annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15673058
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381128
Et andet syn 1990845
Jesu ord 1522884
Åndelig Føde 1520648
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 79 gæster og 150 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10746 - 04/03/2011 16:18 DEVADASI
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7192
Sted: Sydsjælland
Devadasi betyder "tjenerinde for en gud".

Det var Bibelens Jomfru Maria (Gudsmoder) også: "Se, jeg er Herrens tjenerinde. Lad det ske mig efter dit ord." (Lukas i første kapitel om bebudelsen af det guddommelige svangerskab).

Den form for tjenerinde, devadasi hentyder til, er imidlertid mildt sagt noget anderledes.

Det fremgår af en artikel i dagbladet Information i dag:
http://www.information.dk/261253

Billedet af den lille fortvivlede og hjælpeløse pige er næsten uudholdeligt smertelig at se, synes jeg.
Jeg måtte i hvert fald vende tilbage for at udholde at se billedet - og læse teksten.

Piger helt ned til fire-års alderen systematisk misbrugt til prostitution i hindugudinden Yellamas navn!

Idéen om flere eller en gud/gudinde vidner om menneskets fantastiske, storslåede og kreative åndelige evner, synes jeg.
Det, at vi, på trods af al fornuft, er i stand til at forestille os noget, som vi faktisk ikke kan forestille os, det er virkelig fantastisk, synes jeg.
Det inspirerer milliarder af mennesker til at søge en højere livskvalitet - men det inspirerer desværre også præsteskaber til at undertrykke mennesker.

Det er vel som Yin Yang, hvis man ser det som det gode og det onde indeholdt i det samme.

I naturvidenskabens teknologi ser vi det jo også f.x. i atomkraft, som en relativt lidet forurenende produktion af nyttig energi - og som atombomber, der dræber og forgifter både mennesker og natur i meget stort format.

Men tilbage til den lille pige i billedet og beretningen om det systematiske misbrug i en religions "hellige" navn.

Jeg ved godt at undertrykkelse af lavkaste-mennesker sker ud fra en logik om retfærdighed i genfødslerne (god og dårlig "karma"), men selv dét ville jo ikke kunne retfærdiggøre, at nogle mennesker undertrykker andre.

Det er fortvivlende og næsten uudholdeligt at tænke på, synes jeg.

Treram, du som hader religioner, frem med våbnene! chockeret

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (04/03/2011 16:19)
Top Svar Citer
#10747 - 04/03/2011 17:15 Re: DEVADASI [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Så har jeg skærpet sværdet og klar til kamp,mod de forbannede troende, en skrækkelig historie, som jeg aldrig har hørt om før, selvom jeg har været i Indien et par gange.
Ja det er de mest utrolige/uhyggelige ting religionerne kan stille op med. Stakkels piger der blir udnyttet fra ganske unge og ender med Aids mm,et uværdigt liv til ære for en guddom, men jeg har før hørt om guruer, der holdt harem af både unge piger og drenge, en af dem har endda været i Danmark for mange år siden, husker ikke lige hans navn.

Jeg var ude for en uhyggelig oplevelse i den hellige by på Sri Lanka i 1977, jeg var på ferie med min familie, viv og tre børn, der var mange mennesker på torvet hvor vi gik, pludselig råber min mindste søn på 9 år, far jeg har fået en baby, jeg ser ham nu stå med en ganske nøgent babypige på få uger i armene, hvor fik du det fra, får jeg spurgt ham, jeg tror det var den lille pige der løber derovre og han pegede, jeg for efter hende og greb fat i hende,jeg spurgte om det var hende der havde givet en baby til min dreng, hun svarede modvilligt ja, hendes mor havde ingen penge at købe mad for, så de måtte forære babyen væk.
Jeg gav hende babyen og nogle småsedler og sagde at hun ikke sådan kunne give babyen væk til fremmede mennesker.
Det var en lidt mærkelig oplevelse og min søn var lidt forvirret over det skete.

Det med at sælge sine pigebørn til prostitution er vist meget almindeligt mange steder i verden, så må pigerne arbejde hårdt i en årrække for at kunne købe sig fri igen, og måske til et liv der er ødelagt af div. sygdomme, narkotika og druk, men det stammer jo nok altsammen fra de "kære" hellige skrifter, der er kvinder jo bare noget kvæg man kan gøre som man vil med, et andenklasses menneske.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
23/04/2024 08:15
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
22/04/2024 22:41
Vigtige præciseringer
af Anonym
22/04/2024 16:51
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Arne Thomsen
21/04/2024 22:10
Nyheder fra DR
Nedlægger arbejdet på andendagen: Milj..
23/04/2024 08:29
Beboere må kun pakke håndbagage, når ..
23/04/2024 08:11
Minister inviterer kendte forfattere ind..
23/04/2024 08:04
Borgmester vil have advokatundersøgelse..
23/04/2024 08:02
Belgisk mand frikendt for spritkørsel p..
23/04/2024 07:49
Nyheder fra Religion.dk