annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
0 registrerede 203 gæster og 221 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10712 - 22/02/2011 22:49 "SKABT UD AF INTET"
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Discovery Science på TV har her i aften en udsendelse om, hvordan universet fungerer.

Det er spændende, men endnu mere spændende er det, synes jeg, at det hævdes, at universet er "skabt ud af intet" - at "intet" blev til en umådelig mængde energi i et uendeligt lille punkt, hvorefter energi kunne blive til masse, mens punktet udvidede sig med rasende fart, fortsat gør det, osv.

Nu er Discovery Science jo populærvidenskab, men nok dog med en vis seriøsitet.

Et uendelig lille punkt med en umådelig stor mængde energi - skabt ud af intet, som udsendelsen hævder.

Jeg synes den historie ligner en anden, helt uvidenskabelig, historie:
Gud sagde: "Der skal være lys!". Og der blev lys. (Første Mosebogs første kapitel, vers tre).

Muligheden af mange Big Bang's og mange universer nævntes også.

Det minder mig om Jalal al-Din Rumi's korte digt:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandhed
er.


Naturvidenskaben kan ikke forklare.
Mosebogen benytter begrebet "Gud".
Rumi lader sig nøje med at betages af, hvad han kalder "et mirakel" og erkender, at "de evige sandheder" er helt uden for rækkevidde.

Ret meget forskellige er de jo egentlig ikke, og jeg vil, som Rumi, istedet for disse spekulationer, glæde mig over miraklet.
Verden er et mirakel, jeg er en del af verden, jeg er et mirakel yeah

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (22/02/2011 22:51)
Top Svar Citer
#10714 - 23/02/2011 15:57 Re: "SKABT UD AF INTET" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Ja det kan lyde usandsynligt, at det hele er skabt af ingenting andet end en temmelig bette, men superkoncentreret lille lynkineser, men alle andre forklaringer på universets tilblivelse udgår jo fra næsten samme punkt, det med guden er sku for simpelt, men mennesket skulle jo finde på et eller andet der kunne forklare det hele og så lavede man da bare en gud, så var den sag klaret, hvor svært kunne det være, at vi så er nogle for ikke at sige mange der ikke rigtigt køber denne forklaring, men hellere ser en mere videnskabelig forklaring, hvilket guden jo ikke lever op til.

Du mener ikke det er det store Bang,der var årsagen, men du må vel indrømme at universet stadig er under udvikling, en vel uendelig udvikling, hvor nye stjernemasser ser dagens lys, nye galakser opstår, udbrændte stjerner og planeter forsvinder, selv vor planet har kun et begrænset liv, det er nok formeget forlangt af en gud skulle stå fader til både nye planeter og destruering af gamle og vel ikke hvad nogle ser som hans mesterværk Jorden, hvad har vi dog gjort guden.

Du kan så kalde det et mirakel, hvilket man nok også først vil betegne det, nu vi ikke kender grunden til det hele 100%, men det mirakuløse glider efterhånden ud i baggrunden.

Og ham Moses kan da ikke regne med, han får skyld for meget, som han sikkert ikke ville være ved, men een skulle have skylden.
Han har garanteret aldrig hugget et eneste tegn i en klippesten.

Ja gu lever vi og vi er da slet ikke mirakler, vi er bare produkter af formeringsprocessen, så du er skabt af din far og mor min kære ven.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10715 - 23/02/2011 16:31 Re: "SKABT UD AF INTET" [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du gør forståelsesopgaven nemmere, end den er, når du skriver, at "det hele er skabt af ingenting andet end en temmelig bette, men superkoncentreret lille lynkineser".

Det er jo selve din "lille lynkineser", der ifølge TV-udsendelsen er skabt af ingenting!

De gamle religioner har så gættet på, at det er "et væsen" der har lavet "miraklet": Noget ud af intet, og det synes jeg, de skal have lov til (omend det kan forekomme primitivt), da der jo foreløbig ikke findes andre forklaringer.

Har du en?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (23/02/2011 16:32)
Top Svar Citer
#10717 - 24/02/2011 10:43 Re: "SKABT UD AF INTET" [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

...eller også er spørgsmålet "hvad kom først?" af forkert karakter. F.eks. findes forslaget, at tiden strækker sig uendeligt langt bagud - og derfor kom intet "først". Der er også forslaget om, at tiden er en illusion - igen: Intet "først".
Top Svar Citer
#10718 - 24/02/2011 16:19 Re: "SKABT UD AF INTET" [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Jo, der er vist ingen grænser for, hvad man kan forestille sig.

Tid opfattes, som du skriver, på mange måder.
Se f.x.:
http://da.wikipedia.org/wiki/Tid

Jeg mener også at have forstået, at naturvidenskaben opfatter tiden som tilhørende universet og begyndende samtidig med Big Bang (Men hvad så med eventuelle andre universer?).

Der er jo også spørgsmålet om causalitet (årsag og virkning), som vist ikke altid er det forventede.

Men sagen er dog stadig, at "noget" (Universet) er der - helt uforklaret.

Det er sundt at kunne undre sig, tror jeg smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (24/02/2011 16:20)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Zelenskyj taknemmelig for hjælpepakke: ..
24/04/2024 05:39
Biden: 'Jeg underskriver ny hjælpepakke..
24/04/2024 04:44
Studerende i kæmpe demonstration mod pr..
24/04/2024 04:30
Senatet vil sætte en stopper for TikTok..
24/04/2024 04:29
Skolelærere i Tennessee må nu bære sk..
24/04/2024 03:06
Nyheder fra Religion.dk