annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 370 gæster og 318 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10724 - 26/02/2011 20:42 Re: "SKABT UD AF INTET" [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver bl.a.:
Citat:
Dertil er vel kun det svar, at mange ikke kommer ret meget længere, de står i stampe og tror ikke på videnskabens opdagelser
Det er lige før jeg tro, du taler mod bedre vidende her.

Videnskaben har mig bekendt ingen anden forklaring end, at universet blev skabt ud af intet som en umådelig stor mængde energi i et uendelig lille punkt, der gennem Big Bang udviklede sig osv.

Så hvem er det egentlig, der "er faldet i staver"?

Og hvem er det egentlig, der har grund til at være "pinlig berørt af deres egen stupiditet"?

At videnskaben så har fundet uf af en masse andre ting, det ændrer jo ikke en dyt ved, at de slet intet kan forklare om, hvordan verden er blevet til cool

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/02/2011 20:43)
Top Svar Citer
#10725 - 27/02/2011 11:33 Re: "SKABT UD AF INTET" [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu ser jeg det at tro på en gud, som noget af det mest latterlige og sørgelige i denne verden, så vil jeg hellere tro på videnskaben, den har trods alt givet mennesket bedre liv igennem tiderne, var der ingen mennesker der var nysgerrige og turde eksperimentere, så var vi jo nok ikke kommet videre, selvom de troendes håndlangere før i tiden tit og ofte har prøvet at undertrykke de modige videnskabsmænd.

Dette er heldigvis næsten et overstået kapitel, lige bortset fra måske i det amerikanske bibelbælte og i den muslimske verden, her er det stadig farligt at gå imod den "videnskabelige" bibel/koran.

Troen på en gud har ikke givet en døjt bedre liv for mennesket,(kun noget det tror) ikke betydet at mennesket kom videre frem, der er ingen udfordringer i at tro på en gud, kun tåber kan bruge dette til noget.

Men jeg kan forstå på dig at du mener det modsatte, det er du jo i din gode ret til, som du tit skriver til mig.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10726 - 27/02/2011 15:28 Re: "SKABT UD AF INTET" [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Nu ser jeg det at tro på en gud, som noget af det mest latterlige og sørgelige i denne verden, så vil jeg hellere tro på videnskaben, den har trods alt givet mennesket bedre liv igennem tiderne -
Mit svar: Jo, jeg kan være enig med dig i at primitive gudsforestillinger kan forekomme latterlige, men er det ikke mindst lige så latterligt at tro på en videnskab, der hævder, at intet blev til noget: Dette univers?

Det synes jeg, det er, og jeg tror ikke på nogen af delene - hverken guder eller videnskab - på dette punkt - selv om du - med urette - søger at pådutte mig en gudstro (Det er så dit problem - ikke mit cool ).

Du søger så at fjerne fokus fra universets ufattelige væren for i stedet at fokusere på videnskabens teknologiske frembringelser: Redskaber, evnen til at gøre ild, evnen til at pløje. harve, høste og så (voldtægten mod den oprindelige natur), våben (fra stenøkser til atombomber) til at dræbe dyr og mennesker med, udnyttelse af ilden til moderne bekvemmeligheder - og til atmosfærens forurening o.m.m.m., som har muliggjort, at antallet af mennesker på denne klode nu er oppe over 7 milliarder, og inden ret længe vil vokse til 10.

Er det den rette videnskabelige vej at gå i dette - set med videnskabens øjne hokuspokus-univers?

For mig ser det ud som om, en skolelærer i din barndom, der har villet påtvinge dig en gud, har blindet dig i raseri.

Det er da rigtigt at religiøs tro har givet - og stadig giver - mange, mange mennesker en idé om meningen med deres liv og en idé om verdens væren - samtidig med at "bagsiden af medaljen" er afskyelig og rædselsfuld, vil jeg mene.

Men videnskabens "velsignelser" har vel, ligeså vurderet, nok givet os mange bekvemmeligheder, men ingen idé om meningen med livet eller universets opståen - og så sandelig heller ingen moral.
Til gengæld er videnskabens negative konsekvenser da mindst lige så rædselsvækkende, som det religiøse misbrug, vil jeg påstå.

Det er derfor, jeg forkaster såvel videnskab som religioner som vejledere for mit liv.
Men videnskaben har da givet mig mange goder, som jeg er taknemmelig for, og religionerne har da givet mig mange inspirationer, som jeg er mindst lige så taknemmelig for.

Og jeg vil da ikke undvære hverken det ene eller det andet, men hvad jeg vil vælge som det helt grundlæggende i mit liv, det har jeg nu i sinde selv at bestemme - men også gerne at diskutere med andre - og er det ikke dét, vi har Trosfrihed.dk til? smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/02/2011 15:28)
Top Svar Citer
#10727 - 27/02/2011 16:13 Re: "SKABT UD AF INTET" [Re: Michael]
Anonym
Uregistreret

Hvordan lærer vi os selv at kende, kære Michael?

Jeg tror på KÆRLIGHEDEN. Jesus vidner om kærligheden, og han beder os handle på sine bud - kærlighedens bud. Tager vi imod hans bud i hjertet, så omvender vi os - og i det levede liv prøves vi, som guldet prøves i smelteovnen.

Vi må selv gøre en aktiv indsats for at tage imod Jesu ord og handle derefter. Men selve dette vilje-skift er omvendelsens begyndelse, og vores fastholdelse i ordene... det uselviske hjerte, de gode handlinger... vil sikre at sandhedens kommer os i møde og gør os fri.
Top Svar Citer
#10728 - 27/02/2011 17:16 Re: "SKABT UD AF INTET" [Re: Michael]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg glæder mig over dit indlæg.

For når vi har fået placeret videnskabens "hokuspokus-univers" og de mest primitive religiøse forestillinger - og når vi også har anerkendt videnskabens bidrag til den praktiske verden samt religionernes dybere idéer om verden og menneskelivet - så er det jo, at der bliver plads til dine ord, som jeg for det meste har let ved at følge - og mange steder synes, jeg genkender i mig selv - uanset at de nogle steder er mere dristige, end jeg tør gå med på.

Men derfor kan de jo godt være sande blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (27/02/2011 17:16)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Nyheder fra Religion.dk