annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10651 - 29/01/2011 13:46 UVIDENHEDENS GUD
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det udtryk, Uvidenhedens Gud, var der vist en eller anden, der brugte for nylig - og det var nok hånligt ment.

Men manden (m/k) har jo ret. Vi mennesker befinder os i en ydmygende situation. Vi ka' ikke finde ud af, hva' det hele er for noget blinker

Eksistentialisten finder trøst i at fokusere på menneskets individuelle frie vilje, naturvidenskabs-mennesket finder trøst i alt det, naturvidenskaben allerede har fundet ud af, materialisten fokuserer på maksimal nydelse, og de fleste religiøse samler hele uvidenheden i ét ord: Gud, som de forholder sig til med forskellige ritualer på en "teologisk" måde.

En islamisk sufi indskrænkede sig for ca. 800 år siden til at betegne tilværelsen som et "sandhedens mirakel", samtidig med at han pegede på, at miraklet skjulte "de evige sandheder", hvilket jo yderligere understreger vores uvidenhed.

Ganske vist er der ingen forklaring på, hvad de religiøses ord: "Gud" betyder - eller man kan sige, at der er hundredvis af forskellige forklaringer, som ofte ikke indbyrdes harmonerer, og som har været - og stadig er - årsag til voldsomme og ofte også blodige kampe, undertrykkelse af mennesker og megen anden dårligdom.

Men tilbage står, at vi ikke har en entydig og klar opfattelse af tilværelsen, hvad den er for noget, og hvor den kommer fra.

Set på den måde kan det forekomme latterligt, når mennesker rakker hinanden ned, blot fordi de har forskellige opfattelser af noget, som ingen ved noget om.

Det er derfor, jeg synes godt om Trosfrihed.dk, som et forum, der, i bedste fald, kan åbne en imødekommende interesse for de mange forskellige synspunkter om, hvad tilværelsen er.

Det har været inspirerende for mig. Jeg har forladt folkekirken, som værende uduelig, jeg er blevet stærkt inspireret af den ortodokse kristendom, men har ikke accepteret dens dogmer, jeg har fået større beundring for naturvidenskabens kosmologi, men indser, at vi aldrig ad den vej, trods bjerge af viden, får svar på de mest fundamentale spørgsmål om verdens væren - og selv om de forskellige filosofier er besnærende, tror jeg ikke på, at de heller har Sandheden - endsige svaret på, om der overhovedet eksisterer en sandhed.

Men trods alle de mange forskellige opfattelsers uformåenhed, vil jeg bestemt ikke undvære nogen af dem - ikke for at underkaste mig - men som inspirationskilder.

I denne dybe uvidenhed er jeg foreløbig endt med at elske tilværelsens mirakel smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/01/2011 13:48)
Top Svar Citer
#10652 - 29/01/2011 15:06 Re: UVIDENHEDENS GUD [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Men tilbage står, at vi ikke har en entydig og klar opfattelse af tilværelsen, hvad den er for noget, og hvor den kommer fra.


ligegyldige spørgsmål Arne,, ikke værd at gøre dig bekymringer om.

det er ikke eksistentielle spørgsmål der vil kunne øge din livsglæde, din vitalitet, humør og gåpåmod, lyst til at tage aktiv del i dine omgivelser, gøre dig åndsfrisk højt op i årerne så du ikke bliver dement etc..

Kom til dig selv igen,, og la være at bekymre dig om noget der ikke angår dig selv og dine omgivelser, medmennesker.

Du gør hele tiden religion til noget fløjtende ligegyldigt noget, upersonligt "det" noget som ikke kommer os ved.

Vi må tilbage til psykiatri, neurobiologi og teologi og finde ind til hvorfor vores liv lykkes eller ikke lykkes for den enkelte og den enkeltes omgivelser.

mange kærlige hilsner HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10653 - 29/01/2011 16:55 Re: UVIDENHEDENS GUD [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Du skriver ang. mine spørgsmål om tilværelsen:
Citat:
ligegyldige spørgsmål Arne,, ikke værd at gøre dig bekymringer om.
det er ikke eksistentielle spørgsmål der vil kunne øge din livsglæde, din vitalitet, humør og gåpåmod, lyst til at tage aktiv del i dine omgivelser, gøre dig åndsfrisk højt op i årerne så du ikke bliver dement etc..
Hvordan kan du vide, hvad der er væsentligt, og hvad der er ligegyldigt for mig?

Det kan du selvfølgelig ikke, og desuden noterer jeg mig, at du nu alligevel kalder det eksistentelle spørgsmål smiler

Dertil kommer, at selv om dét at elske "tilværelsens mirakel", jo ikke just er præget af den store visdom, så er det alligevel netop det allervigtigste, der er sket for mig i mit liv - det der giver lykke og mening for mig.

Du vil hellere i gang med "psykiatri, neurobiologi og teologi".
Jo, da, vi er jo forskellige - og det er vel netop det spændende ved det blinker

Pudsigt, at du netop nævner "livsglæde, vitalitet, humør og gåpåmod, lyst til at tage aktiv del i omgivelserne, som gør mig åndsfrisk højt op i årerne så jeg ikke bliver dement etc.."

Det er jo lige præcis dét, der er sket for mig! (med forbehold for at undgå demens blinker )

Jeg fandt ikke "de vises sten" - i stedet lærte jeg at elske - og fik i tilgift alt det, du nævner.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/01/2011 16:56)
Top Svar Citer
#10654 - 30/01/2011 15:08 Re: UVIDENHEDENS GUD [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,

Hermed et skulderklap fra mig midt i det nonsens-stormvejr der foregår ude til højre blinker

D'herrer har fundet en ordbog og et leksikon frem, men de forstår ikke betydningen af, at sproget også er kontekstuelt, som når du f.eks. bruger 'det eksistentielle' i betydningen: eksistentielle spørgsmål.

Tak for din indsats - dine oplevelser og refleksioner er som altid en fornøjelse at læse smiler

Venlig hilsen
Thomas
Top Svar Citer
#10655 - 30/01/2011 15:58 Re: UVIDENHEDENS GUD [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Nu opstår den totale forvirring da, og det må tages i opløbet.


D'herrer har fundet en ordbog og et leksikon frem

Nej Arne fandt ordbog og leksikon frem, hvorved han iøvrigt gjorde sig selv en bjørnetjeneste.

men de forstår ikke betydningen af, at sproget også er kontekstuelt,

rablende skør og irrelevant kommentar, men skulle man da endelig reagere på dette nonsens, så er det netop det vi gør og Arne ikke gør.


når du f.eks. bruger 'det eksistentielle' i betydningen: eksistentielle spørgsmål

her rabler det da fuldstændig for thomas urvisdum (uvidenhedes gud, jesu ord "sodavands guden" (se nu håner han mig igen, hulk hulk, judas jammer i et væk)),,, for Arne bruger netop ikke det eksistentielle i betydningen: eksistentielle spørgsmål.

Arne er ude et sted han ikke kan bunde og det tåbelige er at han ikke blot straks fra begyndelsen indrømmede at hans brug af og forståelse for hvad der er eksistentielt og dermed også kan være eksistentielle spørgsmål, er at misbruge sproget og fuldstændig udvande hvad eksistentielt dækker over.

Hvis Arne kunne forklare os hvorfor strukturen Selvet og Verden (kosmos/universet) altid skal tænkes sammen, han ville være inde på det spor hvor han kunne redegøre for hvorfor det kiksede for ham i begyndelsen og det der igangsatte denne debat, nemlig følgende:

Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?)

Igen hvis Arne kunne redegøre hvorfor strukturen Selvet og verden/Universet/kosmos skal sammentænkes han kan redde sin fadæse, men Arne forsvinder mere og mere over i panteistiske betragtninger det ene øjeblik, og så teistiske og så naturvidenskabelige betragtninger fordi han hele tiden forholder sig til kun den ene af disse strukturer og det den sidste.

Selvet skal tænkes med for at noget kan siges at være eksistentielt og havende eksistentiel betydning og gå ind under eksistentielle spørgsmål.

Hvis det skulle være eksistentielle spørgsmål, så må vi forlange at Arne magter at påpege hvor der er interaktion og participation mellem Selvet og Kosmos (umwelt og universet).

mange kærlige hilsner HansKrist

og go kamp, go for it denmark!!!
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk