, det havde jeg nu også regnet med, der er faktisk ingen andre der tør "optræde" på de skrå brædder her.

Du har ret ; der er ingen gud og har aldrig været en eneste een, guderne eksisterer kun som spøgelser i nogle menneskers hjerner,uvist af hvilken grund sådan set, men nok et udslag af utilstrækkelighed, af angst for livet, af angst for døden, af angst for ikke at slippe for skærsilden, ja religonerne består sjovt nok på grund af angst.

Og ikke mange kan overvinde denne angst, så er det godt at kunne gemme sig i gudens skørter.

Nu synes jeg ikke at ateismens tilbud, bare er et stort sort hul, det er et tilbud om at leve i en verden, hvor religionerne ikke bestemmer hvem der er de gode og hvem der er de dårlige, hvilke mennesker man skal myrde løs på, grundet de har en anden tro, hvordan mennesket skal gå klædt, hvad mennesket må fortære, religionerne bestemmer formeget her i verden, selv her i lille Danmark er vi blevet overhalet af en religions krav (muslimernes) halalmad, ingen frikadeller, ingen flæskesteg, ingen spegepølse o.s.v.

Og skal vi følge artikkel 18 i FN´s menneskerettighedserklæring, bl.a. ret og frihed til at overholde religiøse forskrifter, som du henviste til, kan det vel betyde at vi skal finde os i bl.a.sharialovene og det tror jeg næppe at vi danskere er indstillet på, men det mener du vi godt kan tilslutte os - uha da da.

Jo de religiøse idéer er skam inspirende og bevisthedsudvidende for de uvidende fårehoveder.



Redigeret af treram (08/03/2011 20:30)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10762 - 08/03/2011 20:42 Re: Ateismen er ikke velkommen [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Ateisme vinder over religion. Teosofi vinder over ateisme. Åndelighed vinder over alt. For Ånden er i Kærligheden, som er det største af alt.
Top Svar Citer
#10765 - 08/03/2011 22:28 Re: Ateismen er ikke velkommen [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Det er ikke meget, du har at byde på, synes jeg, når du skriver:
Citat:
Nu synes jeg ikke at ateismens tilbud, bare er et stort sort hul, det er et tilbud om at leve i en verden, hvor religionerne ikke bestemmer -

Og du overrasker mig virkelig, når du skriver - om menneskerettighederne:
Citat:
Og skal vi følge artikkel 18 i FN´s menneskerettighedserklæring, bl.a. ret og frihed til at overholde religiøse forskrifter, som du henviste til, kan det vel betyde at vi skal finde os i bl.a.sharialovene og det tror jeg næppe at vi danskere er indstillet på, men det mener du vi godt kan tilslutte os - uha da da.
FN's menneskerettighedserklæring er da ikke noget vi skal overveje, om vi vil tilslutte os, det har vi da - mig bekendt - forlængst gjort - sammen med ca. 150 andre lande (og det betyder da ikke, at vi skal indføre muslimsk lovgivning i Danmark).

Men du mener åbenbart, at vi skal tage afstand fra disse menneskerettigheder?

Er det virkelig din mening?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/03/2011 22:28)
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Nyheder fra Religion.dk