annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15690034
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382409
Et andet syn 1991992
Åndelig Føde 1526074
Jesu ord 1523590
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 449 gæster og 163 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10646 - 22/01/2011 23:22 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3670
Sted: Nørresundby
Hey Arne jeg må sige at jeg også spærrer øjnene noget op, og vil holde med Bjørnen i at nu rabler det da vist for dig.


nu spreder du røgslør og du flygter langt væk fra det jeg studsede over fra din hånd:

Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?)

hvor kommer verden og naturlovene fra?


jeg tror langt de fleste lever et helt langt liv uden nødvendigvis at møde disse spørgsmål.

Disse spørgsmål er vist ikke eksistentielle spørgsmål.

At stille spørgsmålet; hvor kommer naturlovene fra, må være et så sjældent spørgsmål at stille, at vi her er langt langt under en promille af befolkningen der ville være bekymret med dette spørgsmål og da over i den erkendelsesteoretiske og videnskabsteoretiske boldgade.

ligefrem at spørge hvor de kommer fra, lyder meget religiøst, skulle de nu også komme et sted fra???


Og igen; hvor kommer verden fra?

Næppe et eksistentielt spørgsmål der bekymrer mange, og trænger sig på som et naturligt eksistentielt følge af et menneskeliv.

Med astrofysikken er verden godt noget blevet stor både i rum og i tid. Og har sprængt de religiøse fortællinger i stumper og stykker hvad begge disse dimensioner angår.

Et eksistentielt spørgsmål skal ligesom omfatte individet, den enkelte på dets vej fra fødsel til død. Og du kaldte 2 spørgsmål der ikke trænger sig på i et menneskeliv for at klare sig igennem fra fødsel til død for eksistentielle spørgsmål, det studsede jeg over, og du må også selv ha problemer med det, for siden har du ikke gjort andet end at føre samtalen på afveje, et andet sted hen, i forhold nøjagtig lige det jeg der slog ned på, påpegede.

mvh HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10647 - 23/01/2011 11:15 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.

Rabler og rabler -

Dét, som du (og Ole Bjørn ude på "chatten") åbenbart er så optaget af, er, at jeg regner spørgsmålet om, hvor verden kommer fra, som eksistentielt, hvortil jeg svarede, at jeg regner det på linie med spørgsmål om "paradis" og "himlen" - spørgsmål, som andre anser for at være eksistentielle - uden i øvrigt at ville hænge mig i definitioner.

Jeg opfatter dig som en religiøst præget eksistentialist, og jeg opfatter din "rable-ven" Ole Bjørn, som en videnskabs-rationalist.
Det kan I protestere imod, men det er det billede af jer, jeg har - og det er jo da jeres gode ret at have de opfattelser, I har.

Men det, der så - for mig at se - er meget påfaldende, er, at I begge fortaber jer i definitioner - og overhovedet ikke forholder jer til emnet.

Hvordan kan det være?

Er det fordi eksistentialisme ønskes at skulle have eneret på alt eksistentielt?

Er det fordi visse tilhængere af naturvidenskab ikke bryder sig om spørgsmål, som ikke ad den vej kan besvares?

Spørgsmålet om, hvor verden kommer fra (Eller blot forundringen over, at verden ER) har ellers optaget mennesker i årtusinder - og indgår vel i alle religioner.

I naturvidenskaben er der idéer om flere universer, og for ca 800 år siden betegnede en islamisk sufi verdens væren som et "sandhedens mirakel".

Men I to har bare travlt med at putte emnet ned i en aller anden skuffe - i stedet for at forholde jer til det.

Det er da sandelig opbyggeligt blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (23/01/2011 11:15)
Top Svar Citer
#10648 - 23/01/2011 12:32 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Tilføjelse:

Fra Gyldendals encyklopædi: DEN STORE DANSKE:
Citat:
eksistentiel, (af fr. existentiel, af lat. ex(s)istentialis), vedr. tilværelsen; afgørende for ens liv.
Det er helt, som jeg - og altså også en del andre - opfatter det smiler


Redigeret af Arne Thomsen (23/01/2011 12:33)
Top Svar Citer
#10649 - 23/01/2011 13:06 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3670
Sted: Nørresundby
Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?)

Fra Gyldendals encyklopædi: DEN STORE DANSKE:

eksistentiel, (af fr. existentiel, af lat. ex(s)istentialis), vedr. tilværelsen; afgørende for ens liv.



Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?)



Jeg tror nok vi er en del der hyler af grin over din underholdningsværdi nu Arne. Hvis du ikke selv kan se at du nu er ved at gøre tyk grin med dig selv.


afgørende for ens liv:


såsom hvor kommer verden og naturlovene fra


Arne du er langt ude at svømme hvor du ikke kan bunde.

Og nej til den her af dig:

Det er helt, som jeg - og altså også en del andre - opfatter det

Næppe nogen der vil skrive under på den her:

Men i forhold til grundlæggende eksistentielle spørgsmål (såsom hvor kommer verden og naturlovene fra?)

venlig hilsen en skraldgrinende HansKrist

(ihvertfald jeg morer mig mere og mere højlydt for hvert nyt indlæg af Arne i denne tråd) Det sidste indlæg her tog kegler.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10650 - 23/01/2011 13:40 Re: Døden eksisterer ikke [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7204
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist - og din åbenbart lige så berøringsangste "medchatter".

Ja men så god fornøjelse da!

For mig at se dækker jeres latter over, at I begge har "noget i klemme", som I øjensynlig ikke tør komme i nærheden af.

Åh ja, "det ka' jo bli'e småt for enhver" cool

Jeg vil ikke spilde mere tid på jer i denne tråd - og i stedet lade andre læsere selv om at vurdere.

M.v.h. Arne blinker


Redigeret af Arne Thomsen (23/01/2011 13:41)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 4 < 1 2 3 4 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 19:23
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Nyheder fra DR
Putin planlægger besøg i Kina
25/04/2024 18:46
28-årig røver Rema 1000 med økse og g..
25/04/2024 17:49
Dampen er gået lidt af den amerikanske ..
25/04/2024 17:35
Overgangsregering er indsat i det uropla..
25/04/2024 17:05
Danmark og 17 andre lande kræver alle g..
25/04/2024 16:16
Nyheder fra Religion.dk