logo
Nyt svar
Tråd valgmuligheder
#10454 - 27/11/2010 12:40 Råmaterialet fra flere dages chatbox dialog
Hanskrist Offline
medlem af støtteforening
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Hey her er råmaterialet fra flere dages fornøjelig chatbox dialog. Næsten alt er med, kun ganske lidt er undsluppet HansKrist's øje og forstand. Måske der findes overlap, noget der gentages 2 gange.

Jeg vil ved en senere lejlighed analysere Michael's belæringer (når han leger guru, selvbestaltet guru, som vi dog må ta alvorlig for Michaels skyld, da han virkelig tror mange forskere fra Universitetet sidder og gennemgår alle hans indlæg systematisk (dertil må jeg spørge Michael, hvad er det du har sagt der er så opsigtsvækkende at det fortjener akademisk oprigtig interesse??????)), kongstankerne i forbindelse med hans NU og opmærksomhed, stilhed tomhed (tanketomhed og egoløshed, fx et uendeligt hav vi skal forsvinde i når vi opgir tankerne, os selv) og det uendelige rum. Både egoet, mennesket altså og tankerne, vores forstand (ånd) er truet, og skal svækkes og overvældes af noget ukendt og ubevidst som vi skal gå til i, måske en form for salighed, hvem ved, men Michael har svært ved at forklare det, blot får vi at vide noget med stilhed, tomhed og det uendelige rum og et hav af noget, uff det lyder ikke rart, det duelige tænkende kompetente frie kreative stolte selvbevidste forstandige åndelige/spirituelle menneske er i fare her, det er tydeligt. Nå men som sagt jeg har planer om ved en senere lejlighed at gå ind i mere præcis analyse af helt eksplicit, ordret citeret, af det Michael siger/skriver.

Bordet fanger, chatboxen er fanget, så Michael du skal stå til regnskab, eller du kommer til at argumentere og skulle forsvare dine kongstanker. Og ihvertfald når du siger at det du står for er nøjagtig det samme som Jesus stod for og det vi finder i evangelierne.

Chatbox råmaterialet vi har at arbejde med:

Giv os nu noget dokumentation for, at sufisme er "en gren af islam".
Arne Thomsen: Og så kan du for min skyld hyle og skrige, så meget du vil, med dine ikke-underbyggede påstande om, at du ved så meget. Endnu er du intet kommet med, og jeg spilder min tid på dit pernittengryneri. Slut herfra
ole bjørn: Så skal jeg til gengæld oplyse dig om, at der er sufismefraktioner i samtlige grene af islam, og de er ikke alle kærlighedsfyldte som Rumis digte. Det kan du konstatere på nettet, hvis du gad gøre dig den ulejlighed at udøve kildekritik.
ole bjørn: Jeg har før givet dig et dansk link. Prøv at google på sufism. Der er 4.710.000 links.
ole bjørn: Personkritik er skam altid på plads, Arne, af enhver, der som du, spreder misinformation på nettet. Så kan du råbe personfnidder så meget du vil, og løbe fra at dokumentere dine påstande.
Arne Thomsen: En vis person hævder, at jeg spreder misinformation her på nettet.
Arne Thomsen: Det tilbageviser jeg som løgn.
Arne Thomsen: Hvad jeg har bragt, er baseret på bl.a. Wikipedia og en bog om Rumi fra Kbh.s Universitet, opr. skrevet af lektor F.D Lewis University of Chicago (700 sider og over 70 litteraturhenvisning
er ISBN 978-87-7695-054-5) begge angivet som kilder..
Arne Thomsen: Enhver kan kontrollere, at jeg har citeret korrekt.
Arne Thomsen: Jeg agter herefter ikke at debattere med denne person, der kalder sig Ole Bjørn.
Michael: At kunne skelne mellem hvad man ved og hvad man ikke ved, er klogskab.
Michael: Kendskab er ikke det samme som viden.
Michael: At vide en masse er ikke væsentligt. At forstå er væsentligt.
RoseMarie: Michael, du er min ven og min helt
Michael: At forstå er ikke at vide. At forstå er at se klart. Man kan kun forstå sandheden.
Michael: Alt andet end det, man selv ser, er tankebøvl.
RoseMarie: Enig
Michael:
Michael: Men man må spørge sig selv, hvad det så er man sér. Gud er forståelsen og hvorfor har Han ikke åbnet sin dør for én? Når døren går op er der ingen tvivl. Kun tankens stilhed og en følelse af jubel og fred.
Michael: Det øjeblik, som ikke kan benævnes med ord og som ikke kan videregives til et andet menneske.
Michael: Det øjeblik hvor sandheden går op for én er det øjeblik hvor al viden erstattes af den levende forståelse og opmærksomhed.
RoseMarie: Den eneste vej til visdom er egne øre, egne øjne, egen krop ... Det kan ikke læses og læres udenad ... Blot erfares ...
Michael: Tankens stilhed er at være i nuet. man er i nuet når man forstår sig selv.
Michael: Erfares og sés. At se er at forstå og for at forstå andre må man først forstå sig selv, være klar over sig selv.
Michael: At se sig selv fuldstændig klart uden hverken at retfærdiggøre eller fordømme, blot forstå, er ærlighed.
RoseMarie: Si :-)
RoseMarie: ... og at se sidemanden ligeså ...
RoseMarie: Ingen skal forklare eller forsvare ...

Ingen skal forklare eller forsvare ...
RoseMarie: Sådan finder mødet med Evigheden sted ... og måske ér det dét, du kalder nuet, Michael?
Michael: Som du selv har skrevet, Rosemarie, så er vi alle mennesker der lever i forbindelse med omverdenen.
Michael: I stedet for at leve i uvidenhed bør vi leve i oplysthed. Det vil sige, at mens vi lever blandt hinanden er vi klare over os selv, den anden og de sammenhænge vi indgår i.
Michael: Når vi ikke er egoistiske på grund af uvidenhed, men forstår og accepterer os selv og hinanden kan vi løse mange af de problemer som kun er baseret på vores manglende selverkendelse, vores stolthed og manglende tilgivelse.
Michael: Vores stolthed knækker som egetræerne som stod strunke og stive.
Vores stolthed knækker som egetræerne som stod strunke og stive.
Michael: Men når vi bøjer os som sivene, så rejser vi os igen, stærkere end før. på livets vej må vi bøje os gang på gang. Det gør den stærke. Den svage, stoltheden, knækker.
Nuet er asllevegne omkring os. Nuet er den uendelige stilhed som vi får kontaktmed når stormen i vores eget bryst lægger sig til hvile.
Michael: Det gør den når vi forstår os selv og de sammenhænge vi indgår i med andre mennesker. Denne forståelse er sandheden.
Når tanken bliver stille, så går døren op. Og så begynder livet., som altid er her og nu. Fortiden, erindringen bliver så til tankens bevægelse som vi hele tiden vifter bort mens vi møder det evige nu.
RoseMarie: Jeg tror kun, det er muligt at forstå sig selv i relation til andre mennesker. Vi kan ikke sidde og kigge ind i os selv for at opdage VERDEN ... og Verden er altså mere end os selv ... Godt det samme ...
Min nydelse ved at kigge ind i et medmenneskes øjne er langt over, hvad jeg ser, når jeg møder mit eget spejlbillede

Ja, det er også det jeg siger. Vi må forstå os selv og den anden, som er ligesom os selv. Og vi må forstå vores indbyrdes forhold som de udvikler sig.
RoseMarie: Spejle er noget fanden har skabt ... Kig ind øjnene på dit medmenneske, og du vil se, at her er noget Gudsskabt
Michael: At elske er at forstå. Man kan ikke elske en anden hvis man ikke elsker og forstår sig selv. At forstå er at se sandheden om sig selv.
Michael: man eksisterer i en sammenhæng med andre mennesker og man må forstå denne sammenhæng.
RoseMarie: ... og FØRST dér bliver du selv til ... i dét du ser
Michael: Nej, jeg er.
Michael: Hvis man spejler sig i andre mennesker må man tage forbehold for disse andres opfattelse, som kan være forkert.
RoseMarie: ... ikke i kraft af dig selv. KUN i kraft af dét andet .. den anden ...
Michael: Men hvis man er ligeglad med andres mening er deres reaktioner et spejl for éns handlinger og ord.
Michael: man må blive færdig med sig selv først før man kan manøvrere i livet.
Michael: Det er svært at forswtå sig selv uden hverken at retfærdiggøre eller fordømme. Blot forstå sandheden. Forstår man sig selv, har man en mulighed. At handle.
RoseMarie: Man bliver aldrig færdig med sig selv ... Gå dog ombord i livet og alle andre først som sidst
Michael: At handle er at leve.:)
Michael:
RoseMarie: Chit chat filidat
RoseMarie: At komme til verden er at blive modtaget af hænder. Andres hænder ... det fødes vi til, det dør vi til. I dem lever vi et liv ... et virkeligt liv ...
RoseMarie: Et liv, som gør det muligt at forstå hinanden ... og derefter kan vi så småt begynde at forstå os selv ... Vi kan først forstå os selv, når vi forstår den anden. Først ud og så ind ... og så er der ... liv
Michael: Ja, og dog er vi alle alene. Gud bor ikke i menneskenes hænder, Gud er alene. At forstå sandheden er at forstå at vi lever i forbindelse med andre mennesker men, at vi altid er alene. Kun den, der i sandhed er alene, kan være i sandhed, sammen med andre.
Michael: Vrøvl, Rosemarie. Vi forstår os selv ved at opdage hvordan vi er i forhold til andre. Først når vi forstår os selv, kan vi forstå den anden, som er ligesom os selv.
RoseMarie: Det er da dig, der vrøvler, Michael ... Vi kan da ikke sætte os ud på en øde ø for at forstå os selv ... og så, vupti, nu forstår jeg mig og sejler tilbage til fastlandet og de fastboende
... og hold da helt op hvor det går, jeg forstår mig selb
RoseMarie: ... selv og jeg forstår sørme også alle de andre ... Nu mangler vi bare, at de så også rejser ud på en øde ø for at forstå sig selv, så de kan forstå mig .... øøhh
Michael: Det er dig der ikke lytter, RoseMarie. Jeg siger netop at man ikke kan forstå sig selv ved at sidde på en stol og tænke og erindre. Man kan kun forstå sig selv hvis man er opmærksom på sig selv i alle sine forhold til omverdenen. Det er i livets brændpunk
Michael: t, at vi afslører os selv for os selv. Og det er her begyndelsen er. Den ikke valgte opmærksomhed på det, som er.
Michael: Så vi må være opmærksomme her og nu, i det rent faktiske liv vi lever iblandt andre.
Michael: Af denne opmærksomhed, klarhed, opstår forståelsen, som er kærligheden, intelligensen eller Gud
RoseMarie: Jeg vil gerne lytte, meget gerne ... men jeg har svært ved at ha' øjnene på tastaturet og så samtidig på skærmen ... Nuet har flyttet sig
Michael: Ja. Dit nu er altid med dig. Det betyder ingenting hvadf jeg siger.
RoseMarie: Opmærksomhed er et godt ord
Michael: Ja, dit nu er altid med dig. Det betyder ingenting hvad jeg siger.
RoseMarie: Lidt ser jeg da, af det du skriver, ikk'?
Michael: Opmærksdomhed er den fuldstændige ikke-handling.
Michael: Du er dig og jeg er mig. Vi taler sammen og lærer af hinanden.

Michael: Har du lagt mærke til hvor vanskeligt det er, ikke at handle.
RoseMarie: Opmærksomhed, klarhed, kærlighed, intelligensen, Gud ... det er for mig Helligånden, som en formidler og vores mellemmenneskelige talsmand. Det er dér, hvor vi når hinanden
RoseMarie: ... and that's life
RoseMarie: Dér begynder verden. Dér begynder livet. Dér begynder jeg'et. Dér begynder du'et ... Dér begynder det hele ... først dér
RoseMarie: Sådan er det at komme til verden
Michael: Man skal ikke kontrollere ''sine'' tanker. Man skal lære at være stille. I stedet for at tænke bør man være stille og se og lytte. At se og lytte er en øvelse i opmærksomhed.
Michael: Det, man ser og det man lytter til er livet. Tanken er det døde blad, at se og lytte er det levende.
Michael: Tanken er erindringens reaktion, at se og at lytte udgår fra stilheden i éns sind.
RoseMarie: Det er en evne vi fødes med. Ellers var vi jo lost
Michael: Når man ikke tænker men i stedet ser og lytter, så forstår man.
Michael: Denne forståelse afføder sin egen tanke, som ikke er den døde erindring men et udtryk for den levende forståelse.
RoseMarie: Helt enig
Michael: Med andre ord, man bør ikke udtale sig om hvad man har læst medmindre man selv har set sandheden i det. Gentagelsen af en sandhed er en løgn.
RoseMarie: Også enig
Michael: Men sandheden, det man selv forstår, kan gentages i det uendelige uden at blive en løgn, fordi man selv forstår den sandhed man viderebringer.
RoseMarie: Ja, gentagelser er ikke bare gentagelser ... Nogen gange bliver ordene dybere af at blive gentaget, men andre gange dør de i stedet .. og det er synd ... og spild af gode ord
ole bjørn: At dømme efter denne chat har Michael aldrig lært at være stille.
RoseMarie: Hej, Bjønne
Michael: Jo. Men så står jeg overfor problemet med mit ansvar.
Michael: Jeg kan ikke tie stille mens menneskeheden udsletter sig selv. Sorry. Jeg har truffet mit valg.
Michael: men her, i det daglige, er jeg ofte stille. jeg elsker at leve og handle. Jeg kunne ikke drømme om at sige hvad jeg siger på debatten, til de mennesker jeg møder.
Michael: Og hvad gør det? Det, jeg siger er alligevel noget vrøvl. Så hvad gør det? Det gør mig til et vrøvlehoved, det kan jeg sagtens leve med.
RoseMarie: Hurra for os, der vrøvler ... Skal vi danne en bevægelse med det samme?
RoseMarie: Joke
Michael: Lad os have mod til at være os selv. Det er mit ønske for verden, at alle kunne have ,od til at være sig selv. Der findes ingen anden autoritet end éns egen forståelse.
Michael: Lad os være os selv. det er mit ønske for verden, at alle kunne have mod til at være sig selv. Der findes ingen anden autoritet end éns egen forståelse.
RoseMarie: Og så må vi håbe, at den forståelse også giver plads til alle de andre
RoseMarie: ... alle os andre

RoseMarie: Joke
Michael: Lad os være os selv. det er mit ønske for verden, at alle kunne have mod til at være sig selv. Der findes ingen anden autoritet end éns egen forståelse.
RoseMarie: Og så må vi håbe, at den forståelse også giver plads til alle de andre
RoseMarie: ... alle os andre

Michael: Forkert. Giver denne forståelse også plads til mig.
ole bjørn: Du ser ud til at have plads til mange misforståelser, Michael.
RoseMarie: Ja, det gør den da. Den giver plads til alle ... og selvfølgelig også til dig, Michael
RoseMarie: Der er også plads til Ole Bjørn
ole bjørn: Ikke meget ser det ud til.
Michael: Du er en Guds mand Ole Bjørn. jeg beundrer din klarhed og intelligens. Men som alle store mennesker har du et problem med at forstå din egen barnlighed og jalousi. Tid for lidt altruisme og forståelse for ikke at blive forstået.
RoseMarie: ... Så er det om at komme ud på øen, Ole Bjørn
Michael: Ikke nødvendigt. ole Bjørn er helt alene sammen med sig selv. Meget smukt. Det burde ethvert menneske tude være. I stedet for at være en dikkende lammehale.
Michael: Kun den der er alene er i stand til at være sammen med andre.
RoseMarie: Hvordan i al verden ser du Ole Bjørn som en dikkende lammehale? ... Pas på, for jeg er til lammeskind
Michael: Som sagt, du lytter ikke. Jeg har ikke kaldt ole Bjørn for en dikkende lammehale. læs igen hvad jeg skrev og lær at lytte.
Michael: Klarhed er nuet - det er Gud - det er det som er. Klarhed er ikke at tænke og i stedet at lytte.
Michael: Når tanken er stille og man lytter, hører man sandjeden.
Michael: Andet er der ikke, desværre. men at lytte og høre sandheden kan afføde den mest ekstaltiske, umiddelbare lykkefølelse. Alt andet er noget vrøvl.
RoseMarie: Jeg drejer rundt om mig selv for at se haler ... Har jeg en hale? Har du en hale, Michael?
Michael: Nej.jeg afstår fra at jagte min egen hale. jeg er her, og evindeligt, i det evige nu. Hvis du er ligeså, så måske vore blikke mødes en dag.
ole bjørn: Næh, Michael, jeg er aldrig alene, for der er en masse mennesker, jeg holder af. Navlebeskuere er derimod alene.
ole bjørn: Køb dig en hund, Michael, så du kan komme ud af din ensomhed.
RoseMarie: Vuf
Michael: Er det så svært, Ole Bjørn, at transcendere modsætningerne? Du forstår ikke forskellen mellem det at være alene og det at være ensom. Men du har aldrig påstået andet og din klarhed er stadig eminent selvom den ikke er af Gud.
RoseMarie: Nu render vi om juletræet i halen efter hinanden
Michael: Jeg elsker ensomheden, Ole Bjørn. Jeg elsker at være alene med mig selv. Og jeg elsker at være sammen med andre. Hver ting til sin tid. Skulle det være et problem, jeg finder det ganske naturligt.
Michael: Men er man vågen, så er man altid alene i sit eget hoved, selv når man er sammen med andre. At kunne være alene med sig selv er af altoverskyggelig vigtighed.
Michael: Alene er vi altid og vi har et forhold til vores aleneværen. Kun den, der alene kan være sammen med andre.
Michael: Men vi er sjældent opmærksomme på, at vi er alene.
ole bjørn: I den egenskab, at vi alle er unikke, er vi alle alene. Kunsten er ikke at lade sig knuge af ensomhedsfølelse. Det lærte jeg for flere menneskealdre siden.
Michael: Du har ret, Ole Bjørn. Jeg burde tie stille. Så det vil jeg gøre. Tie stiille. Hej folks.
Michael: Jeg går min vej.

Hanskrist: åh ja Michael, hvad skal jeg sige, til alt det du skriver??? Tydeligt er det at du også selv bliver i tvivl, dog et formildende forsonende træk ved dig, at du kan komme til at tvivle på dine egne udgydelser
[x] Hanskrist: selvfølgelig et og andet sted set ud fra dig selv, er det jo sandt nok, eller gyldigt nok som et blandt mange andre virkelighedsbilleder
[x] Hanskrist: det sjove er at dit virkelighedsbillede i sin grundessens er væsentligt og tydeligt forskelligt fra det kristne spirituelle virkelighedsbillede
[x] Hanskrist: eller det sjove kommer først i spil når du indlæser dette dit personlige virkelighedsbillede i evangeliernes Jesus billede og Jesu mission
[x] Hanskrist: det er først her det går grueligt galt for dig, men det er du ikke ene om, utallige mange millioner gør nøjagtig som dig i vore dage,
Hanskrist: noget andet der undrer og forbavser mig meget ved dig, er at du har en blind plet, du formår ikke at se hvorfra du henter dine tanker, hvilke tankestrømninger der dominerer din tænkning
[x] Hanskrist: der er slet ingen tvivl om at du betragter dig selv som en uhildet og selvstændig tænker, men dette er dog slet ikke tilfældet når man ser på hvad du skriver
[x] Hanskrist: at du har så ringe forståelse for dit overjeg, din overjegs dannelse, undrer mig
[x] Hanskrist: hvorfor overtager du så ukritisk andres tanker. Jeg ved godt din metode er ud fra dig selv, men denne øvelse lykkes dig jo ikke, dine ideer og tanker om selvet og nu'et osv er tydeligvis hentet et helt bestemt sted fra
[x] Hanskrist: Bacons idollære ville være en god begyndelse for dig Michael frem imod større selvkritik, og få fjernet den blinde plet
Hanskrist: dette er netop faren ved ikke at ville tænke, så bliver man først offer for andres tanker,, hvis nu du ikke var bange for kritisk tænkning, bange for tankerne og ideerne og gad undersøge dem modigt og kritisk, da ville du ikke blive så let et offer
[x] Hanskrist: den som giver slip på tænkningen bliver et let offer for andres tanker, fremmede tanker, der får frit spil
[x] Hanskrist: det svarer til manglende eller svækket immunsystem, hvor man er sårbar overfor bakterier og virusser
Hanskrist: du er et hjælpeløs offer, en nyttig idiot, for arkaiske memer
[x] Hanskrist: før kristen, før moderne, arkaiske memer
Hanskrist: ha ha, Bjørnen skal tirres også
Hanskrist: og Marie skal Rose's,,, eller skal hun også ha ris? vi nærmer os jo julen, så lidt grødris til damen ville måske være passende, grødis, nej grød ris

ole bjørn: Det ville være passende, Hansemand, at du ikke fyldte chatten op med en monolog, og i stedet skrev det som et indlæg. Men du prøver måske at mase Michaels tanker ud i glemslen.
RoseMarie: Risengrød med kanelsukker og smørklat ... Har du sat grøden over, H.K.H.? Jeg skal nok ta' nisseøl med
Michael: Har du hørt om ''spejlet'', HansKrist. Som jeg har sagt før, så forstår du ikke at lytte. Derfor er din beskrivelse af mig din egen udlægning, fortolkning og projektion.
Michael: Når du ser på mig, ser du din egen projektion. At lytte, at lære kræver stor ydmyghed. Hvis man tror, at man ved alt er man ikke ydmyg. Men at lytte for at lære noget nyt, det er hovmodets modsætning dvs. ydmyghed. Ydmyghed er derfor ikke en sentimental
Michael: følelse, men derimod den klare handling, ikke at tage sig selv højtideligt.
Michael: Jeg glemte forøvrigt at sige, som Arnold: ''I'll be back''.

[x] Hanskrist: markvej på vej ned til liebhaver idyllen

[x] Hanskrist:
RoseMarie: Den tid, den sorg og lykke
[x] Hanskrist: men lov mig du ikke tar Michael med,, for så skal vi være i Nu'et og stilheden og tomheden og det uendelige rum
[x] Hanskrist: gad vide om han slet ikke vil tale med mig
RoseMarie: Schyyyys, ikke så højt ...
[x] Hanskrist: hvis han kom med,,, lyt HansKrist, lyt Hanskrist,
[x] Hanskrist: lær at lytte HansKrist,, du skal lære at lytte
[x] Hanskrist: til hvad,, stilheden og tomheden og det uendelige rum
RoseMarie: ... og RoseMarie vil bare sige ... smag og spis
[x] Hanskrist: ha ha,, hvilket selskab
[x] Hanskrist: for Michaels vedkommende selvskab
RoseMarie: Ja, ikk'?
[x] Hanskrist: har I hørt Michael er sprunget ud,, er han det, ja han er spruget ud af sit selvskab
RoseMarie:
[x] Hanskrist: Michael ud af skabet, ud af dit selvskab
RoseMarie: H.K.H. ... altså
RoseMarie: Kan du høre, at jeg griner?
[x] Hanskrist: det hele er så hylemorsomt,, for jeg er mere menneskesky og ensom end Michael nogensinde kommer i nærheden af,,, jeg har kun set mine forældre 1 gang de sidste mange år, ellers har jeg ikke haft nogen inden mine dører
[x] Hanskrist: nej det er simpelthen umuligt at vide hvad der er op eller ned
[x] Hanskrist: crazy debat,, og der er også kun de skøre tilbage, Michael, Bjørn, Arne Thomsen og HansKrist og Treram og så dig RoseMarie antropolog fra Roskilde Universitets center
RoseMarie: ... så længe du bare kan nikke en smule genkendende til ham, som du ser titte frem i badeværelsesspejlet
[x] Hanskrist: hovsa er du psykolog

[x] Hanskrist: eller har jeg fortalt åbent om at jeg ikke kan kende ham derinde i spejlet når jeg skal barberes,,, jeg har ikke bad hair day, men dårlige dage når jeg skal barberes
[x] Hanskrist: min eks spurgte om hvorfor jeg altid havde så dårlige dage når jeg blev barbaret,,, og jeg måtte tilstå at jeg jo der blev tvunget til af "face" ham derinde i spejlet
RoseMarie: Jeg vil nu foretrække antropologtitlen
[x] Hanskrist: måske jeg skulle være taliban
[x] Hanskrist: ja det er sjovt ikke at vide hvad du laver

RoseMarie: H.K.H. ... altså
RoseMarie: Kan du høre, at jeg griner?
[x] Hanskrist: det hele er så hylemorsomt,, for jeg er mere menneskesky og ensom end Michael nogensinde kommer i nærheden af,,, jeg har kun set mine forældre 1 gang de sidste mange år, ellers har jeg ikke haft nogen inden mine dører
[x] Hanskrist: nej det er simpelthen umuligt at vide hvad der er op eller ned
[x] Hanskrist: crazy debat,, og der er også kun de skøre tilbage, Michael, Bjørn, Arne Thomsen og HansKrist og Treram og så dig RoseMarie antropolog fra Roskilde Universitets center
RoseMarie: ... så længe du bare kan nikke en smule genkendende til ham, som du ser titte frem i badeværelsesspejlet
[x] Hanskrist: hovsa er du psykolog
[x] Hanskrist: eller har jeg fortalt åbent om at jeg ikke kan kende ham derinde i spejlet når jeg skal barberes,,, jeg har ikke bad hair day, men dårlige dage når jeg skal barberes
[x] Hanskrist: min eks spurgte om hvorfor jeg altid havde så dårlige dage når jeg blev barbaret,,, og jeg måtte tilstå at jeg jo der blev tvunget til af "face" ham derinde i spejlet
RoseMarie: Jeg vil nu foretrække antropologtitlen
[x] Hanskrist: måske jeg skulle være taliban
[x] Hanskrist: ja det er sjovt ikke at vide hvad du laver
RoseMarie: Har du forsøgt dig med et andet spejl? I nogle spejle sker der mirakler ... og jeg taler af erfaring
[x] Hanskrist: jeg har tænkt meget på det,,, så næste gang jeg kommer i tivoli spejl hurlumhey huset der hugger jeg det bedste spejl
RoseMarie: ... eller hva' med at fjerne dem helt ... og så forsyne dig med et lager af plastre i forskellige størrelser
[x] Hanskrist: tror jeg vil tar et af de der spejle så jeg får Paulus Frankenstein høj pande
[x] Hanskrist: du afslørede noget nurse noget der,, pas nu på ikke at afsløre hvad du laver
[x] Hanskrist: jeg glemte jeg ville spørge til sneen hos dig
RoseMarie: Kun små lette fnug ...
RoseMarie: Godt det samme, for bilen får først vinterdæk på tirsdag ...
[x] Hanskrist: ja for søren,, der er stor forskel
[x] Hanskrist: så må du køre forsigtig
[x] Hanskrist: her hen over weekenden
RoseMarie: Jeg kører da altid forsigtigt ... stille og meget nydeligt
[x] Hanskrist: jeg tænkte det nok,, jeg kunne mærke på min storetå at Michael var over på den anden debat for at skrive meget store indlæg om Sandheden
[x] Hanskrist: og han høvler disciple ned,, og belærer ham om Sandheden og Jesus og alt det vrøvl de kristne tror,,, jeg skal love for at han tar munden fuld derover,,havde godt set det for et par dage siden
RoseMarie: Ja, man må jo følge med her og der og allevegne ...
[x] Hanskrist: og så i aften får den igen hele armen
RoseMarie: Amen ...
[x] Hanskrist: okay godt du kører forsvarligt og sikkert,, det var mig der ville ha dig til at køre rally,, det var fordi noget af det første jeg hørte fra dig af overhovedet, var at du lige var kommet hjem fra en biltur en sent aften,, nok det første jeg så dig skrive

RoseMarie: ... eller hva' med at fjerne dem helt ... og så forsyne dig med et lager af plastre i forskellige størrelser
[x] Hanskrist: tror jeg vil tar et af de der spejle så jeg får Paulus Frankenstein høj pande
[x] Hanskrist: du afslørede noget nurse noget der,, pas nu på ikke at afsløre hvad du laver
[x] Hanskrist: jeg glemte jeg ville spørge til sneen hos dig
RoseMarie: Kun små lette fnug ...
RoseMarie: Godt det samme, for bilen får først vinterdæk på tirsdag ...
[x] Hanskrist: ja for søren,, der er stor forskel
[x] Hanskrist: så må du køre forsigtig
[x] Hanskrist: her hen over weekenden
RoseMarie: Jeg kører da altid forsigtigt ... stille og meget nydeligt
[x] Hanskrist: jeg tænkte det nok,, jeg kunne mærke på min storetå at Michael var over på den anden debat for at skrive meget store indlæg om Sandheden
[x] Hanskrist: og han høvler disciple ned,, og belærer ham om Sandheden og Jesus og alt det vrøvl de kristne tror,,, jeg skal love for at han tar munden fuld derover,,havde godt set det for et par dage siden
RoseMarie: Ja, man må jo følge med her og der og allevegne ...
[x] Hanskrist: og så i aften får den igen hele armen
RoseMarie: Amen ...
[x] Hanskrist: okay godt du kører forsvarligt og sikkert,, det var mig der ville ha dig til at køre rally,, det var fordi noget af det første jeg hørte fra dig af overhovedet, var at du lige var kommet hjem fra en biltur en sent aften,, nok det første jeg så dig skrive
RoseMarie: Ja, normalt er jeg lidt af en fartdjævel, så det med rally'en var nok ikke skudt helt ved siden af
[x] Hanskrist: okay huske godt at du godtog den med rally
[x] Hanskrist: Michael kom og fortæl os om din sorte samvittighed,, efter at du har brugt alt for store ord på den anden debat,, og RoseMarie og mig vi vil give dig sjælesorg
[x] Hanskrist: give dig sjælesorg,, hva for noget vrøvl Hansi
[x] Hanskrist: kan man sige/skrive udtrykke sig sådan??
[x] Hanskrist: RoseMarie læser du også på den anden religionsdebat
[x] Hanskrist: hva pokker er der sket med thomas visdom, den kloge intelligente mand, med den primitive forsimplede forkyndelse
[x] Hanskrist: gad vide om alle Paulus citaterne har slået ham ud,, eller måske han er blevet ramt af Kristus
[x] Hanskrist: lynet fra oven
[x] Hanskrist: the God-man
[x] Hanskrist: som Michael benægter på det bestemteste i øjeblikket
[x] Hanskrist: uha da da,, der er noget antropomorft her mener Michael
[x] Hanskrist: og det med Gud er sørme hævet over alt menneskeligt,, uha da da
[x] Hanskrist: eller hvordan Michael nu tænker i øjeblikket

eller hvordan Michael nu tænker i øjeblikket
RoseMarie: Jeg var vist fraværende i dagdrømmeriet et øjeblik
[x] Hanskrist: jamen det er sundt
[x] Hanskrist: sundhedstegn
[x] Hanskrist: Michael RoseMarie har svigtet dig,, hendes opmærksomhed forsvandt for en stund
RoseMarie: Ja, jeg føler mig også frisk og sund
[x] Hanskrist: hun var ikke her i Nu'et og stilheden og tomheden og det uendelige rum,,,
[x] Hanskrist: hun forsvandt et andet sted hen
[x] Hanskrist: Michael nu skal vi ha din hjælp,, en forklaring på hvad der skete med RoseMarie,, det samme sker for mig når jeg skal sove,, hvor smutter vi hen Michael
[x] Hanskrist: åh Michael hvor det glæder mig at der findes nogle små smuthuller så jeg kan komme ud af og fri af din opmærksomhed, Nu'et og stilheden og tomheden og det uendelige rum
[x] Hanskrist: jeg elsker disse smuthuller og undvigelsesmanøvre,, hvor jeg smutter ud af opmærksomhedens projektørlys
[x] Hanskrist: er dette en stor synd Michael
[x] Hanskrist: nå RoseMarie må du sove godt
[x] Hanskrist: har du det varmt og hyggeligt
[x] Hanskrist: eller er det koldt for pigen, kvinden

Hanskrist: hva pokker er der sket med thomas visdom, den kloge intelligente mand, med den primitive forsimplede forkyndelse
[x] Hanskrist: gad vide om alle Paulus citaterne har slået ham ud,, eller måske han er blevet ramt af Kristus
[x] Hanskrist: lynet fra oven
[x] Hanskrist: the God-man
[x] Hanskrist: som Michael benægter på det bestemteste i øjeblikket
[x] Hanskrist: uha da da,, der er noget antropomorft her mener Michael
[x] Hanskrist: og det med Gud er sørme hævet over alt menneskeligt,, uha da da
[x] Hanskrist: eller hvordan Michael nu tænker i øjeblikket
RoseMarie: Jeg var vist fraværende i dagdrømmeriet et øjeblik
[x] Hanskrist: jamen det er sundt
[x] Hanskrist: sundhedstegn
[x] Hanskrist: Michael RoseMarie har svigtet dig,, hendes opmærksomhed forsvandt for en stund
RoseMarie: Ja, jeg føler mig også frisk og sund
[x] Hanskrist: hun var ikke her i Nu'et og stilheden og tomheden og det uendelige rum,,,
[x] Hanskrist: Michael nu skal vi ha din hjælp,, en forklaring på hvad der skete med RoseMarie,, det samme sker for mig når jeg skal sove,, hvor smutter vi hen Michael
[x] Hanskrist: åh Michael hvor det glæder mig at der findes nogle små smuthuller så jeg kan komme ud af og fri af din opmærksomhed, Nu'et og stilheden og tomheden og det uendelige rum
[x] Hanskrist: jeg elsker disse smuthuller og undvigelsesmanøvre,, hvor jeg smutter ud af opmærksomhedens projektørlys
RoseMarie: Kvindepigen holder varmen med et glas rødvin ... Jeg var lige et smut ude i snevejret .... og smage snefnug
[x] Hanskrist: jeg ved ikke om du er undtagelsen der bekræfter Michaels regel eller lære, men du er sgu da helt ustyrligt
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: Michael RoseMarie er slem
[x] Hanskrist: jeg havde ellers inviteret hende på det store opmærksomheds NU og stilhed, og tomhed og det uendelige rum sammen med mig,, men hvad gør tøzen, hun fister rundt og dagdrømmer, aftendrømmer
[x] Hanskrist: øv en dårlig Yoga sild
RoseMarie:
[x] Hanskrist: Michael ka du ikke ta damen på et intensivt opmærksomhedskursus, så hun kan lære at blive i NU'et sammen med mig og opleve stilheden og tomheden og det uendelige rum
[x] Hanskrist:

Ja, jeg føler mig også frisk og sund
RoseMarie: Kvindepigen holder varmen med et glas rødvin ... Jeg var lige et smut ude i snevejret .... og smage snefnug
[x] Hanskrist: jeg ved ikke om du er undtagelsen der bekræfter Michaels regel eller lære, men du er sgu da helt ustyrligt
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: Michael RoseMarie er slem
[x] Hanskrist: jeg havde ellers inviteret hende på det store opmærksomheds NU og stilhed, og tomhed og det uendelige rum sammen med mig,, men hvad gør tøzen, hun fister rundt og dagdrømmer, aftendrømmer
[x] Hanskrist: øv en dårlig Yoga sild
RoseMarie:
[x] Hanskrist: Michael ka du ikke ta damen på et intensivt opmærksomhedskursus, så hun kan lære at blive i NU'et sammen med mig og opleve stilheden og tomheden og det uendelige rum
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: når den store slemme kat (Michael) og bjørnen er ude, lege musen og laksesilden på bordet
RoseMarie: Så falder hun i søvn. Barfodsdans og rumba må der til eller fjolleri i sneen
[x] Hanskrist: du mener sikkert Zumba
RoseMarie: Hvem var det, der sagde, at RoseMarie var slem?
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: er du ikke det
RoseMarie: kun lidt ....
[x] Hanskrist: bag rattet,,, du må ikke få førersædet,, så bliver du slem

Så falder hun i søvn. Barfodsdans og rumba må der til eller fjolleri i sneen
[x] Hanskrist: du mener sikkert Zumba
RoseMarie: Hvem var det, der sagde, at RoseMarie var slem?
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: er du ikke det
RoseMarie: kun lidt ....
[x] Hanskrist: jeg mener så kør du med folk
RoseMarie: Ja, det er rigtigt
[x] Hanskrist: så kør du rundt med folk
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: antropolog teolog
[x] Hanskrist: taxidriver
RoseMarie: Nej, ikke kø'r ... jeg danser rundt med folk
[x] Hanskrist: er du med i vild med dans
RoseMarie: At være sammen med andre mennesker er en dans ... og ja, jeg er med i vild med dans
RoseMarie: Hvad er din yndlingsdans?
[x] Hanskrist: helt rundt på gulvet
[x] Hanskrist: jeg ka mærke der er noget dans her
[x] Hanskrist: måske vi skulle ta til dansebal i nisseland
RoseMarie: Ja, den er jeg med på
[x] Hanskrist: nå nu tror jeg at jeg vil ta en sengevals
[x] Hanskrist: der var du heldig med at jeg ikke lige nåede at få den fyret af før din bemærkning
[x] Hanskrist: sov godt RoseMarie,, vi tales ved,,, spændende at høre fra Michael

kun lidt ....
[x] Hanskrist: jeg mener så kør du med folk
RoseMarie: Ja, det er rigtigt
[x] Hanskrist: så kør du rundt med folk
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: antropolog teolog
[x] Hanskrist: taxidriver
RoseMarie: Nej, ikke kø'r ... jeg danser rundt med folk
[x] Hanskrist: er du med i vild med dans
RoseMarie: At være sammen med andre mennesker er en dans ... og ja, jeg er med i vild med dans
RoseMarie: Hvad er din yndlingsdans?
[x] Hanskrist: helt rundt på gulvet
[x] Hanskrist: jeg ka mærke der er noget dans her
[x] Hanskrist: måske vi skulle ta til dansebal i nisseland
RoseMarie: Ja, den er jeg med på
[x] Hanskrist: nå nu tror jeg at jeg vil ta en sengevals
[x] Hanskrist: der var du heldig med at jeg ikke lige nåede at få den fyret af før din bemærkning
[x] Hanskrist: sov godt RoseMarie,, vi tales ved,,, spændende at høre fra Michael
RoseMarie: Du var for laaangsom
[x] Hanskrist: ja det var lige ved at gå galt,, eller gå godt,, men jeg var lige lidt for langsom
RoseMarie: Sov godt til dig også ... og tak for dansen
RoseMarie: Vi må ha' snevalsen til gode
[x] Hanskrist: sjov chat hyggeligt ,, ja skøn dans,, sving om
[x] Hanskrist: ja men du kan jo øver dig med snemanden indtil træmanden kommer
[x] Hanskrist: ha ha
[x] Hanskrist: og han er kold i røven
[x] Hanskrist: snemanden er den eneste mand du kan forme som du vil
[x] Hanskrist: så ham kunne jeg godt tænke mig at se
[x] Hanskrist: bare han nu ikke smelter i dine arme
RoseMarie: Men han løber væk, når jeg kysser ham

bare han nu ikke smelter i dine arme
RoseMarie: Men han løber væk, når jeg kysser ham
RoseMarie: ... smelter væk
[x] Hanskrist: cool
RoseMarie: Så helt kold i røven er han vist ikke nikke nej
[x] Hanskrist: hihi
[x] Hanskrist: tihi fnis

[x] Hanskrist: spændende i morgen
RoseMarie: ... om der kan bygges snemænd
[x] Hanskrist: ha ha,,, de små grå fungerer endnu
ole bjørn: Godnat, I to.
[x] Hanskrist: Michael, Michael,, eller var det Jesus,, vi er blevet som børn igen,,, ihvertfald RoseMarie og mig,, er vi så i Guds Riget
[x] Hanskrist: hovsa der kom Ole lukkeøje
RoseMarie:

cool
RoseMarie: Så helt kold i røven er han vist ikke nikke nej
[x] Hanskrist: hihi
[x] Hanskrist: tihi fnis
[x] Hanskrist: spændende i morgen
RoseMarie: ... om der kan bygges snemænd
[x] Hanskrist: ha ha,,, de små grå fungerer endnu
ole bjørn: Godnat, I to.
[x] Hanskrist: Michael, Michael,, eller var det Jesus,, vi er blevet som børn igen,,, ihvertfald RoseMarie og mig,, er vi så i Guds Riget
[x] Hanskrist: hovsa der kom Ole lukkeøje
RoseMarie:
RoseMarie: Hej med dig, Ole Bjørn
ole bjørn: Min tid er ikke til pjat. Jeg skal tidligt op og til Danmark.
ole bjørn: Tak for Consuelo. Jeg er netop blevet færdig med hende. Nu er det tid til at drømme.
RoseMarie: Sov godt og drøm dejligt om prinser og roser og alt det andet
RoseMarie: ... og snemænd i racerbiler
RoseMarie: Fit for fight, og en ny dag er begyndt ... også for H.K.H.
[x] Hanskrist: ha ha HansKrist er vist fit for fight, sådan føler jeg det også,, fik lige markeret overfor disciple og Michael,, Michael der ikke ejer nogen spiritualitet og da slet ikke en kristen af slagsen,,, det savner jeg hos manden
[x] Hanskrist: disciple har så en kristen spiritualitet, men det kikser for ham og den gruppe han tilhører fordi deres begejstring, helligånden farer op i bibelen, hvor det bliver til stærk tro på Gud og hvad der står i bibelen og troen på Kristus svækkes som ikke være
[x] Hanskrist: ikke værende noget i sig selv værende
[x] Hanskrist: til trods disciple nævner Kristus igen og igen, er det tydeligt at han ikke aner hvad der skal forbindes hermed
[x] Hanskrist: disciple og frikirkerne fra usa har ingen Kristusparticipation
s forståelse, ingen Kristus mystik spiritualitet
[x] Hanskrist: der findes en antropologisk svækkelse hos disse mennesker
RoseMarie: Hov, jeg kan slet ikke følge med
RoseMarie: Så er jeg med igen
[x] Hanskrist: heroverfor går Michael til grunde i sig selv, fordi han ikke kan forbinde Gud med noget antropologisk,, han vil ikke anerkende mennesket i Gud, Kristus
[x] Hanskrist: michael vil ha mennesket fjernet fra Gud, sådan prædiker han i øjeblikket
RoseMarie: Jeg elsker dine brandtaler
[x] Hanskrist: det stemmer nøje med den østlige nirvane mystik, som vi ser går igen hos Michael som stilheden, tomheden intetheden og det uendelige rum,,, mennesket og egoet efterlades svækket
RoseMarie: Det buldrer og brager som ilden i et bål
[x] Hanskrist: michael har også åbenlyst erklæret Kristus krig, mennesket i Gud, og igen igår går han ikrig med at få udryddet ethvert spor af noget antropomorft,,,

jeg forsøger at stille det meget skarpt op
[x] Hanskrist:
RoseMarie: Hurra for en levendegjort kristendom for mennesker ... levende og døde
[x] Hanskrist: har du set spis bed elsk
RoseMarie: Nej, men jeg har den i bogreolen
[x] Hanskrist: sjovt du siger det,, for i min spiritualitet spiller de døde netop en rolle
[x] Hanskrist: den glæder jeg mig til at se,,,
[x] Hanskrist: har hørt den er smuk,, meget Buddha
[x] Hanskrist: rigtig meget Buddha, fortalte en god ven mig den at være
RoseMarie: Er det den Julia Roberts spiller hovedrollen i? Nej, det var vist Hinduismen?
[x] Hanskrist: ja det husker jeg godt
[x] Hanskrist: nu er Krænp jo ikke aktivt her på debatten mere, men vi kunne jo spørge ham om forbindelsen mellem hinduismen og buddhismen
RoseMarie: Bogen har jeg kun pluklæst ... men da den lå i en bogkasse til en tyver og med lige den titel Så var det bare HAPS
[x] Hanskrist: nej jeg ved kun hvad min ven fortalte mig, hvor hun lige siger at filmen var meget smuk og meget Buddha
[x] Hanskrist: troede du det var en kogebog
RoseMarie: Nej
[x] Hanskrist: eller var det det med elsk
[x] Hanskrist: nej jeg fjoller og driller
RoseMarie: Det var livsnydelsen i titlen, der betog mig
RoseMarie: ... sat sammen med ordet ... bed
RoseMarie: Nogle få ord, som er meget betegnende for mit livssyn
[x] Hanskrist: okay skal vi ha spurgt jmp eller michael om hvad han mener om bøn
[x] Hanskrist: og elsk,,,, jeg ved godt hvad han mener om spis,,,
RoseMarie:
RoseMarie: Jeg har lige googlet titlen, og det er den nye film med Julia Roberts
[x] Hanskrist: ja den og Woody Allen
[x] Hanskrist: må jeg se
RoseMarie: Ditto
[x] Hanskrist: i stedet for at filmoptagelserne som normalt er, springer i optagelserne, så er filmen vist nok optaget kronologisk og med Julie tagende 5 kg på i en periode
[x] Hanskrist: hvilket hun dog benægter skulle være så meget
RoseMarie: med italiensk mad

RoseMarie: ... og forhåbentlig med stor nydelse
Hanskrist: jeg er spændt på Michael
RoseMarie: Tror du han har set filmen?
Hanskrist: ja det ville være et godt spørgsmål til manden
RoseMarie: Fra bogen: "Kære Gud, vær sød at vise mig alt, hvad jeg har brug for at vide om tilgivelse og overgivelse."
Hanskrist: begyndte damen sin rejse på den måde
Hanskrist: nå vi tales ved jeg vil gå en tur inden det bliver mørkt og få købt ind til spis
Hanskrist: langs med limfjorden
Hanskrist: hvad skulle jeg gøre unden limfjorden
RoseMarie: Go' tur ud i det blå og det hvide
Hanskrist: det er faktisk helt hvidt,, selv himlen, skyerne er hvide, frem for grå eller blå,, meget sjovt at se på
Hanskrist: blå skyer er vist sjælden,, jeg mener nok blå himmel,, som der ikke er noget af i dag
Hanskrist: tak
Michael:
Michael: Du har ganske ret, HansKrist. Men kunne du ikke tage et voksenpædagogisk grundkursus, så du kan lære at formidle hvad du mener.
Michael: Har du prøvet at være stille?
Michael: Har du prøvet at lytte?
Michael: Har du prøvet at se, altsammen i stilhed. Lytte til dig selv, til verden - altsammen i stilhed.
Michael: Stilheden er alting. I stilheden er du og jeg hver for sig. I stilheden opstår den tanke som er baseret på forståelsen.
Michael: Stilheden er den største eksplosion der findes. Har du lagt mærke til hvor svært det er? ingen kan være stille, ingen kan se og lytte. De taler altid og konstant.
Michael: Denne talen, denne tankevirksomhed er frygt. Bevægelsen bort fra det som er, som er ens egen tomhed.
Michael: Denne tomhed er skabt af begæret som også er frygtens bevægelse. Man må møde sin egen tomhed for at blive fyldt. Ikke af tanken, men af stilheden.
Michael: Jegets død er stilhedens fødsel. Stilheden er den uendelige forståelse. Når tanken er stille er der en følelse der ikke kan beskrives. Det er ikke død, det er den fuldstændige opmærksomhed.
Michael: Den ikke-valgte opmærksomhed på det, som ér.
Michael: Så gør som jeg. Prøv at vippe med dine tæer og tænk på slet ingenting.
Michael: Så vil du se det, som tanken ikke kan nå. Det uendelige hav.

jeg er spændt på Michael
RoseMarie: Tror du han har set filmen?
[x] Hanskrist: ja det ville være et godt spørgsmål til manden
RoseMarie: Fra bogen: "Kære Gud, vær sød at vise mig alt, hvad jeg har brug for at vide om tilgivelse og overgivelse."
[x] Hanskrist: begyndte damen sin rejse på den måde
[x] Hanskrist: nå vi tales ved jeg vil gå en tur inden det bliver mørkt og få købt ind til spis
[x] Hanskrist: langs med limfjorden
[x] Hanskrist: hvad skulle jeg gøre unden limfjorden
RoseMarie: Go' tur ud i det blå og det hvide
[x] Hanskrist: det er faktisk helt hvidt,, selv himlen, skyerne er hvide, frem for grå eller blå,, meget sjovt at se på
[x] Hanskrist: blå skyer er vist sjælden,, jeg mener nok blå himmel,, som der ikke er noget af i dag
[x] Hanskrist: tak
Michael:
Michael: Du har ganske ret, HansKrist. Men kunne du ikke tage et voksenpædagogisk grundkursus, så du kan lære at formidle hvad du mener.
Michael: Har du prøvet at være stille?
Michael: Har du prøvet at lytte?
Michael: Har du prøvet at se, altsammen i stilhed. Lytte til dig selv, til verden - altsammen i stilhed.
Michael: Stilheden er alting. I stilheden er du og jeg hver for sig. I stilheden opstår den tanke som er baseret på forståelsen.
Michael: Stilheden er den største eksplosion der findes. Har du lagt mærke til hvor svært det er? ingen kan være stille, ingen kan se og lytte. De taler altid og konstant.
Michael: Denne talen, denne tankevirksomhed er frygt. Bevægelsen bort fra det som er, som er ens egen tomhed.
Michael: Denne tomhed er skabt af begæret som også er frygtens bevægelse. Man må møde sin egen tomhed for at blive fyldt. Ikke af tanken, men af stilheden.
Michael: Jegets død er stilhedens fødsel. Stilheden er den uendelige forståelse. Når tanken er stille er der en følelse der ikke kan beskrives. Det er ikke død, det er den fuldstændige opmærksomhed.
Michael: Den ikke-valgte opmærksomhed på det, som ér.
Michael: Så gør som jeg. Prøv at vippe med dine tæer og tænk på slet ingenting.
Michael: Så vil du se det, som tanken ikke kan nå. Det uendelige hav.
[x] Hanskrist: jamen det er godt Michael,, okay,, men det du omtaler er bare en før-kristen spiritualitet, som går igen i new age,, og der findes intet af kristendommens meget anderledes spiritualitet i det du skriver
[x] Hanskrist: på en måde kan man godt kalde dig for en der promoverer en moderne anti-Kristi-lig form for spiritualitet,, før'kristen spiritualitet eller mystik,,, du er mere påvirket af Gîtâen end du er påvirket af kristendommen
[x] Hanskrist: du ligner på en prik stort set new age,, og da især Tolle og hans ideer har du taget til dig,, måske ikke fordi du kender Tolle direkte, men fordi Tolle og dig er påvirket af Gîtâen og Krishnamurti og østens religioner som de er kommet til os i teosofisk
[x] Hanskrist: teosofisk udgave
[x] Hanskrist: alt det du siger er sådan set stik imod den vestlige kristne spiritualitet og i god overensstemmelse med de østlige før kristne religioner og med teosofisk new age, som man i moderne tid forstå østens før-kristne religioner, bla Gîtâen og yoga filosofi og
[x] Hanskrist: og buddhisme

Hanskrist: jamen det er godt Michael,, okay,, men det du omtaler er bare en før-kristen spiritualitet, som går igen i new age,, og der findes intet af kristendommens meget anderledes spiritualitet i det du skriver
[x] Hanskrist: på en måde kan man godt kalde dig for en der promoverer en moderne anti-Kristi-lig form for spiritualitet,, før'kristen spiritualitet eller mystik,,, du er mere påvirket af Gîtâen end du er påvirket af kristendommen
[x] Hanskrist: du ligner på en prik stort set new age,, og da især Tolle og hans ideer har du taget til dig,, måske ikke fordi du kender Tolle direkte, men fordi Tolle og dig er påvirket af Gîtâen og Krishnamurti og østens religioner som de er kommet til os i teosofisk
[x] Hanskrist: teosofisk udgave
[x] Hanskrist: alt det du siger er sådan set stik imod den vestlige kristne spiritualitet og i god overensstemmelse med de østlige før kristne religioner og med teosofisk new age, som man i moderne tid forstå østens før-kristne religioner, bla Gîtâen og yoga filosofi og
[x] Hanskrist: og buddhisme
[x] Hanskrist: men nu skal du ta det helt roligt og bevare selvtilliden,, det er ok det du siger, det har blot intet at gøre med den kristne spiritualiet, som det er afgørende forskelligt fra det du prædiker,,,
[x] Hanskrist: eneste sted det går galt for dig, er når du tror det du præsenterer os for også har at gøre med kristen filosofi og spiritualitet og da især din ide om at du det præsenterer er i nøje overenstemmesle med NT evangeliernes spiritualitet
[x] Hanskrist: religion, filosofi og virkelighedsbillede og menneskeforståelse
[x] Hanskrist: din ide om at det du præsenterer er i nøje overenstemmesle med NT evangeliernes spiritualitet
[x] Hanskrist: at du og andre, millioner af andre, kan gå galt i byen her skyldes 1) at evangelierne er fyldt med lignelser,der er taknemligt stof for alle mulige fortolkninger,,, og så 2) at evangelierne ikke er historiske biografier, men teologiske biografier
[x] Hanskrist: kun Paulus og delvis Johannes, kan man ikke i den grad lege med
[x] Hanskrist: og iøvrigt den konkrete medicinske empiriske opstandelsestanke uafhængig af troen (uafhængig af åndelig forståelse) den finder du i evangelierne, især Markus og ikke hos Paulus som du påstår
[x] Hanskrist: Paulus siger blandt andet: i kraft af helligheds ånd stadfæstet som Guds søn med magt og vælde, da han opstod fra de døde,, og han mødte selv den opstandne på vej til Damaskus flere år efter korsfæstelsen
[x] Hanskrist: så for Paulus er det kun Gud der ved Helligåndens kraft kan for hver enkelt af os åbenbare at Kristus lever og er, altså er opstanden,,, hvilket betyder at vi alle i Kristus har adgang til det immante Gud-menneskelige, Kristus
Hanskrist: the God-man, mennesket i Gud; Guds fødsel i vores liv der også medfører menneskets fødsel i Gud, det ny menneske
Hanskrist: det er åbenbaringsteologisk stof, og du kommer ikke langt ved at bruge din naturlige immanente fornuft der er begravet i hjernekemiske nødvendighedsprocess
er,, som bygger på natur og naturlighed, og naturlig nødvendighed og lovmæssighed
[x] Hanskrist: hvis du ikke tror på det findes frihed, indeterminisme, nyskabelser altså åbenbaringsdimension
en, den findes,, så vil du aldrig kommer i nærheden af at forstå Kristusbegivenheden og menneskets historiskhed,,, Sartre fx også

Hanskrist: det drejer sig om hvordan vi forstår historiens gang, samfundsforandringer
ne og personlighedsdannels
en,,, er der frihed her eller ikke
[x] Hanskrist: begyndelsen til at forstå den kristne spiritualitet er at forstå at verden ikke er et lukket afsluttet system, der styres af naturlove eller af Gud, men at der foregår nyskabelser konstant,, altså at friheden er en reel størrelse,, ellers ingen spiritual
[x] Hanskrist: ellers ingen spiritualitet, eller ikke Kristus, siger Paulus
[x] Hanskrist: det er i sidste ende umuligt for mig at sige om egoet og Kristus eksisterer, altså om mennesket eksisterer,,, eller blot er ingenting,, det må hver især gøre op med sig selv i forbindelse med sin tro og sin etik i hverdagen
[x] Hanskrist: altså er mennesket blot natur, eller er mennesket mere end det
[x] Hanskrist: har der sneget sig ånd ind som ikke blot er et epifænomen til naturlige nødvendige deterministiske processer
Hanskrist: ovenikøbet ånd og intelligens, mening og retning, der er uløseligt knyttet til menneskets ego, personlighed og spiritualitet,, altså Kristus i os

Nyeste indlæg
Den Evige Filosofi
af Arne Thomsen
21/05/2012 15:19
Konfirmationsalderen
af Zenia
19/05/2012 13:32
Historien om syndfloden
af Simon
17/05/2012 21:59
Faktisk virkelighed
af Simon