annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Anholdelsen i haven
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 2 < 1 2
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10594 - 31/12/2010 16:20 Re: IDEEN OM GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

"Et godt liv uden store problemer", det kan jeg ikke være uenig med dig - selv om store problemer vel somme tider kan være vejen til et endnu bedre liv blinker

Godt Nytår! smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#10595 - 01/01/2011 12:02 Re: IDEEN OM GUD [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

jamen dog så er vi næsten enige, ihvertfald på nogle punkter, det glæder mig.

Også et forsinket Godt Nytår til dig, håber du kom godt ind i det nye, vi havde et mindre party med 12 mennesker, danskere, svenskere thaier og selv en lille burmeser, men det var da en gevaldig omskiften på vejret, her regnede det meget, så halvdelen af mit krudt fik våde lunter, så jeg må skyde igen iaften hvis ellers krudtet er blevet tørt.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10597 - 02/01/2011 15:23 Re: IDEEN OM GUD [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Dine ord: "- jamen dog så er vi næsten enige, ihvertfald på nogle punkter, det glæder mig", får mig til at tænke på enighed kontra uenighed og gensidig nedrakning kontra gensidig inspiration.

Den materielle verden, de fysisk konstaterbare ting, som naturvidenskaben udforsker og beskriver, er der vel ingen, der er uenig i (bortset fra nogle meget små fanatiske mindretal).

Men når vi forsøger at grave et spadestik dybere: Hvor kom Big Bang og naturlovene fra? Hvordan skal/kan/vil jeg forholde mig til min tilværelse? - så er vi jo "på gyngende grund" eller man kunne kalde det "langt, langt ude på uvidenhedens hav" blinker

Og der er intet, som tyder på, at dette ændrer sig i min levetid.
Vi kan håbe på afklaring engang ude i fremtiden, men vi får næppe meget mere end et par hundrede millioner år, for så siger videnskaben, at solen begynder at løbe tør for brint, og så er det slut med mennesker og vistnok også alt organisk liv på denne klode.

Men her og nu har vi jo grund til at glæde os!
Vi kan trække vejret i en atmosfære, der passer til os - eller som vi passer til.
Der er føde, vi kan ernære os af, og vand, der kan tilfredsstille vores tørst.
Vi behersker ilden, vi har fundet ud af at dyrke jorden, og vi har opfundet en masse teknologi, der kan give os en behagelig tilværelse.

Det har haft sin pris, vore "økologiske fodaftryk" skræmmende, men ikke umulige at rette op.

Så er det, jeg synes, man kan spørge:
Er dette en selvfølge?
Eller er det et mirakel?


Jeg hælder mest til den islamiske sufi, Jalal al-Din Rumis ord:
"Denne flygige verden er et tegn på sandhedens mirakel."

Og med tanke på at solen brænder ud, kan jeg også følge ham i hans fortsættelse:
"Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder."

I kristendommen siger præsten i vore kirker om søndagen på et tidspunkt:
"Fra evighed - og til evighed."

Når jeg ser tilværelsen på den måde - og føler mig glad og taknemmelig over min heldige eksistens - og langt de fleste menneskers i det mindste nogenlunde gode eksistens, så er det vel en spontan menneskelig egenskab at forsøge at hjælpe dem, der er i nød.

Og når tsunamier og krige ødelægger vores eksistens-mirakel, så det vel en del af "sandhedens mirakel", at det netop ikke er en selvfølge.

At så nogle i begejstring formulerer eventyr over eksistensens mirakel, det er helt fint for mig - netop fordi det er eventyr, fabler, myter, legender - og ikke "evident viden".
Og derfor generer ordet: Gud mig heller ikke, fordi jeg blot forstår det som et kort udtryk for de umådelige kræfter, som vi jo alle er underlagt, og som vi ikke ved hvor kommer fra blinker

Noget andet er selvfølgelig, når eventyrene misbruges til at undertrykke mennesker.
Det er jeg 100 % med dig i at bekæmpe smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (02/01/2011 15:23)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 2 < 1 2


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk